handdator

Visa fullständig version : Gummigolv till hemgym


pejo
2007-04-11, 16:54
Jag börjar bli väldigt sugen på att sätta igång och fixa ett gym hemma.
Jag har ett rejält rum i källaren som skall användas till detta (ett fd garage).
Idag är det klinkers på golvet men jag skulle vilja lägga ett gummigolv ovanpå detta som kan ta upp stötar från exempelvis marklyft. Ett gummigolv är väl förmodligen lite varmare än klinkers också (har ingen golvvärme).

Jag har googlat lite efter gummigolv men det känns som det är väldigt dyrt. Jag tror inte att jag har tillåtelse att spendera hur mycket pengar som helst på gymet (fruntimmer har konstiga prioriteringar).

Så till min fråga: Känner ni till några prisvärda gummigolv eller likvärdiga alternativ?

z_bumbi
2007-04-11, 17:02
Kolla på butiker som säljer jordbruksartiklar, man använder gummimattor för att fodra väggarna i stall (tjocka) och även i hästtransporter (tunnare). Jag är ingen golvläggare men är det klinkers skulle jag fundera på att lägga något mer under för att skydda golvet, antingen träfiberplattor av någon typ eller någon typ av lyftarpodie.

pejo
2007-04-11, 17:29
Kolla på butiker som säljer jordbruksartiklar, man använder gummimattor för att fodra väggarna i stall (tjocka) och även i hästtransporter (tunnare). Jag är ingen golvläggare men är det klinkers skulle jag fundera på att lägga något mer under för att skydda golvet, antingen träfiberplattor av någon typ eller någon typ av lyftarpodie.

Jag är inte jätterädd om klinkersen som ligger på golvet så om det blir lite sprickor gör inte något. Däremot vill jag ju inte att det skall lossna helt.

Träfiberplattor vet jag inte om det är så bra eftersom det är ett källargolv som förmodligen är fuktigt. Man kan iofs kanske lägga en fuktspärr.
Sen vill jag inte höja golvet speciellt mycket eftersom det är ganska lågt till tak.

jag har tidigare googlat lite på gummigolv för hästar men det verkar vara sparsamt med prisuppgifter. Jag hittade något flytande gummigolv som kostade ca 1900 för 3 kvm, vilket känns lite dyrt eftersom rummet är ca 30kvm.

z_bumbi
2007-04-11, 18:02
Jag hittar inte de mattorna jag letar efter som är helt släta men någon annan kanske vet var man får tag på sådana.

Du behöver kanske inte täcka hela golvet utan bara där du ska träna eller t o m bara där du ska ställa ner skivstången?

JJ
2007-04-11, 18:59
Jag hittade aldrig något gummigolv som var prisvärt när jag letade, det slutade med antihalkmatta och sen plyfa på det.

mangemani
2007-04-11, 19:17
tillåtelse?:laugh:
dina pengar,dina val.
får ta ett snack med tjejen din nu;)

men för att svara på frågan:
finns mycket bra mattor att köpa i exempelvis golvbutiker.
köpte in 2 rullar till vårat gym,funkar kanon,tjockt och "stabilt",bra fäste under fötterna,klarar av om tunga vikter skulle råkas tappas på mattan osv.
dock så vet jag ej om man kan lägga det som golv,blir väl mer som en matta,en matta som ligger där den ligger om man säger så.
vet ej vad det heter eller vart vi köpte in det ifrån,men jag kan luska reda på det om du vill.

pejo
2007-04-11, 20:13
vet ej vad det heter eller vart vi köpte in det ifrån,men jag kan luska reda på det om du vill.

Gärna!
Om det inte är för mycket besvär.

Baan
2007-04-11, 20:15
jaha, du övergrer fysiken nu ser jag. var det marklyften i måndags som var droppen ;) kan väl förstå att man inte vill ha taket i huvudet när man torkar ryggen där nere naken, blir väl inget snyggt när dom hittar en sen :)

mangemani
2007-04-11, 20:20
Gärna!
Om det inte är för mycket besvär.


nemas problemas,har svaret troligtvis imorgon.

pejo
2007-04-12, 07:12
jaha, du övergrer fysiken nu ser jag. var det marklyften i måndags som var droppen ;) kan väl förstå att man inte vill ha taket i huvudet när man torkar ryggen där nere naken, blir väl inget snyggt när dom hittar en sen :)
Ja, det var en traumatisk upplevelse. Jag har inte riktigt hämtat mig än. Jag får försöka se till att inte byta om när du tränar helt enkelt.... :)
Det dröjer nog innan jag överger Fysiken. Det tar nog en stund innan jag blir klar med hemgymet, med tanke på hur lång tid sådana projekt brukar ta för mig. Sen kommer jag nog bara börja med bänk, skivstång och hantlar. Detta räcker iofs ganska långt men jag tycker om att köra en del maskiner ocskå.

boinnk
2007-04-12, 07:42
Casall har ett golvskydd, har sett det för runt 150 spänn (8 plattor á 30x30 cm). Vet inte om det är tillräckligt tjockt men det kanske är värt att kolla upp, jag tyckte inte att det priset var så farligt.

Sundsarn
2007-04-12, 11:02
Om du (som vi) har ett industriverk inte alltför långt ifrån dig kan du kolla med dem. Vi fixade ett genom vikmanshyttans stålverk men vi har visserligen en "insider" men jag tror inte det borde vara något problem ändå.

pejo
2007-04-12, 14:31
Casall har ett golvskydd, har sett det för runt 150 spänn (8 plattor á 30x30 cm). Vet inte om det är tillräckligt tjockt men det kanske är värt att kolla upp, jag tyckte inte att det priset var så farligt.
Ja det verkar ju intressant. Hittade det för 139kr -> 200 kr/kvm.

Frågan är vad det är för material. Det är förmodligen inte gjort för att köra marklyft på.

pejo
2007-04-12, 14:33
Om du (som vi) har ett industriverk inte alltför långt ifrån dig kan du kolla med dem. Vi fixade ett genom vikmanshyttans stålverk men vi har visserligen en "insider" men jag tror inte det borde vara något problem ändå.

Du menar gummimattor för industrier? Jo jag skall försöka kolla upp detta men jag undrar om detta verkligen är billigare.

HerrArne
2007-04-12, 14:56
Oavsett allt annat så rapportera gärna alla tänkbara lösningar i tråden, även jag behöver sådan matta... ;)

Baan
2007-04-12, 14:59
Dra ut stången på gräsmattan då och visa grannarna hur det ska gå till :D ?

HerrArne
2007-04-12, 15:08
Dra ut stången på gräsmattan då och visa grannarna hur det ska gå till :D ?

Stång + vikter är inget problem att asa ut.

Powerracken går däremot inte igenom dörren... ;)

teargaz
2007-04-12, 15:59
Jag tjackade en oskuren gummimatta på biltema som man egentligen ska skära ut och ha i bagageluckan.
Jag har den till att ha under trummorna så att dom inte ska glida omkring.
Den är ganska tunn, ca 3 mm, räfflad på ena sidan och har hållt bra för mig i 5 år.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1445&iItemId=76374

Kan det va nåt eller är det för tunnt?

Baan
2007-04-12, 16:02
Stång + vikter är inget problem att asa ut.

Powerracken går däremot inte igenom dörren... ;)

Powerracken bör inte vara lika problematisk då den fördelar vikten bättre neråt va jämfört med en stång, plus att man inte släpper vikten som när man kör marklyft (gör inte jag i några powerrackövningar iaf). Man kan ju annars snickra ihop en egen powerrack som man har ute :D

mangemani
2007-04-12, 16:14
vi köpte in våra mattor från nordic gym och dom heter bara "skydds mattor".
fick 2 rullar för en billig peng kommer jag ihåg.
så kika på deras hemsida.
mycket bra mattor som jag kan varmt rekomendera.