handdator

Visa fullständig version : Protein!


lazio89
2007-04-12, 20:40
Hej jag har börjat använda Protein , vissa säger att man ska bara ta proteinet efter träning , ska man ta innan också eller ? tack för hjälpen;)

Ganymedes
2007-04-12, 20:41
Jag tar mitt 2-3 gånger per dag. Morgon och kväll, samt direkt efter träning. Fungerar utmärkt. Beror ju på hur din kost ser ut också, får du i dig tillräckligt med protein så behöver du inte ta något extra. Det där med "bara efter träning" är nog gainer du tänker på.

Gpajpen
2007-04-12, 20:45
det absolut mest fördelaktiga med vassleproteinpulver är det snabba upptaget, därför lämpar det sig oerhört bra till att rama in passen med, dvs direkt innan och direkt efter, då tillgången till aminosyror är kritisk.
har du svårt att komma upp i ett adekvat proteinintag resten av dagen kan du precis som ganymedes säger komplettera med ditt proteinpulver.

lazio89
2007-04-12, 20:54
så ni tycker att jag ska ta före och innan träning eller, men om jag äter frukost är det bra om jag tar proteinerna då ??

krilleh
2007-04-12, 20:55
det absolut mest fördelaktiga med vassleproteinpulver är det snabba upptaget, därför lämpar det sig oerhört bra till att rama in passen med, dvs direkt innan och direkt efter, då tillgången till aminosyror är kritisk.
har du svårt att komma upp i ett adekvat proteinintag resten av dagen kan du precis som ganymedes säger komplettera med ditt proteinpulver.

har läst att det spelar ingen roll om det är vassle eller kassein man ska inta direkt efter träning.

lazio89
2007-04-12, 20:55
före och efter haha skrev fel:D

Gpajpen
2007-04-12, 20:55
har läst att det spelar ingen roll om det är vassle eller kassein man ska inta direkt efter träning.
det är nog korrekt.

King Grub
2007-04-12, 20:56
Mat ger också protein. Får du tillräckligt med protein från maten, behöver du inte pulver också. Vill du använda proteinpulver som en proteinkälla till ett vanligt mål, kan du.

Det är alltså inget protein med speciell "effekt" det handlar om, utan vanligt mjölkprotein.

krilleh
2007-04-12, 20:56
så ni tycker att jag ska ta före och innan träning eller, men om jag äter frukost är det bra om jag tar proteinerna då ??

Spelar ingen roll varifrån proteinet kommer ifrån. Ta det runt träningstid och möjligen med en proteinfattig måltid. men det funkar utmärkt med vanligt protein ifrån mat. fisk, kött, ägg osv osv!

lazio89
2007-04-12, 20:59
kan ja ta protein ca 30 min innan träning och 30-45 min efter träning eller

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:04
kan ja ta protein ca 30 min innan träning och 30-45 min efter träning eller

Klart du kan.


Förstår dock inte varför du skulle välja att vänta 45 minuter när du likagärna kan göra det direkt. Självklart blir inte skillnaden stor men känns ju ändå lite smått onödigt.

Om jag hade kört med tillskott hade jag iaf svept drinken direkt efter passet och sen tagit mej hem för att käka en kolhydratrik måltid med nånting proteinrikt därtill.

krilleh
2007-04-12, 21:06
Klart du kan.


Förstår dock inte varför du skulle välja att vänta 45 minuter när du likagärna kan göra det direkt. Självklart blir inte skillnaden stor men känns ju ändå lite smått onödigt.

Om jag hade kört med tillskott hade jag iaf svept drinken direkt efter passet och sen tagit mej hem för att käka en kolhydratrik måltid med nånting proteinrikt därtill.

Misstänker att han vill dricka det hemma.

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:10
Misstänker att han vill dricka det hemma.

I see;)

lazio89
2007-04-12, 21:12
nej jag kan ta proteinet 10 minuter efter träningen , men vissa säger att det inte är bra att ta direkt så jag blir lite förrvirad...i vilken mat finns det mycket kolhydrater kan inte mkt om sånt , jag har nyss börjat träna , jag vet att det finns mkt protein i kött o fisk o ägg :D

King Grub
2007-04-12, 21:13
men vissa säger att det inte är bra att ta direkt

"Vissa" pratar i nattmössan.

Ganymedes
2007-04-12, 21:14
nej jag kan ta proteinet 10 minuter efter träningen , men vissa säger att det inte är bra att ta direkt så jag blir lite förrvirad...i vilken mat finns det mycket kolhydrater kan inte mkt om sånt , jag har nyss börjat träna , jag vet att det finns mkt protein i kött o fisk o ägg :D

Kolhydratkällor är t.ex. ris och pasta. Du kan också få i dig det snabbt genom att ta en gainer efter träningen. Men jag förespråkar att du äter så fort du kommer hem. En vettigt komponerad måltid efter ett pass, är det bästa för kroppen och psyket. Anser jag då.

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:15
nej jag kan ta proteinet 10 minuter efter träningen , men vissa säger att det inte är bra att ta direkt så jag blir lite förrvirad...i vilken mat finns det mycket kolhydrater kan inte mkt om sånt , jag har nyss börjat träna , jag vet att det finns mkt protein i kött o fisk o ägg :D

Mina personliga favoritkällor till kolhydrater är grovt bröd, havregryn, linser och sötpotatis!*drool*

Potatis, pasta, ris, bönor, olika former av cerealier (d.v.s. spannmålsprodukter typ müsli, rågfras, fullkornsringar etc.) och frukt. Mjölk/fil/yoghurt är oxå bra kolhydratkällor som dessutom innehåller mycket bra protein.:thumbup:

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:17
lazio89: Hur brukar en typisk frukost lunch och middag se ut för dej, generellt alltså?

