handdator

Visa fullständig version : Vilka ger bra svar om träning???


Allan
2007-04-13, 20:12
Vilka på forumet anser ni ger bra tillfredställande svar om träning? OBS - enbart träning - inte kost eller tillskott eller liknande. Enbart träning.
Anledningen till frågan är att vi ständigt funderar på att tillföra forumet ökad kompetens, i en eller annan form...

Edit//På förekommen anledning då - nämn gärna de som idag gör bra ifrån sig utan att vara med i staffen. Även om det är trivsamt att kli klappad på huvudet...:)

130kg finsk sisu
2007-04-13, 20:15
PL_MAN!
Motivering: Vågar vara "liberal" och framsynt.

HerrArne
2007-04-13, 20:15
Vilka på forumet anser ni ger bra tillfredställande svar om träning? OBS - enbart träning - inte kost eller tillskott eller liknande. Enbart träning.

Topp tre skulle jag säga är Arne P, z_bumi och du. Utan inbördes ordning.
Naturligtvis finns det fler, men på rak arm så...

Eddie Vedder
2007-04-13, 20:16
Jag tycker Guddi är sinnessjukt kunnig. Han har inte bara en massa tips utifrån sin egen träningserfarenhet utan kan backa upp allting med en grym kunskap inom anatomi.

Ganymedes
2007-04-13, 20:20
Topp tre skulle jag säga är Arne P, z_bumi och du. Utan inbördes ordning.
Naturligtvis finns det fler, men på rak arm så...

+1 hela vägen! Finns dock många andra som är duktiga, precis som HerrArne säger. :)

Englund
2007-04-13, 20:21
Guddi och Major pectoralis brukar ge väldigt tillfredsställande svar tycker jag.

mini
2007-04-13, 20:22
Bumbi och jwzrd är de jag tänker på på rak arm. Det finns en hel del duktigt SL-folk. Börje och nitro kanske? Hm, jag hänger för lite i träningsdelen... :em:

Baan
2007-04-13, 20:30
Jag för fan. Kan allt.

Bonnie
2007-04-13, 20:35
stahlberg

Runda Grodan
2007-04-13, 20:48
Jag för fan. Kan allt.

Baan, han kan allt. Säta-Bumbi tycker jag också är väldigt bra.

ligne
2007-04-13, 20:51
dom självklara:

Arne Persson, Allan, z_bumbi och Piranha.

för att nämna några.

Fatalist
2007-04-13, 21:02
Arne P, Guddi, m Pectoralis skriver oftast saker som har relevans för min träning!

Snake
2007-04-13, 21:09
Allan, när han inte leker Läcke Läckersson.

pejo
2007-04-13, 21:09
Z_bumbi, Guddi, Major pectoralis, stahlberg, the_PL_Man, bubbe, Arne, Pragmatist är de jag kommer på direkt.
Det finns andra som kanske borde finnas med på denna lista men som har en lite tråkig attityd och svarar nybörjare med sarkasm och med en viss portion av översitteri. Jag kan förstå att det blir så när exempelvis samma frågor ställs ofta men jag tycker inte att det är en ursäkt.
Sen finns det även många som jag glömt.
En person som jag också tycker brukar skriva väldigt bra inlägg (men som inte skriver så ofta) är Lizard.

Cerberus
2007-04-13, 21:11
Arne, Pragmatist.

Dnepr
2007-04-13, 21:40
Allan efterfrågar namn för att tillföra forumet kompetens - då är det ganska meningslöst att nämna såna som redan är mod här.

Pragmatist, Guddi, M.pectoralis

Sheogorath
2007-04-13, 21:42
Guddi, Major Pectoralis och Lizard

Nithian
2007-04-13, 21:45
Nithian ger sjukt bra svar

Ame
2007-04-13, 21:45
Guddi är väl den jag kom att tänka på först, Arne P bör väl nämnas också även om jag inte sett så mycket poster från honom egentligen. Hmm, läser väl lite för lite här nu...:em:

Sess
2007-04-13, 21:49
dom självklara:

Arne Persson, Allan, z_bumbi och Piranha.

för att nämna några.

+1

Jontelito
2007-04-13, 21:51
King Grub tycker jag ger jävligt bra svar.

andeN.
2007-04-13, 21:52
Major pectoralis, Guddi, Pragmatist, Arne och Z_bumbi. De jag kommer på just nu.

En stor eloge till dem och deras lärorika och pedagogiska svar. :thumbup:

Eddie Vedder
2007-04-13, 21:53
King Grub tycker jag ger jävligt bra svar.

Vad i trådens första post är oklart?


