handdator

Visa fullständig version : Ni som jobbar och "lunchar" ute


dbbb
2007-04-11, 19:56
Hej,

Jag har börjat få koll på min diet och vad jag stoppar i mig, kcal, proteiner, kolhydrater, fett osv. Dock blir vardagarnas uträkningar svåra då jag alltid (i 1 1/2 års tid) käkar lunch på stan med kollegorna. Främst för att komma bort från kontoret osv. Får därför problem att veta/räkna ut vad jag stoppar i mig på luncherna. Hur gör ni andra som käkar ute? Frågar ni kocken vad kycklingen väger eller hur många gram ris ni fick? Eller kan man använda sig av nån smidig "ungefär-modell" på vad en lunch kan vara i runda slängar?

Help, im going crazy... *gah!*

Eddie Vedder
2007-04-11, 20:00
Du märker väl själv om vågen står still lr går upp lr ner?

Om du nu måste äta ute får du väl se hur det går och sen utefter det lägga om din övriga kost och/eller din träning.

Äter jag ute finns det inte en chans att jag bryr mej hur mycket av vad som maten innehåller.

Handcuff
2007-04-11, 20:06
Räkan ut vad en snittlunch innehåller och kör på det värdet..jämnar ut sig under tiden :)

dbbb
2007-04-11, 20:17
Räkan ut vad en snittlunch innehåller och kör på det värdet..jämnar ut sig under tiden :)

Ja det låter bra...vad kan snittet vara, nåt exempel? *drool*

Raggis
2007-04-11, 20:20
Ja det låter bra...vad kan snittet vara, nåt exempel? *drool*

Helt omöjligt att svara på. Beror helt på hur stor måltiden är, och vad måltiden består utav.

Angel
2007-04-11, 21:00
ja ääälskar o luncha ute

-squat-
2007-04-11, 21:02
ja ääälskar o luncha ute

jag såg faktiskt att folk satt ute i vårsolen idag på lunchen.

L-Sami
2007-04-11, 21:16
När jag käkar ute på restauranger, så uppskattar jag vad allting på tallriken kan väga.

Max
2007-04-11, 21:17
Äter jag ute finns det inte en chans att jag bryr mej hur mycket av vad som maten innehåller.Kanske låter annorlund om du äter ute varje dag.

Vill jag räkna på det så försöker jag uppskatta hur mycket potatis, stek, sås, bröd, sallad etc. jag äter.

Handcuff
2007-04-11, 21:27
Helt omöjligt att svara på. Beror helt på hur stor måltiden är, och vad måltiden består utav.

Man får se till att välja mat som man å ett ungefär vet innehållet i. Jag kör med en schablon för "lunch" när det krisar sig ( äter ute, bortbjuden osv). Kan vara stor, liten eller mellan också om man vill vara nogrannare. Det kommer att jämna ut sig med tiden i alla fall :thumbup:

Haha rörigt blev det..hoppas det går att förstå :)

Dnepr
2007-04-11, 21:43
När jag käkar ute på restauranger, så uppskattar jag vad allting på tallriken kan väga.

Det låter som att du inte äter ute så ofta, vad tror du då detta målet gör i praktiken? Låter kul att käka ute och titta på tallriken och uppskatta matens totala vikt - och sen räkna ihop det. Tro mig - du behöver inte bry dig - om du inte äter ute varje dag - under deffen.

Själv käkar jag det jag är sugen på. Oftast kött för det lagar jag aldrig hemma.

Vinter
2007-04-11, 21:57
Får börja käka på Mcdonken, nästan enda stället där man kan få innehållsförteckning på allt. :Virro

bluelight
2007-04-11, 22:01
tänk på oss som går i skolan då :/

Raggis
2007-04-11, 22:22
Man får se till att välja mat som man å ett ungefär vet innehållet i. Jag kör med en schablon för "lunch" när det krisar sig ( äter ute, bortbjuden osv). Kan vara stor, liten eller mellan också om man vill vara nogrannare. Det kommer att jämna ut sig med tiden i alla fall :thumbup:

Haha rörigt blev det..hoppas det går att förstå :)


Givetvis. Men, det är lite svårt för oss att besvara vilka måltider trådskaparen borde riktiga sin fokus på, iochmed att allting varierar från ställe till ställe :)

z_bumbi
2007-04-12, 07:08
Det beror på vad man äter men äter man ungefär samma mat på ungefär samma ställen hela tiden så skulle jag om det inte var en tävlingsdeff helt enkelt strunta i lunchen och bara räkna resten, kaloriinnehållet i lunchen varierar självklart dag från dag men över en månads tid så jämnar det ut sig.

Vore det en tävlingdeff så är det inte så svårt att anpassa lunchen så de uppfyller de krav man har, eller så äter man matlåda.

Überbiffen
2007-04-12, 08:13
Kinabuffe FTW. 50-60kr så blir du mätt. Massa ris och kyckling.

Tom Jr
2007-04-12, 13:24
Man kan ju alternativt också "spara" kalorierna till lunchen, och snåla in lite efteråt. T.ex. om du har ett behov på 2500 kCal så kan du äta 250 kCal till frukost (2 mackor med pålägg) och ett frukt till mellanmål, sen uppskattar du lunchen till 1000 kCal. Det blir ju alltid +/- men det är iallafall en tanke!

Handcuff
2007-04-12, 13:35
Man kan ju alternativt också "spara" kalorierna till lunchen, och snåla in lite efteråt. T.ex. om du har ett behov på 2500 kCal så kan du äta 250 kCal till frukost (2 mackor med pålägg) och ett frukt till mellanmål, sen uppskattar du lunchen till 1000 kCal. Det blir ju alltid +/- men det är iallafall en tanke!

Och det hade med frågan att göra :confused:

corbendallas
2007-04-12, 14:28
Och det hade med frågan att göra :confused:
Och detta hade med frågan att göra? *kissass*

Tom Jr
2007-04-12, 17:13
Handcuff: Om han var orolig att överskrida sitt näringsbehov så skulle han, precis som jag sa, "spara" kalorier till lunchen. Äta mycket då och mindre sen....