handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på programmet till min första deff


phillimon
2007-04-15, 22:12
Har fått ett deffprogram av en kompis som jag tänkte börja köra nu innan sommaren börjar.

Han är lite större än mig så det kanske är lite för mycket kcal. Jag väger själv 74kg och är ca 175 cm. Tränar för tillfället styrka 5 dagar i veckan och kommer troligtvis komplitera deffen med två dagar cardio samt morgonpromenader á 50 min.

Kolla in programmet här: http://img485.imageshack.us/img485/9876/deffck7.jpg (http://imageshack.us)

Nu undrar jag vad ni har för synpunkter. Ska jag byta ut något livsmedel eller skära ner på något speciellt? Är loadex och pharma diet nödvändigt?

Tack på förhand!

William
2007-04-15, 22:54
Spontant tycker jag att 3000+ kcal är för mkt att börja deffa på med en kroppsvikt på 74 kg. Dock kan det vara berättigat om du är väldigt fysiskt aktiv, fast det framgår inte av din post.

När det gäller mängden protein tyker jag att det är onödigt mkt, nästan 4g/kg kroppsvikt. Om du vill dra ner på kcal har du utrymme där med marginal utan att det skulle påverka din deff på ngt negativt sätt.

Den totala avsaknaden av grönsaker skulle jag åtgärda, främst för att grönsaker är nyttiga och bör ingå oavsett vad syftet med en diet är.

Loadex och pharmadiet är inte nödvändiga men i slutändan handlar det om vad du tycker är bekvämt och gott så du får avgöra själv.

phillimon
2007-04-15, 23:16
Då var det som jag trodde. Borde alltså dra ner på kcal mängden lite.
Vad ska jag plocka bort anser ni?

Angående grönsaker så sa min kompis att grönsaker kunde intas fritt under deffen, dock med måtta.

L-Sami
2007-04-15, 23:27
Då var det som jag trodde. Borde alltså dra ner på kcal mängden lite.
Vad ska jag plocka bort anser ni?

Angående grönsaker så sa min kompis att grönsaker kunde intas fritt under deffen, dock med måtta.


Plocka bort, 135g protein. Tok för mycket protein för din kropp. 2g/protein per kroppsvikt är lagom, och ta bort ca 80g kolhydrater och byt ut det mot extra 30g fett.

Totalt

150g Protein
300g Kolhydrater
75g Fett
ca 2500kcal

Eddie Vedder
2007-04-16, 04:12
Då var det som jag trodde. Borde alltså dra ner på kcal mängden lite.
Vad ska jag plocka bort anser ni?


Loadex och Pharmadiet vet jag inte ens vad det är men tippar på att du slänger dina pengar i sjön som med alla såna där bantarpreparat.

Sen tycker jag L-Sami fick med det viktigaste, PÅ TOK för mycket protein och alldeles för fettsnålt.

Sen skulle jag personligen inte käka två burkar tonfisk om dagen direkt men det är ju upp till dej. Jag försöker själv att inte överstiga tre burkar per vecka p.g.a. exponering av tungmtetaller.


Utan att framstå som provokativ nu, men vad är det som gör din kompis så trovärdig och hur har han/hon kommit fram till just det här upplägget? Det är ju inte dåliga livsmedel i sej, särskilt inte om du dessutom äter varierat med frukt och grönt till, men vad har din kompis för motiv till det skyhöga proteinintaget och låga fettmängden.

yahel
2007-04-16, 07:41
När jag deffade genom hälsovakten och skulle gå ner 500 gram i veckan så skulle mitt kaloriintag ligga på 1750 kcal om dagen och då väger jag 88 kg. 3000 kcal och 74 kg tung låter ju mer som en bulk eller nåt. Visserligen käkar du ju nyttiga livsmedel med mycket proteiner men ändå...

pia
2007-04-16, 08:11
Visst kan man börja med 3000 kcal på en deff. Jag började på det efter att ha ätit 4000 kcal på uppbyggnad sedan får man dra ner efterhand såklart. Du måste dock veta hur mycket du äter på +- noll för då är det bara att dra bort ca 500 kcal från det och börja deffa. Går du inte ner äter du för mycket helt enkelt. Idag är jag inte lika fet så nu ligger mitt +- noll på ca 3000 kcal så jag skulle behöva dra ner mer idag för att gå ner. Om fördelningen mellan näringsämnen så tycker jag det är bra att köra på 20% fett 40% protein och 40% kolhydrater, men det är olika vad man trivs bäst med.

L-Sami
2007-04-16, 09:35
fördelningen mellan näringsämnen så tycker jag det är bra att köra på 20% fett 40% protein och 40% kolhydrater, men det är olika vad man trivs bäst med.

Varför är det så bra att få i sig 40% protein?

phillimon
2007-04-16, 09:47
Hur räknar man ut vad ens +- är? Dvs när man varken går upp eller ner.

Jag vet inte riktigt exakt varför min kompis tagit med så mycket protein men han har kört detta i 6 veckor och säger att det fungerar mycket bra. Han sa att han var rädd för att tappa muskler, vet inte om det är därför protein intaget är så högt.

Karl_alfred
2007-04-16, 10:19
När jag deffade genom hälsovakten och skulle gå ner 500 gram i veckan så skulle mitt kaloriintag ligga på 1750 kcal om dagen och då väger jag 88 kg. 3000 kcal och 74 kg tung låter ju mer som en bulk eller nåt. Visserligen käkar du ju nyttiga livsmedel med mycket proteiner men ändå...

Säker på att du bara fick i dig 1750 kalorier? Börjar man väga och kolla kalorier o få allt på papper så att säga är 2500 kalorier väldigt lite mat. Det är lätt att upskatta det här o de här borde bli si och så mkt, men sen när de verkligen visas hur mkt de är så är 2500 inte mkt mat alls.

L-Sami
2007-04-16, 10:22
Hur räknar man ut vad ens +- är? Dvs när man varken går upp eller ner.

Jag vet inte riktigt exakt varför min kompis tagit med så mycket protein men han har kört detta i 6 veckor och säger att det fungerar mycket bra. Han sa att han var rädd för att tappa muskler, vet inte om det är därför protein intaget är så högt.

Man kommer inte tappa muskler om man får i sig minst 1,5g protein/kroppsvikt, och en långsam viktnedgång samtidigt som man styrketränar regelbundet för att öka. Större proteinintag leder bara till proteinoxidation och lägre testonivåer.

Mental
2007-04-16, 10:26
Något jag uppskattar under deff är MAT, så allt vad pulver och tillskott (utöver min multivitamintablett) åker ut.

På matkontot blir det massor av potatis, grönsaksblandningar, gröt, div lightprodukter, bönor och baljväxter. ja allt som ger bra mättnad med lite kalorier. Jag ligger ganska högt på kolhydraterna för att både orka träna och plugga.

Handcuff
2007-04-16, 10:44
Något jag uppskattar under deff är MAT, så allt vad pulver och tillskott (utöver min multivitamintablett) åker ut.

På matkontot blir det massor av potatis, grönsaksblandningar, gröt, div lightprodukter, bönor och baljväxter. ja allt som ger bra mättnad med lite kalorier. Jag ligger ganska högt på kolhydraterna för att både orka träna och plugga.

Mycket sant. Kan verkligen inte förstå de som byter UT maten mot tillskott under just deff!!! Vansinne *gah!*

Dock blir det mindre utrymme för kolhydrater då jag kör enligt:

Protein 2g/kg
Fett 1g/kg
Kolhydrat resten.....

phillimon
2007-04-16, 16:56
Okej, tack för alla tips.

Då kör jag på L Samis rekomendationer eftersom det inte verkar vara någon som har några invändningar mot detta.
dvs:
150g Protein
300g Kolhydrater
75g Fett
ca 2500kcal

Nu är bara frågan vilka livsmedel jag ska byta ut och lägga till? Tänkte ta bort den sissta protein drinken för att minska på protein intaget samt Loadex och Pharmadiet, håller med om jag troligtvis hellre äter mat än kosttillskott.

Då är värdena på:
protein: 200
kolhydrater: 245
fett: 43
kcal: 2195

Ska jag minska på tonfisken och istället lägga till mer kalkon eller kyckling för att få ner protein värdena samt öka pastan/riset för att få upp kolhydrater?

Crille666
2007-04-16, 17:16
Tror du verkligen att du bara kommer att äta 75 gram pasta/ris låter väldigt lite.

Eddie Vedder
2007-04-16, 18:34
Ska jag minska på tonfisken och istället lägga till mer kalkon eller kyckling för att få ner protein värdena samt öka pastan/riset för att få upp kolhydrater?

Om du vill få ner proteinmängden är det ju ganska dumt att göra det genom att ersätta tonfisk med kyckling! Att byta ut tonfisken ibland kan ju vara bra av andra anledningar men att plocka bort exempelvis 100g tonfisk mot 100g kyckling kommer ju knappast resultera i nån stor skillnad sett till proteinmängd.

Men som sagt, att ersätta tonfisken med kyckling kan vara klokt men sänk mängden och ersätt kcal från protein med mer kcal från fett och kolhydrater.

Det är iaf mitt förslag.

phillimon
2007-04-16, 20:01
Skulle ju kunna höja upp det lite eftersom jag ändå måste lägga på lite mer kolhydrater. Men vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ta bort för att få ner proteinet.

Sheogorath
2007-04-16, 20:48
Gör inte om mitt misstag med min första deff: att underskatta hur viktigt det är med fett när man går ner i vikt. Gå gärna inte under 1 g / kg kroppsvikt. Proteinet är bättre att skära ner på alla gånger, kanske ända ner till 1,4 g / kg kroppsvikt om så behövs för att få in tillräckligt med fett (för hormonerna -> psykiska hälsan) och kolhydrater (för att orka styrketräna intensivt). Jag går helt på L-Samis linje här, men behöver du ändå skära bort mer kalorier så TA DET INTE FRÅN FETTET. Ta det från kolhydraterna, sedan från proteinet, och sedan får du röra dig mer om inte ens det räcker. Gå inte lägre i fett.

Eddie Vedder
2007-04-16, 20:56
Men vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ta bort för att få ner proteinet.

Skippa någon av drinkarna för det första, där kan du istället lägga till exempelvis en smörgås med samma energimängd.

Sen kan du ju nöja dej med en tonfiskburk och käka halva två gånger och lägga till lite nötter exempelvis.

Jag förstår inte problemet riktigt, du vill minska på proteinet så minska ner det! Du behöver ju inte plocka bort ett helt livsmedel bara för att du vill få ner din totala proteinmängd, det är ju bara att käka lite mindre kyckling till lunch, lite mindre tonfisk, skippa en lr två vassledrinkar t.ex. Så svårt kan det inte vara att hitta lämpliga situationer att plocka bort lite protein med tanke på hur mycket protein du ändå äter.

phillimon
2007-04-16, 21:50
Problemet är eftersom jag inte har så bra koll på alla livsmedel vet jag inte riktigt vilka som är bra att lägga till för att t ex öka fett nivån men inte driva upp proteinet så mycket. Har höjt upp pasta/riset lite för att få upp den totala kcal nivån.

Använder ganska mycket olivolja och det är ju bra fett men känns som om jag måste komplitera med något mer som t ex nötter.

Ska man även räkna ur energi mängd osv på grönsaker eller kan man inta dessa lite fritt? Äter gärna en del avokado t ex.

Eddie Vedder
2007-04-16, 21:59
Ska man även räkna ur energi mängd osv på grönsaker eller kan man inta dessa lite fritt? Äter gärna en del avokado t ex.

Grönsaker innehåller energi som kommer va en del i ditt totala kcalintag, det är ingen skillnad på 100 kcal från vitkål och 100 kcal från olivolja även om vitkål givetvis är extemt mycke mer kcalfattigt än olja.

Det jag försöker säga är att grönsaker är väldigt energisnålt men inte energilöst och bidrar givetvis med kcal om än i en liten mängd.

Avocado däremot är väldigt fett så det skiljer dej från andra grönsaker. Hursomhelst vill du ju öka fettintaget och där skulle jag påstå att avocado är ett ypperligt val!:thumbup:

Annat bra fett att tillsätta är exempelvis rapsolja, nötter/frön/mandlar, käka fet fisk då och då och ha gärna smör i maten lr på mackan om du tycker om det (själv tillsätter jag ofta 1-2tsk KRAV-märkt Bregott i maten*drool* ).

phillimon
2007-04-16, 22:25
Okej, tack för alla tipsen får väl börja deffen nu och sen lära mig mer under tiden.

Antar att jag kommer att vairera tonfisken ibland med t ex fisk eller kyckling/kalkon och kanske något nötkött ibland.

L-Sami
2007-04-16, 23:08
Okej, tack för alla tipsen får väl börja deffen nu och sen lära mig mer under tiden.

Antar att jag kommer att vairera tonfisken ibland med t ex fisk eller kyckling/kalkon och kanske något nötkött ibland.

Hey, glöm inte bort din bästa deffkompis.. potatisen :) han mättar dig bäst av alla livsmedel och innehåller lite kalorier per gram.

En jämförelse,

100g pasta = 70g kolgydrater totalt 350kcal
100g potatis = 17g kolhydrater totalt 75kcal
och potatisen leder SI tabellen.

krilleh
2007-04-16, 23:12
Hey, glöm inte bort din bästa deffkompis.. potatisen :) han mättar dig bäst av alla livsmedel och innehåller lite kalorier per gram.

En jämförelse,

100g pasta = 70g kolgydrater totalt 350kcal
100g potatis = 17g kolhydrater totalt 75kcal
och potatisen leder SI tabellen.

blire mkt potatis för din del?

L-Sami
2007-04-16, 23:16
blire mkt potatis för din del?

Under potatisdagarna blir det 1kg minst :)

Mental
2007-04-16, 23:23
inte nog med det, potatis är löjligt gott och sjukt lätt att variera, kokt, stekt, bakad, råstekt, pressad, mosad, hasselbags, gratäng, kaka, raggmunk, palt, möjligheternas knöl!

krilleh
2007-04-16, 23:24
inte nog med det, potatis är löjligt gott och sjukt lätt att variera, kokt, stekt, bakad, råstekt, pressad, mosad, hasselbags, gratäng, kaka, raggmunk, palt, möjligheternas knöl!

det är sant.. jag ÄLSKAR stekt potatis. tyvärr tare så lång tid att göra om man inte har några potatiser över. annars äter jag hellre ris

Eddie Vedder
2007-04-17, 04:20
Hey, glöm inte bort din bästa deffkompis.. potatisen :) han mättar dig bäst av alla livsmedel och innehåller lite kalorier per gram.

En jämförelse,

100g pasta = 70g kolgydrater totalt 350kcal
100g potatis = 17g kolhydrater totalt 75kcal
och potatisen leder SI tabellen.

Att potaits mättar grymt bra håller jag med om, särskilt om man har kokat den i förvåg och sen lagt i kylskåpet och äter senare. Jag tycker iaf det gör skilnad då men kan inte svara på varför

Vad gäller jämförelsen i näringsvärde är det dock lite missvisande att jämföra 100gram okokt pasta i jämförelse med 100gram okokt potatis.
Säg att en normal portion pasta är ca.70 gram okokt i okokt som sedan suger åt sej vatten och sväller till en ganska stor portion. Potoatis däremot har ju samma storlek efter tillagning som före och en normal potatisportion är säkert runt 3-400gram.

Jämför man dom båda i okokt vikt är det fortfarande skillnad men lite mer rättvisande iaf.

Enligt SLV:s livsmedelstatabas:

-Potatis m skal kokt. Näringsvärde per 100g, kcal 89, protein 1,5, kolhydrater 19,6 och fett 0,1
-Pasta kokt u salt. Näringsvärde per 100g, kcal 128, protein 4,2, kolhydrater25,8 och fett 0,5

Fortfarande fördel potatis men en "rättvisare" bild av näringsinnehållet iaf.

Mental
2007-04-17, 06:33
potatisen kjympej vid kokning, den tappar vatten

Eddie Vedder
2007-04-17, 07:22
potatisen kjympej vid kokning, den tappar vatten

Jag har aldrig sagt att den krymper?


Det jag sa var att pasta sväller väldigt men potatisens storlek är densamma efter att dom är tillagade.

Mental
2007-04-20, 12:52
Jag har aldrig sagt att den krymper?


Det jag sa var att pasta sväller väldigt men potatisens storlek är densamma efter att dom är tillagade.

Jodå, testa väg en potatis före och efter kokning. De krymper.

Eddie Vedder
2007-04-20, 12:59
Jodå, testa väg en potatis före och efter kokning. De krymper.

Detta måste undersökas:D

Kanske iofs förklarar varför kcal/100g brukar va lite högre för kokt än rå potatis?

Mental
2007-04-20, 13:38
Detta måste undersökas:D

Kanske iofs förklarar varför kcal/100g brukar va lite högre för kokt än rå potatis?

Japp, om den nu inte automagiskt absorberar osynliga kolhydrater ur vattnet eller nått ;)

Vattenhalten minskar, villket ökar energiinnehållet per 100g.

Tjuckot
2007-04-20, 17:30
Men däremot sväller de ju inte i närheten av lika mycket som ex. pasta eller basmatiris?

krilleh
2007-04-20, 19:06
min nya deffmåltid ska nog bli potatis och tonfisk. Gott? Nej, antagligen inte. Men har varit för slapp med kosten så nu får det skärpas till den sista månaden.