handdator

Visa fullständig version : Träning inf Mönstring 2008.


Nithian
2007-04-11, 17:12
Träning Inför Mönstring 2008.


Måndag: Marklyft + drag till hakan, skivstångsrodd, skivstångscurl, chins, magövningar.

Tisdag: Cyckling, ev spinning pass.

Onsdag: Bänkpress, dips, stående militärpress, armhävningar.

Torsdag: Knäböj, upphopp, frontböj, vadpress.

Fredag: Distanslöpning 0.5-1 mil. (Sträckan blir längre när konditionen ökar)

Lördag: Cyckling, ev spinning pass.

Söndag: Vila.

Inför jägartestet; Lördagens distanslöpning blir istället stepup-pass med tung ryggsäck.


Tränings mål:
150 KG Mark,
80 KG Drag till hakan
God benstyrka och utmärkt kondition.


Vid mönstring testas:
Jägartestet (Stepups med vikt)
Styrketestet (Isokai)
Konditionstestet (Cyckling)

Test mål: 9 i samtliga tester.

Huvudmål: Befogenhet att söka samtliga jägarutbildningar.




Kommentarer? :)

major Pectoralis
2007-04-11, 17:35
Träning Inför Mönstring 2008.


Måndag: Marklyft + drag till hakan, skivstångsrodd, skivstångscurl, chins, magövningar.

Tisdag: Cyckling, ev spinning pass.

Onsdag: Bänkpress, dips, stående militärpress, armhävningar.

Torsdag: Knäböj, upphopp, frontböj, vadpress.

Fredag: Distanslöpning 0.5-1 mil. (Sträckan blir längre när konditionen ökar)

Lördag: Cyckling, ev spinning pass.

Söndag: Vila.

Inför jägartestet; Lördagens distanslöpning blir istället stepup-pass med tung ryggsäck.


Tränings mål:
150 KG Mark,
80 KG Drag till hakan
God benstyrka och utmärkt kondition.


Vid mönstring testas:
Jägartestet (Stepups med vikt)
Styrketestet (Isokai)
Konditionstestet (Cyckling)

Test mål: 9 i samtliga tester.

Huvudmål: Befogenhet att söka samtliga jägarutbildningar.

Kommentarer? :)

Ser bra ut, tycker jag. Möjligen skulla jag satsa på 3 helkroppspass i veckan istället för din splitvariant men övningsvalet är bra. Om du tränar upphopp för explosiviteten bör du lägga dessa först i passet. Du skulle även behöva någon specifik övning för baksida lår. Det jag även saknar är specifik träning för muskelkorsetten, gärna av styrkegymnastikkarraktär, t.ex. olika varianter av situps och hängande benlyft, sidböjningar, ryggresningar etc.
Det är smart att träna spinning eftersom konditionstestet är cyckling.
Bra tänkt även med drag till hakan och marklyft. Du kan ju även träna frivändningar och highpulls - om du behärskar tekniken. Som jag minns testet var det en high-pull i en smith där explosiviteten i förhållande till kroppsvikten var det intressanta.
Hursomhelst är ambitionen att dra 80kg i drag till hakan långt högre än att dra 150kg i marklyft...

Nithian
2007-04-11, 22:24
Ser bra ut, tycker jag. Möjligen skulla jag satsa på 3 helkroppspass i veckan istället för din splitvariant men övningsvalet är bra. Om du tränar upphopp för explosiviteten bör du lägga dessa först i passet. Du skulle även behöva någon specifik övning för baksida lår. Det jag även saknar är specifik träning för muskelkorsetten, gärna av styrkegymnastikkarraktär, t.ex. olika varianter av situps och hängande benlyft, sidböjningar, ryggresningar etc.
Det är smart att träna spinning eftersom konditionstestet är cyckling.
Bra tänkt även med drag till hakan och marklyft. Du kan ju även träna frivändningar och highpulls - om du behärskar tekniken. Som jag minns testet var det en high-pull i en smith där explosiviteten i förhållande till kroppsvikten var det intressanta.
Hursomhelst är ambitionen att dra 80kg i drag till hakan långt högre än att dra 150kg i marklyft...

