handdator

Visa fullständig version : 20 hundar brann inne


Carolinew
2007-04-13, 23:14
Nej fyfan... så det var det man såg på väg hem i bussen... :(

http://www.kristianstadbladet.se/ (hittade ingen direktlänk...)

www.pixbox.se/pic_show_id9106283.html

(Hur lägger man in bilder direkt här egentligen?)

hahavaffan
2007-04-13, 23:17
Fyyfan :(

Sebbe_H
2007-04-13, 23:19
Det är sånt man inte ens vill läsa om.

Frippe_L
2007-04-13, 23:20
Stackars hundar.

Trodde först det var det hunddagiset ute vid Torsebro som brunnit men där körde jag nyss förbi så det kunde det ju inte varit.

Hoppas ni andra överlevde fredagen den 13:e

Deceiver85
2007-04-13, 23:21
20 hundar brann inne...och? Känns som att det finns viktigare saker att gråta krokodiltårar över.

KlopFer
2007-04-13, 23:22
Fyfan! Djurplågeri och sånt är det värsta jag vet. Våran granne går t.ex. inte ut med sin hund den får bara gå på baksidan på en liten jävla gräsplätt. Skulle kunna döda henne vilken dag som helst. Ska ringa hyresvärden någon dag och snacka lite eller lämna in en anmälan.

Dock, kunde dem inte rå för detta nu men ändå. Och jag förstår inte vart hundarna var? Eftersom inga människor var där som kunde få ut dem.

Carolinew
2007-04-13, 23:23
20 hundar brann inne...och? Känns som att det finns viktigare saker att gråta krokodiltårar över.

Håller inte med för fem öre... tycker det är jävligt tragiskt. Synd om familjen också när de får höra vad som hänt...

Ovanpå allting var det ju en gård av stort kulturellt värde också som förstördes.

NisseEriksson
2007-04-13, 23:24
B1wwHAVqbjo

Allvarligt talat så är det hemskt.

Deceiver85
2007-04-13, 23:25
Håller inte med för fem öre... tycker det är jävligt tragiskt. Synd om familjen också när de får höra vad som hänt...

Ovanpå allting var det ju en gård av stort kulturellt värde också som förstördes.

Tycker mer synd om gården än om de 20 hundarna, helt ärligt.

KlopFer
2007-04-13, 23:26
Tycker mer synd om gården än om de 20 hundarna, helt ärligt.

Går att bygga upp, försök bygga upp hundarna ärt hjärna.

hahavaffan
2007-04-13, 23:28
Tycker mer synd om gården än om de 20 hundarna, helt ärligt.Jag hade hellre hällt bensin på vårt hus och sen spottat på askan än att en av våra hundar ens skulle bli skadad av branden. Men alla är vi ju olika :)

Deceiver85
2007-04-13, 23:35
Går att bygga upp, försök bygga upp hundarna ärt hjärna.

Visst går huset att bygga upp? Men då lär det knappast vara från 1700-talet längre. Hundar kan man föda upp nya...

KlopFer
2007-04-13, 23:38
Visst går huset att bygga upp? Men då lär det knappast vara från 1700-talet längre. Hundar kan man föda upp nya...

Okok, så om 20 st människor dör i en brand så är det huset vi ska bry oss om? För det kommer födas nya människor?

Baan
2007-04-13, 23:40
Okok, så om 20 st människor dör i en brand så är det huset vi ska bry oss om? För det kommer födas nya människor?

Liv som liv enligt min mening.

Hundar är ganska bra mindre lågt värderade än människor i normala fall. Sen finns det ju människor med problem.

KlopFer
2007-04-13, 23:42
Hundar är ganska bra mindre lågt värderade än människor i normala fall. Sen finns det ju människor med problem.

Då måste jag ha problem som värderar hundrar högre :)

Deceiver85
2007-04-13, 23:44
Då måste jag ha problem som värderar hundrar högre :)

Egentligen inte, människor är inte så mycket mer värda generellt sett (speciellt folk du inte känner). Men att värdera hundar mer...bah!

Carolinew
2007-04-13, 23:45
Visst går huset att bygga upp? Men då lär det knappast vara från 1700-talet längre. Hundar kan man föda upp nya...

Känns som att du bara var tvungen att säga tvärtom för att skapa diskussion... ;)

Baan
2007-04-13, 23:49
Då måste jag ha problem som värderar hundrar högre :)

Ja det är rätt konstigt. För mig är det naturligt att känna samhörighet med mina medmänniskor, d.v.s samma art. Jag och en hund har inte så mkt gemensamt så det är lite svårt att känna någon större sorg, även om jag såklart tycker hundar är en art som slavar väl åt oss människor och därför ändå förtjänar någon tanke.

Deceiver85
2007-04-13, 23:50
Känns som att du bara var tvungen att säga tvärtom för att skapa diskussion... ;)

Nej, vissa människor är faktiskt så elaka att de inte bryr sig om några hundar som brinner inne!

Baan
2007-04-13, 23:51
Nej, vissa människor är faktiskt så elaka att de inte bryr sig om några hundar som brinner inne!

För mig är det en principsak. Kan jag läsa i tidnigen att det dött ett 50-tal irakier i någon explosion och ändå kan rycka på axlarna och möjligtvis känna viss sympati, ja då gäller det att inte gråta över några random hundar heller. Consistency d.v.s.

Carolinew
2007-04-13, 23:53
Jag tycker nästan mer synd om djur som brinner inne också, eftersom det oftast är människornas fel... Glömt stänga av spisen eller vad fan som helst. Inte mycket hundarna kan göra åt det! Bara att invänta döden i panik.

KlopFer
2007-04-13, 23:55
Egentligen inte, människor är inte så mycket mer värda generellt sett (speciellt folk du inte känner). Men att värdera hundar mer...bah!


Sant, Kanske inte värderar en hund högre en personer i min närhet. Men annars känner jag ungefär lika mycket och ändå är jag ingen speciellt stor "djurälskare" Tycker bara om hundar :)

Deceiver85
2007-04-13, 23:55
För mig är det en principsak. Kan jag läsa i tidnigen att det dött ett 50-tal irakier i någon explosion och ändå kan rycka på axlarna och möjligtvis känna viss sympati, ja då gäller det att inte gråta över några random hundar heller. Consistency d.v.s.

Förstår helt hur du tänker. Det mesta som inte berör mig (direkt eller indirekt) brukar inte resultera i mer än en axelryckning med tillhörande "so what?".

Det här kräver nästan en spin-off tråd...

Baan
2007-04-13, 23:55
Jag tycker nästan mer synd om djur som brinner inne också, eftersom det oftast är människornas fel... Glömt stänga av spisen eller vad fan som helst. Inte mycket hundarna kan göra åt det! Bara att invänta döden i panik.

Detsamma gäller väl random irakier som dör i en självmordsattack. Killen går ut för att köpa EM liter mjölk, booom, plötsligt befinner han sig i flera kvarter samtidigt. Mycket han kunde göra åt saken och ändra på sitt öde där.

Baan
2007-04-13, 23:57
Förstår helt hur du tänker. Det mesta som inte berör mig (direkt eller indirekt) brukar inte resultera i mer än en axelryckning med tillhörande "so what?".

Det här kräver nästan en spin-off tråd...

Då kan man undra varför folk lipar över okända hundar. Kanske för att man ser hundar som en enhet och föreställer sig sin egen hund där som brinner inne. Uppenbart gör vi inte samma kopplingar med människor. För många gränser :/

KlopFer
2007-04-13, 23:58
Förstår helt hur du tänker. Det mesta som inte berör mig (direkt eller indirekt) brukar inte resultera i mer än en axelryckning med tillhörande "so what?".

Det här kräver nästan en spin-off tråd...

Man hör nästan varje dag på tv:n att folk har dött i irak o.s.v. Men rycker bara på axlarna, men som nu när 20 hundar har brunnit inne så känner jag betydligt mera. Det måste ju betyda något?

Baan
2007-04-13, 23:59
Man hör nästan varje dag på tv:n att folk har dött i irak o.s.v. Men rycker bara på axlarna, men som nu när 20 hundar har brunnit inne så känner jag betydligt mera. Det måste ju betyda något?

Ja, som jag sa, du bryr dig om random hundar men inte om random människor. Kanske för att du inte bryr dig om skillnaden mellan hund och hund men väljer att göra det när det är människor.

Carolinew
2007-04-14, 00:00
Man hör nästan varje dag på tv:n att folk har dött i irak o.s.v. Men rycker bara på axlarna, men som nu när 20 hundar har brunnit inne så känner jag betydligt mera. Det måste ju betyda något?

kanske för att man har vant sig vid att de dör titt som tätt där nere i öster? Inte varje dag 20 hundar brinner inne... (tack och lov!)

Fatalist
2007-04-14, 00:51
20 hundar brann inne...och? Känns som att det finns viktigare saker att gråta krokodiltårar över.

+6.022*10^23

Vem bryr sig om några hundar när människor dör varje sekund?

KlopFer
2007-04-14, 01:04
+6.022*10^23

Vem bryr sig om några hundar när människor dör varje sekund?


