handdator

Visa fullständig version : sötningsmedel??


mrflyes
2007-04-12, 21:25
Jag äter ofta kost med sötningsmedel eller liknande i, som t.ex. lightläsk, läkerol, tuggummi etc...

Jag bara undrar ifall det kan ha någon negativ effekt på kroppen, förutom cancerrisken då?

Hur ofta äter/dricker ni saker med sötningsmedel eller liknande saker i?

MVH

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:33
SÖK

Upp till var och en vad man vill stoppa i sej, va gäller sötningsmedel är det ju inte helt klart vilken skada det kan göra och vid vilken mängd. Med andra ord är det ju helt upp til en själv, vissa föredrar sockret och kalorierna före sötningsmedel, vissa tvärtom och en del undviker båda.

Själv är det extremt sällan, drack en påskmust light i helgen iaf.

Sparrisen
2007-04-12, 21:33
Jag dricker mycket lightcola (sucralos) nu under deffen, det är iaf inte bra för tänderna :D

Max
2007-04-12, 21:34
Hur ofta äter/dricker ni saker med sötningsmedel eller liknande saker i?

MVHVarje dag, oftast flera gånger. Light-sylt, fun-light, proteinpulver, osötad nypon och blåbärssoppa, light-slisk yoghurt, ketchup utan tillsatt socker, tuggummi osv.

Sparrisen
2007-04-12, 21:38
Jag dricker mycket lightcola (sucralos) nu under deffen, det är iaf inte bra för tänderna :D

Annars så undviker jag oftast produkter med sötningsmedel, iaf aspartam. Andvänder gainer istället för proteinpulver etc. Någon gång ibland slinker det dock ner en läckerol, men det är sällan.

blekfet2
2007-04-12, 21:46
ett litet tips är att allt som är "light" inte är bättre än den "normala" varan, men det visste du nog.

Johannes
2007-04-12, 21:48
ett litet tips är att allt som är "light" inte är bättre än den "normala" varan, men det visste du nog.

Beror väl på vad du menar? vad menar du med allt?

krilleh
2007-04-12, 21:48
ett litet tips är att allt som är "light" inte är bättre än den "normala" varan, men det visste du nog.

inte bättre för vad?

blekfet2
2007-04-12, 21:48
Beror väl på vad du menar? vad menar du med allt?
Det jag menar är att folk tror att bara för det står light på en vara så är den superb.

krilleh
2007-04-12, 21:56
Det jag menar är att folk tror att bara för det står light på en vara så är den superb.

den är bra såvida att den inte innehåller nå kalorier i princip.

LadyInsane
2007-04-12, 22:48
Det sägs väl också att ens sötsug uppehålls genom ett intag av light-produkter.

Själv blir det mycket pepsi max på jobbet och sötningsmedel i te, samt vid ex blåbärsfluff..:)