Medlemmar som INTE redan är mods!:smash:

Biggie
2007-04-13, 21:54
Vilka på forumet anser ni ger bra tillfredställande svar om träning? OBS - enbart träning - inte kost eller tillskott eller liknande. Enbart träning.
Anledningen till frågan är att vi ständigt funderar på att tillföra forumet ökad kompetens, i en eller annan form...

Edit//På förekommen anledning då - nämn gärna de som idag gör bra ifrån sig utan att vara med i staffen. Även om det är trivsamt att kli klappad på huvudet...:)




King Grub :thumbup:

Skywalker
2007-04-13, 21:57
Arne p är den stora träningsguden.

Rahf
2007-04-13, 21:58
Major pec, Guddi, Arne P.

Major pec får pluspoäng för att det är mer sällan han/hon skriver sarkastiskt eller med en lite oförskämd ton som många tar till med (undertecknad är inkluderad där också, jag skäms över mig själv).

Sniggel
2007-04-13, 22:00
Guddi, Major Pectoralis, Arne Persson, Allan, z-bumbi, jwzrd och King Grub har redan nämnts, men kan nämnas igen.

tompsa
2007-04-13, 22:42
Vilka på forumet anser ni ger bra tillfredställande svar om träning? OBS - enbart träning - inte kost eller tillskott eller liknande. Enbart träning.
Anledningen till frågan är att vi ständigt funderar på att tillföra forumet ökad kompetens, i en eller annan form...

Edit//På förekommen anledning då - nämn gärna de som idag gör bra ifrån sig utan att vara med i staffen. Även om det är trivsamt att kli klappad på huvudet...:)


Lite har man ju lärt sig under de 5 åren man tränar, men man är väl inte djupt inläst i allt.

samsam
2007-04-13, 23:01
Grub

Arne Persson
2007-04-13, 23:15
Guddi är väl den jag kom att tänka på först, Arne P bör väl nämnas också även om jag inte sett så mycket poster från honom egentligen. Hmm, läser väl lite för lite här nu...:em:

Har varit extremt lat och delvis utarbetad senaste tiden.

Deceiver85
2007-04-13, 23:19
Måste protestera mot att King Grub ger bra svar om träningen. King Grub i all ära, men jag tycker hans storhet ligger i näringslära och frågor gällande konditionens påverkan av styrketräning (undrar just hur många sådana han får per dag).

stahlberg, Major Pectoralis, Allan, Arne tycker jag annars kommer med vettiga svar gällande träning.

Zakath
2007-04-13, 23:31
Arne P, med sin insikt i människans anatomi har han oftast väldigt intressanta perspektiv på olika övningar m.m. :thumbup:

Erik__
2007-04-13, 23:33
Stahlberg, Olof_wiklund, fetknoppen å bänkmattematikern från piteå Anderas Pahkaama (hur man nu stavar efternamnet, blir inte klok)

säkert glömt någon.

the_PL_man
2007-04-13, 23:54
Man får tacka Freddi!

Själv har jag en sådan lång lista över namn att jag inte nämns skriva den.
En sak har de alla gemensamt dock, en genuin vilja att hjälpa alla från nybörjare till världsmästare, och en attityd att "ingen fråga är för dum, alla förtjänar svar".

Mvh
the_PL_man -som följer din träningslogg med stort intresse

PL_MAN!
Motivering: Vågar vara "liberal" och framsynt.

L-Sami
2007-04-14, 00:27
Major Pectoralis helt klart!

regus
2007-04-14, 01:34
Arne p är den stora träningsguden.

+1

Det är en ära att ens få läsa den mannens inlägg :thumbup:

foxx
2007-04-14, 02:38
Major Pectoralis utan tvekan! :thumbup:

Emil_Larsson
2007-04-14, 07:08
Eddie_Vedder brukar ha svar på dom flesta av mina frågor.

GymTT
2007-04-14, 07:56
Major Pectoralis

Eddie Vedder

Yankeee
2007-04-14, 07:57
Guddi!

Jacksatan
2007-04-14, 08:22
Bumbi, pragmatist, jwzrd, major_pectoralis tänker jag väl främst på. Finns fler också.

tano
2007-04-14, 08:54
De som skriver mest svar om träning har väl redan nämnts, Guddi, Stahlberg, majoren...

Så egentligen behöver jag väl inte skriva alla deras namn igen :)

Vezzlan
2007-04-14, 09:25
Arne Persson
Guddi
jwzrd
Major Pectoralis
stahlberg
Börje H
Lizard
Mini
Machine gun
Eddie Vedder
Bubbe

Ulf A Big
2007-04-14, 09:42
När det gäller SL så är Stahlberg/fetknoppen/BörjeH och lillgrabben och några till som som jag första hand tänker på. Byggning egentligen ingen men när det gäller styrketräning generellt finns det flera t ex Arne P som klar etta sedan osorterat Guddi/MP/Peter.../BAN/Pragmatist/Stab mfl. Kost: Grub är bra på allt. Men han kunde utveckla det hela lite mer i löpande text. Lizard :thumbup: .... Sverker en stjärna med låg profil:cool:

Mästaren inom kost tror jag att vi alla är överens om att det är Ola Wallengren.
http://www.fusiontrainingkd.com/bilder/ola.jpg

Guddi
2007-04-14, 09:50
Major Pectoralis
Stahlberg
Pragmatisk

Finns fler men de skriver inte så mycket här i träningsdelen där jag brukar hålla mig.

major Pectoralis
2007-04-14, 09:57
Jag är hedrad av att vara så flitigt omnänd :)

När det gäller träningsdelen kommer jag först att tänka på dessa herrar:

Stahlberg
Arne Persson
Guddi
jwzrd - (när han är på konstruktivt humör...)

Därutöver kommer Allan och z-bumbi med tänkvärda inlägg. Naturligtvis finns även flera, t.ex. "SL-ligan".

larre
2007-04-14, 10:06
Skulle faktiskt lägga min röst på jwzrd, trots att han är en störig stöddig gris.

Arne Persson
2007-04-14, 10:32
Man får tacka för omnämnandena!:) Dom som har nämnts här kan nog kännetecknas av att dom är ganska osjälviska och sitter inte och "håller inne" på några kunskaper!

Larsen
2007-04-14, 10:45
Major Pectoralis
Guddi
Pragmatisk
Arne P

Alla är duktiga och ger bra svar

mystic[-_-]
2007-04-14, 10:47
Ulf A Big och Sverker när det gäller träningen. Ola och Sverker när det gäller kost

Musselbank
2007-04-14, 11:58
Bara en lös fundering: viktigare än att personen säger mycket "rätt" är att hen inte säger mycket "fel". Det kanske är självklart.

Börje H
2007-04-14, 12:11
Vilka på forumet anser ni ger bra tillfredställande svar om träning? OBS - enbart träning.


För egen del så uppskattar jag Stahlberg, PL_Man och Fetknoppens kompetens.

edit; det var föresten trevligt att mitt namn skymtat förbi i några poster!

Skablistor
2007-04-14, 16:23
Ame + alla andra som alla andra redan har sagt.

Anledning: Jag tycker att det finns många kunniga om träning, men det finns inte många som kan så mycket om konditionsträning. Ame är duktig både på konditions- och styrkebiten...

Baha
2007-04-14, 16:31
tycker diggler med gett en del intressanta bra svar i träningsdelen.

Dumleman
2007-04-14, 19:02
Stahlberg, Arne Persson och Eddie Vedder skriver i princip alltid läsvärda saker :).

Niclaaas
2007-04-14, 19:24
arne, stahlberg och börje h är alla enormt kunniga :thumbup:
finns många fler som är väldigt duktiga men dessa var de första jag kom att tänka på

ramagoen
2007-04-14, 19:45
Sverker, allan, arne, stahlberg, dom flesta av dom övriga rutinerade SLarna,

Raggis
2007-04-14, 19:47
-Allan

-Bumbi

-Arne Persson

-Major Pectoralis


Ingen rangordning.

Timme
2007-04-14, 20:48
Stahlberg; Guddi; Major Pectoralis; Jwzrd; Pragmatist; Börje_H; Bubbe; PL_man; Arne

Någon som kan enormt mycket men som aldrig skriver något i träningsdelen är Fetknoppen.

slappe
2007-04-14, 20:52
Major Pectoralis,Stahlberg,Pragmatist, Guddi

Rambo
2007-04-14, 21:44
ja jag tycker ni har fått med många bra namn...
jag skulle vilja hjälpa till mer men har oftast struntat i det för det är så många nybörjare här inne som hela tiden ska försöka överbevisa vad man skriver vilket är synd....Nu är det här inte menat som nått elakt mot nybörjare ..Jag hoppas ni förstår vad jag menar..

z_bumbi
2007-04-15, 10:08
Någon som kan enormt mycket men som aldrig skriver något i träningsdelen är Fetknoppen.

+1

Timme
2007-04-15, 19:04
+1

Ja han kan verkligen mycket om styrketräning.



Allan: Ungefär när kommer kolo att få ta del av detta nya som ni planerar? När kommer ni avslöja hur det komemr att fungera?

Rune_Raptor
2007-04-15, 23:35
Major Pectoralis och Arne

Diggler
2007-04-16, 06:57
Masterchief ger/gav (har inte sett ngt på länge) bra svar. Arne och Jwzrd kan ibland de med.

Olof
2007-04-16, 08:59
M.pectoralis, Pragmatist, Lizard och Stahlberg

jwzrd
2007-04-16, 09:53
Jag tycker Stahlberg är överlägset bäst på det planet. Han ger rätt tips till rätt personer och tipsar om något han är helt ensam om. Periodisering, målsättningar och att klara passen. I min värld är det där allting börjar och slutar.

Timme
2007-04-16, 09:54
Lizard och Masterchief platsar även på min lista.

Timme
2007-04-16, 09:59
Jag tycker Stahlberg är överlägset bäst på det planet. Han ger rätt tips till rätt personer och tipsar om något han är helt ensam om. Periodisering, målsättningar och att klara passen. I min värld är det där allting börjar och slutar.


+1 Rätt och slätt

Robban
2007-04-16, 12:33
Det är en definitionsfråga, tycker jag. Vad är egentligen bra svar?

Själv tycker jag det kommer mest vettig info från styrkelyftarna! :thumbup:

Control_61
2007-04-16, 13:31
Major Pectoralis!

<3

Robban
2007-04-16, 15:12
En vis man, skrev dessa rader:

"Så här är det:
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken."

Ja, Allan, behövs väl inte sägas så mycket mer.

Då återgår jag till min tidigare frågeställning. Är detta ett bra svar?

Min egen personliga uppfattning är att det Allan skrev säger mer än spaltmeter efter spaltmeter med split-program hit eller helkroppsprogram dit.
Jag tycker alla frågor om träningsprogram osv. känns lite som fenomenet med utrustningens betydelse. Det är som smågrabbarna som vill ha lika klubba som "Foppa" eller "Zlatans" dojjor. Vad tror dem kommer hända då!?

Det finns alltid en risk att man uppskattas som mindre ödmjuk då man är kort på detta vis men samtidigt så uppskattar iaf jag ärlighet mer än vita lögner.

Jag önskar att jag kunde fått höra Allans utsago då jag en höstdag i den tidiga stenåldern började träna. Tyvärr drogs jag illa tvärt vidare in i disco-åldern... *cry*

major Pectoralis
2007-04-16, 15:24
En vis man, skrev dessa rader:

"Så här är det:
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken."

Ja, Allan, behövs väl inte sägas så mycket mer.

Då återgår jag till min tidigare frågeställning. Är detta ett bra svar?

Min egen personliga uppfattning är att det Allan skrev säger mer än spaltmeter efter spaltmeter med split-program hit eller helkroppsprogram dit.
Jag tycker alla frågor om träningsprogram osv. känns lite som fenomenet med utrustningens betydelse. Det är som smågrabbarna som vill ha lika klubba som "Foppa" eller "Zlatans" dojjor. Vad tror dem kommer hända då!?

Det finns alltid en risk att man uppskattas som mindre ödmjuk då man är kort på detta vis men samtidigt så uppskattar iaf jag ärlighet mer än vita lögner.

Jag önskar att jag kunde fått höra Allans utsago då jag en höstdag i den tidiga stenåldern började träna. Tyvärr drogs jag illa tvärt vidare in i disco-åldern... *cry*

Tja, för mycket och för lite förstör allt. Om du hade följt exakt det rådet första gången du började träna tror jag risken är överhängande att du gjort en annan typ av misstag och blivit utbränd på kuppen.

Robban
2007-04-16, 15:41
Tja, för mycket och för lite förstör allt. Om du hade följt exakt det rådet första gången du började träna tror jag risken är överhängande att du gjort en annan typ av misstag och blivit utbränd på kuppen.

Jag tror att man även med den inställningen, som nybörjare, börjar på ruta 1. Kroppen tål för det första mer än vad man tror. Dessutom så har man nog inte förmågan att bränna ut sig heller. Man kan antagligen inte ens kanalisera så mycket styrka på en gång. Nybörjarens styrka, eller kanske som i mitt eget fall, brist på densamma gör också sitt för att man ska undvika utbrändhet. Det kommer inte användas några monstervikter i början. Detta oavsett inställning.

Timme
2007-04-16, 15:43
Själv tycker jag det kommer mest vettig info från styrkelyftarna! :thumbup:

Det tycker jag med :D

Vezzlan
2007-04-16, 15:51
Då återgår jag till min tidigare frågeställning. Är detta ett bra svar?




Det här forumet är till för fler än bara de som lyfter för att bli starka och grova, personer med olika målsättning och ambitionsnivå, inte alla som har elitsatsning eller tävlingsplaner.

För somliga är det ett bra svar, för andra ett mindre bra. Om den här tråden är till för att hitta folk till staffen så bör ju den personen ha den fingertoppskänslan att sätta in dessa "örfilar" vid rätt tillfälle. Vissa nöjer sig med att bara må bra.

major Pectoralis
2007-04-16, 15:52
Jag tror att man även med den inställningen, som nybörjare, börjar på ruta 1. Kroppen tål för det första mer än vad man tror. Dessutom så har man nog inte förmågan att bränna ut sig heller. Man kan antagligen inte ens kanalisera så mycket styrka på en gång. Nybörjarens styrka, eller kanske som i mitt eget fall, brist på densamma gör också sitt för att man ska undvika utbrändhet. Det kommer inte användas några monstervikter i början. Detta oavsett inställning.

:D Tro mig det stämmer inte. Det är visserligen sant att mångas kroppar tål mycket mer än vad många tror men även mindre än vad andra tror.... Jag har, som sagt, tränat många ungdomar både i idrottsliv och inom skolan. Det är många som förtar sig väldigt inledningsvis, under den första inspirationen av nyhetens behag, för att sedan snabbt tröttna och ge upp (i konditionsträning är det ännu vanligare). Man brukar prata om ett ordspråk som lyder: "upp som en sol och ner som en pannkaka". Dessutom behöver man inte kunna ta i så mycket för att få en avskräckande träningsvärk. Bättre i så fall är att lägga sig på en lagom nivå och orka hänga i med träningen.
Nu känns det för övrigt som vi kapar tråden...

major Pectoralis
2007-04-16, 15:56
Kan även tilläggas att personer med enkla lösningar på stora frågor (Hitler, Mussolini etc.) ofta nått stor framgång inledningsvis men ändå slutat i total katastrof. "Upp som en sol och ner som en pannkaka", som sagt....

Daniel_S
2007-04-16, 16:12
Mehdi har gett goda och informativa svar när det gällt OL. Vet inte om han är aktiv längre?

Noodles
2007-04-16, 16:24
För variationens skull nämner jag några som ger bra svar kring konditionsträning: Jax, skaparn, Masterchief, Edvin och machine gun.

psirus
2007-04-16, 19:02
Major pectoralis, Guddi, Pragmatist, Arne P, Lizard och Ulf A Big kommer med lite spännande grejer ibland :)

fonzie
2007-04-16, 19:11
Ulf a Big

skaparn
2007-04-16, 19:20
För variationens skull nämner jag några som ger bra svar kring konditionsträning: Jax, skaparn, Masterchief, Edvin och machine gun.

En får tacka. För att vara ärlig känner jag mig ofta så snobbig bara och mina tips blir ibland lite av ett tuffa killens "bitihopochtaidåförfan!!11" även om det inte är meningen, så det är kul att bli positivt uppmärksammad.

ctorsten
2007-04-16, 19:33
Major pectoralis och Ulf A Big får min röst

stahlberg
2007-04-17, 17:59
Jag tycker att det finns många här i forumet som både vet mycket om träning och gör förtjänstfulla inlägg. Jag tycker att kraven på ett bra inlägg/svar i styrketräningsfårgor är att 1) den som skriver har tillräckligt med kunskap/erfarenhet och 2) inlägget/svaret ska vara formulerat på ett någorlunda lättfattligt sätt. Det senare gäller i synnerhet direkta svar på frågor : det är naturligtvis viktigt att den som frågar har möjlighet att FÖRSTÅ svaret.

Runda Grodan
2007-04-17, 18:43
Jag har svarat men det var innan editen och vill lägga till Pragmatist och Major-Pectoralis, samt den där killen som har en fotbollsklubbslogga(?) som avatar, tror det är Guddi. I mitt alltid rådande, förvirrade tillstånd glömde jag bort dem. De är alla väldigt kunniga och trevliga. :thumbup:

blekfet2
2007-04-17, 18:45
Arne persson samt Sverker är två småpojkar som brukar skriva inlägg jag ödslar min mycket viktiga fritid på :D

Jax
2007-04-17, 18:47
En får tacka. För att vara ärlig känner jag mig ofta så snobbig bara och mina tips blir ibland lite av ett tuffa killens "bitihopochtaidåförfan!!11" även om det inte är meningen, så det är kul att bli positivt uppmärksammad.
Ibland kan den typen av tips vara det bästa. Problemet är bara att de kan vara svårt att veta när det passar över ett forum. Har man däremot följt en persons journal så funkar det bra. Jag gillar det i alla fall.

Noodles: Tack