handdator

Visa fullständig version : Studsat upp i vikt efter deff


Bugg
2007-04-12, 17:57
Först lite bakgrundsinfo. Jag är 22 år och 178 lång. Har alltid varit väldigt aktiv av mig. Testat många olika grejer, men det jag fastnade för under längre tider var kanot och dans. Paddlade kanot seriöst under många år och vägde då runt 85kg. Var ganska så biffig, men lite fett fanns på kroppen då också.
Numera har jag lagt av att paddla kanot och utbildar mig till musikalartist istället. Det innebär mycket fysisk träning i form dans ungefär tre timmar per dag, fem dagar i veckan.

För knappt sju veckor sedan drog jag igång en deff. Testade mig fram lite och lade mig på 2500kcal per dag. Deffen började på 80,4kg och slutade på 76,4kg efter fem veckors deffande. Det kändes som en bra siffra. Sen kom påskveckan med lov från skolan. Jag drog till sälen och stod på snowboarden och slalomskidorna hela dagarna. Åt så mycket jag ville när det var dags att äta, även en del godis slank ned.

När min vanliga vardag började igen i tisdags ställde jag mig på vågen och den visade 79,2. What!? Jaja, det var väl en tillfällig topp tänkte jag och brydde mig inte mkt om det. Men nu har vågen visat samma tre dagar i rad. Vad är förklaringen till detta?

Jag har funderat lite själv. Det känns väldigt osannolikt att jag har gått upp nästan tre kilo på lite drygt en vecka. Det skulle innbeära att jag lyckats trycka i mig ca 21 000kcal extra på den tiden. Så funderar man kring vätskebalansen i kroppen. Men det känns som att det lätt blir en enkel förklaring så fort vikten ändrats. Ännu ett alternativ är att jag helt enkelt lagt på mig en massa muskelmassa under veckan i skidbacken. Men hur mkt muskler är egentligen möjligt att lägga på sig på en vecka?

Vad kan ha orsakat min viktuppgång?

King Grub
2007-04-12, 18:01
Glykogeninlagring, plus att varje gram glykogen binder 2.7 gram vätska.

Eddie Vedder
2007-04-12, 18:02
Vad kan ha orsakat min viktuppgång?

Vätskeansamling samt en viss fettökning, kroppen kan lagra omkring 1200-1500kolhydratkcal om jag inte minns fel och varje gram lagrat glykogen binder ca.2.7 gram vatten. Med andra ord kan du alltså utan problem gå upp mycket i vikt via glykogenpåfyllnad och efterfäljande vätskeansamling.

Men som sagt kommer ju givetvis en del av överskottet bli fett såklart, en viss del fettfri massa oxå. Hur mycket beror på hur stort överskott.


EDIT: Självklart va King Grub först.

Bugg
2007-04-12, 18:38
Ok, men om vi då säger att min glykogeninlagring är 1500kcal.
Det skulle innebära ungefär 375g kolhydrater och ca 1000g vatten till dem. Det är fortfarande bara 1375g av 2800g jag gått upp.
Det är kanske dags att börja en ny deff på måndag.

Handcuff
2007-04-12, 19:16
Ok, men om vi då säger att min glykogeninlagring är 1500kcal.
Det skulle innebära ungefär 375g kolhydrater och ca 1000g vatten till dem. Det är fortfarande bara 1375g av 2800g jag gått upp.
Det är kanske dags att börja en ny deff på måndag.

Du kan ju inte titta på energimängden då det gäller glykogeninlagringen...

En liter vatten extra i kroppen ger 1kg. Tänk då vad 2 liter kan göra!

Bugg
2007-04-14, 17:57
Du kan ju inte titta på energimängden då det gäller glykogeninlagringen...

En liter vatten extra i kroppen ger 1kg. Tänk då vad 2 liter kan göra!

Varför inte? Jag har antagit att ett gram kolhydrater är ca 4 kcal. 1500kcal motsvarar då ca 375g kolhydrater.

zeusden1
2007-04-14, 18:15
Jag kan ha fel nu, men jag tror att man kan som mest lägga på sig lite drygt 40 gram muskler på en vecka, vet inte var jag hört det men men..

jakkan
2007-04-15, 22:54
2kg muskler/år? :( har hört att siffran är den dubbla..

Rahf
2007-04-16, 14:19
Jag kan ha fel nu, men jag tror att man kan som mest lägga på sig lite drygt 40 gram muskler på en vecka, vet inte var jag hört det men men..

Individuellt. Så oerhört många faktorer spelar in där också. Samt att om man är nybörjare så är det nog en mycket högre siffra.

michael
2007-04-21, 20:23
Många proffsbyggare säger att deras bästa ökningar kommer efter tävlingar, men då har deras kroppar gått på rätt enormt energi samt vätskeminus ett bra tag inför en rätt dramatisk omställning till normala/överflödiga vätske och energiförhållanden.

Sverker
2007-04-22, 06:47
Du koncentrerar dig på fel saker Bugg.

Vågen säger för det första ingenting. Att från vågens siffror spekulera kring varför vågen ändrar sig leder heller ingenstans.


Det hänger en spegel på väggen, utnyttja den istället.

Bugg
2007-04-22, 13:21
Du koncentrerar dig på fel saker Bugg.

Vågen säger för det första ingenting. Att från vågens siffror spekulera kring varför vågen ändrar sig leder heller ingenstans.


Det hänger en spegel på väggen, utnyttja den istället.

Det är sant. Vågen är lurig. Jag försöker att hålla rutin på när jag väger mig, och sedan ta ett medel över några dagar.

Men visst, precis som du säger, spegeln är bättre. Där ser jag skillnad. Det är väl bara det där att man som kille gärna vill ha en logisk och bestämd måttstock, som inte bygger på bedömning.

-=Kotten=-
2007-04-24, 00:06
Det är farligt med snowboard. Själv gick man upp från 72kg till över 76kg på 6 dagar i vintras. Dock var det öl/sprit oavbrutet från 09.00-01.00 plus hamburgare, pizza o chipspåse varje dag. Är det semester så är det... :hbang: