handdator

Visa fullständig version : Behöver man deffa?


!v4®1z0r
2007-04-13, 22:48
Hejsan,

Jag väger 55 kilo ungefär och är 168 cm lång. Jag har lite underhudsfett och har rätt bra definitioner på mina muskler.

Behöver jag deffa? Eller behöver man bara bulka upp musklerna?

Thanks.

Simson
2007-04-13, 22:55
Det beror ju mest på vilket mål du har med din träning..... Jag skulle nog försöka lägga på mig lite muskler.

Three pigs
2007-04-13, 22:59
Haha, det avgör du väl själv.
Låter då verkligen som att du inte behöver deffa nå mer med dom där statsen.
Kör på bara.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:07
Mjo men sist jag tränade var i 1 år och det var för 3 år sedan. Jag vill väga minst 60 kilo.

Simson
2007-04-13, 23:13
Det låter ju nästan som om du svarat på din egen fråga ;)

Honn
2007-04-13, 23:14
Tja, det går ju inte att deffa upp sig i vikt, så ett kaloriöverskott verkar onekligen krävas för att du ska gå upp dina 5kg.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:21
Det låter ju nästan som om du svarat på din egen fråga ;)

Men jag har ingen aning om man ska deffa eller inte. Ska jag koncentrera mig på bulkningen?

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:23
Tja, det går ju inte att deffa upp sig i vikt, så ett kaloriöverskott verkar onekligen krävas för att du ska gå upp dina 5kg.

Oj kaloriöverskott. Jag har noll koll när det gäller kalorier och allt sådant som ni erfarna sysslar med :). Jag vet inte hur mycket jag behöver. Eftersom jag är hyperaktiv så gör jag av med mycket energi. Har haft samma vikt nu i 5 år.

Argh sorry dubbelpost. Glömde att detta forum inte automatiskt sätter in dubbelpostning i det senaste meddelandet.

Cerberus
2007-04-13, 23:23
Men jag har ingen aning om man ska deffa eller inte. Ska jag koncentrera mig på bulkningen?

om du VILL så, beror på vad du har för mål med träningen, välmående, bygga muskler, kanske både och? Ja tror du vill bulka..

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:25
Jag vill få upp min muskelmassa så jag inte ser så jäkla tanig ut på överkroppen. Vet inte om man går upp i fett också men att gå upp 5 kilo i muskler låter rätt tufft.

Cerberus
2007-04-13, 23:26
Jag vill få upp min muskelmassa så jag inte ser så jäkla tanig ut på överkroppen. Vet inte om man går upp i fett också men att gå upp 5 kilo i muskler låter rätt tufft.

5kg muskler får du nog se som ett mer långsiktigt mål, men du får garanterat inga bra gains på deff iaf. Fett kommer du att öka i men det deffar du bort sen.

L-Sami
2007-04-13, 23:29
Börja med att äta 6-7 gånger om dan, rätt så stora måltider sen börjar du styrketräna möjligtvis leder det till viktuppgång. Förutsätter att du får i dig mer kaloreir än vad du förbränner. Av allt vikt du går upp, så lär 60% av det bli fettfri massa vilket är bara bra för att du är smal i kroppen.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:33
Börja med att äta 6-7 gånger om dan, rätt så stora måltider sen börjar du styrketräna möjligtvis leder det till viktuppgång. Förutsätter att du får i dig mer kaloreir än vad du förbränner. Av allt vikt du går upp, så lär 60% av det bli fettfri massa vilket är bara bra för att du är smal i kroppen.


Äta 6-7 gånger per dag :confused: ?!

Helvete jag äter 3 ibland 4 måltider per dag. Frukost, middag och kvällsmat. Ibland lunch som är bra musli med fil.

L-Sami
2007-04-13, 23:38
Äta 6-7 gånger per dag :confused: ?!

Helvete jag äter 3 ibland 4 måltider per dag. Frukost, middag och kvällsmat. Ibland lunch som är bra musli med fil.

Ett råd bara, inget magiskt med 6-7 måltider men du kan få i dig mer kalorier (energi från maten) genom att äta mer och oftare. Se till att du får i dig, kolhydrater, protein och fett till varje måltid.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:41
Är kalorier (energi) samlingsnamnet för kolhydrater, protein och fett?

