handdator

Visa fullständig version : Uppkörning


Windstalker
2007-04-14, 17:32
Hejsan

Funderar på att köra upp snart, men vad är det som ingår i säkerhetskontrollen egentligen?

Det jag har hört att det är är:

Under motorhuven

Spolarvätska
Broms(servo?)vätska
Kylarvätska
Olja
Eventuellt batterivätska
Styrservovätska? (om det nu går att kolla?)


Ljus

Halvljus
Helljus
Parkeringsljus
Dimbakljus
Dimframljus
Bromsljus
Blinkers fram
Blinkers bak
Lyset som lyser upp reg. skylten


Övrigt

Vindrutetorkarna
Säkerhetsbältet
Bromsarna (färdbroms och handbroms)
Mönsterdjupen på däcken
(Inställning av sätena, speglarna och ratten)


Är det något jag har glömt? Och brukar man få kontrollera allt, eller plockar dom liteh ipp som happ / endast går igenom en del fullständigt (t.ex motorn).

/Wind

Larsson
2007-04-14, 17:35
När jag körde upp kollade jag inte någonting under motorhuven. De sa bara att jag skulle göra en invändig och utvändig säkerhetskontroll och när jag kände mig klar skulle vi åka. Fast det kan ha ändrats var 6 år sen jag körde upp.

GymTT
2007-04-14, 17:35
Jag gick inte ur bilen när jag gjorde min säkerhetskontroll, gick bra.

Scratch89
2007-04-14, 17:38
Jag har fått lära mig att man antingen får göra en inre eller en yttre. Är det en inre ska du kolla alla mätare så det ser bra ut, kolla lysena som du kan se (backljus, parkeringsljus, hel- och halvljus), kolla speglar och säten.

Är det en yttre ska du kolla alla däck, vätskenivåer under motorhuven... något mer, har glömt.

Sen kan det ju såklart skilja från lärare till lärare; vissa vänner behövde bara t.ex kolla så man kunde blända av till halvljus, eller att det inte var dubbdäck som satt på mitt i sommaren.

ArooN
2007-04-14, 17:40
jag spolade samt torkade fram+bakrutan sen var det klart.
Men säkerhetskontrollen är så olika för alla.
Aldrig hört om nån som fått göra allt.
Vissa får kolla styr+bromsservo så att de funkar.
Andra ska se över däcken, nån annan för kolla lampor.

Windstalker
2007-04-14, 17:41
När jag körde upp kollade jag inte någonting under motorhuven. De sa bara att jag skulle göra en invändig och utvändig säkerhetskontroll och när jag kände mig klar skulle vi åka. Fast det kan ha ändrats var 6 år sen jag körde upp.

Vad menas med invändig och utvändig då? typ lysen och så, och sen att bromsen fungerar ?

/Wind

Windstalker
2007-04-14, 17:46
jag spolade samt torkade fram+bakrutan sen var det klart.
Men säkerhetskontrollen är så olika för alla.
Aldrig hört om nån som fått göra allt.
Vissa får kolla styr+bromsservo så att de funkar.
Andra ska se över däcken, nån annan för kolla lampor.

Jo vet att det är olika, men bra att vara beredd på allt. Styrservon kan man väl kolla genom att vrida kraftigt på ratten, sen starta bilen, och då ska den rycka till. Bromsservon genom att trycka ner bromspedalen, sen starta bilen och då ska den sjunka ner lite?

Larsson
2007-04-14, 17:47
Vad menas med invändig och utvändig då? typ lysen och så, och sen att bromsen fungerar ?

/Wind

Utvändigt kollade jag så att hel och halvljus fungerade, bromsljus samt blinkers. Invändigt var det tuten, bromsen, bältesspännare och nackskydd. Det är vad jag komemr ihåg att jag kontrollerade.

Windstalker
2007-04-14, 17:48
Jag har fått lära mig att man antingen får göra en inre eller en yttre. Är det en inre ska du kolla alla mätare så det ser bra ut, kolla lysena som du kan se (backljus, parkeringsljus, hel- och halvljus), kolla speglar och säten.

