handdator

Visa fullständig version : Subkulturer - spinoff


z_bumbi
2007-04-12, 16:25
Från kläder och stil-tråden

Vet inte om träna på gym är en subkultur direkt (beror på hur man definierar, men finns ingen gemensam musik, klädsel och vet inte om det är något direkt utanförskap eller liknande från "vanliga" kulturen)

Du har antagligen inte ännu varit på så många tävlingar eller tränat på så många källargym/atletklubbar :) men även inom den lilla kretsen av folk som är intresserade av styrketräning över motionsnivå så finns det ännu mindre subkulturer beroende på vilken inriktning man är intresserad av. Det är ganska lätt att se att det är en byggartävling i närheten genom att man helt plötsligt ser fler GASP-jackor än vad man i vanliga fall ser på ett helt år, det finns en artikel från EM i Eskilstuna (sl) där publiken beskrivs som ett hav av rakade skallar och getskägg (löst citerat).

Det är iofs inte kläder eller musik som avgör vad som är en subkultur utan främst intresset för vad man håller på med men till slut så brukar det i alla fall skapas några atribut som visar att man håller på med samma sak. Ser jag en Westsidetröja så antar jag dock däremot inte automatiskt att personen sysslar med styrkelyft men det är ju bara att fråga för att se om hon/han gör det.

Om utanförskapet mot den vanliga kulturen så kan du jämföra byggningen mot fotbollen och se hur accepterat varje disiplin är hos allmänheten, eller för den delen låt en tjej tävla i styrkelyft kontra konståkning.

jeanclaudevandamme9
2007-04-12, 16:29
Westside är ju hiphop stil.

Om du inte menar westside barbell.

z_bumbi
2007-04-12, 16:55
Westside är ju hiphop stil.

Det är i alla fall ett försök att vara hiphop. :)

Om du inte menar westside barbell.

Jo men det belyser det hela med en subkultur, jag behöver inte säga Westside Barbell (Club) till någon som sysslar med styrkelyft.