Jag.

kspr
2007-04-14, 01:16
Det känns inte helt otänkbart att bry sig mer om hundar, dom är trevliga prickar. Människor är komplicerade och ofta lite smådryga.

Varför ska man bry sig om sin egen art framför någon annan? Smaksak skulle jag påstå.

shadowfire
2007-04-14, 01:30
trist grej, själv tyckte jag artikeln om 20-åringen som var mördad (våldtagen?) var värre.

Taurus
2007-04-14, 02:46
Det känns inte helt otänkbart att bry sig mer om hundar, dom är trevliga prickar. Människor är komplicerade och ofta lite smådryga.

Varför ska man bry sig om sin egen art framför någon annan? Smaksak skulle jag påstå.
Enkelt. Överlevnad. Typ vad allt går ut på. Skulle inte funka så bra om alla arter började bry sig om varandra. Visserligen finns det helt olika arter som lever tillsammans, men det är bara för att båda tjänar på det.

20 hundar är ju värre än ett sketet hus. Vad har 1700-talet med saken att göra? Ett gammalt ruckel? historiskt värde? Det här är bara skit som människan bryr sig om. Moder natur håller inte människan högre än nåt annat djur. Klarar vi inte av att överleva förtjänar vi inte heller vår plats på jorden.
Att vi sen håller människoliv högre än djurliv är naturligt, utan det hade vi nog varit utdöda för längesen.

Jag skulle gärna vilja se den som tycker att djur är värda mer hamna i en situation mellan liv och död. Låta djuren eller sig själv och kompisen leva?
Idag går det som tur är sällan så långt, så det är bara låta dom hålla på och argumentera vidare för hur lite värd människan är.


Jo, synd det som hände.

Ignatius72
2007-04-14, 08:55
Det är ju närhetsprincipen. 20 hundar som brinner upp i granngården blir på något märkligt sätt värre än 1 miljon slaktade människor i Rwanda.

Hades
2007-04-14, 09:08
Det var en sjuårig pojke som brann inne här i trakten för ett par dagar sen. Det är tråkigt, oavsett om det är hundar eller människor som dör.

Baan
2007-04-14, 09:34
Det är ju närhetsprincipen. 20 hundar som brinner upp i granngården blir på något märkligt sätt värre än 1 miljon slaktade människor i Rwanda.

Man kan ju försöka tänka till lite i det fallet istället bara för att göra det instinktiva med att rycka på axlarna och tänka "det rör inte mig". Tror det hade varit en trevligare värld om vi försökte bry oss mer, men lite önsketänkande från min sida.

Snake
2007-04-14, 09:38
Lol, en bosnier som "bryr sig". Nu har jag sett allt :)

Yankeee
2007-04-14, 09:41
Lol, en bosnier som "bryr sig". Nu har jag sett allt :)

RAGAGAHAGAHAGA

Nina L
2007-04-14, 09:42
Då måste jag ha problem som värderar hundrar högre :)Du kan få numret till min terapeut!

Själv värderar jag nakanråttan högst av alla, sen alla som jag vill ligga med, och sen resten av mänskligheten.

Baan
2007-04-14, 09:45
Lol, en bosnier som "bryr sig". Nu har jag sett allt :)

RAGAGAHAGAHAGA

men TACK för ni förstör!!!!!1 HATAAAAAAAAAS

Deceiver85
2007-04-14, 10:03
Det är ju närhetsprincipen. 20 hundar som brinner upp i granngården blir på något märkligt sätt värre än 1 miljon slaktade människor i Rwanda.

Eller kan det vara för att hundar är själslösa djur?

Ignatius72
2007-04-14, 10:03
Man kan ju försöka tänka till lite i det fallet istället bara för att göra det instinktiva med att rycka på axlarna och tänka "det rör inte mig". Tror det hade varit en trevligare värld om vi försökte bry oss mer, men lite önsketänkande från min sida.

Försöka kan man, men man ska inte tro att de där Rwandierna sörjer ett dugg över en busslass hundar som brann i Kristianstad. de har fan ingen moral där.

Baha
2007-04-14, 10:21
Hur skulle ni värdera en gris i sammanhanget?

Yankeee
2007-04-14, 10:23
Eller kan det vara för att hundar är själslösa djur?

Källa på det.

Osten80
2007-04-14, 10:27
Hur skulle ni värdera en gris i sammanhanget?

I det här fallet värderar jag grisens liv ganska lågt, eftersom 20 innebrända grisar skulle bli ett sjuhelvetes bidrag till kvällens grillfest.

Deceiver85
2007-04-14, 10:29
Baha: Roasted pork!

Yankee: Funny guy! :D

Yankeee
2007-04-14, 10:29
Vad pratar du om?

