handdator

Visa fullständig version : Skulle vilja ha lite definitioner på failure osv.


MrBurner
2007-04-12, 06:59
Hej

Precis som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite definitioner på failure, positive failure osv.

Tacksam för svar!
Ha en fortsatt bra dag.

Eddie Vedder
2007-04-12, 07:01
Va använde du för sökord egentligen? Jag fick upp hur mycket som helst när jag skrev "fail" och det är ju ett ganska liogiskt sökord att använda i sammanhanget.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=fail

Anders The Peak
2007-04-12, 08:21
Hej

Precis som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite definitioner på failure, positive failure osv.

Tacksam för svar!
Ha en fortsatt bra dag.
En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail.

När man kör flera set kan man tänka så här istället du använder en vikt som du klarar 12(X)RM men kör (X-(2-3))10 reps under fem set då når du fail efter ca 3 set dvs du klarar inte fler set med (x-y)10 reps är en bra tumregel för att inte utmatta muskelns tillväxtegenskaper för mycket och då klarar muskeln av att växa till och du kan hålla en lagom nivå på progressionen.

major Pectoralis
2007-04-12, 09:20
En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail.

När man kör flera set kan man tänka så här istället du använder en vikt som du klarar 12(X)RM men kör (X-(2-3))10 reps under fem set då når du fail efter ca 3 set dvs du klarar inte fler set med (x-y)10 reps är en bra tumregel för att inte utmatta muskelns tillväxtegenskaper för mycket och då klarar muskeln av att växa till och du kan hålla en lagom nivå på progressionen.

huh...."(X-(2-3))10 reps" ? *rolleyes*
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89507

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92084

Anders The Peak
2007-04-12, 09:42
En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail.

När man kör flera set kan man tänka så här istället du använder en vikt som du klarar 12(X)RM men kör (X-(2-3))10 reps under fem set då når du fail efter ca 3 set dvs du klarar inte fler set med (x-y)10 reps är en bra tumregel för att inte utmatta muskelns tillväxtegenskaper för mycket och då klarar muskeln av att växa till och du kan hålla en lagom nivå på progressionen.
Ursäkta om jag skrev lite knepigt.

En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail. Det här en mycket bra beskrivning av fail.

När man kör flera set kan man tänka så här istället du använder en vikt som du klarar 12RM (XRM) men kör (12 reps minus 2-3reps)) i det här fallet 10 reps under fem set då når du fail efter ca 3 set dvs du klarar inte fler set med (XRM-2-3 reps) vilket är en bra tumregel för att inte utmatta muskelns tillväxtegenskaper "men fullt tillräckligt för att få optimalt hormongensvar" för mycket så att muskeln klarar av att växa till och du kan hålla en lagom nivå/hastighet på progressionen. Det här är praktisk vetenskap som kan användas i träningen.

MP dina referenser säger inte speciellt mycket för noviserna i det här forumet utan jag bedömer att det är bättre att ge dem ett något de kan relatera till den egna träningen. Annars riskerar de att bli internetbyggare som blir fenor på att posta alla världens referenser.

Jacksatan
2007-04-12, 10:18
Ursäkta om jag skrev lite knepigt.

En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail. Det här en mycket bra beskrivning av fail.

När man kör flera set kan man tänka så här istället du använder en vikt som du klarar 12RM (XRM) men kör (12 reps minus 2-3reps)) i det här fallet 10 reps under fem set då når du fail efter ca 3 set dvs du klarar inte fler set med (XRM-2-3 reps) vilket är en bra tumregel för att inte utmatta muskelns tillväxtegenskaper "men fullt tillräckligt för att få optimalt hormongensvar" för mycket så att muskeln klarar av att växa till och du kan hålla en lagom nivå/hastighet på progressionen. Det här är praktisk vetenskap som kan användas i träningen.

MP dina referenser säger inte speciellt mycket för noviserna i det här forumet utan jag bedömer att det är bättre att ge dem ett något de kan relatera till den egna träningen. Annars riskerar de att bli internetbyggare som blir fenor på att posta alla världens referenser.

Då har du ju inte kört till failiure. Du fick ju upp sista reppen för egen maskin. För egen del räknar jag failiure så att jag klarar 8reps själv och försöker mig på en 9e repetition men får inte upp den utan passaren får hjälpa till för att få upp stången. Det ligger ju i själva ordets definition att man misslyckas.

jwzrd
2007-04-12, 10:25
Jag fattar inte hur detta kan behöva nötas och stötas så fruktansvärt mycket och ofta. Vad är det som är så sjukt svårt att förstå? Klarade du repetitionen? Det är en ja/nej-fråga.

Anders The Peak
2007-04-12, 10:46
Då har du ju inte kört till failiure. Du fick ju upp sista reppen för egen maskin. För egen del räknar jag failiure så att jag klarar 8reps själv och försöker mig på en 9e repetition men får inte upp den utan passaren får hjälpa till för att få upp stången. Det ligger ju i själva ordets definition att man misslyckas.

Muskler är mänskligvävnad och den behöver man vara försiktig med så att man inte stressar den för hårt. Med tiden lär man sig vad man klarar men det är aldrig fel att ge tumregel även till avancerade tränande...

MrBurner
2007-04-12, 10:52
Så begreppet "positive failure" är alltså samma sak som "failure" om jag förstår er rätt?
Det jag alltid klassat till "positive failure" är när man når den punkt då man inte kan fullfölja en hel repetition till utan hjälp.
Anledningen till att jag undrade är så att jag vet vad som gäller när sådana begrepp används på forumet.

Eddie Vedder, jag sökte faktiskt på "failure" men hittade bara en massa konstiga andra trådar, men nu såhär i efterhand så har jag nog kommit på varför jag inte hittade rätt :)

Jacksatan
2007-04-12, 11:43
Muskler är mänskligvävnad och den behöver man vara försiktig med så att man inte stressar den för hårt. Med tiden lär man sig vad man klarar men det är aldrig fel att ge tumregel även till avancerade tränande...

Det är väl inte det vi diskuterar? Vi diskuterade definitionen av vad failiure är, inte nån metafysisk fråga om dess vara eller icke vara.

Gpajpen
2007-04-12, 11:50
Failure är kort och gott ett misslyckande, klarar du 8 reps men känner att du "inte skulle ha klarat en till" så failar du inte, du ligger däremot väldigt nära failure.

Jag tar en skivstång, kör 5 hela reps men vid 6:e så kan jag inte slutföra repetitionen utan klarar kanske halva, då tvingas jag antingen släppa vikten eller så får en passare ta upp den. det är fail.

Anders The Peak
2007-04-12, 12:08
Det är väl inte det vi diskuterar? Vi diskuterade definitionen av vad failiure är, inte nån metafysisk fråga om dess vara eller icke vara.
Stackare, Något annat går bara inte att säga. Har du inget roligare för dig? Då borde du skaffa dig en mer kreativ hobby som verkligen stimulerar dina geniknölarna. Sluta upp att lösa bort din tid på att gnälla om allt och alla....

bertbert
2007-04-12, 12:28
En bra definition av fail är när du kört åtta(x) reps och känner att du inte klarar ett reps till då har du nått fail.


Nej. Kör man till failure gör man även ett försök på en repetition som man bommar med.

Och inte tusan behöver man laplacetransformera sitt träningsprogram för att definiera det.

Jacksatan
2007-04-12, 12:34
Stackare, Något annat går bara inte att säga. Har du inget roligare för dig? Då borde du skaffa dig en mer kreativ hobby som verkligen stimulerar dina geniknölarna. Sluta upp att lösa bort din tid på att gnälla om allt och alla....

Kan man inte ha en diskussion utan att du ska börja grina? Försök inte släta över att du först inte vet vad du pratar om, sen när du märker att du är fel ute plötsligt byter till att babbla om failiures vara eller icke vara i ett träningsprogram.
Din sista mening vet jag inte riktigt vad du menar med, men jag antar att det går i samma intelligensbefriande cirklar som dina övriga inlägg här på forumet.

MrBurner
2007-04-12, 12:45
Ok. Verkar som om jag ska skrota några ord ur min vokabulär då...

Anders The Peak
2007-04-12, 14:59
Blanda inte ihop ordet fail med fail i träningsammanhang för i grund och botten. Om ni läser lite om den forskning som är utförd kring styrketräning så är inte definitionen fail detsamma som flera vill påskinna här.
Jag har inget egenintresse av att få rätt utan bjuder bara på lite av mina erfarenheter inom området. Om man vill ta del av det eller förkasta det är upp till läsaren....

GymTT
2007-04-12, 15:08
Blanda inte ihop ordet fail med fail i träningsammanhang för i grund och botten. Om ni läser lite om den forskning som är utförd kring styrketräning så är inte definitionen fail detsamma som flera vill påskinna här.
Jag har inget egenintresse av att få rätt utan bjuder bara på lite av mina erfarenheter inom området. Om man vill ta del av det eller förkasta det är upp till läsaren....

Men det vore väl dumt/jobbigt/överflödigt att fylla ut trådar med "annan fakta" som inte rör den direkta frågan i tråden?
Då skulle rätt många trådar bli luddiga och jobbiga att nyttja.

bertbert
2007-04-12, 15:09
Blanda inte ihop ordet fail med fail i träningsammanhang för i grund och botten.

Dunkelt sagt är dunkelt tänkt?


Om ni läser lite om den forskning som är utförd kring styrketräning så är inte definitionen fail detsamma som flera vill påskinna här.

Definitionen av failure är då densamma i alla artiklar jag har läst, men skiljer sig från den du beskriver.

Jag har inget egenintresse av att få rätt utan bjuder bara på lite av mina erfarenheter inom området.

*rolleyes*

Jacksatan
2007-04-12, 16:09
Blanda inte ihop ordet fail med fail i träningsammanhang för i grund och botten. Om ni läser lite om den forskning som är utförd kring styrketräning så är inte definitionen fail detsamma som flera vill påskinna här.
Jag har inget egenintresse av att få rätt utan bjuder bara på lite av mina erfarenheter inom området. Om man vill ta del av det eller förkasta det är upp till läsaren....

Det är precis därifrån ordet kommer, Einstein. Varför länkar du inte till någon artikel som har en annan definition av fail än den som "flera vill påskina här".
Erfarenheter inom vad? Tråden handlar om hur man definierar fail, inte hur man lägger upp sin träning.

Jacksatan
2007-04-12, 16:18
Blanda inte ihop ordet fail med fail i träningsammanhang för i grund och botten. Om ni läser lite om den forskning som är utförd kring styrketräning så är inte definitionen fail detsamma som flera vill påskinna här.
Jag har inget egenintresse av att få rätt utan bjuder bara på lite av mina erfarenheter inom området. Om man vill ta del av det eller förkasta det är upp till läsaren....

Läs igenom den här tråden och det du skrivit. Ditt resonemang där är fan i mig det dummaste jag läst nån gång på ett forum. Är du seriös eller driver du bara med oss i den här tråden också?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37088

Yes
2007-04-12, 16:18
Så begreppet "positive failure" är alltså samma sak
"Positive" läggs väl till för extra tydlighet. Det betyder att man misslyckas fullfölja en repetition i den positiva fasen. Genom olika tekniker kan man sedan nå negativ failure, där man inte längre klarar att hålla emot i den negativa fasen. I vilket fall som helst handlar failure om att köra på tills man misslyckas, och sen kan man väl för extra tydlighet tala om olika nivåer av misslyckande.

Yes
2007-04-12, 16:19
Dunkelt sagt är dunkelt tänkt?

"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" - Esaias Tegnér

Ett av mina favvocitat. :)

bertbert
2007-04-12, 16:28
Läs igenom den här tråden och det du skrivit. Ditt resonemang där är fan i mig det dummaste jag läst nån gång på ett forum. Är du seriös eller driver du bara med oss i den här tråden också?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37088

Han kanske bara skämtar nu också? *whistle*

bertbert
2007-04-12, 16:30
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" - Esaias Tegnér

Ett av mina favvocitat. :)

Och dessutom ofta ack så sant!

bertbert
2007-04-12, 16:31
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" - Esaias Tegnér

Ett av mina favvocitat. :)

Och dessutom ofta ack så sant!

Rasko
2009-04-26, 22:01
När det gäller failure... vi säger att jag klarar 8 reps och den 9e kommer bli en failure. Är det då bättre att låta någon passa så att man "klarar" en 9e reps med hjälp eller är det bättre att bara fail:a?

Medusa
2009-04-26, 22:11
Failure är när man inte kan göra fler repetitioner, aldrig hört någon annan populär definition tyvärr..

Erik__
2009-04-26, 22:26
Intressant tråd, jag har alltid tagit för givet att folk menar en misslyckad repetition när de skrivit fail.

Bahir
2009-04-27, 00:52
När det gäller failure... vi säger att jag klarar 8 reps och den 9e kommer bli en failure. Är det då bättre att låta någon passa så att man "klarar" en 9e reps med hjälp eller är det bättre att bara fail:a?

Jag skulle föredra att bli hjälpt - i det ögonblicket vikten slutar röra sig (vilket bör vara ögonblicket man failar. Hjälpen ska vara inte mycket mer än att man med den kan avsluta reppet och lägga tillbaka vikten. Detta i stället för att passaren hjälper till mycket och lägger tillbaka vikten på en gång.