handdator

Visa fullständig version : Infanterield


Big_Vik
2007-04-11, 19:58
Eftersom jag vet att det finns en del stridspesar här tänkte jag passa på att ställa en fråga.

Det är så att jag gör lumpen och har baskermarschen direkt efter påskpermissionen. Det känns väldigt spännade att få testa sina gränser men det finns dock ett orosmoln - infanterielden. (skavsår i innanlåren) Drabbas ganska ofta av otyget, ibland när jag inte ens anstränger mig. =(

Självklart kommer jag tillse att ha en tub med något att smörja in mig med, men vad fungerar bäst? vanlig hudkräm, Tigerbalsam, Tea Tree Oil, helosan eller någonting helt annat?

Att byta kalsonger är nog inte aktuellt men vad tror ni om att ha på sig dubbla par? (Dubbla par sockar/strumpor fungerar ju ganska bra mot skavsår på fötterna) En kamrat testade att tejpa i förebyggande syfte, men det höll för dåligt. Kan man typ linda in hela benet som ett slags bandage? :D

Eftersom jag nog inte hinner testa alla idéer så må ni komma med tips el. motsv.

Yankeee
2007-04-11, 19:58
Kladda in hela kroppen med vaselin.

Jax
2007-04-11, 20:00
Aldrig lidit av det, men jag skulle tagit pulver istället för krämer. Får ni inte ut barnpuder eller motsvarande?

Glöm inte att tejpa fötterna och höfterna om du behöver. Lycka till!

*edit*
Glömde det viktigaste. Ha ett par korta tights på dig.

Mental
2007-04-11, 20:01
Om du ska tejpa dig, se då för gudsskull till att raka dig innan. ajaj.

Lite tips från nijmegengruppen:

nfanterield (skav mellan låren eller mellan skinkorna) kommer krypande men blir snabbt outhärdigt. Det orsakas av friktion hud mot hud eller friktion mot klädesplagg och beror huvudsakligen på för tät klädsel, fukt och värme.

I förebyggande syfte kan Du:

* gå med öppen gylf
* öppna dragkedjorna på benen
* använda tajts som går ner en bit på benen
* se till att sömmarna på byxorna är jämna och fina (klipp rent och tejpa vid behov).
* talka (ej för mycket, då blir det bara värre)
* ta av byxorna vid rastplatserna

Skulle Du drabbas så ventilera och öppna gylfen. Skölj med iskallt vatten och lufta. Skydda med kompresser tills Du kan lindra med vattenfast salva, talk eller potatismjöl. Du kan stödtejpa med idrottstejp på lårens innansida vid svåra besvär (och det är inte roligt att ta bort efteråt, det vill jag lova!) eller applicera Compeed mellan skinkorna (inte heller roligt att ta bort...).


http://svenska.mil.nijmegen.org/aos/kropp.html

Kwon
2007-04-11, 20:01
Kör leukoplast alt silvertejp och kör med smooth silksocks inuti och tjokka strumpor utanpå, så klarar sig fossingarna.

Jag sket i det (ÄH Big deal!) å hade feta blåsor efteråt

Baan
2007-04-11, 20:06
Barnpuder tror jag på. Hade inte själv några probs med det mellan låren fastän jag har rätt breda lår och har fått det några gånger så om du inte får det HELA TIDEN av någon anleding så kanske inte baskerprovet blir så extremt heller så du åker på det. Inte dumt att vara förbered dock.

Menigar
2007-04-11, 20:08
Kropsspuder har ni väl fått ut? En höjdare när väl skiten har slagit ut ordentligt. Kräver dock att man pudrar nästan 1gång i timmen om man rör mycket på sig.
Tyckte själv tejpning var optimalt, satt på bra i nästan 1månad..

Se upp med att ha för mycket saker i benfickorna också, kan bli riktigt fina skavsår på insidan av knät.

Allan
2007-04-11, 20:11
Barnpuder tror jag på. Hade inte själv några probs med det mellan låren fastän jag har rätt breda lår och har fått det några gånger så om du inte får det HELA TIDEN av någon anleding så kanske inte baskerprovet blir så extremt heller så du åker på det. Inte dumt att vara förbered dock.

Barnpuder is the shit. Eller talk. Testa inte magnesium. Tejp är jättedumt. Däremot har jag kompisar som kört med tights - funkade bra. Själv talkade jag grenen full med Barnängens...

Kabuto
2007-04-11, 20:14
Välsittande lite extra långa boxerkallingar tycker jag funkade bra förr i tiden när mina lår skav mot varandra hela tiden typ :)

Daniel_S
2007-04-11, 20:14
Vaselin, och rejält mycket. Lite konstig känsla bara, att smörja in skinkorna med vaselinet...

Lostsoul4ever
2007-04-11, 20:21
Potatismjöl fungera skitbra. Hade det i lumpen. Hade det även när man spelade 36 hål golf om dagen...

Vinter
2007-04-11, 21:08
Löpartights, man slipper kleta in och pudra röven iaf.

Rahf
2007-04-11, 21:17
Puder är en höjdare vad jag kunde avläsa av mina stackars plutonskamrater som drabbades. Ta som folk säger med några tights eller längre boxershorts som smiter åt liiiite bättre än Kronans bomullshistorier.

Gällande när du drar upp dragkedjan på benen så är det med knäppt knapp efteråt som gäller, du får inte se ut som en fullkomlig slashas (plus att det kommer ivägen). Vädrande med gylfen är helt jäkla fantastiskt, man fattar inte hur bra det funkar förrän man provar

Ganymedes
2007-04-11, 21:24
Man kletar inte in röven med vaselin. Det är ett fruktansvärt gay agerande. Kör istället på tights och ev försvarets hudsalva på innanlåren. Fungerade bra för mig iaf.

Snake
2007-04-11, 21:40
Barnpuder hjälpte mig många gånger.

The_RobRoy
2007-04-11, 22:00
Hmm har aldrig ens tänkt tanken att det kan drabba en. Gå har jag nog gjort för mycket för att råka ut för något sådant.

Compeed äger allt annat för skavsår förövrigt

burre
2007-04-11, 22:00
Försök bara inte i desperationen med barnpuder efter du kört med nån kräm. Har testats, blir som sandpapper och man börjar gråta.

Elosansalva är annars the shizzle som du ska köra med. "Läker" alla sår på några timmar.


Baskermarschen är väl inte något allmänt för alla utbildningar där man får bära basker? Vad är det för utbildning du gör?