handdator

Visa fullständig version : Kalorier är allt som räknas, eller?


JonnyBoy
2007-04-11, 18:51
Ok jag har hört det sägas, jag tror på det, det är det enda som känns logiskt:

Ska man gå ner i vikt är enda sättet att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig.

Alla GI och Atkins dieter mm går bara ut på att göra det lite lättare, man känner sig mer mätt på vissa livsmedel än andra, man blir inte lika hungring med ett jämt blodsocker mm, men fortfarande, stoppar man i sig fler kalorier än man gör av med så går man upp. Då vill jag bara veta om dessa påståenden stämmer:

1. Det spelar ingen roll om kalorierna kommer från fett, kolhydrater eller proteiner, det är mängden kalorier som spelar roll?

2. Det spelar ingen roll när jag äter dagens största mål mat, om jag äter det när jag vaknar eller innan jag går och lägger mig, det är mängden kalorier som spelar roll?

3. Det spelar ingen roll om jag tar min prommenad på morgonen innan frukost, efter middagen eller innan jag går och lägger mig?

4. Det spelar ingen roll om jag dricker kaffe innan jag prommenerar, äter chilli till maten, dricker äppelcidervinäger till maten mm, förbränningen är den samma, kalorier är alltid kalorier?

Jag vet att man ska äta en balanserad kost och det gör jag, jag äter inte mitt största mål mat innan jag går och lägger mig på kvällen och jag har ganska bra koll på vad jag mår bra av, jag vill bara veta om dessa principerna är sanna.

// Jon

Raggis
2007-04-11, 19:14
Ok jag har hört det sägas, jag tror på det, det är det enda som känns logiskt:

Ska man gå ner i vikt är enda sättet att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig.

Alla GI och Atkins dieter mm går bara ut på att göra det lite lättare, man känner sig mer mätt på vissa livsmedel än andra, man blir inte lika hungring med ett jämt blodsocker mm, men fortfarande, stoppar man i sig fler kalorier än man gör av med så går man upp. Då vill jag bara veta om dessa påståenden stämmer:

1. Det spelar ingen roll om kalorierna kommer från fett, kolhydrater eller proteiner, det är mängden kalorier som spelar roll?

2. Det spelar ingen roll när jag äter dagens största mål mat, om jag äter det när jag vaknar eller innan jag går och lägger mig, det är mängden kalorier som spelar roll?

3. Det spelar ingen roll om jag tar min prommenad på morgonen innan frukost, efter middagen eller innan jag går och lägger mig?

4. Det spelar ingen roll om jag dricker kaffe innan jag prommenerar, äter chilli till maten, dricker äppelcidervinäger till maten mm, förbränningen är den samma, kalorier är alltid kalorier?

Jag vet att man ska äta en balanserad kost och det gör jag, jag äter inte mitt största mål mat innan jag går och lägger mig på kvällen och jag har ganska bra koll på vad jag mår bra av, jag vill bara veta om dessa principerna är sanna.

// Jon

1. Precis.

2. Precis.

3. Precis.

4. Det har bevisats att koffein ökar fettförbränningen. Äppelcidervinäger är väl mer för att dämpa hungern, om jag inte missminner mig.

King Grub
2007-04-11, 19:14
Ja, i princip, för friska normalindivider.

1. Proteinmängden påverkar. Däremot spelar fördelningen av fett och kolhydrat mindre roll.

2. Stämmer.

3. Stämmer. Du förbrukar mer fett under aktiviteten fastande, men tar man dygnet som helhet som mätperiod är det ingen skillnad.

4. Nope. Koffein och chili (för att ta några exempel) är termogena och ökar energiförbrukningen. Visst, det hör också till "kalorier är kalorier", men dessa ökar alltså "energi ut"-sidan och kan ge en boost.

Och det här kaloripratet gäller förstås enbart fettbalansen och påverkan på denna. Din kropp och din hälsa påverkas definitivt inte identiskt eller lika bra av 1000 kcal från snask som 1000 kcal från en välbalanserad måltid.
Det spelar ingen speciell roll för din fett- och viktförlust, men dessa faktorer är som sagt långt från dom enda som påverkas av kosten du äter och hur den är sammansatt. Allt handlar inte om kcal in och kcal ut, långt långt därifrån.

tp_88
2007-04-11, 19:30
3. Stämmer. Du förbrukar mer fett under aktiviteten fastande, men tar man dygnet som helhet som mätperiod är det ingen skillnad.
Är det så för att fettförbränningen sjunker under resten av dagen eller är det helt enkelt så att effekten av t.ex. 1h promenad har så liten påverkan över 24h att man avrundar bort skillnaden?

King Grub
2007-04-11, 19:31
Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget, oavsett intensitet eller träningsform, vid en viss kaloribalans. Det kompenseras över dygnet med ökad/minskad oxidation tills balans nås.

Karl_alfred
2007-04-11, 20:10
1. Proteinmängden påverkar. Däremot spelar fördelningen av fett och kolhydrat mindre roll.


Har inte fett t ex. en hormonell påverkan på kroppen?

King Grub
2007-04-11, 20:17
Jooo... det har kolhydrat och protein också.

Karl_alfred
2007-04-11, 20:19
Jooo... det har kolhydrat och protein också.

På vilket sätt? För mycket respektive för lite ger effekten?


