handdator

Visa fullständig version : Tugga ordentligt = stor betydelse


Biggie
2007-04-14, 13:26
Jag läste en artikel häromdan där det stod att man ska tugga maten ordentligt när det gället träning.
T.ex att den protein man äter smälter fortare till musklerna när man tuggar ordentligt och att man får in mer näring.
Tuggar man inte ordentligt kan man lättare få underhudsfett. Stora bitar bildas så småning om till fett.

Rätta mig om jag har fel

regus
2007-04-14, 13:34
Min magkänsla säger att det är bullshit, men jag är inte säker.

Biggie
2007-04-14, 13:37
Min magkänsla säger att det är bullshit, men jag är inte säker.



Tänkte också att det kan vara bullshit, så länge man får i sig något så är det näring. Men lite rimligt är det.

Någon proffs där ute som kan svara på den frågan? *rolleyes*

Sverker
2007-04-14, 13:37
Det mesta är nog fel där.

Matspjälkningen är inte beroende på ifall du tuggar mycket eller lite. Du spjälka maten ändå.

Fördelen att tugga är att du finfördelar maten och ger matspjälkningsenzymerna en större yta att arbeta på. Du smälter ( teoretiskt ) maten aningen fortare.

Biggie
2007-04-14, 13:43
Det mesta är nog fel där.

Matspjälkningen är inte beroende på ifall du tuggar mycket eller lite. Du spjälka maten ändå.

Fördelen att tugga är att du finfördelar maten och ger matspjälkningsenzymerna en större yta att arbeta på. Du smälter ( teoretiskt ) maten aningen fortare.



order "spjälka" låter främmande. Skulle du kunna gå in lite mer på den meningen (Fördelen att tugga är att du finfördelar maten och ger matspjälkningsenzymerna en större yta att arbeta på)?

Sverker
2007-04-14, 14:23
Du spjälkar upp maten. Du spjälkar upp proteinet till aminosyror, du spjälkar upp stärkelsen till glukos osv.

Slarvigt brukar man tala om matsmältningen, men maten smälter inte. Den delas upp i mindre delar:D


Du utsöndrar ett antal olika enzymer i magsäcken och i tolvfingertarmen. Enzymerna sätter sig på ytan och tuggar sig in ( sönderdelar maten till mindre beståndsdelar ). För att vara säker på att alltid ta upp all näring utsöndras ett överskott av enzymer.
Större yta = fler ställen som enzymer kan sättas sig och göra sitt jobb.

Biggie
2007-04-14, 14:35
Du spjälkar upp maten. Du spjälkar upp proteinet till aminosyror, du spjälkar upp stärkelsen till glukos osv.

Slarvigt brukar man tala om matsmältningen, men maten smälter inte. Den delas upp i mindre delar:D


Du utsöndrar ett antal olika enzymer i magsäcken och i tolvfingertarmen. Enzymerna sätter sig på ytan och tuggar sig in ( sönderdelar maten till mindre beståndsdelar ). För att vara säker på att alltid ta upp all näring utsöndras ett överskott av enzymer.
Större yta = fler ställen som enzymer kan sättas sig och göra sitt jobb.

Jaha, ok...
Då har det inget med att "inte få i sig lika mycket näring om man inte tuggar" och göra?

Nitrometan
2007-04-14, 14:40
Sverker: Har vi inte ett av matsmältningsenzymerna i munnen också?

Så att en del av spjälkningen påbörjas där?

Tom Jr
2007-04-14, 14:43
Nitrometan:

Ja det finns ett enzym i saliven. Om jag minns rätt så bryter den ned socker och sånt? :D.

internethjälten
2007-04-14, 15:04
bra, då kan man fortsätta att häva i sig föda utan
att sitta onödigt länge i köket och tugga det.

William
2007-04-14, 15:09
Sverker: Har vi inte ett av matsmältningsenzymerna i munnen också?

Så att en del av spjälkningen påbörjas där?

Både kolhydrat- och fettnedbrytningen börjar i munnen med hjälp av enzymer från saliven.

Baha
2007-04-14, 15:49
jag tror sånt där faller sig liksom naturligt vad som är OPTIMALT, man behöver inte lära sig tugga på ett visst vis. människan e väl rätt bra konstruerad naturligt

Baan
2007-04-14, 16:12
Är det inte så att man får en bättre mättnadskänsla när man äter långsamt? Kanske låter trivialt men om man deffar är det säkert inte så dumt. Tycker även min mage hanterar maten bättre ifall jag tar det lite lugnt och inte drar i mig allt på 2 min.

loztdignity
2007-04-14, 16:30
Jag läste en artikel häromdan där det stod att man ska tugga maten ordentligt när det gället träning.
T.ex att den protein man äter smälter fortare till musklerna när man tuggar ordentligt och att man får in mer näring.
Tuggar man inte ordentligt kan man lättare få underhudsfett. Stora bitar bildas så småning om till fett.

Rätta mig om jag har fel

Länka alltid till artikel för trovärdigheten på att du "läste en artikel häromdagen" är inte speciellt stor.

Sverker
2007-04-14, 17:03
Sverker: Har vi inte ett av matsmältningsenzymerna i munnen också?

Så att en del av spjälkningen påbörjas där?

Du har amylaser i saliven. Amylaserna ger sig på stärkelse och spjälkar det till dextros/maltos/glukos. Amylaserna denatureras i den sura magsaften och slutar att fungera där.
Uppgiften är att bilda glukos som stimulerar tömningen av magsäcken till tolvfingertarmen. Nu finns det överskott av amylaser i tarmarna så amylaserna i munnen är inte avgörande för att vi ska kunna spjälka stärkelsen.

Cilia
2007-04-14, 17:19
jag tror sånt där faller sig liksom naturligt vad som är OPTIMALT, man behöver inte lära sig tugga på ett visst vis. människan e väl rätt bra konstruerad naturligt
det finns ju dom som kastar i sig maten fortare än kvickt och så dom som sitter i evigheter och äter.
Så helt lika verkar vi inte bete oss
jag tror tyvärr at mycket av våra "naturliga" beteenden är borta i det modena samhället

Baha
2007-04-14, 17:43
det finns ju dom som kastar i sig maten fortare än kvickt och så dom som sitter i evigheter och äter.
Så helt lika verkar vi inte bete oss
jag tror tyvärr at mycket av våra "naturliga" beteenden är borta i det modena samhället

eller så är vi alla lite olika, det verkar ju sakna betydelse så därför gör man det som faller en in naturligt.

Nitrometan
2007-04-14, 18:32
Tack Sverker!

Amylas var det.

Tolkia
2007-04-14, 18:59
Maten spjälkas även om man inte tuggar, men att tugga maten är ett bra sätt att underlätta för resten av mag-tarmkanalen så att det inte blir en så bullrig process. Har man en kinkig mage och vet med sig att man kastar i sig maten kan det vara värt att ge den de extra minuterna det tar att tugga.

h1tman
2007-04-22, 17:11
hmm... om man vill öka i vikt och äter som fan men märker att en del är "oanvänt" när det kommer ut känns det som att tugga bättre, om man inte redan tuggar noga, bör ge bättre effekt än att äta ännumera!? - jag har märkt att speciellt solrosfrön gillar att passera "intakta" ibland - det är ju lätt att slarva när man har mycket att äta men tillgodogör man sig inte maten borde man väl tänka om...

OT: wohhhhooooooooo min första post på kolozzeum, jag känner mig redan större och starkare :P

fluffy_ferret
2007-04-22, 18:33
Spelar inte så stor roll hur mycket man tuggar kött - det är synnerligen lättsmält för magen ändå.

Äter du växtlighet så bör du tugga lite mer, det är som att matsmältningssystemet får arbeta lite mer med den typen av föda.

Max
2007-04-23, 06:28
hmm... om man vill öka i vikt och äter som fan men märker att en del är "oanvänt" när det kommer ut känns det som att tugga bättre, om man inte redan tuggar noga, bör ge bättre effekt än att äta ännumera!? - jag har märkt att speciellt solrosfrön gillar att passera "intakta" ibland - det är ju lätt att slarva när man har mycket att äta men tillgodogör man sig inte maten borde man väl tänka om...

OT: wohhhhooooooooo min första post på kolozzeum, jag känner mig redan större och starkare :PMin mage har också problem med just solrosfrön verkar det som, skalade sådana då.

h1tman
2007-04-23, 07:00
Min mage har också problem med just solrosfrön verkar det som, skalade sådana då.

testade nyss att mixa sönder solrosfröna, tråkigt för jag gillar kostistensen, men till fil var det lättätet

fluffy_ferret
2007-04-23, 09:27
Min mage har också problem med just solrosfrön verkar det som, skalade sådana då.

Inte så konstigt med tanke på att det inte är människoföda.

jwzrd
2007-04-23, 09:31
Inte så konstigt med tanke på att det inte är människoföda.

Till skillnad från kött som kommer från Pluckes livs; märkt med "Människoföda(tm)". Allvarligt talat, du får kamma dig nu, du är fan värre än jehovas/pingsvännerna/gudklubben när de vill ge mig deras propaganda-bs-häften påväg till tåget.

fluffy_ferret
2007-04-23, 09:53
Till skillnad från kött som kommer från Pluckes livs; märkt med "Människoföda(tm)". Allvarligt talat, du får kamma dig nu, du är fan värre än jehovas/pingsvännerna/gudklubben när de vill ge mig deras propaganda-bs-häften påväg till tåget.

Min åsikt är informerad och något som jag har läst mig till och jag tänker inte sluta "propagera" för den bara för att den är okonventionell. Jag tycker det är tragiskt vad folk kallar för människoföda nu för tiden. Det är bara bra om jag kan ruska till folk lite och få dem att tänka till själva.

Läste just en bra artikel på aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,603055,00.html

Purren
2009-09-18, 19:29
Väcker en gammal tråd eftersom jag försöker leta reda på hur jag kan minska gasbildning och uppsvälldhet efter en måltid.

Det några säger om att "tuggandet lär mig sig naturligt och är inget man behöver tänka på" är helt fel. Det är ju något vi lär oss som barn; vi tittar på andras matvanor och hur dom äter maten och så härmar vi. Om oftast äter med folk som tuggar långsamt och mycket innan dom sväljer så gör man nog också så.

Sen lever vi också i så stressiga tider att det är lätt att man åsidosätter en del beteenden som man "naturligt" skulle ha.

Jag ska testa att räkna och se om det hjälper iallafall.