handdator

Visa fullständig version : uppträda


von huff
2007-04-12, 16:08
jag blir alltid så jävla nervös när jag skall ha fördrag eller presentera något.Har ingen aning varför det har blivit så.Har ni några tips på hur man blir av med rädslan?Jag går i en skola där vi ofta har presentationer mendet har inte hjälpt än i allfall:(

jeanclaudevandamme9
2007-04-12, 16:10
Du måste bli van! Försök att hålla dig borta från alkohol/droger.



PRACTICE MAKES PERFECT!

Raggis
2007-04-12, 16:15
Det är alltid pirrigt i början. Alla är nervösa, mer eller mindre. Gäller bara att kunna hantera nervositeten.

von huff
2007-04-12, 16:16
Det är alltid pirrigt i början. Alla är nervösa, mer eller mindre. Gäller bara att kunna hantera nervositeten.

mmm sant gick lite bättre idag än vanligt:) Men man är rädd att rädslan skall gå i överstyr

von huff
2007-04-12, 16:17
Du måste bli van! Försök att hålla dig borta från alkohol/droger.



PRACTICE MAKES PERFECT!

antar det:)Annras får man väl ta en stressboll:smash:

Raggis
2007-04-12, 16:18
mmm sant gick lite bättre idag än vanligt:) Men man är rädd att rädslan skall gå i överstyr

Haha. Nu när du nämner det. Hade en polare, som skulle hålla föredrag. Han var röd som en tomat i ansiktet, och stamma som tusan. Inte nog med det, så råka han släppa sig precis i början utav hans föredrag, och det gjorde inte det hela bättre. Men, han lyckades genomföra sitt föredrag :D

NiXPhoenix
2007-04-12, 16:20
Haha. Nu när du nämner det. Hade en polare, som skulle hålla föredrag. Han var röd som en tomat i ansiktet, och stamma som tusan. Inte nog med det, så råka han släppa sig precis i början utav hans föredrag, och det gjorde inte det hela bättre. Men, han lyckades genomföra sitt föredrag :D


Gick det många tjejer i er klass? :D

Jag känner mig ofta tryggare i miljöer med enbart eller mestadels killar.

von huff
2007-04-12, 16:20
Haha. Nu när du nämner det. Hade en polare, som skulle hålla föredrag. Han var röd som en tomat i ansiktet, och stamma som tusan. Inte nog med det, så råka han släppa sig precis i början utav hans föredrag, och det gjorde inte det hela bättre. Men, han lyckades genomföra sitt föredrag :D

hahaha fan:Dmen en hyllning till honom för at han klarade det:D

Raggis
2007-04-12, 16:22
Hehe. Mjo, var riktigt starkt gjort.

En sak som jag märker, är att om man känner dom i klassen bra, så är det inte lika pirrigt. Alltså, om du är kompis med dom flesta. Tyvärr är det inte alltid så. Dessutom spelar läraren en stor roll. Är inte lika roligt att prata inför en surkärring, som för en snygg lärarinna :)

von huff
2007-04-12, 16:24
Hehe. Mjo, var riktigt starkt gjort.

En sak som jag märker, är att om man känner dom i klassen bra, så är det inte lika pirrigt. Alltså, om du är kompis med dom flesta. Tyvärr är det inte alltid så. Dessutom spelar läraren en stor roll. Är inte lika roligt att prata inför en surkärring, som för en snygg lärarinna :)

Jo om man vet att läaren inte tycker om en så är det inte kul

mela
2007-04-12, 16:25
Andas djupt. Var säker på det du skall prata om. Prata lugnt och tydligen för att slippa upprepa.

Övning ger färighet.

Talkort är finfint också:
1: Du vet vart du skall ha händerna.
2: Du har någonting att "hålla fast" dig i.
3: Du ser proffsigare ut.

Raggis
2007-04-12, 16:25
Jo om man vet att läaren inte tycker om en så är det inte kul

Precis :)

Raggis
2007-04-12, 16:26
Andas djupt. Var säker på det du skall prata om. Prata lugnt och tydligen för att slippa upprepa.

Övning ger färighet.

Talkort är finfint också:
1: Du vet vart du skall ha händerna.
2: Du har någonting att "hålla fast" dig i.
3: Du ser proffsigare ut.

Tycker även att det är bekvämt att få sitta ner. Men, det kanske är oproffsigt? ;)

von huff
2007-04-12, 16:39
Tycker även att det är bekvämt att få sitta ner. Men, det kanske är oproffsigt? ;)

håller med då känns det typ som om man kan gömma sig:)

von huff
2007-04-12, 16:40
Andas djupt. Var säker på det du skall prata om. Prata lugnt och tydligen för att slippa upprepa.

Övning ger färighet.

Talkort är finfint också:
1: Du vet vart du skall ha händerna.
2: Du har någonting att "hålla fast" dig i.
3: Du ser proffsigare ut.

Det där vet jag och brukar alltid ha det:) Borde gå någon kurs hur man lugnar sina nerver

mela
2007-04-12, 16:42
Tycker även att det är bekvämt att få sitta ner. Men, det kanske är oproffsigt? ;)

Oproffsigt och inte det smartaste. Du kan inte andas lika djupt alls om du sitter ner. UNDVIK! Stoppa inte heller händerna i fickorna eller luta er mot väggen.

Otimalt är om man har en talarstol, då kan man gömma sig lite. Fast varje gång jag står i en talarstol finns det mic, vilket gör det sjukt mkt värre.

jeanclaudevandamme9
2007-04-12, 16:45
Oproffsigt och inte det smartaste. Du kan inte andas lika djupt alls om du sitter ner. UNDVIK! Stoppa inte heller händerna i fickorna eller luta er mot väggen.

Otimalt är om man har en talarstol, då kan man gömma sig lite. Fast varje gång jag står i en talarstol finns det mic, vilket gör det sjukt mkt värre.

Vart brukar du uppträda?

Raggis
2007-04-12, 16:49
Oproffsigt och inte det smartaste. Du kan inte andas lika djupt alls om du sitter ner. UNDVIK! Stoppa inte heller händerna i fickorna eller luta er mot väggen.

Otimalt är om man har en talarstol, då kan man gömma sig lite. Fast varje gång jag står i en talarstol finns det mic, vilket gör det sjukt mkt värre.

Jag känner mig dock bekväm när jag får sitta ner. Har alltid gått bättre för mig, och min publik verkar ha accepterat det. Eller, så vågar dom helt enkelt inte säga något, med tanke på hur grofv jag är! *flex* *Ironi*.

mela
2007-04-12, 16:52
Vart brukar du uppträda?

Uppträda gör jag inte så mkt, men jag håller föreläsningar inom MUF politik och liknande. Jag är med i debatter på stämmor (där är talarstolarna.)

Man får mkt övning inom politiken

regus
2007-04-12, 16:56
Man tänker "Jag är alfahanen, ledarlejonet. Ni töntar vill suga i er vartenda av mitt ord, föresten har jag en väldigt sexig röst"

Posetiva tankar om sin egen överlägsenhet och de andras underkastelse mao.
It helps

Bjorn
2007-04-12, 17:04
jag blir alltid så jävla nervös när jag skall ha fördrag eller presentera något.Har ingen aning varför det har blivit så.Har ni några tips på hur man blir av med rädslan?Jag går i en skola där vi ofta har presentationer mendet har inte hjälpt än i allfall:(

Jag tror att mycket av den rädslan du känner inför att hålla föredrag, byggs upp långt innan själva föredraget. Du har föreställt dig att det ska bli jobbigt, således stressar du upp dig över det och mycket riktigt det blir jobbigt. Försök att låta bli att tänka ut vilka 100 sätt det kan gå fel på, för det kommer inte att inträffa. I värsta fall inträffar ett av de scenarionen och då får man ta det då, annars har man ju orat sig i onödan. Försök ha en lite mer avslappnad approch till det hela, det är bara ett sketet föredrag ingen kommer att dö av att du säger fel. Fokusera på din uppgift, läs på ordentligt och försök komma dit så avslappnad som möjligt.

mvh

von huff
2007-04-12, 17:05
Jag tror att mycket av den rädslan du känner inför att hålla föredrag, byggs upp långt innan själva föredraget. Du har föreställt dig att det ska bli jobbigt, således stressar du upp dig över det och mycket riktigt det blir jobbigt. Försök att låta bli att tänka ut vilka 100 sätt det kan gå fel på, för det kommer inte att inträffa. I värsta fall inträffar ett av de scenarionen och då får man ta det då, annars har man ju orat sig i onödan. Försök ha en lite mer avslappnad approch till det hela, det är bara ett sketet föredrag ingen kommer att dö av att du säger fel. Fokusera på din uppgift, läs på ordentligt och försök komma dit så avslappnad som möjligt.

mvh

Ja det värsta är at vara nervös 1 vecka i förväg:(

Snabel
2007-04-12, 19:00
jag blir alltid så jävla nervös när jag skall ha fördrag eller presentera något.Har ingen aning varför det har blivit så.Har ni några tips på hur man blir av med rädslan?Jag går i en skola där vi ofta har presentationer mendet har inte hjälpt än i allfall:(

Hej, det gäller att du har koll på det du talar om, du skall känna att du kan detta bäst av alla. Samtidigt är det viktigt att inneha kunskapen att formulera sig luddigt om du mot förmodan får en fråga som du inte riktigt kan svara på. Anledningen är den att den som frågar då lätt kan känna sig dum om denne ej förstår ditt svar.. Men viktigast av allt, ha koll på ämnet du talar om!

När du kan detta kommer du sällan vara nervös.

kharon
2007-04-12, 19:33
Hej, det gäller att du har koll på det du talar om, du skall känna att du kan detta bäst av alla. Samtidigt är det viktigt att inneha kunskapen att formulera sig luddigt om du mot förmodan får en fråga som du inte riktigt kan svara på. Anledningen är den att den som frågar då lätt kan känna sig dum om denne ej förstår ditt svar.. Men viktigast av allt, ha koll på ämnet du talar om!

När du kan detta kommer du sällan vara nervös.

Jag skulle snarare säga att jag inte kan svaret, men att jag kan ta reda på det och berätta senare om personen är intresserad. Ber någon dig förtydliga eller berätta mer detaljerat/specifikt så kommer du att framstå som en idiot OCH lögnare.

Fast det kanske är skillnad på situationer i verkliga livet och högstadiet. :D

Stoltz
2007-04-12, 19:45
Det beror ju på din publik, men försök hitta din stil!

Min stil blev ökänd på min gymnasieskola då jag vandrade runt i hela klassrummet, ändrade rösten från viskning till halvskrik, imitationer och gud vet vad jag hittade på.

Jag och en kompis körde en USA VS Irak i rappversion (Jag hoppas ingen tycker att detta var osmakligt gjort, det var en pedagogik för att nå de yngre åldrarna till de vi framförde det till under "Öppet Hus") som blev riktigt bra, och i vissa fall släckte jag ner hela rummet och skapade en mystisk och mörk stämning.

Detta helt enkelt för att det gör att jag slipper bli nervös, för det som gör *mig* nervös är när jag måste bgränsa mitt naturliga intresse för något.

Annars är precis som Mela sade, tallappar att rekomendera!