Tack på förhand :D

King Grub
2007-04-11, 20:24
Det är ett på tok för avancerat samspel mellan alla hormoner för att förklara i ett foruminlägg. Jag rekommenderar någon grundläggande lärobok i endokrinologi.

Karl_alfred
2007-04-11, 20:45
Det är ett på tok för avancerat samspel mellan alla hormoner för att förklara i ett foruminlägg. Jag rekommenderar någon grundläggande lärobok i endokrinologi.

hahah okej tack ändå :D

swimmer
2007-08-07, 12:31
Det finns en poäng i det JonnyBoy skriver. Det absolut viktigaste för att gå ner i vikt är att få i sig mindre kcal än vad man gör av med. Sen finns det en uppsjö av dieter. Alla innehåller det grundläggande energiunderskottet men är förtäckt med en massa Voodoo-ideer om att man ska äte det ena eller det andra eller utesluta nåt osv.

Hur bra de fungerar i praktiken beror på hur lätta de är att följa. Det är en psykologisk grej att gå ner i vikt. Den fysiologiska utmaningen fixar alla, men inte det psykologiska. Man kan tänka sig en diet på bara russin. Visst går man ner i vikt men hur länge klarar med psykiskt att bara äta russin?

Så vad dska man då äta för att kunna ligga på ett underskott en längre tid? Det är förstås individuellt, men de flesta tycker att protein och fett är mer mättande än kolhydrater som tvärtom ökar på suget efter mer kolhydrater. Så ett psykologiskt trick är då att minska på kolhydraterna och öka på proteinet. Men det är i första hand ett psykologiskt trick, inte något hokus pokus som trollar bort energi.

Det verkar vara en lång debatt i media om att SLV och dietister inte vill rekommendera låg-kolhydratsdieter. Det är klart att de inte ska göra det, rent fysiologiskt finns det ju ingen anledning att dra ner på mängden kolhydrater, det är ju mängden kalorier som spelar roll för viktnedgång. Det SLV och många dietister inte bryr sig om är den psykologiska aspekten, att hitta en diet som man är uthållig i. Att dra ner på kolhydraterna till noll är ju rent av hälsovådligt så det är klart att en dietist inte kan förespråka det och jag tycker inte de ska göra det heller.

Det borde finnas psyko-dietister, med psykologutbildning som kan utfärda individuella dieter för varje person, som den personen har stor sannolikhet att uthärda fast den kanske inte är 100% hälsosam under tiden den genomför. Men det är ju inte övervikten heller.

Eddie Vedder
2007-08-07, 12:35
Bra skrivet swimmer, vill bara tillägga som en liten petitess att dietister läser psykologi och en kompetent dietist är nog väldigt noga med just dom sakerna du nämner och ger inte bara ut tips rakt ur skolboken till varje enskild patient.

Den typen av dietister existerar förstås men det existerar inkompetenta människor inom alla yrken.:) Här på forumet har vi machine gun som är dietiststuderande, hon börjar läsa psykologi nu till hösten.

ikariotis
2007-08-07, 12:40
Det är ett på tok för avancerat samspel mellan alla hormoner för att förklara i ett foruminlägg. Jag rekommenderar någon grundläggande lärobok i endokrinologi.


Kan du nämna några böcker?

swimmer
2007-08-07, 12:44
Bra skrivet swimmer, vill bara tillägga som en liten petitess att dietister läser psykologi och en kompetent dietist är nog väldigt noga med just dom sakerna du nämner och ger inte bara ut tips rakt ur skolboken till varje enskild patient.

Den typen av dietister existerar förstås men det existerar inkompetenta människor inom alla yrken.:) Här på forumet har vi machine gun som är dietiststuderande, hon börjar läsa psykologi nu till hösten.

Ok jag visste inte det. Det är ju bra. Egentligen är jag ute efter att dissa de som hackar på dietister och SLV för att de inte stöder Atkins etc trots att den funkar för väldigt många Svenssons. Man jag anser att det är inte deras roll att ge tips om hur man ska klara av att kunna undvika att äta för många kcal när man ska gå ner i vikt. Deras roll är att ge kunskap om hur man ska äta för att må bra. Eller?

Eddie Vedder
2007-08-07, 12:48
Ok jag visste inte det. Det är ju bra. Egentligen är jag ute efter att dissa de som hackar på dietister och SLV för att de inte stöder Atkins etc trots att den funkar för väldigt många Svenssons. Man jag anser att det är inte deras roll att ge tips om hur man ska klara av att kunna undvika att äta för många kcal när man ska gå ner i vikt. Deras roll är att ge kunskap om hur man ska äta för att må bra. Eller?

Jo precis, jag håller absolut med dig och jag höll som sagt med i det du skrev redan i ditt första långa inlägg.

Anledningen till att folk skyller sin övervikt på Livsmedelsverket är bara ren bitterhet, människor vill ha något att skylla på eftersom det "aldrig är mitt fel" och att då skylla på "översittarna från Livsmedelsverket som tvingat mig äta såhär" är ganska enkelt.;)
Helt enkelt har man inte följt rekommendationerna (SLV har mig veterligt aldrig rekommenderat att äta mer energi än man förbruklar:D) och kost med mycket kolhydrater har inte fungerat för individen i fråga.

Jag ser inget konstigt i att viss kost fungerar mer eller mindre bra för olika personer och ser ingen anledning till denna pajkastning från högfettförespråkarna. Mår man bra av den kosten kan man väl glädjas över det istället för att rikta all sin energi mot att hata SLV?:smash: