handdator

Visa fullständig version : Operation - större näringsbehov?


kottenj
2007-04-14, 12:09
Hoppas det blev rätt forum för den här frågan nu...

Jag funderade lite; om man har genomgått en större operation som innebär en väldigt stor såryta, behöver man mer näring och energi för att detta ska kunna läka? Eller lär det räcka med energibalans för att kroppen ska kunna återhämta sig?

Diskuterade detta med en vän men vi kunde inte direkt komma fram till något legitimt svar.

King Grub
2007-04-14, 12:26
Ja, energibehovet ökar; kirurgi orsakar stress via hormonförändringar och påverkan av det sympatiska nervsystemet, vilket resulterar i hypermetabolism och katabolism. Sårläkning ökar kravet på tillgång till aminosyror för proteinsyntesen, och kritisk sådan kan öka proteinbehovet dramatiskt hos individen till 1.5 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn.

Ur Barnes Hospital Nutrition Support Handbook, 1992:

kottenj
2007-04-14, 13:29
Du verkar ju ha koll; vet du hur länge ökningen kvarstår?

Låt oss säga att någon genomgått en bukplastik (är ju VÄLDIGT stor såryta, i princip hela buken), hur länge kommer denna person då ha ett ökad energibehov? Och om den ej fyller behovet, vad händer? Sämre läkning, eller "slås det bara ut" så att det istället blir längre läktid?

Rahf
2007-04-14, 13:43
Du verkar ju ha koll; vet du hur länge ökningen kvarstår?

Låt oss säga att någon genomgått en bukplastik (är ju VÄLDIGT stor såryta, i princip hela buken), hur länge kommer denna person då ha ett ökad energibehov? Och om den ej fyller behovet, vad händer? Sämre läkning, eller "slås det bara ut" så att det istället blir längre läktid?

Längre läktid låter som ett rimligt antagande. Inget proffsutlåtande dock. Där har du förmodligen anledningen till att folk tappar ett antal kg efter en stor operation, de äter inte tillräckligt och kroppen får kompensera på annat vis.

Mitt 19cm långa ärr på höger sida bidrog nog till nåt förlorat kg även om det inmundigades en hel del energirikt skräp på sjukan. Sen skar de bort ett antal muskler också så det är väl också en orsak.

Eddie Vedder
2007-04-14, 16:50
Den där tabellen förklarar mitt viktras när jag hade brutit benet för två år sen. Aktivitetsfaktorn i början efter ett benbrott säger ju sej själv att den inte är så hög men jag hade grymma sår i benet efter inopererad märgspik samt att benet i sej krävde läkning förstås.

Tänk om jag hade varit medlem på kolo då!*gah!*

CoolHandLuke
2007-04-15, 02:08
För hudläkning har mer A-vitamin, zinc, C-vitamin fördelar. Det skall dessutom vara 'lagom' med E-vitamin.