handdator

Visa fullständig version : Vad bör man tänkta på när man driver ett gym?


lejonet
2007-04-14, 11:45
Halloj alla gymägare! Det är så att nu har jag fått chansen att ta över ett litet lokalt gym här i min hemtrakt. Jag skulle därför hemskt gärna vilja få lite tips & trix om vad man bör tänka på när man äger/driver ett gym? Saker som jag bör ta reda på? Saker som gör att gymmet är attraktivt? osv

mangemani
2007-04-14, 12:02
se till att underhålla maskinerna och se till att gymmet hålls rent,det är väl prioritet nr1.
sen vet jag faktiskt inte,vårat gym flyter på rätt så bra efter det att man har skött maskinerna,städat osv.
man kan ju hålla lite koll på ekonomin också samt försöka hålla iordning på medlems korten.
men thats that skulle jag tro...funkar fint för oss iaf.

hobbitar
2007-04-14, 12:11
Jag tycker det är viktigt att du verkligen är trevlig mot kunderna och alltid ser glad ut även om du är trött och bakfull.
http://www.tailgating.com/Tour%2004/Images/Oakland%20Put%20on%20a%20happy%20face.JPG

Baan
2007-04-14, 12:25
kanske är självklart men att det är välstädat och att fel åtgärdas fort är ett plus. man kan ju även vara sneaky och se till att medlemmarna ser att man faktiskt jobbar, vilket kan göra mer än att man smyger med det utanför öppettiderna. det viktiga är att dom se dig, inte att det blir skitrent :D skoja sig lite men man ska nog inte underskatta att bli sedd när man "tar hand" om gymmet även när det är öppet.

AlbNils
2007-04-14, 12:47
Se till att ha bra musik!
Gymmet jag går till har verkligen helt värdelös musik, tyvärr.
Därför är det Ipoden som gäller, men hade varit skönare med bra musik i gymmet istället. Annars så hygien som de flesta redan nämnt.

Ryska_raketen
2007-04-14, 12:48
Bra musik, hantlar upp till 80.

Baan
2007-04-14, 12:50
Bra musik, hantlar upp till 80.

Ja men då lockar han bara real muthafakkin g's som mig och dig, och eftersom dom flesta människorna inte pallar keepin it real och hardcore g's så kommer vi ju bara skrämma iväg dom = mindre profit.

regus
2007-04-14, 12:50
Välj rätt målgrupp och anpassa stället för målgruppen

Carolinew
2007-04-14, 12:51
Ang. vad som är attraktivt så tycker jag personligen (och säkert många andra) att öppettiderna är något av det viktigaste. Helst dygnet runt egentligen, men det kan ju vara lite svårt att ordna. Det är öppet 06-22 alla dagar där jag tränar och det är lite på gränsen :D

Där jag tränade förut var det öppet 08-21 vardagar och bara 4 timmar på helger, vilket var helt hopplöst. Gymmet i sig är nybyggt, stort, jättefräscht och snyggt men just öppettiderna fick mig att byta.

Baan
2007-04-14, 12:52
Välj rätt målgrupp och anpassa stället för målgruppen

egentligen vore det bästa att försöka göra det lockade för så många som möjligt, men det är nog en tung kalkyl. klart att en målgrupp, om den är stor på den orten, kan fungera mycket väl, men jag tror mest $$$ kommer från att man lyckas locka många målgrupper. sen kanske det blir svårt att locka det mer extrema mo man anpassar gymmet för pensionärer också t.ex.

Fettecke
2007-04-14, 13:10
En viktig sak är att det ska finnas tillgång 24/7...

mitt förra gym så fick man logga in på deras hemsida och "regga" sitt pass, så fick man en kod man knappade in på dörren... mitt nuvbarande har jag ett kort och en personlig kod för att komma in när det inte är någon där...