Finns det några mallar eller guider för vad man ska äta? Eller måste man anställa någon kostcoach?

Cerberus
2007-04-13, 23:42
Är kalorier (energi) samlingsnamnet för kolhydrater, protein och fett?

kalorier är ett mått på hur mkt energi maten i kosten ger oss. 4kcal per gram kolhydrat och protein samt 9kcal för ett gram fett.


du behöver knappast ngn kostcoach för det :D häng runt på forumet ett tag, läs artiklar på bodybuilding.com

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:48
Jag ska alltså börja träna också eftersom jag vill dels gå upp i muskelmassa eftersom jag är tanig på överkroppen (nyckelbenen syns liksom, även de "benknoppar" där nyckelbenen slutar på axlarna syns) och även gå upp i fett.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:54
Enligt BBE är mitt energibehov 2000 kalorier. Låter lite lite.

L-Sami
2007-04-13, 23:58
Enligt BBE är mitt energibehov 2000 kalorier. Låter lite lite.

Inte så omöjligt faktiskt, sikta på 3000kcal per dag så kommer du gå upp i vikt.

!v4®1z0r
2007-04-13, 23:59
Nu så räknade jag in aktivitetsfaktorn på 1.3. Annars hade jag runt 1600..

sissa
2007-04-14, 03:25
Du kan ju annars börja med att försöka äta mer ( och/eller minska på konditionsträning om du sysslar med sånt)
Man måste ju liksom inte räkna kalorier. Vill du så gör du det förstås, men det är ju inget måste liksom.

Går du upp i vikt, ja då vet du att du gör rätt och att de går åt rätt håll:)

sissa
2007-04-14, 03:32
Har själv haft samma vikt i många år, men gick upp några kilon rätt fort när jag började träna. Nu vill jag dock gå upp några kilon till. Vet inte hur det kommer gå, men jag äter så mkt jag "kan" typ, hivar i mig lite nötter då och då ( mkt energi i dem) och är inte rädd för att käka pizza,hamburgare etc ibland. Man behöver ju inte göra det svårare för sig menar jag.

Glasskonsumtionen har ökat en del också...*whistle*

Självklart ska man äta "riktig" och vettig mat som bas dock.

Mantus
2007-04-14, 04:04
Enligt BBE är mitt energibehov 2000 kalorier. Låter lite lite.

Låter alldeles tillräckligt. Tvåtusen kalorier är rätt mycket när man väl börjar räkna på det.

Eddie Vedder
2007-04-14, 04:04
Oj kaloriöverskott. Jag har noll koll när det gäller kalorier och allt sådant som ni erfarna sysslar med :). Jag vet inte hur mycket jag behöver. Eftersom jag är hyperaktiv så gör jag av med mycket energi. Har haft samma vikt nu i 5 år.

Om du har vägt lika mycket i 5 år har du alltså legat i mer lr mindre energibalans under 5 år. Efter fem år borde du ha en hyfsad uppfattning om hur mycket mat du behöver för att ligga stabilt i vikt.

Då är det ju "bara" att äta mer än det. Du säger själv att du normalt äter tre måltider, ta då lika mycket mat som alltid men ha som mål att alltid ta en liten extra portion dessutom. Försök sen stoppa in ett mellanmål däremellan såsom en smörgås, fil och nån frukt, nötter och ett glas juice etc.

Mellanmål är inget måste men det kan va lättare att få i sej mer kalorier om du äter fler gånger, dock förutsätter ju det att du inte kompenserar mellanmålen med att käka mindre vid huvudmåltiderna utan äter mycket vid dessa samt lägger till energi i form av mellenmål.

Ibland lunch som är bra musli med fil.

Det här förstår inte jag vad du menar med. "Ibland lunch som är bra....", betyder det att enda gången du äter nånting som du anser vara hälsosamt är när du nån gång då och då slänger i dej en tallrik fil och müsli?

I såna fall har du en del att jobba på:

*Kosten bör vara varierad med olika kolhydratkällor såsom t.ex. fullkornsvarianter av pasta, bröd och ris ("vita" produkter är inte farligt att äta heller men inte lika fiber-och näringsrika), bönor och linser om du tycker om det, potatis, frukt, havregryn, müsli och andra former av frukostcerealier.

*Bra proteinkällor är köttprodukter, fågel, fisk och kött, vegetariska "köttprodukter" såsom sojaprodukter, quorn m.m., keso, kvarg(kesella), ost, sojabönor och ägg bl.a.

*Fettkällor som är bra är fet fisk, äggula, äkta smör (typ Bregott*drool* ), olivolja, rapsolja diverse nötter och frön (finns hur många som helst att välja mellan och suveränt gott är det!:thumbup: ), sen är feta mejeriprodukter såsom fet ost och standardvarianter av mjölk/fil/yoghurt absolut inte nånting att vara rädd för heller, särskilt inte om man vill upp i vikt.

*Utöver detta är det alltid bra att käka grönsaker, men har du svårt att äta mycket samtidigt som du vill öka i vikt kan det (tyvärr) vara klokt att inte för stor del av tallriken utgörs av grönsaker då dom är väldigt energisnåla men fyller ut magsäcken bra.


Det här var ju bara grundläggande såklart, jag hoppas det gav dej litegrann iaf. Kosten är viktig och du bör tänka på hälsan i samma veva som du tänker på din viktökning. Hoppas det går bra för dej, lycka till!:thumbup:

Sniggel
2007-04-14, 09:00
Nu så räknade jag in aktivitetsfaktorn på 1.3. Annars hade jag runt 1600..

Om du som du säger är hyperaktiv, och dessutom nu ska träna gissar jag på att din aktivitetsfaktor ligger på 1,6 eller mer. 1,3 låter som en kontorsnisse som går en promenad per dag men inget mer.

Jacksatan
2007-04-14, 09:23
Sätt igång och äta och träna för guds skull. 55kg är inte ens en värdig vikt för en tjej. Muskler ftw!

!v4®1z0r
2007-04-14, 11:28
Ok tack för alla svaren! Ska försöka lägga in mer i min kost och samtidigt träna.

RassK
2007-04-14, 11:38
lurk moar

!v4®1z0r
2007-04-14, 11:51
Med "Ibland lunch som är bra musli med fil" menade jag med att ibland till lunch så äter jag bra musli med fil :).

Eddie Vedder
2007-04-14, 11:56
Med "Ibland lunch som är bra musli med fil" menade jag med att ibland till lunch så äter jag bra musli med fil :).

Aha då förstår jag, alltså "bra med fil och müsli" som i "ordentligt/redigt med fil och müsli" exempelvis?;)

Hades
2007-04-14, 12:33
Aha då förstår jag, alltså "bra med fil och müsli" som i "ordentligt/redigt med fil och müsli" exempelvis?;)

Eller att han tycker att müslin är bra?

Baan
2007-04-14, 12:39
Jag är med på Jacksatans linje, bara äta och tröcka.

Cerberus
2007-04-14, 12:43
Jag är med på Jacksatans linje, bara äta och tröcka.

tröcka = anabola?? :D

Baan
2007-04-14, 12:48
tröcka = anabola?? :D

:MrT: aldrig. trycka vikter.

Kico
2007-04-14, 13:23
Hejsan,

Jag väger 55 kilo ungefär och är 168 cm lång. Jag har lite underhudsfett och har rätt bra definitioner på mina muskler.

Behöver jag deffa? Eller behöver man bara bulka upp musklerna?

Thanks.

Ja, man behöver deffa för att bli man; annars slutar man växa på fel ställen.

!v4®1z0r
2007-04-14, 17:32
Aha då förstår jag, alltså "bra med fil och müsli" som i "ordentligt/redigt med fil och müsli" exempelvis?;)

Eller att han tycker att müslin är bra?

Ja precis. Har jämfört många olika i affären och tog den som hade bäst saker i sig. Fullkorn, socker, fett osv.

Ganymedes
2007-04-14, 17:50
Hejsan,

Jag väger 55 kilo ungefär och är 168 cm lång. Jag har lite underhudsfett och har rätt bra definitioner på mina muskler.

Behöver jag deffa? Eller behöver man bara bulka upp musklerna?

Thanks.

Anledningen till att man deffar är ju för att minska underhudsfettet. Så svar nej. Bygg istället! :hbang:

!v4®1z0r
2007-04-17, 15:37
Haha jo jag jag ska bygga :). Hårt.