handdator

Visa fullständig version : Masterprogram i Statsvetenskap Sthlm U.


LadyInsane
2007-04-11, 00:39
Jag funderar på att gå Sthlm Universitets Masterprogram i Statsvetenskap 120p (inte i höst, utan nästa). Sedan har jag som mål att gå vidare till UD's Diplomatutbildning. Dessa är bara preliminära planer, men jag tänkte höra ifall någon har gått detta 120 p program på SU? Ev funderar jag på att gå Juridik eller Ekonomi istället, men statsvetenskap programmet känns mest intressant.
:)

Mantus
2007-04-11, 01:56
Jag funderar på att gå Sthlm Universitets Masterprogram i Statsvetenskap 120p (inte i höst, utan nästa). Sedan har jag som mål att gå vidare till UD's Diplomatutbildning. Dessa är bara preliminära planer, men jag tänkte höra ifall någon har gått detta 120 p program på SU? Ev funderar jag på att gå Juridik eller Ekonomi istället, men statsvetenskap programmet känns mest intressant.
:)


UDs diplomatutbildning har väl vissa speciella krav? Intagningsprov och hela köret?

Jompan
2007-04-11, 06:22
UDs diplomatutbildning har väl vissa speciella krav? Intagningsprov och hela köret?

Jag har också hört att det ska var grymt svårt att komma in på det. Men ge inte upp för det!:) Ska hålla tummarna för dig. Vi skulle nog behöva fler kolodiplomater. :D Tänk bara vilken rådgivarstab du har bakom dig! :)

Pellefant
2007-04-11, 08:31
Hej,

Dokument inifrån hade ett program att det tyvärr är mycket svårt att komma in om du inte har personliga kontakter inom UD. Om du inte har det kanske du kan satsa på att försöka få det under studietiden på SU via praktik där etc.

Se programmet, finns mycket intressant för dig i övrigt också då du ska söka dit.

Programmet:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=13395&a=692449

LadyInsane
2007-04-11, 10:39
UDs diplomatutbildning har väl vissa speciella krav? Intagningsprov och hela köret?

Jodå. Det är otroligt svårt, ca 20 blir antagna. Men att bli diplomat är mitt mål och jag har jobbat mot det ganska länge, och jag satsar allt på att bli antagen.

Baan
2007-04-11, 10:40
masterprogram på tre år?! wtf.

LadyInsane
2007-04-11, 10:40
Jag har också hört att det ska var grymt svårt att komma in på det. Men ge inte upp för det!:) Ska hålla tummarna för dig. Vi skulle nog behöva fler kolodiplomater.Tänk bara vilken rådgivarstab du har bakom dig! :)

Aldrig! Det är mitt mål och jag ska nå det. :)

Så sant det;) Tack!:)

LadyInsane
2007-04-11, 10:42
Hej,

Dokument inifrån hade ett program att det tyvärr är mycket svårt att komma in om du inte har personliga kontakter inom UD. Om du inte har det kanske du kan satsa på att försöka få det under studietiden på SU via praktik där etc.

Se programmet, finns mycket intressant för dig i övrigt också då du ska söka dit.

Programmet:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=13395&a=692449

Just nu har jag lite kontakter inom både UD och FN. För att bli antagen krävs en hel del, och jag planerar och jobbar redan för att få mig en praktiplats hos FN om tre år.

Jag ska titta på programmet, tack!:)

LadyInsane
2007-04-11, 10:44
masterprogram på tre år?! wtf.

Yes, 120 p.
http://sisu.it.su.se/info/index/SSTVO

Snabel
2007-04-11, 10:50
Vad läser du nu?

Snabel
2007-04-11, 10:51
masterprogram på tre år?! wtf.

Det är väl två år? 120hp

LadyInsane
2007-04-11, 11:03
Det är väl två år? 120hp

SÅg nu att det faktiskt står 2 år. Men 120hp är väl ändå 3 år, eller räknar jag helt fel..?

machine gun
2007-04-11, 11:05
"Särskild behörighet: Akademisk grundexamen om minst 120 poäng, varav minst 60 poäng i statsvetenskap."

Du bör nog söka in på någon grundutbildning i första hand, en masterutbildning är en påbyggnadsutbildning.

LadyInsane
2007-04-11, 11:05
Vad läser du nu?

Till höst ska jag läsa klart mitt gymnasieprogram. Engelskspråkigt samhällsprogram. Har detta år tagít ett sabbatsår eftersom jag vann ett stipendium och har pluggat en termin på privatskola i New York.

machine gun
2007-04-11, 11:07
SÅg nu att det faktiskt står 2 år. Men 120hp är väl ändå 3 år, eller räknar jag helt fel..?

Bolognasystemet är förvirrande. Med gamla systemet är 120 p 3 år (1 p per vecka), med nya systemet räknar man 1,5 hp per vecka. Så står det 120 hp så innebär det 2 år (motsvarar 80 p i gamla systemet) :Virro

LadyInsane
2007-04-11, 11:08
"Särskild behörighet: Akademisk grundexamen om minst 120 poäng, varav minst 60 poäng i statsvetenskap."

Du bör nog söka in på någon grundutbildning i första hand, en masterutbildning är en påbyggnadsutbildning.

Ja, det är något jag undrade över. Utifrån vad jag lärt mig om programmet, kan man börja direkt, men jag kan självklart ha fel. Blir väl till att gå Ekonomi på Handels istället.

Snabel
2007-04-11, 11:09
SÅg nu att det faktiskt står 2 år. Men 120hp är väl ändå 3 år, eller räknar jag helt fel..?

Enligt det gamla systemet är 120p 3år, nu är det 2.

Systemet har gjorts om för att fungera internationellt tror jag.

LadyInsane
2007-04-11, 11:09
Bolognasystemet är förvirrande. Med gamla systemet är 120 p 3 år (1 p per vecka), med nya systemet räknar man 1,5 hp per vecka. Så står det 120 hp så innebär det 2 år (motsvarar 80 p i gamla systemet) :Virro

Jaha! Men då förstår jag. Frågade mamma om det, och hon var hundra på att utbildningen var tre år. Isf förstår jag, tack:)

machine gun
2007-04-11, 11:14
Jaha! Men då förstår jag. Frågade mamma om det, och hon var hundra på att utbildningen var tre år. Isf förstår jag, tack:)

Du anar inte hur förvirrande det är för oss som är mitt uppe i utbildningen, helt plötsligt måste man tänka om helt. "Shit! En 15-poängs tenta!!", sekunden efter: "just ja, det är ju samma som 10 poäng.." :D

JusupWilkosz
2007-04-11, 11:27
Jusup undrar förstås vad meningen är att välja en inriktning som har enorm arbetslöshet. Det är ingen nyhet att de är otroligt många utexaminerade statsvetare som inte har något jobb.

z_bumbi
2007-04-11, 11:36
Ja, det är något jag undrade över. Utifrån vad jag lärt mig om programmet, kan man börja direkt, men jag kan självklart ha fel. Blir väl till att gå Ekonomi på Handels istället.

Varför välja ekonomi om du ska satsa på en diplomatkarriär? Läs statsvetenskap, språk (och psykologi?) istället, sen bygger du på det med en master i statsvetenskap.

LadyInsane
2007-04-11, 12:05
Varför välja ekonomi om du ska satsa på en diplomatkarriär? Läs statsvetenskap, språk (och psykologi?) istället, sen bygger du på det med en master i statsvetenskap.

Det är precis vad jag har tänkt faktiskt. Däremot har jag läst att rådet är att gå antingen juridik eller ekonomi, även om detta inte är obligatoriskt.

LadyInsane
2007-04-11, 12:07
Jusup undrar förstås vad meningen är att välja en inriktning som har enorm arbetslöshet. Det är ingen nyhet att de är otroligt många utexaminerade statsvetare som inte har något jobb.

Det är självklart sant. Däremot ser jag inte poängen med att studera någonting som inte intresserar mig, bara "för att få jobb". Men eftersom jag vill jobba inom politik, känns det som ett bra val. Självklart vet jag att man inte får någonting gratis, men jag tror att man kan komma långt genom att nätverka och jobba hårt.

z_bumbi
2007-04-11, 12:28
Det är precis vad jag har tänkt faktiskt. Däremot har jag läst att rådet är att gå antingen juridik eller ekonomi, även om detta inte är obligatoriskt.

