handdator

Visa fullständig version : Lektion om muskler i 20 min.


adis
2007-04-11, 14:23
Som huvudrubriken säger, jag ska nämligen ha en lektion i Naturkunskap B då ska jag prata om muskler.
Och jag vänder mig till alla er muskelfreaks om hjälp :)

Jag går 3:e året på Ale Gymnasium och behöver information om saker jag ska ta upp på lektionen.


Bara seriösa svar tack :)

Sniggel
2007-04-11, 14:41
Hur är en muskel uppbyggd. Beskriv muskelfibrer, fibriller. Vad är det som gör att en muskelcell aktiveras?
Förklara aktionspotential kanske så kan du kanske krossa myter som att det skulle kunna gå att träna insida bröst t ex.
ATP, CP, aktin, myosin kan du berätta om beroende på hur djupt du ska gå.

Leta på biblioteket så hittar du lätt dessa termer.

Några tips iaf...

adis
2007-04-11, 14:46
Tack så mycket.

Var inte så blyga ös på bara, det är endå 20 minuter så jag hinner berätta en hel del :)

Bite
2007-04-11, 14:47
Börja inte för krångligt, ta upp några stora muskler och diskutera deras funktion. Gå vidare därifrån och förklara mer ingående- hur fungerar en kontraktion tex. Diskutera hur muskeln får näring och hur man kan öka muskelns styrka. Mja, typ så.

Sniggel
2007-04-11, 14:54
Bite gav bra råd. Du kan nog ha med typ 1, typ 2A samt typ 2X fibrer också.
Ta tid på din föreläsning innan du föreläser på riktigt för 20 minuter kan faktiskt gå snabbare än man tror.

Guddi
2007-04-11, 15:03
Jag skulle berätta om lite roligare saker, gör det lite mer populärvetenskapligt. Om du bara har 20min på dig så måste du snäva in dig mycket mer om du vill att någon ska förstå något.
ta upp

vi har ca 300 namngivna muskler i kroppen
olika muskeltyper och skillnader dem i mellan (typ I, typ II, glatt muskulatur och hjärt muskulatur)
hur muskler anpassar sig vid träning och olika beroende på träning
att antalet nerver till muskeln beror på hur fin kontroll vi behöver över muskeln (ögon muskel få nerver per muskelfiber typ 8, vadmuskel det motsatta runt 2000)


sen har du nog gått minst 10min över tiden hehe

adis
2007-04-11, 15:06
Tack så jättemycket grabbar!
Har det imorgon, så jag sitter här med massa böcker och försöker suga upp så mycket så möjligt.

Jag hade tänkt o ge dem lite fakta om muskler, prata om olika muskeltyper, uppbyggnad och nerbrytning av muskler.

Men samt tänkte jag ge dem lite rolig "trivia" så att dem "minns" mig :)

samsam
2007-04-11, 15:12
Visa bilder på folk som symboliserar muskler?
Visa dom herr Valentino så kommer defintivt många av dom ihåg dig!
Lite överdrivna fakta i form av skämt osv kanske piggar upp.

L-Sami
2007-04-11, 15:16
Börja med att berätta varför just muskler intresserar dig. Kan vara en bra inledning och få folket att lyssna på dig.