handdator

Visa fullständig version : Havregryn eller havregrynsgröt?


Ram Dass
2007-04-13, 11:55
Har hört att havregrynsgröt har lägre GI (= stabilare blodsocker nivå?) än vanliga havregryn.

Mitt dilemma är att jag orkar bara 1dl havregryn (när jag gör gröt av dom) och 2dl havregryn om jag inte tillreder dom, utan bara äter det med mjölk och socker.

Känns som om jag vill äta den otillredda varianten så jag får i mig 2dl gryn ist för bara 1dl eftersom jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat under dagen i vilket fall.

Någon som förstår min problematik och kan kommentera detta? *cupid*

King Grub
2007-04-13, 12:10
Spelar ingen praktisk roll hur du äter havregrynen.

Emil_Larsson
2007-04-13, 12:17
Går det att äta råa havregryn? blir man inte väldigt kääääs i magen då?

Ram Dass
2007-04-13, 12:23
Jag åt "råa" havegryn förut väldigt mycket och kan inte komma ihåg några speciella magproblem. Att jag börja med gröt var för att jag hörde att det låga GI-et i gröten var bra.

Nitrometan
2007-04-13, 12:23
Går det att äta råa havregryn? blir man inte väldigt kääääs i magen då?
Nää. Varför skulle man bli det?

Handcuff
2007-04-13, 12:24
Har hört att havregrynsgröt har lägre GI (= stabilare blodsocker nivå?) än vanliga havregryn.

Mitt dilemma är att jag orkar bara 1dl havregryn (när jag gör gröt av dom) och 2dl havregryn om jag inte tillreder dom, utan bara äter det med mjölk och socker.

Känns som om jag vill äta den otillredda varianten så jag får i mig 2dl gryn ist för bara 1dl eftersom jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat under dagen i vilket fall.

Någon som förstår min problematik och kan kommentera detta? *cupid*
Ät dom precis hur du vill. GI saknar helt relevans i din frukost.

Går det att äta råa havregryn? blir man inte väldigt kääääs i magen då?

Går utmärkt.

King Grub
2007-04-13, 12:25
Havregryn i påsen är inte "råa". Dom är ångpreparerade och förbehandlade.

machine gun
2007-04-13, 12:52
Går det att äta råa havregryn? blir man inte väldigt kääääs i magen då?

Kan man äta müsli kan man äta havregryn. Jag äter havregryn med mjölk/fil/yoghurt i princip dagligen.

fluffy_ferret
2007-04-13, 13:02
Spelar ingen praktisk roll hur du äter havregrynen.

Hm. Säker på att man inte frigör en större del av stärkelsen vid kok?

Ram Dass
2007-04-13, 13:12
Hm. Säker på att man inte frigör en större del av stärkelsen vid kok?

När han skriver praktiskt roll, menar han väl att även om man frigör mer av stärkelsen (vilket jag inte har en aning om vad det innebär) så spelar det i en praktiskt roll ingen skillnad.

Praktiskt roll = Det påverkar inte min muskeluppbyggnad (i princip). Vilket han antar att jag strävar efter, antar jag. *cupid*

fluffy_ferret
2007-04-13, 13:15
När han skriver praktiskt roll, menar han väl att även om man frigör mer av stärkelsen (vilket jag inte har en aning om vad det innebär) så spelar det i en praktiskt roll ingen skillnad.

Praktiskt roll = Det påverkar inte min muskeluppbyggnad (i princip). Vilket han antar att jag strävar efter, antar jag. *cupid*

Det spelar praktisk roll, i det att du frigör mer energi. Som sagt, en fråga till Grub. Brukar ju vara så med andra kolhydratslivsmedel, men vad vet jag, han sa ju att de var ångpreparerade osv, så kanske inte gör nån skillnad.

Emil_Larsson
2007-04-13, 14:09
Okej för morsan säger att det börjar svälla i magen något fruktansvärt och att man kan dö av det.

Men det går mycket bullshit nuförtiden så :D

Sverker
2007-04-13, 16:39
Samtidigt som stärkelsekornen sväller så sväller även beta-glukanet.
Nu vet ju alla att mjölken som man äter till innehåller fett och protein och sänker GI på hela måltiden.






Råa havregryn, dvs valsad färsk havre smakar lite gräs och har samtidigt en lite bitter smak.

CoolHandLuke
2007-04-14, 02:15
Har samma problem. Jag brukar sänka vattenmängden när jag kokar gröten lite. Den gyllene medelvägen. :) Kokar gröten i mjölk ibland också för att få upp näringsvärdet på måltiden. Sista lösningen är att låta grynen svälla i mjölk/fil en stund innan förtäring.

För övrigt tror jag skillnaden mellan havregryn i müsli och för gröt är att de förstnämnda kan vara något rostade.

Doktorn
2007-04-14, 08:26
Har hört att havregrynsgröt har lägre GI (= stabilare blodsocker nivå?) än vanliga havregryn.

Mitt dilemma är att jag orkar bara 1dl havregryn (när jag gör gröt av dom) och 2dl havregryn om jag inte tillreder dom, utan bara äter det med mjölk och socker.

Känns som om jag vill äta den otillredda varianten så jag får i mig 2dl gryn ist för bara 1dl eftersom jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat under dagen i vilket fall.

Någon som förstår min problematik och kan kommentera detta? *cupid*

Mitt ex. var diabetiker och hon åt havregryn och mjölk till frukost varje dag, det var inga läkare/dietister som uppmanade henne till gröt istället. (Däremot ville de hellere att hon åt rågbröd, men det gick hon inte med på när hon åt det till lunch).

Guybrush
2007-04-14, 11:41
Okej för morsan säger att det börjar svälla i magen något fruktansvärt och att man kan dö av det.

Men det går mycket bullshit nuförtiden så :D

Hehe! Jag har lärt mig att slå dövörat till när morsan/mormor pratar kost! Låter kanske taskigt men äldre verkar ha svårt för att ruska av sig gamla skrönor och ta åt sig den modernare näringsläran...

Vad gäller havregrynen så är det visserligen lägre GI i gröten men vad spelar det för roll på morgonen? Är det inte snarare så att man gärna vill sparka igång kroppen med en skön insulinkick på morgonen? Rätta mig om jag har fel :nono: