handdator

Visa fullständig version : Lunginflammation utan feber?


mela
2007-04-15, 10:06
Hej. Jag man ha lunginflammation utan att ha feber?

champion
2007-04-15, 10:20
Symtom
De första symtomen på lunginflammation kan skilja sig mycket mellan olika människor. Men den typiska lunginflammationen som beror på en bakterieinfektion börjar oftast med feber, frossa, smärtor i bröstet och hosta. Hostan är torr i början, men efter ett tag hostas slem från lungorna upp. Detta är ofta tjockt och grönt eller brunt med lite blod i.

Det gör ofta ont att andas in djupt och att hosta. Du kan också bli trött och få huvudvärk, med eller utan feber. Äldre personer kan bli omtöcknade och förvirrade.

Vid en läkarundersökning hörs ofta typiska biljud när man lyssnar på lungorna. I tveksamma fall kan en röntgenundersökning krävas för rätt diagnos.

mela
2007-04-15, 10:20
Har googlat lite "Det gör ofta ont att andas in djupt och att hosta. Du kan också bli trött och få huvudvärk, med eller utan feber." står det på vårdguiden.
Släpper inte smärtan till ikväkk blir det Axcess Akuten för min del.

Kan inte ens dricka vatten för att det gör aå jävla ont *cry*

champion
2007-04-15, 10:22
Egenvård
Det är bra att dricka mycket om du har feber och hosta. Febernedsättande medel och hostmedicin kan lindra besvären. Eftersom lungorna fungerar bättre i upprätt läge är det bättre att sitta än att ligga. När du sover är det bra att ha flera kuddar under huvudet. Tänk på att även passiv rökning kan vara irriterande för luftrören och förvärra hostan.

Undvik fysisk ansträngning och vila ordentligt när du har feber. När du mår bättre är korta promenader bra för läkningen.

mela
2007-04-15, 10:24
Men jag har inte feber. Jag har bara en otrolig smärta i lungorna, båda bröstet och ryggen. Dricker jag vatten så gör det ännu ondare eftersom jag måste svälja.

champion
2007-04-15, 10:30
Ett annat tecken kan vara att det gör ont när man andas in djupt. Om man har fått en bakterieinfektion kan det slem man hostar upp vara tjockt och grön- eller brunfärgat.

Långdragen hosta, trötthet och huvudvärk, med eller utan feber kan ibland betyda att man har lunginflammation.

Om symtomen då inte som normalt minskar efter efter fyra till fem dagar utan förvärras, så kan det vara tecken på att en lunginflammation håller på att utvecklas.




Enligt dom så behöver du inte ha feber alls.
Jag har inte haft nått värre än förkyldning så jag kan inte ge nått gott råd från min sida :(

mela
2007-04-15, 10:32
Hostar inte heller. Har bara CPont.

Mental
2007-04-15, 10:37
Hostar inte heller. Har bara CPont.

Då skulle jag inte gissa på lunginflamation. men det kan ju vara annat som är värt att kolla upp.

champion
2007-04-15, 10:38
Hostar inte heller. Har bara CPont.


Hmm nu gissar jag bara.
Om du inte får i dig vatten eller mat så finns risk att du blir uttorkad och kommer inte kunna resa dig upp å åker in akut. Så ring vårdguiden och fråga vad du ska göra för du kan varken äta(gissar på att du ej kan äta pga smärta) eller dricka så kanske du åker in och får dropp eller något.
Du kan inte tvinga i dig vatten eller mat, gör det för ont? Då skulle ja åka ner.

martin_vbg
2007-04-15, 11:38
Hostar inte heller. Har bara CPont.

Det låter som en helt vanlig bakfylla :laugh:

Angel
2007-04-15, 11:43
Åk in istället

Richard85
2007-04-15, 12:22
Kan också vara astma..Vid den här tidpunken är på året, speciellt med tanke på det kraftiga väderomväxlingen som skett, mkt varmt, mkt pollen ute, kan vara astma eller allergi...Det är nog bäst du kollar upp..

mela
2007-04-15, 13:26
Har varit på Axcess Akuten nu. Pga bröstsmärtor vad jag prioriterad :D It owns!

Men jag har en infektion i magsäcken och i magstrupen. Smärtan sprider sig ut mot lungorna, men de mår finfint annars. Jag äter nån tablett nu som "dödar" pumparna för saltsyra så att allt ska få läka.

Mental
2007-04-15, 13:47
Har varit på Axcess Akuten nu. Pga bröstsmärtor vad jag prioriterad :D It owns!

Men jag har en infektion i magsäcken och i magstrupen. Smärtan sprider sig ut mot lungorna, men de mår finfint annars. Jag äter nån tablett nu som "dödar" pumparna för saltsyra så att allt ska få läka.

Skönt att det inte var värre, krya på dig!

mela
2007-04-15, 13:48
Skönt att det inte var värre, krya på dig!

Jo känns bra att det inte var lungorna eller hjärtat.

petersson
2007-04-15, 14:02
Bra att du gick direkt till doktorn. Förra året drogs jag nästan två veckor med infektion i halsen innan jag gick och fick medicin.

champion
2007-04-15, 16:02
Har varit på Axcess Akuten nu. Pga bröstsmärtor vad jag prioriterad :D It owns!

Men jag har en infektion i magsäcken och i magstrupen. Smärtan sprider sig ut mot lungorna, men de mår finfint annars. Jag äter nån tablett nu som "dödar" pumparna för saltsyra så att allt ska få läka.


Aj, krya på dig. Hur länge ska du äta dom?

mela
2007-04-15, 16:14
Aj, krya på dig. Hur länge ska du äta dom?

10dgr sedan vid behov.