handdator

Visa fullständig version : Cablecrunches Usel!?


GULD
2007-04-13, 20:24
Jag tycker den är rätt dålig då jag blir trött i armarna av att hålla i repet.

Det känns lite i magen, men jag slutar inte ett set för att jag är trött i magmusklerna, utan för att det svider i armarna. Jag kan därmed inte få bra överbelastning i magen och tycker därför övningen är rätt kass.

Allan
2007-04-13, 20:27
Rätt utförd = bra övning som inte kräver särskilt mycket vikt.
Illa utförd = kass övning där folk måste lassa på motsvarande sin egen kroppsvikt...

Baan
2007-04-13, 20:36
Jag tilhör förmodligen dom som inte utför den fint enligt Allan men har ändå inga problem med armarna. 100kg i magget motsvarar ju inte egentligen 100kg vad jag märkt (beror såklart på vad för maskin..) och jag har inte märkt av att andra har problem med att hålla vikten heller. Har t.ex. en kompis som är nybörjare med stort N och som knappast kan kallas stark och ändå kan han hålla rätt tunga vikter i den ganska.

Så antigen har du ett alternativ att förbättra utförandet och optimera så du kan använda lägre vikt men ändå uppnå samma effektivitet eller stärka armarna. Egentligen bör du göra båda :D

ligne
2007-04-13, 20:57
me laaavs cablecrunches *cupid*

Sandberg
2007-04-13, 20:59
Vad är egentligen ett bra utförande i Cable Crunches?

Ska man ha häcken mot hälarna eller "stå på knä"? Ska man svanka? Hur långt ner med pannan ska man gå?

Edit: Fick lite bättre insyn av denna http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html. Tror jag förstår mig på övningen lite bättre nu.

Nån som gör den annorlunda och tycker den tar bättre?

Allan
2007-04-13, 21:04
Din .gif är rätt bra men han gör den dels för snabbt, och sedan är inte bäckenet fixerat. Det är en magövning - och börjar man pendla med höften sådär - eller ännu värre vilket är vanligt - tar man bort mycket av effekten från magen och tillför styrka från höftböjaren. Sitter man på vaderna blir den något bättre men man måste komma ihåg att inte gå upp för långt, eftersom man kopplar in korsryggen rätt rejält då.
Det är en bra övning, men svår, eftersom synergisterna är så starka.

Baan
2007-04-13, 21:04
Det viktiga är att få den rullande rörelsen innåt mot kropen, som i vanliga crunches som jag ser det. Det är lite svårt om det är för tungt.

Diamond Dog
2007-04-15, 13:47
..brukar köra cb på bänk. Får ökad kontraktion. Känns bra. Kompletterar ofta m dragonflags: jävligt grym övning.

Erik__
2007-04-15, 14:01
Vad är egentligen ett bra utförande i Cable Crunches?

Ska man ha häcken mot hälarna eller "stå på knä"? Ska man svanka? Hur långt ner med pannan ska man gå?

Edit: Fick lite bättre insyn av denna http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html. Tror jag förstår mig på övningen lite bättre nu.

Nån som gör den annorlunda och tycker den tar bättre?

svanska man absolut inte göra antar jag, går väl ut på att böja ryggraden och inte höften

Johannes
2007-04-15, 17:24
[QUOTE=Baan;2227036]Jag tilhör förmodligen dom som inte utför den fint enligt Allan men har ändå inga problem med armarna. 100kg i magget motsvarar ju inte egentligen 100kg vad jag märkt (beror såklart på vad för maskin..)


ok jag kanske missförstår dig men 100kg är ju alltid 100kg eller har jag fel?

Baan
2007-04-15, 17:38
ok jag kanske missförstår dig men 100kg är ju alltid 100kg eller har jag fel?

Nej, det är ju trissor som gör det enklare, det blir inte 100kg. Vad den faktiskt vikten är vet jag inte, går säkert räkna på, men dom flesta kabelmaskinerna ser ganska lika ut så man kan ändå använda vikten som referens.

Johannes
2007-04-15, 17:38
Nej, det är ju trissor som gör det enklare, det blir inte 100kg. Vad den faktiskt vikten är vet jag inte, går säkert räkna på, men dom flesta kabelmaskinerna ser ganska lika ut så man kan ändå använda vikten som referens.


menar du cable crunsh maskiner eller andra maskiner?

Jägermeister
2007-04-15, 20:10
I en sån här blir vikten enbart halva av den i viktmagasinet:

http://www.amotfors-ak.com/bilder/lokalen/CableCross.jpg

Detta eftersom vikten hålls upp av två trådar och kraften kommer fördela sig på de båda.

Eller så kan man tänka så att eftersom när du drar i handtaget 1 m så kommer vikten enbart att röra sig 0.5 m så för att energilagarna ska gå ihop måste du dra med en hälften så stor kraft som vikten motsvarar.

Det hela hänger på om vikterna BARA hänger i en tråd (alltså om den är fastförankrad och inte som på bilden) eller den hänger i två. Men de jag sett har ju oftast två kablar så därför är det 90 % halva vikten.

Detta gäller jku självfallet alla maskiner med dena sortens upphängning, även fast jag tvivlar att någon annan maskin utan två "uttag" skulle ha det eftersom det erfodras extra mkt tyngder.

Allan
2007-04-15, 20:20
Det hela hänger på om vikterna BARA hänger i en tråd (alltså om den är fastförankrad och inte som på bilden) eller den hänger i två. Men de jag sett har ju oftast två kablar så därför är det 90 % halva vikten.



Hälften rätt. Viktigare är vajerns längd och hur många hjul som fördelar belastningen. ArneP har björnkoll på det där...

Jägermeister
2007-04-15, 21:18
Allan,
Kanske blev otydligt, men det var precis det jag försökte säga, tex om du har en trissa på vikten så är det två bärande linor. Då kan du antingen se det som att du med en bestämd kraft drar en meter medans vikten flyttar sig halva vägen. Eftersom energi inte försvinner måste alltså kraften som verkar på vikten vara dubelt så stor som kraften du drar med eftersom energin måste vara densamma (kraft * sträcka).
Eller så kan man se det som att du hänger upp vikten i två trådar och då står varje tråd med sin spännkraft för hälften av kraften som vikten står för.
Båda dessa resonemang leder fram till att om du har EN trissa på vikten så kommer vikten du känner i handtaget vara hälften så stor som den "egentliga" vikten.