Osten80
2007-04-14, 10:33
Ärligt talat, så begriper jag inte hur man kan tycka synd om några hundar som man har läst om i tidningen. Perspektiv ffs.

Snake
2007-04-14, 10:33
I det här fallet värderar jag grisens liv ganska lågt, eftersom 20 innebrända grisar skulle bli ett sjuhelvetes bidrag till kvällens grillfest.

mmmmmmmmmm meeeeeeeeeeeeeeeat

http://www.justinbrothers.com/Images/drooling_homer.gif

von huff
2007-04-14, 10:34
Om det skulle ha varit 20 svin istället så sku det inte vara samma sak mer.Hundar är ju så söta å gulliga.

von huff
2007-04-14, 10:36
För mig är det en principsak. Kan jag läsa i tidnigen att det dött ett 50-tal irakier i någon explosion och ändå kan rycka på axlarna och möjligtvis känna viss sympati, ja då gäller det att inte gråta över några random hundar heller. Consistency d.v.s.

helt rätt

Baha
2007-04-14, 10:49
skulle ni rangordna det ungefär såhär?

1. bry sig om(hundar, söta kattungar)

2. rycka på axlar(sprängda människor i irak, ihjälsvultna barn i afrika)

3.glad för mat:hbang: (innebrända grisar , ko skjuten i huvudet med bultpistol uppsprätta o flådd)

skumt egentligen hur man bryr sig om vissa saker helt i onödan med tanke på hur mkt hemskheter som sker varje sekund.

typ tiden det tog att läsa den där artikeln bara så dog människor, djur, insekter etc etc på dom mest fruktansväda vis man kan tänka sig.

Deceiver85
2007-04-14, 10:56
skulle ni rangordna det ungefär såhär?

1. bry sig om(hundar, söta kattungar)

2. rycka på axlar(sprängda människor i irak, ihjälsvultna barn i afrika)

3.glad för mat:hbang: (innebrända grisar , ko skjuten i huvudet med bultpistol uppsprätta o flådd)

skumt egentligen hur man bryr sig om vissa saker helt i onödan med tanke på hur mkt hemskheter som sker varje sekund.

typ tiden det tog att läsa den där artikeln bara så dog människor, djur, insekter etc etc på dom mest fruktansväda vis man kan tänka sig.

Ursäkta, men jag förstod inte ett skit av det där :MrT:

Vad ville du ha sagt?

Baan
2007-04-14, 10:56
s
typ tiden det tog att läsa den där artikeln bara så dog människor, djur, insekter etc etc på dom mest fruktansväda vis man kan tänka sig.

ok att gråta över hundar, det är rätt blåst men ja inte otänkbart, finns ju blåsta människor. men gråta över insekter *mini* pass that shit brutha

kspr
2007-04-14, 13:18
Enkelt. Överlevnad. Typ vad allt går ut på. Skulle inte funka så bra om alla arter började bry sig om varandra. Visserligen finns det helt olika arter som lever tillsammans, men det är bara för att båda tjänar på det.

20 hundar är ju värre än ett sketet hus. Vad har 1700-talet med saken att göra? Ett gammalt ruckel? historiskt värde? Det här är bara skit som människan bryr sig om. Moder natur håller inte människan högre än nåt annat djur. Klarar vi inte av att överleva förtjänar vi inte heller vår plats på jorden.
Att vi sen håller människoliv högre än djurliv är naturligt, utan det hade vi nog varit utdöda för längesen.

Jag skulle gärna vilja se den som tycker att djur är värda mer hamna i en situation mellan liv och död. Låta djuren eller sig själv och kompisen leva?
Idag går det som tur är sällan så långt, så det är bara låta dom hålla på och argumentera vidare för hur lite värd människan är.


Jo, synd det som hände.

Just att hålla sin egen art högst är inte hugget i sten för människor iomed att vi är ganska bra på att "umgås" med andra arter, och dom kan då bli en del av vår flock. Blir lätt att dom äger någon främling då.

Nu har vi fått en ganska strikt uppfostran om att hålla människan extra högt. Rent instinktivt om man tänker sig bortom samhällets normer (typ post-apokalyptiskt sverige) tror jag dock vi föredrar att rädda den varelse som står en närmast för tillfället oavsett art.

Men ja jag uttryckte mig rätt dåligt. Faktiskt värderar jag i god människoanda random människor över random hundar!

Baha
2007-04-14, 13:24
tror dom flesta inte skulle offra sin 32" tv ens för att rädda 20 random människor/hundar i afrika ens

Rahf
2007-04-14, 13:30
Alla har sina egna åsikter, visst kan man diskutera om det men det är ungefär som att försöka övertyga en troende människa att byta religion, det går inte. För att man ska ändra sina värderingar så måste det hända stora förändringar i ens vardag.