Va äter du normalt sett efter ett träningspass, både direkt efter samt måltiden efter att du kommit hem?

lazio89
2007-04-12, 21:18
jaha okej men tack så mycket för hjälpen

lazio89
2007-04-12, 21:35
Frukost: dricker jag mjölk , äter 2 mackor eller puffar, och ibland nån frukt
Lunch: jag äter lunch i skolan så det beror på vad det är för mat , ibland är det fisk,ris,pasta,kyckling osv men det finns alltid puffar och så dricker jag juice för det mesta ibland mjölk.
Middag: Kyckling med potatis eller ris, cevapi, spaghetti med kottfärs, bönor, pasta, lasagne mm..
ibland direkt efter träning brukar jag käka nåt snabbt typ korv eller hamburgare...och därefter så äter jag det mamma lagar och det brukar vara något av dom i texten ovan

Ganymedes
2007-04-12, 21:39
Bara jag som är ute antar jag, men vad är puffar? Kalaspuffar? :)

Eddie Vedder
2007-04-12, 21:39
Frukost: dricker jag mjölk , äter 2 mackor eller puffar, och ibland nån frukt
Lunch: jag äter lunch i skolan så det beror på vad det är för mat , ibland är det fisk,ris,pasta,kyckling osv men det finns alltid puffar och så dricker jag juice för det mesta ibland mjölk.
Middag: Kyckling med potatis eller ris, cevapi, spaghetti med kottfärs, bönor, pasta, lasagne mm..
ibland direkt efter träning brukar jag käka nåt snabbt typ korv eller hamburgare...och därefter så äter jag det mamma lagar och det brukar vara något av dom i texten ovan

Personligen skulle jag väl byta ut puffarna mot exempelvis müsli, rågfras lr nåt i den stilen om du nu gillar den typen av "frukostmat".

Sen är ju inte korv i bröd och hamburgare nån superbra mat direkt men inget som aldrig kan ingå i en varierad kost. Dock är ju båda ganska fett och passet efter träning kan va en bra tidpunkt att hålla fettnivån lite lägre (aldrig utesluta fett men det kan prioriteras vid vissa tidpunkter istället för andra)

Annars tycker jag det ser bra ut, finns ingen anledning att bli helt galen i strävan efter "supermat". Det kommer gå bra för dej, det är jag övertygad om.:thumbup:

lazio89
2007-04-12, 21:51
tack så mycket, ska jag typ äta 1 timme innan träning och då helst kött,fisk eller ägg, 10 minuter innan träning dricka protein , 10 minuter efter träning dricka protein och en kvart senare eller 10 minuter äta mat med kolhydrater är det bra såhär eller?

lazio89
2007-04-12, 21:51
puffar är flingor samma sak

Raggis
2007-04-12, 22:01
tack så mycket, ska jag typ äta 1 timme innan träning och då helst kött,fisk eller ägg, 10 minuter innan träning dricka protein , 10 minuter efter träning dricka protein och en kvart senare eller 10 minuter äta mat med kolhydrater är det bra såhär eller?

Beror på hur din totala kost ser ut. Kanske inte ens är säkert att du behöver tillskotten?

krilleh
2007-04-12, 22:25
tack så mycket, ska jag typ äta 1 timme innan träning och då helst kött,fisk eller ägg, 10 minuter innan träning dricka protein , 10 minuter efter träning dricka protein och en kvart senare eller 10 minuter äta mat med kolhydrater är det bra såhär eller?

Ta ALLTID kolhydrater och protein samtidigt för bäst effekt. Aldrig bara protein! Så ät på du! En måltid ett par timmar innan ett pass. En såkallag gainer direkt innan eller direkt efter borde räcka, sen en måltid en timme efter passet blir kanon!

Eddie Vedder
2007-04-13, 08:50
tack så mycket, ska jag typ äta 1 timme innan träning och då helst kött,fisk eller ägg, 10 minuter innan träning dricka protein , 10 minuter efter träning dricka protein och en kvart senare eller 10 minuter äta mat med kolhydrater är det bra såhär eller?

Det finns inget man "ska" göra, men däremot undrar jag vart du fått just en timme före?


Menar du en ordentlig måltid så borde det vara längre tid emellan, åtminstone tre timmar brukar vara bra att gå efter men det varierar ju självklart med måltidens storlek. Om du hursomhelst äter exempelvis 800kcal i from av spaghetti och köttfärssås klockan 12 och sen tränar klockan 13 kommer du knappt hunnit med att tillgodogöra dej ett dyft av den måltiden, det mesta kommer inte ens ha lämnat magsäcken.

Som krilleh säger är det alltid en fördel att inta både kolhydrater och protein, i frånvaron av kolhydrater kommer onödigt mycket av proteinet omvandlas till kolhydrater i form av glukos i vilket fall så det blir ett slöseri på protein med andra ord.


Jag skulle rekommendera att huvudmåltiden inte är närmare passet än tre timmar och däremellan, kanske en timme för, ta något litet såsom en macka och en proteindrink, kanske en banan och en burk keso, hursomhelst nåt litet och inte för svårsmält.