Är det en yttre ska du kolla alla däck, vätskenivåer under motorhuven... något mer, har glömt.

Sen kan det ju såklart skilja från lärare till lärare; vissa vänner behövde bara t.ex kolla så man kunde blända av till halvljus, eller att det inte var dubbdäck som satt på mitt i sommaren.

Inre mätare? Menar du så inga varningsmärken på intrumentpanelen lyser då?
Angående det man ska kolla under motorhuven så glömde jag drivremmen, kanske var det du hade glömt!

Jo det är sant, men som sagt, bättre att vara förberedd på allt som KAN komma!

Windstalker
2007-04-14, 17:50
Utvändigt kollade jag så att hel och halvljus fungerade, bromsljus samt blinkers. Invändigt var det tuten, bromsen, bältesspännare och nackskydd. Det är vad jag komemr ihåg att jag kontrollerade.

Okej, tutan hade jag helt glömt bort :P Men den borde man väl kunna utantill kanske, bara man inte glömmer den!

Brooklyn
2007-04-14, 17:54
Jag gick inte ur bilen när jag gjorde min säkerhetskontroll, gick bra.

+1

Kryss
2007-04-14, 18:03
Ledarn sa bara åt mig att prova om handbromsen funkade och sen var det bara o köra iväg, detta var 1½ år sen

Windstalker
2007-04-14, 18:07
Ledarn sa bara åt mig att prova om handbromsen funkade och sen var det bara o köra iväg, detta var 1½ år sen

Skulle man då testa att köra iväg med handbromsen i, stanna i lutning och dra åt handbromsen eller köra långsamt och bromsa med handbromsen (:Virro)

Edit: ett s på "bromsa"

Kryss
2007-04-14, 19:32
Äh, dra åt handbromsen o se om det går att köra framåt bara :D
(Värt o nämna är dock att jag var tokigt paranoid över att glömma något i säkerhetskollen och satt och läste jävligt mycket på det innan)

mela
2007-04-14, 19:35
Det är helt upp till vägverkssnubben vad det är du ska kolla. Jag behövde inte kolla ett jota. Det regnade och han ville inte lämna bilen :D Det enda jag behöver veta var hur vindrutetorkaren fungerade, och det fick jag fråga eftersom jag aldrig suttit i en Volvo innan. Men jag klarade mig jag med :)

Erik__
2007-04-14, 19:35
Jag fick göra invändiga på min uppkörning

sittställning
speglar
dörrar
färdbroms
handbroms
spolarsakerna
vindrutetorkarna
bakrutans uppvärmning
ljudsignal
säkerhetsbälten

kollade jag, det var det jag fått höra av min lärare.

Windstalker
2007-04-14, 19:45
Det är helt upp till vägverkssnubben vad det är du ska kolla. Jag behövde inte kolla ett jota. Det regnade och han ville inte lämna bilen :D Det enda jag behöver veta var hur vindrutetorkaren fungerade, och det fick jag fråga eftersom jag aldrig suttit i en Volvo innan. Men jag klarade mig jag med :)

Haha det är så jag tänker också. Kommer säkert få köra upp i nån bil från nått bilmärke jag aldrig suttit i förut. Men man borde väl få fråga då, eftersom det skiljer sig från olika bilmärken, och dom kan ju inte ta för givet att man kan alla spakar och knappar på alla bilar utantill *screwy*

Windstalker
2007-04-14, 19:47
Jag fick göra invändiga på min uppkörning

sittställning
speglar
dörrar
färdbroms
handbroms
spolarsakerna
vindrutetorkarna
bakrutans uppvärmning
ljudsignal
säkerhetsbälten

kollade jag, det var det jag fått höra av min lärare.


Vad ska man kolla på dörrarna?

mela
2007-04-14, 19:50
Haha det är så jag tänker också. Kommer säkert få köra upp i nån bil från nått bilmärke jag aldrig suttit i förut. Men man borde väl få fråga då, eftersom det skiljer sig från olika bilmärken, och dom kan ju inte ta för givet att man kan alla spakar och knappar på alla bilar utantill *screwy*

Det är klart att du får fråga. Jag hade ingen aning om åt vilket håll jag skulle dra/flytta spaken. Frågar du visar du ändå att du är intresserad av hur den fungerar. Du kommer att ställas inför sådana situationer IRL sedan. Förväntar sig VV snubben att du ska kunna hur alla bilar i hela världen fungerar så känns det menlöst.

Empe
2007-04-14, 20:05
Ignorera allt alla skrivit hittills, jag har ett papper här som jag hämtade på körskolan innan jag skulle köra upp (i tisdags). På det står:

Det här ska du kunna kolla utanför bilen:

Förberedelser
Vrid om nyckeln två hack.
Sätt på helljus och höger blinkers.
Lägg i backen.

Kolla:
Torkarblad.
Däck.
Helljus, Halvljus och parkeringsljus.
Blinkers.
Skyltbelysning.
Bakljus och reflexer.
Backljus.
Bromsljus.


Det här ska du kunna kolla inne i bilen:

Stol, ratt och speglar. (Detta ska alltid göras)
Säkerhetsbältet.
Vindrutetorkarna och spolning.
Tuta.
Fläkt och värme.
Bakrutedefroster (om det behövs).
Styr- och bromsservo.
Parkeringsbroms.
Färdbroms.


Det här ska du kunna kolla under motorhuven:

Bromsvätska och spolarvätska.

Empe
2007-04-14, 20:06
Haha det är så jag tänker också. Kommer säkert få köra upp i nån bil från nått bilmärke jag aldrig suttit i förut. Men man borde väl få fråga då, eftersom det skiljer sig från olika bilmärken, och dom kan ju inte ta för givet att man kan alla spakar och knappar på alla bilar utantill *screwy*

Volvo V50.

mela
2007-04-14, 20:08
Ignorera allt alla skrivit hittills, jag har ett papper här som jag hämtade på körskolan innan jag skulle köra upp (i tisdags). På det står:
Du skall kunna allt, men de kollar inte allt.

Volvo V50.
Jag fick köra upp i en S60

Empe
2007-04-14, 20:10
Du skall kunna allt, men de kollar inte allt.


Jag fick köra upp i en S60

De säger till vilken man ska göra. Oftast inre eller yttre. Ibland bara belysning, ibland bara bromsar.

Nu för tiden är det nästan bara Volvo V50 man kör upp i.

mela
2007-04-14, 20:11
De säger till vilken man ska göra. Oftast inre eller yttre. Ibland bara belysning, ibland bara bromsar.

Nu för tiden är det nästan bara Volvo V50 man kör upp i.

Jag behövde inte göra någonting. Så det beror på VVpersonen.

"Nu för tiden.." Ursäkta jag är nitton och har inte ens haft körkort ett år. *gah!*

Kryss
2007-04-14, 20:13
http://www.vv.se/templates/page3____13097.aspx

Där kan du se vad för bilar ditt kontor har, körde en S60 i solna själv.

Keit
2007-04-14, 20:18
Fick kolla lysena första gången.

Andra gången tyckte kontrollanten att det var så kallt ute så jag behövde bara prova bromsarna :P

Erik__
2007-04-14, 20:36
Vad ska man kolla på dörrarna?

för att det är obra att köra iväg om de är öppna? =D att kolla dörrarna går ju typ ut på att man märker att nån lampa börjar låta ifall man kör iväg hehe.

Garnax
2007-04-14, 21:27
Jag fick kolla bromsarna och alla lysen...

tryckte ner bromsen och vred på bilen och kände att pedalen gav efter, satte bilen i lätt rullning och drog i handbromsen, rullade lite till och bromsade vanligt.