Jag skulle tro att folk som inte tycker om hundar skulle bry sig mycket mer om de t.ex skaffade en riktigt rar och snäll hund. På samma sätt skulle nog hundälskare kunna bli hundhatare om de har en traumatisk upplevelse med sin "älskling" där den senare kanske biter sin ägare eller liknande.

Denna diskussion är i princip meningslös om ni försöker ändra någons åsikt. Om ni däremot vill spendera tid med att diskutera och i vissa fall reta upp er på varann så har ni träffat rätt.

Mitt ovanstående exempel kan nog appliceras på precis ALLT när det gäller åsikter.

Jag tycker synd om hundarna, jag har en underbar Parson Russel Terrier och skulle bryta ihop fullständigt om hon försvann. Där är min åsikt.

Baan
2007-04-14, 13:36
tror dom flesta inte skulle offra sin 32" tv ens för att rädda 20 random människor/hundar i afrika ens

Hundar vettefan, men menar du ärligt att om jag skulle komma hem till dig med det erbjudandet och du vet att jag inte skojar lite så skulle du ändå välja din 32"? Vet inte vad du hade gjort, men att medelsvensson skulle vara så jävla kall och själviskt tror jag inte på.

Sen är det en annan femma att vi inte väljer att ge pengar till Afrika tll förmån för att köpa mer saker, men det är lite mer konkret när någon faktiskt garanterar dig att din avsaknad av hjälp resulterar i människors död.

aliquis
2007-04-14, 13:41
Äsch, 20 hundar är väl inget speciellt att bli upprörd över, vi dödar ju miljontals större djur i timmen säkert, så vad är problemet? Dör säkert fler människor än så i fattiga länder av sjukdomar som vi lätt hade kunnat bota dem ifrån / inte hade varit dödliga bara vi hade fördelat resurserna lite jämnare och hjälpt dem.

Om hundarna var mina hade det naturligtvis kännts illa, men nu är de inte det så jag bryr mig inte särskilt mycket.

Fyfan! Djurplågeri och sånt är det värsta jag vet. Våran granne går t.ex. inte ut med sin hund den får bara gå på baksidan på en liten jävla gräsplätt. Skulle kunna döda henne vilken dag som helst. Ska ringa hyresvärden någon dag och snacka lite eller lämna in en anmälan.

Dock, kunde dem inte rå för detta nu men ändå. Och jag förstår inte vart hundarna var? Eftersom inga människor var där som kunde få ut dem.Lever du som du lär?

aliquis
2007-04-14, 13:41
Går att bygga upp, försök bygga upp hundarna ärt hjärna.Mamma hund + pappa hund + mat = fler snela hundar.

aliquis
2007-04-14, 13:44
För mig är det en principsak. Kan jag läsa i tidnigen att det dött ett 50-tal irakier i någon explosion och ändå kan rycka på axlarna och möjligtvis känna viss sympati, ja då gäller det att inte gråta över några random hundar heller. Consistency d.v.s.+1

Hade det varit en familjemedlem som förolyckades är det ju illa, vare sig det är en människa eller ett djur, men är det någon annan så är det ju inte ett särskilt stort problem för mig.

Därmed inte sagt att jag kallblodigt skulle döda vare sig okända människor eller djur (i den mån jag nu kan undvika det.)

Baha
2007-04-14, 13:46
Hundar vettefan, men menar du ärligt att om jag skulle komma hem till dig med det erbjudandet och du vet att jag inte skojar lite så skulle du ändå välja din 32"? Vet inte vad du hade gjort, men att medelsvensson skulle vara så jävla kall och själviskt tror jag inte på.

Sen är det en annan femma att vi inte väljer att ge pengar till Afrika tll förmån för att köpa mer saker, men det är lite mer konkret när någon faktiskt garanterar dig att din avsaknad av hjälp resulterar i människors död.

troligtvis skulle man väl vant människorna, men egentligen dock kanske inte för att man bryr sig om dom utan mer för att man lärt sig att man skall göra så.

människoliv har väl alltid värderats lågt jämfört med prylar/$$$ synd nog..skillnaden hois gemeneman nu mot för 1000 år sen kanske är större men för dom allra flesta betyder egentligen inte ett liv förutom dom närstående ett skit.

finns det egentligen ngt djur som värderar sin egen ras om man bortser från flocken, extra högt?

jag tror lätt man kan värdera sin byrå/undulat betydligt högre än 100 människoliv.

aliquis
2007-04-14, 13:46
Man hör nästan varje dag på tv:n att folk har dött i irak o.s.v. Men rycker bara på axlarna, men som nu när 20 hundar har brunnit inne så känner jag betydligt mera. Det måste ju betyda något?Antagligen att du associerar hundarna med DIN hund och tänker på hur det hade varit om DIN hund brann inne. Och du gillar din hund med än random irakier.

