handdator

Visa fullständig version : Sjuk, vad gör ni


Richard85
2007-04-11, 19:19
Som rubriken lyder, jag är sjuk, några tips på vad ni gör...Rent matmässigt och allmänt?..

Osten80
2007-04-11, 19:22
Äter som en häst, läser mycket och tycker synd om mig själv.

Yankeee
2007-04-11, 19:35
Äter och vilar.

Emil_Larsson
2007-04-11, 19:38
Sover.. Och så sover jag ytterligare ett par timmar, och så lite till...

På sikt sätter jag på en film..

Det är om jag är riktigt sjuk alltså, men jag har inte varit riktigt sjuk på flera år så kommer ej ihåg riktigt.

floppix
2007-04-11, 19:49
Sover så mycket som möjligt. Och försöker äta ordentligt. Och dricker mycket, regelbundet.

Sover igen, och vilar ännu mer.

Tabbe
2007-04-11, 19:53
sova,ata,TV

Larsen
2007-04-11, 20:38
Studerar, kollar TV, sover. Går lite ibland.

Bobbokrull
2007-04-11, 20:42
Blir en massa tv/film-tittande....och beroende på hur pass sjuk jag är så går jag på affärn och handlar serietidningar och annat skoj för att bedöva sinnet. Man försöker käka tillräckligt men det är mindre kul att laga mat då man är sjuk.

Angel
2007-04-11, 20:52
äter och dricker massor, det är viktigt. Sedan bara vilar!!

Rahf
2007-04-11, 20:52
Är förkyld just nu. Surfar Kolo, kollar upp nya övningar jag kan göra på kommande pass, hjälper morsan med diverse saker.

I princip så har jag en vanlig dag med all träning borttagen. Jag tillåter inte mig själv att vara sjuk förrän morsan är frisk.

L-Sami
2007-04-11, 21:17
Skulle äta så att jag åtminstone ligger på kaloribalans och kolla på filmer eller spela TV-spel.

Jacky
2007-04-13, 07:02
Äter som vanligt, dvs. energibalans, men ökar kolhydraterna något. Sägs gynna immunförsvaret....
Brukar däremot inte äta massa skräpmat...då näringen är extra viktig under sjukdom...
I övrigt...
Ser på film och läser. Vilar, vilar, vilar....MED MYCKET GOTT SAMVETE.
Ligger naturligtvis och längtar till ett gympass, men det är bra att längta ibland....dumt att ge sig på vikterna när man inte är helt frisk...man kan ligga och lägga upp ett nytt program som man kan testa när man blir frisk etc.
När jag börjar bli frisk promenerar jag 30 min 2-3 dagar innan jag börjar träna igen...
Brukar vanligtvis komma tillbaka utvilad, frisk och redo för nya utmaningar!

Glöm inte: vitlök, ingefära, vitaminer, enchinagard, ört-the etc.

Hoppas du blir kry snart!

Milia
2007-04-14, 08:22
Jag äter som vanligt, det vill säga när jag är hungrig och slutar när jag är mätt, sen som alla andra sagt så sover jag så mycket jag bara kan.

FreCKo
2007-04-14, 14:15
Gör saker man skjutit på länge som man orkar med, rensa igenom kalsonglådan, slänga nakenbilder på alla kolo-medlemmar som är hemliga kära i mig, hitta ny musik...

Cerberus
2007-04-14, 14:18
tröstäter o skär mig.


nej men äter som en gris, spelar tvspel, sitter vid datorn o kollar på film, runkar o sånt

NiZaC
2007-04-15, 00:49
När man är sjuk så är det ju ett perfekt tillfälle att få ligga hela tiden, helt lagligt! Fan va skönt. Jag vill vara sjuk.. måste nog laga mig bakfull det är ju ungefär samma sak.

Doozer
2007-04-15, 19:29
Äter som vanligt, dvs. energibalans, men ökar kolhydraterna något. Sägs gynna immunförsvaret....


Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen. Socker bryter ner immunförsvaret.

Vad du ska göra när du är sjuk är att sluta äta socker helt enkelt, bygg upp immunförsvaret med mycket proteiner.

Yankeee
2007-04-15, 20:04
Socker bryter ner immunförsvaret.


Källa?

Doozer
2007-04-15, 21:56
Källa?

http://www.mercola.com/article/colds/colds.htm

http://www.mercola.com/2005/may/4/sugar_dangers.htm
Referenser finns längre ner på den sidan.

Stress och dåliga sömnvanor (levnadsvanor ö.h.t) spelar ju en stor roll för kroppens immunförsvar.

A.Steinbach
2007-04-15, 23:10
http://www.mercola.com/article/colds/colds.htm

http://www.mercola.com/2005/may/4/sugar_dangers.htm
Referenser finns längre ner på den sidan.

Stress och dåliga sömnvanor (levnadsvanor ö.h.t) spelar ju en stor roll för kroppens immunförsvar.


Sänkningen av immunförsvaret gäller i så fall endast för enkla sockerarter och inte för komplexa som t ex stärkelse även om det så småningom blir blodsocker.

Från den första studien på sidan du refererar till:

Am. J. Clin. Nutr. 26: 1180-1184, 1973. Role of sugars in human neutrophilic phagocytosis

This study was designed to test a) whether carbohydrates other than glucose decreased the phagocytic capacity of neutrophils in normal human subjects, b) the duration of this effect, and c) the effect of fasting on neutrophilic phagocytosis. Venous blood was drawn from the arm after an overnight fast and at 0.5, 1, 2, 3, or 5 hr postprandial and this was incubated with a suspension of Staphylococcus epidermidis. The phagocytic index (mean number of bacteria viewed within each neutrophil) was determined by microscopic examination of slides prepared with Wright's stain. Oral 100-g portions of carbohydrate from glucose, fructose, sucrose, honey, or orange juice all significantly decreased the capacity of neutrophils to engulf bacteria as measured by the slide technique. Starch ingestion did not have this effect. The decrease in phagocytic index was rapid following the ingestion of simple carbohydrates. The greatest effects occurred between 1 and 2 hr postprandial, but the values were still significantly below the fasting control values 5 hr after feeding (P < 0.001). The decreased phagocytic index was not significantly associated with the number of neutrophils. These data suggest that the function and not the number of phagocytes was altered by ingestion of sugars. This implicates glucose and other simple carbohydrates in the control of phagocytosis and shows that the effects last for at least 5 hr. On the other hand, a fast of 36 or 60 hr significantly increased (P < 0.001) the phagocytic index.

Sen intog de ju en väldigt stor mängd kolhydrater, 100g, och det är ju inte särskilt vanligt att man intar så mycket kolhydrater eller åtminstone så mycket enkla kolhydrater på en gång och dessutom endast kolhydrater.

De andra studierna verkar också behandla enkla sockerarter.

Står ju för övrigt så här på första sidan du refererar till:

10. Eating refined sugars weakens your immune system and promotes yeast overgrowth. This includes ALL non-diet pops which have eight teaspoons of sugar per can. Honey, molasses, maple syrup, date sugar, cane sugar, corn sugar, beet sugar, corn syrup, fructose, lactose, and other refined carbohydrates are known promoters of yeast growth. Reducing or eliminating these in your diet will help your immune system. However, you need not become obsessive about the sugar. If it is the 4th or 5th ingredient in a food, that would probably be acceptable.

Står ju alltså att det är produkter med raffinerat och tillsatt socker som man ska undvika men att man dessutom inte behöver överdriva det. Alltså om man håller sig till oraffinerad och näringsriktig mat och undviker skräpmat så är problemet löst, inget nytt iof.

Vinter
2007-04-16, 00:10
Böcker?

acroyear2
2007-04-16, 15:26
äter som en gris, spelar tvspel, sitter vid datorn o kollar på film, runkar o sånt

Mitt liv i ett nötskal.

Jompan
2007-04-17, 16:58
Äter som vanligt, vilar och ynkar lite! :)