handdator

Visa fullständig version : Glukos, fruktos eller protein


Max
2007-04-11, 07:11
Låt säga att överskottsenergi skall fördelas mellan dessa energigivande ämnen. Glukos är bättre för kroppen än fruktos, det kan vi väl alla sluta oss till?
Men om överskottet kommer från protein som sedan oxideras till glukos, hur nyttigt är det för kroppen? Är det lika "skadligt" för kroppen med metabola syndromet och allt vad det nu heter som följd? Kanske ett överskott från glukos/stärkelse är det bästa vid viktuppgång. (Eller fett från bra källa, men det är utanför den här frågaställningen).

Rahf
2007-04-11, 10:48
Låt säga att överskottsenergi skall fördelas mellan dessa energigivande ämnen. Glukos är bättre för kroppen än fruktos, det kan vi väl alla sluta oss till?
Men om överskottet kommer från protein som sedan oxideras till glukos, hur nyttigt är det för kroppen? Är det lika "skadligt" för kroppen med metabola syndromet och allt vad det nu heter som följd? Kanske ett överskott från glukos/stärkelse är det bästa vid viktuppgång. (Eller fett från bra källa, men det är utanför den här frågaställningen).

Det luktar överanalysering om ditt resonemang och din frågeställning. Håller man normala matvanor så är det väl lugnt? Att ta i sig ett sådant överskott av protein betyder att du kommer inmundiga mindre mängder av fett och kolhydrater och det är väl ändå aldrig bra. Förutom för vissa medlemmar här då.

Max
2007-04-11, 21:37
Visst är det överanalysering men samtidigt en intressant frågeställning jag vill få svar på. I fallet fruktos VS glukos är slaget avgjort, men skall man äta 50 g mer protein eller glukos? Mer kyckling eller pasta till lunch t.ex.
Hur påverkas hälsan? Är omvandlingen av protein till glukos lika dålig för kroppen som metaboliseringen av fruktos?

Zakath
2007-04-11, 21:41
Omvandlingen protein till glukos är inte alls samma sak som fruktos till glukos. Mer vet jag dock ej.

Jag säger, ät mer kolhydrater, bättre för både miljö och ekonomi, alla andra effekter bör vara marginella i en övrigt välbalanserad kost.