handdator

Visa fullständig version : Hudfärg


Mago
2007-04-14, 23:41
Kommer människan någonsin sluta se på varandra i olika hudfärger, utan någon som helst tanke på hur personen i fråga är som person, som det är med t.ex. hårfärg nu?

Det känns nästan pinsamt.

Deceiver85
2007-04-14, 23:52
Inte i första taget nej.

Slartibartfast
2007-04-15, 00:24
Det är kul hur vissa undviker att påpeka andras hudfärg till det yttersta. När de försöker förklara för en hur en viss person ser ut så kan de sitta och rada upp detaljer i en halvtimme utan att nämna det ganska uppenbara att personen i fråga är svart.

Eller så säger de "hon är väldigt mörk" och då tänker man direkt på nån med svart hår, kanske syditalienskt utseende, när hon i själva verket är svart, alltså mörkhyad. Men det är för känsligt att påpeka. *rolleyes*

Mago
2007-04-15, 00:31
Det är kul hur vissa undviker att påpeka andras hudfärg till det yttersta. När de försöker förklara för en hur en viss person ser ut så kan de sitta och rada upp detaljer i en halvtimme utan att nämna det ganska uppenbara att personen i fråga är svart.

Eller så säger de "hon är väldigt mörk" och då tänker man direkt på nån med svart hår, kanske syditalienskt utseende, när hon i själva verket är svart, alltså mörkhyad. Men det är för känsligt att påpeka. *rolleyes*

Hehe, rätt löligt. :)
Det är ju samtidigt lite gulligt dock.

Loke
2007-04-15, 00:46
Eller så säger de "hon är väldigt mörk" och då tänker man direkt på nån med svart hår, kanske syditalienskt utseende, när hon i själva verket är svart, alltså mörkhyad. Men det är för känsligt att påpeka. *rolleyes*

Tja, eller så är det bara du som uppfattar det så? Vem som är svart och vem som är mörk beror ju på vad man har för referenspunkt. Personen kanske inte tycker att människan är tillräckligt mörk för att beskrivas som svart? Om någon beskrivs som "väldigt mörk" så tänker iaf jag på någon som är mörkare än en syditalienare. Och jag förstår inte skillnanden mellan "mörkhyad" och "väldigt mörk", du får fan skriva en ordentlig ordbok om detta så man vet :)

Därmed inte sagt att jag inte förstår din poäng, det gör jag, fast jag tycker du är ungefär lika lustig själv med din jakt på väl definerade typer av hudfärg :)

Slartibartfast
2007-04-15, 01:05
mörkhyad = av afrikanskt påbrå.

Väldigt mörk = Kan vara vad som helt utom afrikanskt.

Kwon
2007-04-15, 01:11
Jag bryr mig inte om vad du har för hudfärg, så länge du inte är mörkhyad eller ljushyad.

L-Sami
2007-04-15, 02:22
Jag tänker mindre på hudfärg, tänker mer på livsstilen, beteenden och kläderna. En mörkhyad punkare för mig är en punkare inte en mörkhyad person t ex.

aliquis
2007-04-15, 03:18
Kommer människan någonsin sluta se på varandra i olika hudfärger, utan någon som helst tanke på hur personen i fråga är som person, som det är med t.ex. hårfärg nu?

Det känns nästan pinsamt.Ser vi så mycket olika på varandra vad gäller hudfärg då?

hobbitar
2007-04-15, 06:31
Jag tänker mindre på hudfärg, tänker mer på livsstilen, beteenden och kläderna. En mörkhyad punkare för mig är en punkare inte en mörkhyad person t ex.

50+

Ganymedes
2007-04-15, 07:44
Alla som gör sitt yttersta (in absurdum) för att inte använda hudfärg i personbeskrivningar (OBS! Alltså inte PERSONLIGHETSbeskrivningar), gör ju på sätt och vis en markering i att det är något fel/tabu/obehagligt/värderande med olika hudfärger. Det är väl inte ett skit annorlunda än att ange hårfärg? Och hårfärg använder vi ju gärna för att beskriva någon. I jakten på att inte förknippas med rasistdårarna, tror jag vi stympar språket lite väl mycket. Genom att vägra ange något så i ögonfallande som att någon är ljus eller mörk, ineffektiviserar vi vår kommunikation. Och allt bara för att inte förknippas med rasiterna: Men varför i hela fridens namn ska de svinen få bestämma över vårt språk? Varför ska vi låta dem ta neutrala ord och omvandla dem till hatfyllda ord? De har ju redan fått vår svenska flagga att bli en rasistsymbol.

Tycker vi ska se upp här, så att inte nämnandet av hudfärg automatiskt förknippas med rasism. Men det är väl redan försent.

Sedan finns det ju naturligtvis bättre och sämre sätt att beskriva hudfärg, men där kan ju det sunda förnuftet kombineras med vad som är politiskt korrekt för dagen få vara norm.

Ganymedes
2007-04-15, 07:48
Tillägg: Skulle jag jobba i Afrika och beskriva någon för en av de lokala invånarna, och den jag skulle beskriva var vit, skulle jag självklart beskriva honom som vit. Här i norr är majoriteten vita, om någon jag skulle beskriva var mörkhyad, skulle jag ju så klart ange det. Varför skulle det vara fel? Tycker man det så har man ju indirekt accepterat att det är något "fel" med en viss hudfärg. HUDFÄRG ÄR/SKA INTE VARA ETT ORD SOM BESKRIVER EN VÄRDERING, UTAN ENBART ETT UTSEENDE!