Lysen och däck ska du kunna kolla igenom alla genom att hoppa in och ur bilen
3ggr

-Niklas-
2007-04-14, 21:36
Jag gjorde en invändigkontroll på min uppkörning(6 månader sen) och kollade följade om jag inte minns fel.

sittställning + ratten
speglar
färdbroms
handbroms
spolarn
vindrutetorkarna
tutan
säkerhetsbältet
samt styrservot/bromsservot.

Fettecke
2007-04-14, 21:37
Nu för tiden är det nästan bara Volvo V50 man kör upp i.

klipp dig.

det beror själv på vad man kör för bil på körskolan och vad vägverket har att erbjuda... på Många ställen i landet så får du köra samma bil du använde när du tränade med körskoleläraren.

tror du att alla trafikskolor kör V50?

själv körde jag Audi A6

Kebab-Arne
2007-04-14, 22:14
Seriöst, är det nån som läser vad allt folk på kolo fick göra för säkerhetskontroller på uppkörningen?

Själv fick kolla bromsarna. Med bromsvätskan. *whistle*
"Är det vätska i den?"
"Det är det säkert..."
:em: ;)

Empe
2007-04-15, 07:59
klipp dig.

det beror själv på vad man kör för bil på körskolan och vad vägverket har att erbjuda... på Många ställen i landet så får du köra samma bil du använde när du tränade med körskoleläraren.

tror du att alla trafikskolor kör V50?

själv körde jag Audi A6

Har rätt kort hår redan, men ska fundera på't.

Okej förlåt, men jag trodde att V50 va den som användes mest nu för tiden. Jag hade inte sett vv-länken när jag postade.

Jag fick iallafall köra V50. Jag hade ingen körskola att låna bil av då jag aldrig körde med någon körskola.

Windstalker
2007-04-15, 08:54
Tack för alla svar!

Det här med att man 'bara' får kliva ut ur och in i bilen 3 ggr när man kollar lysena, är det någon limit, eller får man t.ex göra det 4 ggr? Jag menar att kolla helljus, halvljus, parkeringsljus och dimljus i olika omgångar. Fast vid närmare eftertanke kanske man/måste kan kolla dimljus och halvljus samtidigt?

Larsson
2007-04-15, 09:29
Tack för alla svar!

Det här med att man 'bara' får kliva ut ur och in i bilen 3 ggr när man kollar lysena, är det någon limit, eller får man t.ex göra det 4 ggr? Jag menar att kolla helljus, halvljus, parkeringsljus och dimljus i olika omgångar. Fast vid närmare eftertanke kanske man/måste kan kolla dimljus och halvljus samtidigt?

Kliva ur? När jag kollade lamporna satt gubben från vv vid ratten och jag sa åt han vad han skulle göra.

Dajollee
2007-04-15, 09:43
Kliva ur? När jag kollade lamporna satt gubben från vv vid ratten och jag sa åt han vad han skulle göra.


haha

Windstalker
2007-04-15, 19:54
Kliva ur? När jag kollade lamporna satt gubben från vv vid ratten och jag sa åt han vad han skulle göra.

Haha verkligen? Kan man be honom sätta sig där och sätta på lyserna/ trycka ner bromsen?

Larsson
2007-04-15, 20:22
Haha verkligen? Kan man be honom sätta sig där och sätta på lyserna/ trycka ner bromsen?

När jag körde upp gjorde han det. Är svårt att se om bromsljusen funkar om man själv sitter inne i bilen o bromsar.

Windstalker
2007-04-15, 20:57
När jag körde upp gjorde han det. Är svårt att se om bromsljusen funkar om man själv sitter inne i bilen o bromsar.

Jo visserligen, men borde man inte kunna visa att man vet hur man sätter på alla lysen också?

mela
2007-04-15, 21:35
Jo visserligen, men borde man inte kunna visa att man vet hur man sätter på alla lysen också?

Eller så ber du han stå utanför och kolla medan du trycker påspakar och har dig :D