Jo magövningarna är många, likt dom du nämner.
Isokai är väl en blandning mellan Marklyft och drag till hakan och mäter nu för tiden inte Styrka i förhållande till kroppsvikt. Har hört av en kille som mönstrade att 150 kg mark och 80 kG drag till hakan var ett måste för att få en 9a vid styrketestet?

major Pectoralis
2007-04-14, 18:25
Jo magövningarna är många, likt dom du nämner.
Isokai är väl en blandning mellan Marklyft och drag till hakan och mäter nu för tiden inte Styrka i förhållande till kroppsvikt. Har hört av en kille som mönstrade att 150 kg mark och 80 kG drag till hakan var ett måste för att få en 9a vid styrketestet?

*bs* Jag hade långt över 9:a i styrka när jag mönstrade. Testgubben började till och med bläddra i rekordboken och jag var ganska nära. Tror jag hade drygt 1000W (kan det stämma?). På den tiden drog jag visserligen över 150kg i marklyft men långt i från 80kg i drag till hakan. Snarare jag kanske drog 50-60kg i den övningen då det begav sig.

Tom Jr
2007-04-14, 22:02
Är du 91a?

Kul isåfall, har ungefär samma mål. Att nå jägarutbildningarna.
Har även blivit antagen till Marinkårens sommarkursutbildning.
Har du sökt till något av försvarets sommarutbildningar?

Schemat ser bra ut. Men det bästa råd jag har hört från gamla jägare är kondition och uthållighet. Cirkelträning är något många använder sig utav. Och som sagt, gå, gå och gå med tung packning. Jogga med tung packning.

Mvh

Mourten
2007-04-15, 15:02
shena. Jag gör lumpen nu som jägare, muckar om 2 månader.
Att klara mönstringen för å bli jägare är rätt lätt det är sen under såkallade "infoheljer" samt i början av inryck den riktiga gallringen kommer.
Mitt tips är att gå med tungt packning. Buren vikt extra har jag ungefär 70 kg och att gå 5-10 mil med detta sliter.
Men det absolut jobbigaste med å va jägare är physisk shit man får samt alla nätter i fält.
Behöver du mer hjälpa får du fråga.

Tom Jr
2007-04-15, 17:08
Mourten, ge exempel på psykiska test förrutom att bli väckt mitt i natten, ta på sig packning och kläder för att senare ge sig iväg 2 mil. Blir man typ förhörd etc?

Hur förberedde du dig innan lumpen m. träning?

Sen så är det väl så att killar som är mer spenstiga, smidiga och lättare, oftast har lättare att hålla ut. Så jag tror inte det är någon idé att bulka upp sig - snarare träna uthållighet.

Mvh

Sehnsucht
2007-04-15, 19:59
att fixa jägartestet är väldigt enkelt.
det kan nästan vilken person som helst göra.


schemat ser bra ut.

Jägermeister
2007-04-16, 17:10
Men det absolut jobbigaste med å va jägare är physisk shit man får samt alla nätter i fält.


Vad menar du ?? fysisk eller psykisk? :confused:

Nithian
2007-04-16, 17:54
Tom Jr, jag tar ett steg i taget. När jag väl har klarat mönstringen ändrar jag schemat radikalt såklart inför extramönstringen för jägarutbildning :)


Mourten, skriv gärna allt du upplevt, gott som ont. Desto mer desto bättre :)

Deceiver85
2007-04-16, 20:45
80kg i drag till hakan? Det låter brutalt tungt!

Rahf
2007-04-16, 20:50
Hoppas syn och hörsel är på topp också. Samt att det går bra hos psykologen.

Nithian
2007-04-17, 15:23
80kg i drag till hakan? Det låter brutalt tungt!

Ja fast, det är egentligen inte bara drag till hakan, utan man börjar med mark och avslutar med drag till hakan (vad heter den övningen då :em: )

major Pectoralis
2007-04-17, 16:26
Från tidigare i tråden....

Ser bra ut, tycker jag. Möjligen skulla jag satsa på 3 helkroppspass i veckan istället för din splitvariant men övningsvalet är bra. Om du tränar upphopp för explosiviteten bör du lägga dessa först i passet. Du skulle även behöva någon specifik övning för baksida lår. Det jag även saknar är specifik träning för muskelkorsetten, gärna av styrkegymnastikkarraktär, t.ex. olika varianter av situps och hängande benlyft, sidböjningar, ryggresningar etc.
Det är smart att träna spinning eftersom konditionstestet är cyckling.
Bra tänkt även med drag till hakan och marklyft. Du kan ju även träna frivändningar och highpulls - om du behärskar tekniken. Som jag minns testet var det en high-pull i en smith där explosiviteten i förhållande till kroppsvikten var det intressanta.
Hursomhelst är ambitionen att dra 80kg i drag till hakan långt högre än att dra 150kg i marklyft...

Nithian
2007-04-17, 17:29
Tack Major Pec :)

Keyser.Soze
2007-04-18, 09:15
Helt ny på forumet så detta blir mitt första inlägg :)

Men tyckte ditt pass såg riktigt bra ut, Jobbar själv inför Jägarutbildningen och tycker du kan slänga in ett vattenpass nån gång då och då, tyckte inte ja såg något med i ditt schema!

muddler
2007-04-18, 09:57
bra skit! kommer följa detta! :thumbup:

Nithian
2007-04-18, 17:00
Helt ny på forumet så detta blir mitt första inlägg :)

Men tyckte ditt pass såg riktigt bra ut, Jobbar själv inför Jägarutbildningen och tycker du kan slänga in ett vattenpass nån gång då och då, tyckte inte ja såg något med i ditt schema!

Yes, ett steg i taget. Först mönstringen (Det schema jag har nu i princip), när väl jag får papprerna till extramönstring så blir det mycket mer simning och träning med kroppsvikten. :thumbup:


bra skit! kommer följa detta! :thumbup:

:thumbup: får köra ett pass någon gång!

Deceiver85
2007-04-18, 18:23
Ja fast, det är egentligen inte bara drag till hakan, utan man börjar med mark och avslutar med drag till hakan (vad heter den övningen då :em: )
du menar typ ryck?

major Pectoralis
2007-04-18, 18:31
du menar typ ryck?

nej, han menar en high-pull - som tidigare konstaterats i tråden...

brobban
2007-04-19, 16:15
Är du 91a?

Kul isåfall, har ungefär samma mål. Att nå jägarutbildningarna.
Har även blivit antagen till Marinkårens sommarkursutbildning.
Har du sökt till något av försvarets sommarutbildningar?

Schemat ser bra ut. Men det bästa råd jag har hört från gamla jägare är kondition och uthållighet. Cirkelträning är något många använder sig utav. Och som sagt, gå, gå och gå med tung packning. Jogga med tung packning.

MvhÅ fan inte visste jag att USMC sysslade med sommarkurser för snorgärsar från Sverige. Satsa hårt på konditionen, och styrkan i förhållande till din egen vikt och inte gymstyrka. Testerna baseras på din egen vikt så ju mer du väger ju tyngre och svårare får du.

Mourten
2007-04-27, 19:08
lessen haft lite spaning i bebyggelse 2 veckor så inte kunnat svara.
Det jag menar är att göra jägare sitter i huvudet, lixom det är tungt men är man vältränad bör man klara det, men att även orka med i huvet är jävligt mkt tyngre. Hinderbanor, löpning med packning, gå med packning, egen kroppsvikts fys, vanlig löpning och allt detta med lite sömn och mat i kroppen. Det är typiska grejjer som är jobbiga som jägare. Tex fältest, springa 2 km under 09.45 med ungefär 20 kgs packning + vapen. Ta sin egen vikt minst 10 ggr i bänken är ett annat krav, men sånna grejjer är rätt lätta det verkligt jobbiga är att gå med packning. Men det fattar man inte förens man väl är inne.
Men som jag skrev förut, den mentala biten är den tunga biten.