handdator

Visa fullständig version : Cheops Pyramid - da gam3


johnnytex
2007-04-12, 21:43
Kommer ihåg, för kanske 10 år sedan, att grapparna i skolan satt och spelade Cheops pyramiden. Var ett matematikspel där man fick besöka rum i pyramiden som var fyllda med olika matematiska uppgifter, huruvida det var aliens eller inte som gjort dessa uppgifter förtäljer inte spelet. När man svarar rätt på tillräckligt många frågor så klättrade man upp på en stege eller liknande. Jag fick ett otroligt sug efter att gibba lite! Just detta spelet, för jag tror jag äntligen hade klarat lite fler rum nu.

Eftersom det är ett sådan skåpgammalt spel kan det vara typ freeware eller något likande? Finns det att ladda hem någonstans (lagligt)?

Jag tror det finns en ny, snärtig version som heter Chefrens (?) pyramid, men jag är alltså ute efter old school vers.

Mental
2007-04-12, 21:45
Ohh, det var ett bra spel det, funkade smidigt på de gamla 486:orna dessutom, men aj aj aj vad det var kinkigt på stavningen i vissa mellansekvenser :(

blekfet2
2007-04-12, 21:51
argh, påminn inte min hjärna om det där gräsliga spelet :D

PowPow
2007-04-12, 21:54
En korridorare jiddrade om att hon laddat ner det för ett tag sedan. Lagligt vet jag inte om det var. Hon har flyttat, så jag kan inte fråga. Men det finns ute i alla fall.

Edti: Cheops pyramid image » games pc fanns. Om det är legalt vet jag inte dock.

blekfet2
2007-04-12, 21:55
En korridorare jiddrade om att hon laddat ner det för ett tag sedan. Lagligt vet jag inte om det var. Hon har flyttat, så jag kan inte fråga. Men det finns ute i alla fall.

jo det måste det nog, jobbigt för tillverkaren att plocka tillbaka spelet 10 år :D

PowPow
2007-04-12, 21:57
jo det måste det nog, jobbigt för tillverkaren att plocka tillbaka spelet 10 år :D

sant :)

vad jag menade var såklart att det finns för nedladdning, och är inte speciellt svårt att hitta. Men än en gång: Jag vet inte om det är lagligt.

johnnytex
2007-04-12, 22:03
Ohh, det var ett bra spel det, funkade smidigt på de gamla 486:orna dessutom, men aj aj aj vad det var kinkigt på stavningen i vissa mellansekvenser :(

argh, påminn inte min hjärna om det där gräsliga spelet :D

Ah! Jag visste det fanns fler som kom ihåg detta mästerverk!

En korridorare jiddrade om att hon laddat ner det för ett tag sedan. Lagligt vet jag inte om det var. Hon har flyttat, så jag kan inte fråga. Men det finns ute i alla fall.

Edti: Cheops pyramid image » games pc fanns. Om det är legalt vet jag inte dock.

Jag misstänker detta är en lite nyare version (?), för att grafiken inte ska sticka i ögonen på kidsen. Jag tänkte på det riktigt gamla, har för mig det kördes genom dos?

PowPow
2007-04-12, 22:05
Jag misstänker detta är en lite nyare version (?), för att grafiken inte ska sticka i ögonen på kidsen. Jag tänkte på det riktigt gamla, har för mig det kördes genom dos?

Det såg i alla fall inte nytt ut, och hon sa att de brukade spela det när hon var yngre. Men jag kan ju inte lova, då jag inte vet hur det såg ut förr.

Att det kördes i dos för betyder ju inte att det måste köras i dos idag.

aliquis
2007-04-12, 22:24
Hum, vi hade det på 386orna (fanns två 486or iofs) på högstadiet när jag gick i nian så 94-95, men då körde datorerna dos 6.22 + win 3.11 (for workgroups?).

Mental
2007-04-12, 22:34
Hittade en piratversion som ryms på en diskett, på den tiden kunde man göra spel!

aliquis
2007-04-12, 22:55
Det är ju ett skitspel, på amigan fick man ju plats med BRA spel på två dd-diskar. (Och en del på en och andra på 11 (monkey island II))