handdator

Visa fullständig version : vitamin/järnbrist?


Diana
2003-03-15, 19:55
okej hittade inget passande forum för den här frågan ,,men va ede för vitamin man har brist på om man fått lite tunnare hår?eller kan de va järnbrist..?

Greenman
2003-03-15, 20:45
Det är osannolikt att håravfallet beror på näringsbrist, led du av så kraftig närningsbrist att håret inte växer så är du med största sannolikhet redan mycket sjuk av undernäring.

Det mest sannolika är att att håravfallet beror på hormoner, t.ex förhöjda värden av testosterone och dht, alternativt hos kvinnor, försänkta värden av östrogen, t.ex efter en graviditet.

En annan känd anledning till hårlossning, är stress, vilket kan få hårsäckarna att sluta nyproducera hår.

Diana
2003-03-16, 03:29
tack för svaret!
e ju inte undernärd,gravid eller särskillt stressad så då måste de va hormoner då..?nån aning om va de beror på och hur man botar de?

Greenman
2003-03-16, 08:08
Du borde uppsöka en läkare så du får det hela ordentligt utrett, vore ju tråkigt om du blev skallig :(

Diana
2003-03-16, 12:04
haha nä skallig vill man ju inte bli:D tror att de oxå kan ha o göra me att ja gått ner mkt på sistone,läste lite articklar o skit o de stod att de kunnde ha koppling till viktminskning,skumt bara att mina naglar inte pverkas de e ju stenhårda forfarand. De e inte så att ja har stora hårtussar i borsten eller kala fläckar i huvvet ellr nåt,minns bara att mitt hår va tjockare för flera månader sen, typ innan ja började deffa.Men du har rättr,på månda blire gå till läkarn.

Giza
2003-03-18, 09:47
Brist på B2 kan ge håravfall enligt en kokbok i min bokhylla. Det står så här:

"B2 -riboflavin:
deltar i förbränningen av kolhydrater. Brist på vitaminet ger munsprickor, håravfall, ögoninflammationer och att man blir besvärad av ljus.
Förekommer särskilt rikligt i mesost, mjölk och näringsjäst. Men även gröna växter, ärter, bönor, fullkorn, vetegroddar och kli ger riboflavin."

Även Pantotensyra kan påverka hårkvaliteten.

"Pantotensyra (tillhör B-vitaminerna):
är viktig för nerverna, magsäcken, tarmen, huden och håret. Vitaminet är känsligt för salicylsyra och vissa antibiotika.
Förekommer rikligt i näringsjäst, råris, vetegroddar, örter, sojabönor samt i mindre mängd i fullkornsprodukter och gröna vegetabilier."

Jag antar att man inte måste ha alla symptomen för att ha brist på något vitamin... men jag är ingen expert. Du kan ju testa att käka lite B-vitamintillskott medans du väntar på en läkartid. Man behöver inte heller vara rädd att "överdosera" B-vitamin eftersom det är en vattenlöslig vitamin så överskottet följer med urinen.

Bara ett litet förslag från min sida...
Giza...

Pauline
2003-03-18, 10:13
jag hade gissat på för lite bra fett i kosten och b-vitaminer...

Bubba
2003-03-18, 12:54
Hade ungefär samma sak förra året. Hårlossning, problem med ögat, tror jag att jag hade munsprickor oxå. Så då måste jag haft brist på B2. Bra att man får veta det nu.

Diana
2003-03-18, 15:49
de e klart som fan att de måste va b-vitamion brist! när ja gick på ketodeff så käkaman ju inget av mesost,mjölk ellr nått,,o när ja tänker efter så käkar ja inte mkt sånt nu heller,, får väl blisånadär vitaminertabletter då tack så mktför infon!

mephisto81
2010-03-04, 20:31
På den här sidan kan man beställa b-vitamin på spray flaska en spray flaska har mycket högre upptag än en tablett. Det sägs om man sprutar under tungan så är det 98% upptag. Plus att det är mycket snabbare upptagningsförmåga.
http://se.alivemax.com/cproducts

mikaelj
2010-03-04, 20:33
de e klart som fan att de måste va b-vitamion brist! när ja gick på ketodeff så käkaman ju inget av mesost,mjölk ellr nått,,o när ja tänker efter så käkar ja inte mkt sånt nu heller,, får väl blisånadär vitaminertabletter då tack så mktför infon!

Ägg, ost, kött?

Sverker
2010-03-04, 20:54
På den här sidan kan man beställa b-vitamin på spray flaska en spray flaska har mycket högre upptag än en tablett. Det sägs om man sprutar under tungan så är det 98% upptag. Plus att det är mycket snabbare upptagningsförmåga.
http://se.alivemax.com/cproducts



Varför ska upptaget vara snabbt:confused:
Varför ska vi tvivla på att upptaget i tarmarna fungerar:confused:

Tarmarna är gjorda för att absorbera vitaminer.
Finns inget undergörande med B-vitaminer.

brutal
2010-03-05, 09:09
Det går B12-brist i min släkt, och jag har haft själv. Jag blev dock "botad" för att de märkte det tidigt.

Enligt läkaren så kan B12-brist orsaka viss hårförlust, eller snarare det att hårsäckarna nlir väldigt klena och släpper håret väldigt lätt när man borstar håret eller liknande.

Jag tycker du ska gå och ta lite blodprov för att se om de kan hitta något.
Jag gick nämligen från relativt tunnt hårt till vad som idag är ett ganska tjockt hår.