Du ska ha enligt tidigare inlägg i tråden ha minst 60 poäng statsvetenskap för att komma in på mastersprogramet, eftersom det även står att akademiskt grundexamen är 120 poäng så tolkar jag det som att det är den gamla typen av poäng dvs tre års studier där minst hälften är statsvetenskap. Det lär bli ganska jobbigt att ta den examen om du samtidigt ska läsa ett program inriktat på ekonomi eller juridik? Särskilt om du dessutom tänker plugga språk.

Det kanske blir nya intagsregler när Bolognaprocessen har slagit igenom men jag skulle kolla upp det väldigt noga med skolan vad som verkligen gäller.

Mantus
2007-04-11, 12:52
Ja, det är något jag undrade över. Utifrån vad jag lärt mig om programmet, kan man börja direkt, men jag kan självklart ha fel. Blir väl till att gå Ekonomi på Handels istället.

Trodde du att man skulle kunna hoppa på en mastersutbildning direkt?:D Vilken verklighet lever du i? Du kommer lära dig alla utbildningsvägar rätt snabbt nör du väl börjat plugga. Dock så har jag fått för mig att man minst skall ha en tre-fyra års utbildning och helst två utbildningar för att ha en verklig chans att bli diplomat.

LadyInsane
2007-04-11, 13:10
Trodde du att man skulle kunna hoppa på en mastersutbildning direkt?:D Vilken verklighet lever du i? Du kommer lära dig alla utbildningsvägar rätt snabbt nör du väl börjat plugga. Dock så har jag fått för mig att man minst skall ha en tre-fyra års utbildning och helst två utbildningar för att ha en verklig chans att bli diplomat.

Anledningen till att jag skrev om det här, var självklart eftersom jag inte visste hur det fungerade. Visst du, gör dig rolig över min bekostnad. Själv har jag inte gått ut gymnasiet än, men jag tycker om att planera och därför har jag surfat runt och läst om utbildningar. Jag ber om ursäkt över att jag är dum i huvudet som trodde något sådant.

Jag har alltid planerat att plugga utomlands, och har därför inte lärt mig särskilt mycket om det svenska systemet, men har nu ändrat mig. Som sagt är ingenting aktuellt förrän om flera flera år. Man ska i varje fall ha minst 120 hp. Sedan är det andra saker som spelar in. Helst bör man tala tre språk flytande (jag talar fyra), samt ha utlandserfarenhet och det kommer jag defintivt hinna med att få. Om jag söker till UD lär detta inte ske förrän om ca 6-8 år.

LadyInsane
2007-04-11, 13:13
Du ska ha enligt tidigare inlägg i tråden ha minst 60 poäng statsvetenskap för att komma in på mastersprogramet, eftersom det även står att akademiskt grundexamen är 120 poäng så tolkar jag det som att det är den gamla typen av poäng dvs tre års studier där minst hälften är statsvetenskap. Det lär bli ganska jobbigt att ta den examen om du samtidigt ska läsa ett program inriktat på ekonomi eller juridik? Särskilt om du dessutom tänker plugga språk.

Det kanske blir nya intagsregler när Bolognaprocessen har slagit igenom men jag skulle kolla upp det väldigt noga med skolan vad som verkligen gäller.

Eftersom jag inte går på universitet än, är jag inte särskilt insatt i systemet. Anledningen till att jag skrev om det här, var eftersom jag undrade över hur det fungerade. I dagarna ska jag ta mig förbi en högskolemässa och reda ut det jag undrar över. Men eftersom jag inte planerar att börja studera vid universitet förrän om ca 1, 5 år, är det ingen brådska just nu. Jag är mest intresserad över att veta hur jag ska gå tillväga.

Mantus
2007-04-11, 13:38
Anledningen till att jag skrev om det här, var självklart eftersom jag inte visste hur det fungerade. Visst du, gör dig rolig över min bekostnad. Själv har jag inte gått ut gymnasiet än, men jag tycker om att planera och därför har jag surfat runt och läst om utbildningar. Jag ber om ursäkt över att jag är dum i huvudet som trodde något sådant.