Som Carolinew sa... dåliga öppettider gör att folk byter, men kan du hålla öppet även när ingne är där så är det också en fördel!

skaffa CoC-grippers också!!!

lejonet
2007-04-14, 13:16
Oj tack för alla snabba svar :)
Samhället är inte så stort och därför är inte gymmet så enormt heller. Vissa av er skulle nog inte kalla det ett gym heller :P Gymmet är bara 1 rum och inte så enormt heller... Men ny lokal kanske man skulle kunna ordna beroende på kostnad osv.
Musiken är nog inge problem ägaren före mig har bara en stereo och högtalare där osså kan man sättta i en egen skiva eller någon av dem som finns på gymmet. Då får de som gymmar komma överrens om vad de vill lyssna på osv.
Det här med hantlar upp till 80 kg är nog lite överdrivet :/ fast det skulle vara en riktig kanon grej men det skulle ta för mycket plats.
De som gymmar här är oftast ungdomar, eller gymmar och gymmar de kommer dit för att maxxa några gånger per vecka... Men jag har hört att det är rätt många av dem som funderar på att börja med gymning. Även lite äldre brukar vara och gymma lite, för att hålla igång konditionen och hälsan. Men det finns även de som är där och tränar seriöst och hårt.
Gymmet befinner sig i en skola/idrotts lokal i ett litet rum och dit har man tillgång från någon gång på morronen (8:00?) tills 22:00 på kvällen då alarmet aktiveras. Det finns ingen som jobbar där utan man kommer och går som man vill nästan, dvs om man har kort. Problemet med detta blir att folk inte städar efter sig + att de förstör saker och ting... Men detta kanske man skulle kunna lösa genom att sätta upp en kamera? Och fixa lita nya regler osv..
Det är inge vidare fräscht ställe just nu damm överallt och så.. Men det är nog ingen fara för eftersom jag själv kommer att vara där och gymma 4ggr i veckan + kolla hur det står till där så kan jag rengöra lite varje gång.+ Om folket slutar att envisas om att slänga vikter och skräp hit och dit.

Jag skulle vilja att det blir lite hardcore stil som samtidigt smälter ihop med hälsa och kondition, för de äldre.

Zakath
2007-04-14, 13:19
skaffa CoC-grippers också!!!

Det är ju rätt kul, men då får man nog kedja fast dem också (det går ganska bra faktiskt).

lejonet
2007-04-14, 13:19
En viktig sak är att det ska finnas tillgång 24/7...

mitt förra gym så fick man logga in på deras hemsida och "regga" sitt pass, så fick man en kod man knappade in på dörren... mitt nuvbarande har jag ett kort och en personlig kod för att komma in när det inte är någon där...

Som Carolinew sa... dåliga öppettider gör att folk byter, men kan du hålla öppet även när ingne är där så är det också en fördel!

skaffa CoC-grippers också!!!


CoC grippers eller RB gripper s skulle kanske vara något :) Fast det är många som har brist på kunskap om hur man ska träna osv. Fast det skulle man kunna fixa med "manualer" och olika tränings guider som ligger inne i gymmet. Han som äger det nu har gjort så fast den pärmen ligger mest och skräpar.. Jag tror om man skulle uppmärksamma den lite mer så skulle den nog bli mer använd.

lejonet
2007-04-14, 13:20
Det är ju rätt kul, men då får man nog kedja fast dem också (det går ganska bra faktiskt).

Smart :) Sånt går ju att fixa från trä slöjden gratis *whistle*

Fettecke
2007-04-14, 13:25
sätt upp några regler, säg till de som missköter sig, gör dom det ofta så får dom en varning. några varningar och det är "tack för kaffet "för dom.

Annordna lite tävlingar osv, du skulle kunna ha en privat SL tävling där ;D

ex: varje kvartal blir de tävlingsdags på gymmet, en lördag eller liknande...
motiverar dom inte sig själv att komma dit så finns det många knep för Dig att motivera dom att komma till dig.

en gång i månadet har kan du hyra in någon som föreläser om div. saker och ting som relaterar till dom som är på gymmet, kost osv osv osv, kommer troligtvis inte vara alltför dyrt att ta in någon en timme på kvällen om det finns intresse för det dvs.

