handdator

Visa fullständig version : Partial Reps I Bänk


WildA55
2003-03-15, 18:12
Vad anser ni om att köra partial reps i bänk med brett grepp och 150% av normalvikten? (kör i smithen & utnyttjar de starkaste 2/3 av rörelsen)

Jag får pump och så, och tycker att det känns bättre en "vanlig" bänk. Någon annan som har testat? Erfarenheter?

Nils
2003-03-15, 19:00
Partials är ett bra sätt att kommå över platåer och gå fram i vanlig bänk i alla fall för mig.
Fast det klart då har jag iofs kört med ca 150% vikt men med klart kortare än 2/3 av en hel repetition.
Är lite förvånad att du klarar så mycket med bara en såpass "liten" förkortning av banan. Har du tränat på det viset mycket?
Nils

Allan
2003-03-15, 20:31
Vet inte varför du kör i smithen. Det är en låst rörelsebana som ger oerhört lite både för muskulär- och styrkemässig utveckling. En förklaring kan ju vara att du brister i teknik men redan har råstyrkan för dina vikter (vad är det för vikter vi pratar om? Är det 150 pannor slutar jag skriva här...)
Mitt råd är att om du har bra teknik och styrka - och med risk för att få hela forumet på mig - och inte fixar hundra pannor än - kör vanlig bänk och hantelpressar

allan

z_bumbi
2003-03-15, 20:38
Allan: Du verkar nervös för påhopp från forumet ? :D
Tror inte det är så många som har en annan åsikt om smithmaskinen eller om att köra fulla reps i bänken här inne.

Allan
2003-03-15, 20:43
Jag vill bara ha lite stimulerande gräl så här på lördagkvällen (var är DrPepper?).;)

allan

z_bumbi
2003-03-15, 20:49
Allan: Har du så tråkigt att du vill ha hit ett troll ? :D

Greenman
2003-03-15, 20:52
enda anledningen att köra partiella reps i bänken som jag ser det är om man tävlar i bänk där man får använda tröja, då kan man träna övre registret extra där tröjan slutar hjälpa

Jorgen
2003-03-16, 08:42
Kör man partiella reps blir man ju bara stark i den delen av rörelsen. Kör fulla reps istället. Bänk i Smtihen är ett otyg. Fri stång, fri stång, fri stång.
Visst var Pepper en kul kille? :hbang:

//jörgen

Survivor
2003-03-16, 11:23
Originally posted by WildA55
Vad anser ni om att köra partial reps i bänk med brett grepp och 150% av normalvikten? (kör i smithen & utnyttjar de starkaste 2/3 av rörelsen)
Jag får pump och så, och tycker att det känns bättre en "vanlig" bänk. Någon annan som har testat? Erfarenheter?

Håller med de ovanstående svaren, samt att det kan vara en bra idé att träna i nedersta läget (från bröst och ett par dm upp).

hulken
2003-03-16, 13:52
Bara för att man kör negativ träning i bänk så betyder inte det att man bara tränar det övre läget av lyftet,vill man bli starkare i botten så tar man ner stången snabbare till hälften ungefär och därifrån så börjar man att bromsa vikten,och 150% är lite för tungt för att köra negativt med i botten läget, max 120-130% bör man ligga på,annars så orkar man ej hålla emot det som behövs för att stimulera dom snabba 2x fibrerna,men i topp läget så är man ju starkare och kan då givetvis använda sig av tyngre vikter.

loboman
2003-03-17, 13:56
SÅ det är därför man ser vissa hardcore styrkelyftare ha kedjor på stängerna när de tränar? Lätt i botten och tyngre på slutet?

Lillgrabben
2003-03-17, 14:01
Japp det är det.

Vikten blir tyngre ju längre du pressar = simulerar bänktröja samt att du får mera belastning på triceps i en bänkövning.