Jompan
2007-04-15, 09:00
Anledningen till att folk inte beskriver någon som mörkhyad behöver inte betyda att man automatiskt tycker det är något fel med det. Det finns fortfarande mörkhyade som tar illa upp i vissa fall att bli beskrivna på det viset. Min mammas jobbarkompis har exempelvis stora problem med att mamma refererar chockladboll som negerboll, kanske visserligen inte samma sak. Men för en annan så har man ju alltid sagt negerboll, just för att neger för oss inte betyder något negativt. Var dock ett populärt skämt när jag sa till mamma att nästa gång hon träffade henne säga att hon skulle äta en "boll av utländsk härkomst". :D Mammas jobbarkompis skrattade väldigt hjärtligt! :)

Hursom tror jag att det är vi svenskar som är så förbannat rädda för att göra något fel i frågan, därav undviker man att säga mörkhyad. På högstadiet hade vi t.o.m. en lektion om vad man skulle kalla mörkhyade. Vilka ord som var tabu att använda och vilka som var ok. Innebörden av orden som vi använder oss av kan ju vara så olika för andra, och man vill ju inte förolämpa någon bara för att man är omedveten om att ordet har en helt annan betydelse för denna.

Sen undrar jag om det inte mest är svenskar som har problem andra svenskar i denna fråga. Hur många av invandrarna har problem med hur vi uttrycker oss? Många av invandarna bevarar ju sina kulturer och känner en stolthet i det, men för en svensk att känna stolthet över den svenska flaggan och sin kultur anses nästan fult svenskar emellan har jag en känsla av.

Mago
2007-04-15, 09:22
Egentligen är det väl ganska enkelt. Så länge man använder ett ord för att beskriva en hudfärg, så är det ju just det man beskriver. "Neger" t.ex. är ingen hudfärg, och trots att många tar väldigt illa upp av det så fortsätter folk att kämpa för sin rätt att säga neger.

Jompan
2007-04-15, 09:43
Egentligen är det väl ganska enkelt. Så länge man använder ett ord för att beskriva en hudfärg, så är det ju just det man beskriver. "Neger" t.ex. är ingen hudfärg, och trots att många tar väldigt illa upp av det så fortsätter folk att kämpa för sin rätt att säga neger.

Kämpa för sin rätt, är nog lite att ta i. Eller jag vet inte, har nog aldrig hört nån använda sig av det ordet annat än om negerboll. Jag hade själv ingen aning om att vissa tar illa upp när man använder sig av ordet neger i negerboll, men nu när jag är medveten om det så använder jag mig av chokladboll. Tror det mer handlar om att vissa inte är medvetna om hur illa folk tar vid sig vid visst språkburk, inte om medvetet användande av det språkbruket för att just få använda sig av det, trots medvetenheten om att det sårar. Men visst det finns väl sådana som gör det också.:(

Kwon
2007-04-15, 10:06
Detta har ju inte diskuterats förut! :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77020&page=7


http://runeberg.org/img/nfak/0483.4.png

Jompan
2007-04-15, 10:44
Well, oavsett hur jag, Lasse eller Börje använder ordet, så kan man ej vara så säker på att de drabbade/berörda vet att jag menar det ord vars ursprung kommer från si och så och betyder svart.

Det är oftare så att de tror någonting annat menas, vilket skapar problem.

För att undvika dessa problem, kan man använda ord som är svårare att misstyda, som till exempel mörkhyad eller färgad vilket jag inte tror någon tar illa vid sig av.

Bara för att det var allmänt accepterat och OK av europeerna att tro att färgade var en slags apor med ett psyke liknande barnet runt 1900-talet, behöver inte det betyda att det var ok för de berörda!

Lasse kan ju säga neger med en helt annan mening än vad Örjan gör tex.

Ordet neger har tydligen olika betydelse för olika personer.

Där Bolio och andra kanske använder ordet neger med betydelsen svart (från spanskans negro) kanske Beppe använder det med en helt annan mening.

Men det viktigaste enligt mig, är ju hur den/de berörda uppfattar det.

När det är så lätt att använda färgad eller mörkhyad och undvika konfrontation, varför ej använda de orden istället för att det skall finnas risk till missförstånd och obehag?

Bara jag för att JAG vet att när JAG säger neger så menar jag si, behöver det inte betyda att Kofi Anan som jag diskuterar med vet det. För honom kanske ordet har en helt annan mening och betydelse.

Bra skrivet! :thumbup:

champion
2007-04-15, 10:55
Kommer människan någonsin sluta se på varandra i olika hudfärger, utan någon som helst tanke på hur personen i fråga är som person, som det är med t.ex. hårfärg nu?

Det känns nästan pinsamt.


Kommer kriget att ta slut? NEJ.
Svar på din fråga blir nej.

Mago
2007-04-15, 11:53
Kommer kriget att ta slut? NEJ.
Svar på din fråga blir nej.

Nej så är det ju säkert, men det är väl på väg åt rätt håll iaf.