handdator

Visa fullständig version : Hålla inflammationen sval eller varm? (under vila)


Racso
2007-04-15, 19:23
Jag har förstått att det är bra att vara väl uppvärmd, samt att tex ha ett armbågsskydd under ett pass om man tex har problem med armbågarna.

När jag sökte hittade jag endast att man kan kyla inflammationen direkt efter ett pass, detta medförde dock endast smärtlindring. (?)

Men ska man hålla inflammationen varm eller sval om man vill ha en så gynnsam miljö för läkning som möjligt? Varm verkar väl mest logiskt, men bättre att veta än att gissa...

Flåsan
2007-04-20, 03:53
Två riktigt bra behandlingstips för inflammationer: kyla och "förnuftiga" töjningar. I övrigt; Ipren gel och liknande preparat finns på Apoteket och funkar oftast kanonbra men läkare kan skriva ut starkare om så behövs.

Värme däremot gör att inflammationen trivs och t o m frodas men funkar kanonbra som smärtlindring, så det kan man göra tillfälligt om man vill och "törs", exempelvis under en tävling, match eller liknande som man inte vill eller kan missa.

Lizard
2007-04-20, 08:47
Både och. Varva om vartannat under ca en timme i 20-minuterspass.
I övrigt: Efter träning alltid kyla. Före träning alltid värme.

Lizard

Åse Columbus
2007-04-20, 15:02
i de akuta läget...första 3-4 dagarna så ska det vara kallt...i omgångar...sedan kan man varva och byta om med varma.......

Kurash
2007-04-20, 15:27
Jag har bara råkat ut för ögoninflammation, och den fick absolut inte bli kall eftersom den då skulle förvärras. Kanske annorlunda med muskelinflammation. Är det verkligen bra att träna med inflammation? Förlänger inte det läketiden? Eller är det rehabträning?

Racso
2007-04-20, 16:57
Får köra omväxlande varmt/kallt. Tack för svaren.