handdator

Visa fullständig version : hemmagym och 1/4 nybörjare kanske


xlnt
2007-04-12, 19:41
Tjenare! :)
Det är så att jag har tränat på ett vad man skulle kunna säga rehabiliteringsgym till och från i snart 2 år.... För några veckor sedan testade jag ett grövre gym med skivstång osv (eftersom jag inte tyckte de gamla gymmet gav ngt)...
Nu övervägde jag att köpa mig ett gymkort där, dock tycker jag det är jobbigt när folk är där och gymmar samtidigt som jag.
Så jag tänkte ta farsans skivstång och min hantel och börja träna med dem istället.

De vikter som är tillgängliga är 4*5kg, 4*2.5kg, 2*1kg. (Skivstången väger 10 kg).

Mina frågor till er är;
- Är det möjligt att få större muskler, dvs större bröstmuskler bicepts osv med dessa redskap? (inte nödvändigt att bli JÄTTEstark)

- Vad för gainers och dylik ska jag proppa i mig?

- Var kan man köpa mer vikter?

- Jag har köpt mig en mountenbike för x tusen kr, är det bra att cykla efter ett träningspass ?

- Finns det bra bilder på övningar man kan göra med skivstång här på forumet?

Jag väger ca 77 kg (pendlar mellan 77-80), är väl 188 cm lång. Åldern är 19, snart 20.

ps. är trött på att vara smal och få höra det var dag typ... :insane:


tack på förhand.

Jax
2007-04-12, 20:02
Övningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

AlviarG
2007-04-12, 20:29
Är en nybörjare själv men Brukar själv träna hemma med hantlar/stång och bänkställ när jag bor hos min ena förälder då jag gymmar i ett annat område än där han bor, men märker själv att jag kör på mer seriöst när jag är i gymmet än hemma, plus att det finns fler redskaper och ställ då man kan köra fler advancerade övningar, men visst går det bra att träna hemma

Vikter och tränings redskap kan du ska köpa från http://www.casallproducts.com/swe/index.asp
brukar finnas broschyrer i tränings affärer också. men rekommenderar ialf starkt att du skaffar någon bänk om du bestämt dej för träna hemma

Själv använder jag Gainer pro och kreatin monhydrat från star nutrition, har gått på dem i cirka 3 månader och märker av resultat, så jag kan rekommendera båda produkterna, annars vet jag inte då dessa är dem enda jag testat så långt

Liten Men Fet
2007-04-12, 21:09
Köp ett kort till ett riktigt gym, man vänjer sig vid att det finns annat folk där och alla som tränat ett tag är vana vid nybörjare och en hel del är hjälpsamma speciellt om man frågar något.
Alla är nybörjare i början och alla har varit det någon gång.

Ganymedes
2007-04-12, 21:12
x kg hemma väger precis lika mycket som x kg på ett gym. Men redskapen du får tillgång till på gymmet, är ljusår bättre än de du har hemma. Dessutom är det motivationshöjande och allmänt trevligt att byta miljö till en för ändamålet anpassad sådan. Tro mig, ingen bryr sig hur mycket eller lite du lyfter. Om det nu var därför det var jobbigt med folk...

HerrArne
2007-04-12, 21:19
Men redskapen du får tillgång till på gymmet, är ljusår bättre än de du har hemma.

Det där är inte nödvändigtvis sant... En bra skivstång är en bra skivstång är en...

Däremot är det sant att man snabbt känner sig mer hemma på 'det lokala gymmet' och i bästa fall även får ett stöd (av gymmets ev tränare samt andra mer erfarna tränare) i träningen och i bästa fall en gemenskap som man aldrig får i ett hemmagym. Det är ett ensamt slit att träna hemma. I längden.

Men mycket, mycket bättre än att inte träna alls.

Ganymedes
2007-04-12, 21:20
Det där är inte nödvändigtvis sant... En bra skivstång är en bra skivstång är en...

Ja, så klart. Tänkte inte bara på skivstängerna iofs. :em:

Hemi
2007-04-12, 21:39
Tränade föst hemma, sedan på gym, nu hemma igen. Går aldrig mer tillbaks till något gym eftersom det inte funkar för mig längre. Har byggt hela s****n själv. Vikter kan du köpa på lite olika sådana där moderna billiga varuhus för sport, uteaktiviteter. Alltå inte de etablerade butikerna i stans inomhuscentrum och så, där är det dyrt. Eller köp begagnat. Du har ju stången. Vad skall då 10kg järnplatta behöva kosta dubbelt så mycket för? Vissa stänger håller dock inte säkert för mer än 100kg fast man kommer rätt långt på det. Se upp med stångdiametern, det kan vara olika, särskilt om det är en 50-talsstång. De är för grova för dagens vikter, om det inte är en tävlingsstång.

