handdator

Visa fullständig version : Jag skulle behöva råd/hjälp...


Jäija
2007-04-11, 15:41
Hej på er!! skulle väldigt gärna vilja ha råd och tips om hur jag ska ändra mina rutiner och motionsform..

Har absolut ingen kunskap om detta med träning och kost så därför tänkte jag vända mig till något forum..
Jag är underviktig.. väger 53 kg och är 169 lång (tjej). Har alltid haft väldigt svårt att gå upp i vikt. maxvikt är 55 kg. Har aldrig i mitt liv bantat eller varit petig med mat/godis. Men har ingen direkt förkärlek till feta såser chocklad osv. det händer väl ibland men inte alls ofta.. (får lixom avsmak) men är i stort sett sockerberoende.

Jag tränade tidigare kickboxning men slutade efter 3 år då mitt knä strulade och jag gav helt enkelt upp. Saken är den att jag även led av ont i kroppen också kunde ha extremt ont i leder osv efter träning som typ växtvärk. Tog aldrig reda på problemet men idag är det värre. Antar att det är något reumatiskt. Har en otroligt stelhet i ländryggen. Blir ofta väldigt trött och stel i ryggen under promenader eller att gå på stan och shoppa. Måste ofta sätta mig ofta och vila.. men även att sitta stilla länge eller ligga ner ger en obehagkännsla. Denna stelhet har även nu spitt sig till skuldrer och halsrygg..

Var hos en massör förra veckan som hittade muskelknutor precis överallt! han körde en djupgående massage och det gjorde fruktansvärt ont. Särskillt i vader och mellan skulderbladen. Han gav mig råd att börja träna men inte med kampsport eller "tuffa sporter" utan mer sjukgymnastikhållet.

Jag vill nu ha råd på vad jag bör äta för att må bättre.. Lider av trötthet och ont o kroppen. Ofta ont i handleder och fotleder, tår men även knän och rygg.

Jag tänkte inom snar framtid gå till läkaren men först vill jag försöka hitta ett skonsamt program som jag kan försöka hålla mig till och få lite mer rutin. Kanske enkla övningar och motion. (har hund och häst) så rör på mig väldigt ofta trots att det kan vara väldigt jobbigt.. Går rask takt 1-2 ggr om dagen 30min.

Behöver dessutom få lite tips på kanske en bra näringsrik lunch middag osv. För jag är väldigt dålig på att äta regelbundet och bra. Är nämligen student så pengar är väl det största problemet. (mat är dyrt) Finns det kanske någon bra proteinpulver man kan dricka varje morgon som komplitering/matersättning? eller måste man verkligen träna ordentligt när man dricker sådant?

L-Sami
2007-04-11, 16:09
Gå till ett gym och be om ett nybörjarprogram, kör lätt så att du stärker din kropp. Angående måltiderna, ät enligt tallriksmodellen 3-5 gånger om dagen, beroende av energibehovet.

Nithian
2007-04-11, 16:14
I deffguiden hittar du mycket nyttigt käk du kan äta.

L-Sami
2007-04-11, 16:15
I deffguiden hittar du mycket nyttigt käk du kan äta.

Ur deffguiden

"Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado."

vad vet jag
2011-03-21, 18:14
är de någon som kan ge mig ett svar på vad kokt matvete har för näringsvärden? kan inte hitta de, bara okokt, å de är ju inte så intressant

Fredron
2011-03-21, 18:20
är de någon som kan ge mig ett svar på vad kokt matvete har för näringsvärden? kan inte hitta de, bara okokt, å de är ju inte så intressant

Det är nog inget som går förlorat direkt, men en del vatten bör tas upp.
Så mät innan du kokar så vet du vad du får i dig.

vad vet jag
2011-03-21, 18:26
Det är nog inget som går förlorat direkt, men en del vatten bör tas upp.
Så mät innan du kokar så vet du vad du får i dig.

okej,


jag tar 2DL kokt matvete,


vilket blir ca 100g

och enligt paketet så ska de vara:

Proteine: 10G
kalorier: 350kcal
kolhydrater: 64G
fett: 2.5

Bwall
2011-03-21, 18:29
okej,


jag tar 2DL kokt matvete,


vilket blir ca 100g

och enligt paketet så ska de vara:

Proteine: 10G
kalorier: 350kcal
kolhydrater: 64G
fett: 2.5

Där har du svaret.

z_bumbi
2011-03-21, 18:48
Saken är den att jag även led av ont i kroppen också kunde ha extremt ont i leder osv efter träning som typ växtvärk. Tog aldrig reda på problemet men idag är det värre. Antar att det är något reumatiskt. Har en otroligt stelhet i ländryggen. Blir ofta väldigt trött och stel i ryggen under promenader eller att gå på stan och shoppa. Måste ofta sätta mig ofta och vila.. men även att sitta stilla länge eller ligga ner ger en obehagkännsla. Denna stelhet har även nu spitt sig till skuldrer och halsrygg..



Sök läkare

Kosten har ingen som helst inverkan och det är helt ställe att lägga energin, att börja träna innan du vet vad som är fel är inte heller bra.