handdator

Visa fullständig version : Samma måltider varje dag.


Biggie
2007-04-13, 22:13
Det sägs att det är mycket mer effektivt om man äter exakt samma måltider varje dag.
T.ex:
Frukost : Havregryn med någon morgon drink
Lunch : kyckling, pasta t.ex
Osv...
Sen nästa dag äter man exakt samma måltid. Big Ron(en bodybuilder)ni kanske känner igen honom, brukade också göra så.
Vad tycker ni om det?

Jax
2007-04-13, 22:20
Verkar ganska tråkigt. Dessutom gäller det nog att planera kosten förbannat noga för att få i sig allt man behöver, men även om man gör det har jag svårt att se att kosten blir tillräckligt varierad för att det ska vara hälsosamt.

Biggie
2007-04-13, 22:25
Verkar ganska tråkigt. Dessutom gäller det nog att planera kosten förbannat noga för att få i sig allt man behöver, men även om man gör det har jag svårt att se att kosten blir tillräckligt varierad för att det ska vara hälsosamt.


Håller med... Det kan vara både svårt och dyrt. Kosten måste varieras ibland och det är svårt att hålla koll på vad man ska äta och precis när osv.
Lätt är det inte

Baan
2007-04-13, 23:53
Verkar ganska tråkigt. Dessutom gäller det nog att planera kosten förbannat noga för att få i sig allt man behöver, men även om man gör det har jag svårt att se att kosten blir tillräckligt varierad för att det ska vara hälsosamt.

Går äta enformigt ändå men kanske byta ut grönsaker och lite sådanna saker, men ändå behålla gröten, kycklingen etc. och lyckas med en enformig kost. Tråkigt är ju dagens sanning men jag har inga större problem att äta gröt varje dag, så länge jag kan ta EN dag i veckan paus och äta något annat. Samma gäller egentligen pasta och kyckling. Jag kanske är speciell på den här punkten ;)

MrBurner
2007-04-14, 08:39
Risken att få någon form av bristsjukdom borde väl vara större om man äter samma varje dag?

Eddie Vedder
2007-04-14, 11:59
Risken att få någon form av bristsjukdom borde väl vara större om man äter samma varje dag?

Beror såklart på vad man äter och i vilka mängder. På 3000kcal om dagen är jag övertygad om att man kan fylla upp sitt dagsbehov av allt, men det krävs ju iaf en välplanerad och varierad kost under det dygnet.

Att käka gröt och ägg till frukost, tonfisk och ris till lunch och pasta och kyckling till middag kommer ju innebära att man går miste om väldigt mycket näringsämnen varje dag.

Jompan
2007-04-17, 17:04
Det jag hört ska vara det effektiva med att äta samma mat varje dag så som du beskriver är att man lättare lär sig vad som är en lagom portion för att bli lagom mätt. Äter man väldigt varierat kanske man lassar på en viss mängd på tallriken som man tycker ser normal ut och man tror man ska bli mätt på det. Efter en tid in på måltiden inser man att man är mätt, men fortsätter kanske äta ändå, eller tvärtom så har man lassat på för lite och blir inte mätt trots att mängden/storleken på portionen såg rätt ut.

Äter man samma varje dag så lär man sig vartefter helt enkelt hur stor portion som ger tillfredställande mättnad. Det är vad jag tror är det effektiva med det hela. :)

Handcuff
2007-04-17, 17:16
Vem e "Big Ron" :confused:

L-Sami
2007-04-17, 17:28
Vem e "Big Ron" :confused:

Ronnie Coleman förmodligen :D




Jag äter i stort sett samma mat varje dag. Det beror på min likgiltighet när det gäller mat, bara jag får i mig näring, protein och energi så är det bra :)
Hur det smakar och om det är tråkigt, bryr jag mig inte om. Om jag vill lyxa till det, käkar jag på McDo.. menar på en restaurang.

Raggis
2007-04-17, 17:29
Jag äter också samma måltider, dag in - dag ut ^^

Handcuff
2007-04-17, 17:31
Jag äter också samma måltider, dag in - dag ut ^^

Du kräks alltså upp den och äter den om å om igen? Typ oändlig idissling! :D

Raggis
2007-04-17, 17:37
Du kräks alltså upp den och äter den om å om igen? Typ oändlig idissling! :D

Billigt och bra! :thumbup:

Jafari
2007-04-17, 19:23
jj

champion
2007-04-17, 19:31
Lessnar ni inte på samma måltid hela tiden??
Visst skulle man orka äta kyckling varje dag men efter en vecka så blir det trist å man vill aldrig äta det igen *cry*

L-Sami
2007-04-17, 19:36
Lessnar ni inte på samma måltid hela tiden??
Visst skulle man orka äta kyckling varje dag men efter en vecka så blir det trist å man vill aldrig äta det igen *cry*

Äter samma mat varje dag i en vecka, sen byter jag.

Diana
2007-04-19, 10:32
Jag brukade (*host* brukar) få dille på vissa maträtter och under dom perioderna tycker jag inget annat är gott, nästan :Virro :D så jag sällar mej gärna till skaran som förespråkar den typen av ensidighet då jag inte, vad jag vet, TA I TRÄ, råkat ut för någon form af brister *popcorn*

Sålänge det är bra käk man får i sej så... och det lär nog vara något vår ras (kolomedlemmar) tenderar ligga betryggande över medel på.