Fast, största fördelen med gym är att du lär av andra, och det kan vara ett måste i början.

raoul
2007-04-13, 00:37
- Är det möjligt att få större muskler, dvs större bröstmuskler bicepts osv med dessa redskap? (inte nödvändigt att bli JÄTTEstark)

Det skulle jag tro, men det beror på hur utvecklad du redan är.

Förslagsvis inhandlar du en 20 kilos olympisk stång exempelvis av märket Eleiko, ett stabilt rack och en bänk om du inte redan har dessa två senare, samt lite vikter så har du ett helt komplett hemmagym där du kan utföra knäböj, marklyft och bänkpress, då har du redskapen att bygga dig en imponerande fysik, ja.


- Vad för gainers och dylik ska jag proppa i mig?

Strunta i gainers, ät riktigt mat istället(lita på mig här). Har du liksom många av oss inte råd att käka kyckling 3-4 ggr om dagen för att få i dig tillräckligt mycket protein så bör du köpa Whey. En bra multivitamin och på sin höjd också kreatin kan vara något också. Men mer än så(celltech, hmb allt vad det nu heter) är (nu lär jag väl få skit för detta men) trams som aldrig bevisats fungera i annat än de tidningar som försöker sälja de tillskotten.


- Var kan man köpa mer vikter?

Har inte den blekaste om jag ska vara ärlig. De jag sett sälja till privatpersoner är oftast mycket dyra, det bästa vore väl att höra med de som levererar vikter till gymmen, loppmarknader och begagnat på blocket, tradera mm.


- Jag har köpt mig en mountenbike för x tusen kr, är det bra att cykla efter ett träningspass ?

Ja och nej. Träning av vår viktigaste muskel, hjärtat, är inte annat än positivt men det går ej hand i med muskelbygge. Cardioträning tömmer ut kroppen på resurser som annars skulle kunna läggas på muskelbygge. Vill du alltså lägga på dig så mycket vikt som möjligt(och därav muskler) är det inte att rekommendera. Inte mer än 10-20 min cardio under ett pass är ett bra riktmått annars.


- Finns det bra bilder på övningar man kan göra med skivstång här på forumet?

Inte vad jag vet men det finns en annan utmärkt källa för detta nämligen: http://exrx.net/Lists/Directory.html


Lycka till nu, och glöm inte, ät, ät, ÄT! *flex*

Musselbank
2007-04-13, 00:42
För några veckor sedan testade jag ett grövre gym med skivstång osv (eftersom jag inte tyckte de gamla gymmet gav ngt)...
Nu övervägde jag att köpa mig ett gymkort där, dock tycker jag det är jobbigt när folk är där och gymmar samtidigt som jag.

Jobbigt kan ju betyda allt från lite besvärande till värsta ångesten, eller kanske mer "opraktiskt" rentav. Men om det är en social grej och något som du kan sätta dig över kan det vara värt det. Sannolikt blir det snabbt mindre jobbigt, och då är mycket vunnet.

Själv hade jag kanske inte tagit mig till gymmet utan draghjälp från en kamrat. Men jag är faktiskt glad att jag inte hade några gamla vikter att ta till hemma...

Hur det är för dig kan jag ju inte veta, det påstår jag inte. Och det finns säkerligen goda förutsättningar att träna hemma!

stellan
2007-04-13, 00:45
Var kan man köpa mer vikter?


Rusta säljer 72½ kg för 800 spänn tror jag det var.

Hemi
2007-04-13, 13:07
Just det. Rusta har vikter. Jula med och Cykelringen. Cykelringen har 20kg-plattor avsedda för smal stångdiameter. Återigen, kolla diametern så den passar allt. Gänglåsen är särskilt varierande.

xlnt
2007-04-13, 14:21
tack för alla svaren vill jag börja med.

Jag har nästan till 100% bestämt mig för att träna hemma (tills vidare), dels för att jag inte har någon att gå till gymmet med... bror jobbar helt andra tiden än jag, det gör mina kompisar också om de inte pluggar.

Eftersom jag har svårt att proppa i mig rätt mängd mat efter en träning ska jag köpa mig Whey (http://www.*************.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?&funk=visa_artikel&artnr=585r&gclid=CNSiotjlv4sCFRZZXgodpQyDww) som raoul föreslog, eftersom den både är billig och verkar bra.

Ska även tillägga att jag inte har världens bästa motivation, någon som kan dela med sig om svårigheter med det? och berätta hur ni gick tillväga.

puss ska ner och träna lite :)

jojjep91
2007-04-13, 20:45
kör också hemma med en stång på maxvikt ca 40kg, de funkar bra för mej. Man kan göra riktigt många övningar med hantlar, med kroppen och skivstång. Lycka till :)