L-Sami
2007-04-14, 13:26
Bra att sätta upp gemensamma regler som gäller alla och som ansvarig för gymmet är din uppgift att hålla det rent, om de andra inte gör det.

regus
2007-04-14, 13:27
egentligen vore det bästa att försöka göra det lockade för så många som möjligt, men det är nog en tung kalkyl. klart att en målgrupp, om den är stor på den orten, kan fungera mycket väl, men jag tror mest $$$ kommer från att man lyckas locka många målgrupper. sen kanske det blir svårt att locka det mer extrema mo man anpassar gymmet för pensionärer också t.ex.

Ja, det är jag medveten om. Men tillslut kommer man få göra ett val
"ska vi köpa en till powerrack eller en till step up-maskin"..

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

lejonet
2007-04-14, 13:31
sätt upp några regler, säg till de som missköter sig, gör dom det ofta så får dom en varning. några varningar och det är "tack för kaffet "för dom.

Annordna lite tävlingar osv, du skulle kunna ha en privat SL tävling där ;D

ex: varje kvartal blir de tävlingsdags på gymmet, en lördag eller liknande...
motiverar dom inte sig själv att komma dit så finns det många knep för Dig att motivera dom att komma till dig.

en gång i månadet har kan du hyra in någon som föreläser om div. saker och ting som relaterar till dom som är på gymmet, kost osv osv osv, kommer troligtvis inte vara alltför dyrt att ta in någon en timme på kvällen om det finns intresse för det dvs.


Smart smart :) Tävlingar skulle vara skoj även om de inte är super seriösa och de skulle nog kunna öka intressset. Likaså det här med att hyra in någon som föreläser. :thumbup: Blir iof som du säger att kolla upp intresset för föreläsningar. Man skulle ju också kunna ordna föreläsningar då och då som även de som ej är medlemmar kan komma på, för att få upp intresset.

Fettecke
2007-04-14, 13:33
Smart smart :) Tävlingar skulle vara skoj även om de inte är super seriösa och de skulle nog kunna öka intressset. Likaså det här med att hyra in någon som föreläser. :thumbup: Blir iof som du säger att kolla upp intresset för föreläsningar. Man skulle ju också kunna ordna föreläsningar då och då som även de som ej är medlemmar kan komma på, för att få upp intresset.

fast för dom som inte är medlemmar lbir det en kostnad, tup 50-lappen eller liknande.

fan, tror jag ska starta ett gym jag med med mina ideer ;D

lejonet
2007-04-14, 13:36
fast för dom som inte är medlemmar lbir det en kostnad, tup 50-lappen eller liknande.

fan, tror jag ska starta ett gym jag med med mina ideer ;D

Varför inte ? ;) Sen kan vi jämföra vem som blir störst :D



Fritt fram att komma med fler ideer och tips ;)

Carolinew
2007-04-14, 13:45
fast för dom som inte är medlemmar lbir det en kostnad, tup 50-lappen eller liknande.

fan, tror jag ska starta ett gym jag med med mina ideer ;D

Fan vad smart med SL-tävlingar på gymmet! Har precis skrivit en lapp om det som jag skall lägga i förslagslådan på mitt gym!

Fast om jag känner folket där rätt så lär det inte bli så... De arrangerar bara 6-timmars spinning, löptävlingar osv... Inte mkt till styrka där inte *gah!*

Jujutsu
2007-04-14, 15:08
Om man har ett större utrymme så kan man dela in gymmet i två delar: en lite mer motionärsvänlig och en mer hardcore, eg en del med maskiner (styrka och cardio) och en del med fria vikter. Delarna kan vara allt ifrån ett rum till en våning.
På så vis så behöver inte motionärerna vara nära de stora, farliga marklyftarna längre än absolut nödvändigt.