handdator

Visa fullständig version : Vill börja med konditionsträning.


Thompson
2007-04-12, 21:40
Hade tänkt att klämma in ett konditionspass eller två i mitt nuvarande gymschema, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Min kondition just nu är vad folk skulle vilja kalla general-rutten, det vill säga att jag klarar springa ca 400 meter innan jag får blodsmak och blir ruggigt trött.
Har även provat springa en av våra lokala sträckor som är ca: 1 kilometer lång och där var jag tvungen att ta ungefär 3 pauser med gång i några minuter. Efter det så hade jag ont i hjärtat och var tvungen att vila 10-20 minuter innan jag orkade cykla hem.

För att sätta ett mål så har jag satt 3000 meter utan paus som ett hinder att komma över.

Min fråga till er här på kollo är då hur jag ska kunna förbättra min kondition på bästa sätt, utan obehagligheter som smärta i hjärtat som jag nämnde ovanför.

Tack på förhand.

machine gun
2007-04-12, 21:47
Jag skulle tippa på att du gör det allra vanligaste nybörjarmisstaget när det kommer till löpning: Du springer för fort! Sakta ner tempot och varva gång med lätt jogg så kommer du snart kunna springa 3 km utan att vila.

Tips på kom igång-program: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID=

blekfet2
2007-04-12, 21:47
öka hastighet/sträcka gradvis, gå inte ut för hårt.

machine gun
2007-04-12, 21:49
Tillägg: Se till att skaffa BRA SKOR! Det är superviktigt! De ska vara utprovade efter dina fötter och ditt löpsteg, t.ex. på Löplabbet eller liknande butik.

beckman88
2007-04-13, 01:17
Som det har namts tidigare, Spring inte for fort och borja springa samma runda varje gang du springer sa kommer du marka skillnad hur langt du orkar. Jag sprang 30 min varje morgon med mitt brottningslag och i borjan ville man impoera pa alla och borjade sprinta i borjan, efter 1km var man DOD.

Sen Borjade jag sakta ner och sprang 3.5miles pa 30 min, Latt varje morgon. Du kan ta upp tempot nar du kanner att du verkligen orkar och kan andas genom nasan i 15-20 min innan du maste andas med munnen...

Lycka till!:thumbup:

beckman88
2007-04-13, 01:22
Edit : Laste at du fick blodsmak i munnen och ont i hjartat, Undvik att springa utomhus nar det ar kallt. Det ar nar du springer i kyla och ta stora andetag som luften kyler ner hela din kropp och det gor ont att andas.

Klader ar viktigt om du vill ut och springa fast det ar kyligt, Ta pa dig mer klader an vad du tror behovs..

Det ar mina tips :D

z_bumbi
2007-04-13, 06:56
Edit : Laste at du fick blodsmak i munnen och ont i hjartat, Undvik att springa utomhus nar det ar kallt. Det ar nar du springer i kyla och ta stora andetag som luften kyler ner hela din kropp och det gor ont att andas.

Eller att man helt enkelt har dålig kondition/går ut för hårt.

Jag har ett mindre strukturerar upplägg än maraton.se men jag har också en helt annan träningsbakgrund än den som skrivit det programmet, ser man på helheten så utgår båda förslagen från att man börjar lugnt och sen ökar vartefter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Coldburn
2007-04-13, 10:34
Jag brukar göra så att jag småjoggar så långt jag kan utan att få håll eller blodsmak, sen promenerar jag en bit och sen börjar jag småjogga igen.
Jag gick ifrån att promenera i 45min o jogga i 15 till att jogga hela 60 min på 2 veckor ( 2 pass i veckan ).
Gäller att hela tiden pressa gränsen.
Och så spelar ju energinivåerna stor roll, personligen har jag ett helvete att jogga längre än 100 meter om jag ligger på kaloriunderskott.