Gissar jag på.

Om det hade varit dina föräldrar, syskon, barn eller något så hade du väl ändå tyckt att det var värre än din hund? Så isf värderar du ju inte alls hundar över människor, bara mer närstående hundar över människor som står dig längre bort. Och jag gör samma sak.

aliquis
2007-04-14, 13:48
kanske för att man har vant sig vid att de dör titt som tätt där nere i öster? Inte varje dag 20 hundar brinner inne... (tack och lov!)Jää.. bra resonemang...

Som sagt, hur många kor dör varje dag? Medvetet av människor dessutom.

En ko är ju fan så mycket mer värd än en hund ;D

aliquis
2007-04-14, 13:49
Det känns inte helt otänkbart att bry sig mer om hundar, dom är trevliga prickar. Människor är komplicerade och ofta lite smådryga.

Varför ska man bry sig om sin egen art framför någon annan? Smaksak skulle jag påstå.För att det är så världen fungerar skulle jag påstå. Som sagt, tror du verkligen att de bryr sig mer om familjehunden än en människa i familjen?

"Mamma dog men hunden klarade sig iaf! Tur det."

Baan
2007-04-14, 13:50
troligtvis skulle man väl vant människorna, men egentligen dock kanske inte för att man bryr sig om dom utan mer för att man lärt sig att man skall göra så.

människoliv har väl alltid värderats lågt jämfört med prylar/$$$ synd nog..skillnaden hois gemeneman nu mot för 1000 år sen kanske är större men för dom allra flesta betyder egentligen inte ett liv förutom dom närstående ett skit.

finns det egentligen ngt djur som värderar sin egen ras om man bortser från flocken, extra högt?

jag tror lätt man kan värdera sin byrå/undulat betydligt högre än 100 människoliv.

Ja, men nu är vi människor smartare än djur och därför är det ingen omöjlig utvecklign av vår etik och moral utvecklas på så sätt att vi även bryr oss om andra än den närmsta umgängsekretsen. Det är t.o.m. ett krav för att utvecklas som art. Finns en rolig bild med det, finns den klassiska som visar människans fysiska utveckling från apa till dataprogrammerare, sen finns det en som visar etik/moral och där har det inte hänt lika mkt. Synd. Jag tror dock vi är tillräckligt utvecklade för att kunna göra något åt det och lära människor att bry sig om fler än bara familjen.

Sen är det som jag sa väldigt stor skillnad att inte ge pengar till fattiga och att konrket tacka nej till att rädda människor där man med alla säkerhet kunnat föhindra deras död. Därmed är det hårt att säga att du bryr dig mer om din undulat än en människa, då du inte ställs inför svåra val där du får välja mellan den ena eller andra.

aliquis
2007-04-14, 13:54
tror dom flesta inte skulle offra sin 32" tv ens för att rädda 20 random människor/hundar i afrika ensHelt rätt det med, fanns ju den där sidan om hur rika olika människor är och vad pengarna kunde gå till istället för att köpa det och det här, det dör väl några miljoner människor av malaria varje år? De flesta barn? Vaccin/medicin lär ju inte vara så dyrt.

Slartibartfast
2007-04-14, 14:03
20 hundar brann inne...och? Känns som att det finns viktigare saker att gråta krokodiltårar över.

Vet du vad krokodiltårar betyder, och i vilka sammanhang man använder det uttrycket?

Trance
2007-04-14, 14:23
Stackars vovvar.

Deceiver85
2007-04-14, 14:30
Vet du vad krokodiltårar betyder, och i vilka sammanhang man använder det uttrycket?

http://en.wikipedia.org/wiki/Crocodile_tears

"a hypocritical display of emotions"

Kom igen nu, ingen kan VERKLIGEN bli ledsen över att 20 helt okända byrackor brinner inne?

kspr
2007-04-14, 14:32
För att det är så världen fungerar skulle jag påstå. Som sagt, tror du verkligen att de bryr sig mer om familjehunden än en människa i familjen?

"Mamma dog men hunden klarade sig iaf! Tur det."

Beror väl på vad man haft för relation till hunden versus människan.

Trance
2007-04-14, 14:33
http://en.wikipedia.org/wiki/Crocodile_tears

"a hypocritical display of emotions"

Kom igen nu, ingen kan VERKLIGEN bli ledsen över att 20 helt okända byrackor brinner inne?

Klart man kan.

Deceiver85
2007-04-14, 14:49
Det är hundar, ffs! Vad är det med er? Bry er om viktigare saker! Fallet Louise, hört talas om det?

Yankeee
2007-04-14, 14:51
Det är hundar, ffs! Vad är det med er? Bry er om viktigare saker! Fallet Louise, hört talas om det?

Arier t.ex?

fothermucker
2007-04-14, 14:54
Äh, tänk på alla stackars sälar som klubbas ihjäl (med vilje) av inuiterna varje dag när dyrbara kramtimmar tillsammans med snälla veganer går till spillo.

Deceiver85
2007-04-14, 14:56
Arier t.ex?
HAHAHAHAHAHA! OMG! KILLEN HELA VECKAN MED DET SKÄMTET!

Yankeee
2007-04-14, 14:58
HAHAHAHAHAHA! OMG! KILLEN HELA VECKAN MED DET SKÄMTET!

Skämt?

Deceiver85
2007-04-14, 14:59
Skämt?
OMG! DU KONTRAR MED ETT LIKA OTIPPAT NYTT SKÄMT!

Deceiver85
2007-04-14, 15:00
Seriöst, det var inte ens kul. Har jag någonsin uttryckt något som helst stöd för rasteori, nazism, arisk härskarfolk mm?

Trance
2007-04-14, 15:01
Det är hundar, ffs! Vad är det med er? Bry er om viktigare saker! Fallet Louise, hört talas om det?

Det är rätt naturligt att folk kan identifiera sig mer med hundar än med främmande människor. Mest eftersom alla hundar är "oskyldiga" och har potential att vara ganska lika de hundar man känner. Att människor däremot far illa hör man dagligen och man ser dem just som främmande människor.

Att du sedan försöker påtvinga något sorts objektivt synsätt på andra och ändå tar upp fallet Louise som i sig förmodligen är ingenting mot vad barn utsätts för överallt i världen.

Att bli irriterad för att folk bryr sig om något är det löjligaste som finns, det är exakt samma människor som känner sig provocerade av att folk t.ex. inte väljer att äta kött.

Deceiver85
2007-04-14, 15:03
Att du sedan försöker påtvinga något sorts objektivt synsätt på andra och ändå tar upp fallet Louise som i sig förmodligen är ingenting mot vad barn utsätts för överallt i världen.

Nej, men om vi ändå ska tycka synd om någon annan i en aktuell nyhetshändelse så varför bry sig om hundar när det finns människor som far illa? Hade det varit en råttfarm som brunnit ner hade alla skrattat!

Att bli irriterad för att folk bryr sig om något är det löjligaste som finns, det är exakt samma människor som känner sig provocerade av att folk t.ex. inte väljer att äta kött.

Haha, just det kan vara jävligt provocerande! :D

Deceiver85
2007-04-14, 15:06
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Dog_meat_hotpot.JPG/800px-Dog_meat_hotpot.JPG

Bon appetit, era mesar! (gissa köttets ursprung)

Yankeee
2007-04-14, 15:07
Bon appetit, era mesar! (gissa köttets ursprung)

Mellanöstern kanske?

Trance
2007-04-14, 15:07
Nej, men om vi ändå ska tycka synd om någon annan i en aktuell nyhetshändelse så varför bry sig om hundar när det finns människor som far illa? Hade det varit en råttfarm som brunnit ner hade alla skrattat!

Jag skiter väl i om du tycker synd om hundarna eller inte, jag försöker ju inte tvinga på mina känslor på någon annan eller säga att det är fel att inte tycka synd om dem. Men jag ser inte varför man inte bara kan låta dem som tycker synd om hundarna tycka det.


Haha, just det kan vara jävligt provocerande! :D

Av någon anledning är det så för några av er av någon anledning. Samma om någon inte skulla vilja supa när alla andra gör det. Varför känna sig obekväm om alla inte är lika?

jwzrd
2007-04-14, 15:08
OMG! DU KONTRAR MED ETT LIKA OTIPPAT NYTT SKÄMT!

Din spännande blog värderar konsekvent våldshandlingar utförda av "bruuschor" (din stavning) som svårare än våldet som handlingar i sig och även överfört på en tänkt grupp "arier". Skönt att höra det från outbildat white trash mitt i centrala sosse-bygden i Sverige. Kan du peka ut var... tja, danmark ligger på kartan ens?

Deceiver85
2007-04-14, 15:11
Din spännande blog värderar konsekvent våldshandlingar utförda av "bruuschor" (din stavning) som svårare än våldet som handlingar i sig och även överfört på en tänkt grupp "arier". Skönt att höra det från outbildat white trash mitt i centrala sosse-bygden i Sverige. Kan du peka ut var... tja, danmark ligger på kartan ens?
Och cirkeln är komplett, hej på dig med!

(och vad har kritik av mångkultur med nazism att göra?)

jwzrd
2007-04-14, 15:15
Och cirkeln är komplett, hej på dig med!

(och vad har kritik av mångkultur med nazism att göra?)

Vad har mångkultur med din skeva inställning till människor av annan härkomst än du att göra? Du gömmer din smutsiga rasism och ruttna människosyn bakom en städad och över mångkulturen(tm) bekymrad blog. Du och så många andra som inte heller törs vara på riktigt och berätta att de är rädda.

Deceiver85
2007-04-14, 15:18
Vad har mångkultur med din skeva inställning till människor av annan härkomst än du att göra? Du gömmer din smutsiga rasism och ruttna människosyn bakom en städad och över mångkulturen(tm) bekymrad fotöljpolitruck. Du och så många andra som inte heller törs vara på riktigt och berätta att de är rädda.

Intressant tolkning, synd bara att den inte stämmer.

Clabus
2007-04-14, 15:39
Det värsta enligt mig är att hundarna är så sjukt försvarslösa när det kommer till saker som bränder och liknande.

Vi människor kan ju bara springa ut eller så dör vi direkt utan mycket lidande.

Hundar däremot kan ha en dör, grind eller något annat som blockerar dem från att fly.
Därför kan dom inte göra mer än att stanna i sin jävla hund gård tills deras päls börjar gå i eld och och brinner upp.

I och med att hundar lever så nära marken dessutom så kommer dom ju ha svårare för att svimma innan döden på grund av röken, skulle jag gissa.

Det är anledningar till att jag kan tycka mer synd om 5 hundar som brinner upp i ett gammalt hus än 1 människa.

Oftast är det ju människan som står till skuld för branden också men visst kan det även vara hunden. :)

aliquis
2007-04-14, 15:51
Beror väl på vad man haft för relation till hunden versus människan.Självklart, men generellt, "jag gillar hundar mer än människor" ?

Jag vet inte ens om jag skulle säga att jag generellt föredrar katter över människor, och katter är ju trots allt mycket bättre än hundar ;D

aliquis
2007-04-14, 15:53
Bon appetit, era mesar! (gissa köttets ursprung)Ett djur?

Deceiver85
2007-04-14, 15:54
Ett djur?
Hund!

aliquis
2007-04-14, 15:58
Det värsta enligt mig är att hundarna är så sjukt försvarslösa när det kommer till saker som bränder och liknande.

Vi människor kan ju bara springa ut eller så dör vi direkt utan mycket lidande.

Hundar däremot kan ha en dör, grind eller något annat som blockerar dem från att fly.
Därför kan dom inte göra mer än att stanna i sin jävla hund gård tills deras päls börjar gå i eld och och brinner upp.

I och med att hundar lever så nära marken dessutom så kommer dom ju ha svårare för att svimma innan döden på grund av röken, skulle jag gissa.

Det är anledningar till att jag kan tycka mer synd om 5 hundar som brinner upp i ett gammalt hus än 1 människa.

Oftast är det ju människan som står till skuld för branden också men visst kan det även vara hunden. :)Det har ju större chans att komma undan än kossan 10cm ifrån bultpistolen.

Clabus
2007-04-14, 19:08
Det har ju större chans att komma undan än kossan 10cm ifrån bultpistolen.

Jo men det är ju det att dom får lida mycket mer än kosan, som antagligen inte förstår att den ska dö om några sekunder. ;)

Därför tycker jag att det är värre att brinna upp och sen dö, än att du får ett skott i pannan.:)

Ignatius72
2007-04-15, 07:14
Kan/får man vara kritisk mot invandring/mångkulturen utan att stämplas som rasist (jag har inte läst några bloggar)? På det stora hela så är det ju mrökligt att söta djur värderas högre än fula. Svårt att få ihop logiken där.

Carolinew
2007-04-15, 09:47
Kan/får man vara kritisk mot invandring/mångkulturen utan att stämplas som rasist (jag har inte läst några bloggar)? På det stora hela så är det ju mrökligt att söta djur värderas högre än fula. Svårt att få ihop logiken där.

Jag bryr mig nog inte så mkt om utseendet på djuret, utan mer vad man har för slags relation till det. Alltså hundar står ju människan väldigt nära (människans bästa vän?) så där hade jag nog tyckt lika synd om 20 fula trubbnosade mopsar som 20 vackra Collies (Lassie-hundar) som brunnit inne. Däremot hade jag nog inte brytt mig lika mycket om 20 råttor brunnit upp.