Jag har alltid planerat att plugga utomlands, och har därför inte lärt mig särskilt mycket om det svenska systemet, men har nu ändrat mig. Som sagt är ingenting aktuellt förrän om flera flera år. Man ska i varje fall ha minst 120 hp. Sedan är det andra saker som spelar in. Helst bör man tala tre språk flytande (jag talar fyra), samt ha utlandserfarenhet och det kommer jag defintivt hinna med att få. Om jag söker till UD lär detta inte ske förrän om ca 6-8 år.


Jag försökte mig inte på att göra mig rolig på din bekostnad. Jag tyckte bara att det var intressant att det inte stod någonstans i informationen du fick att du behövde gått tre år innan du kunde söka mastersutbildningen.
Fortsätt att läsa mycket om utbildningar det är roligt, lärorikt och absolut nödvändigt för att hitta det som passar dig bäst. Statskunskap sägs vara ett rätt så lugnt ämne att plugga med förhållandevis slappa krav(iaf här i Uppsala) om man jämför med t.ex. juridik. Huruvida du kommer in på UD sedan beror givetvis på hur mycket du pluggar och som det låter på dig så har du en rätt bra grund att stå på, så fortsätter du i samma takt så är det verkligen ingen omöjlighet.

Baan
2007-04-11, 13:41
Tyckte väl det var rätt konstigt att man skulle kunna få mastersexamen efter två år men nu verkar det ju lite klarare när man inkluderar lite studier före :)

Snafu
2007-04-11, 19:10
Jag har en kandidatexamen i statsvetenskap. Jag hade också planer på att söka till UDs diplomatprogram men insåg att det brast på mina språk - knacklig spanska och tyska (högstadienivå) räcker inte riktigt.

Du bör veta att i stort sett ALLA som pluggar statsvetenskap också gärna vill till antingen UD eller regeringens aspirantprogram. Du har en heeeeel del konkurrens.

Således, om du vill optimera dina chanser för diplomatprogrammet bör du:

1. Ha MINST ett extra språk som du talar flytande.
2. Gärna ha två examen (jag skämtar inte, ekonomi eller juridik kanske).
3. Ha erfarenhet utanför universitetsvärlden gärna - jobb, voluntärarbete osv

Jag menar inte att krossa dina drömmar - folk kommer ju onkekligen in på programmet men du måste jobba stenhårt.

Good luck.

ps. arbetsmarknaden för rena statsvetare är inte särskilt bra nej.
4.

Cilia
2007-04-11, 19:16
Men eftersom jag vill jobba inom politik, känns det som ett bra val. Självklart vet jag att man inte får någonting gratis, men jag tror att man kan komma långt genom att nätverka och jobba hårt.
vad menar du med att du vill jobba inom politik?
Vad är det du vill göra?
Det finns många vägar in till den typen av jobb och statsvetenskap är inte den enda ingången och i många fall en ganska svår ingång som Snafu skrev.

GreyEyes
2007-04-11, 19:23
Jag funderar på att gå Sthlm Universitets Masterprogram i Statsvetenskap 120p (inte i höst, utan nästa). Sedan har jag som mål att gå vidare till UD's Diplomatutbildning. Dessa är bara preliminära planer, men jag tänkte höra ifall någon har gått detta 120 p program på SU? Ev funderar jag på att gå Juridik eller Ekonomi istället, men statsvetenskap programmet känns mest intressant.
:)

Du får gå den traditionella vägen. Inte alls omöjligt. Läs det ämne som intresserar dig, engagera dig politiskt, gå på möten och lär känna folket, de är inte annorlunda än personerna här, vissa puckon, vissa trevliga etc. Nästla dig in. Själv har jag jobbat på FN, är sakkunnig och har inte skrivit UDs prov. Det krävs bildning utöver det ordinära och jag vet någon som klarat det och gått vidare till fantastiska arbeten, varför skulle inte du fixa det? Rock on, girl!

LadyInsane
2007-04-11, 21:47
Jag försökte mig inte på att göra mig rolig på din bekostnad. Jag tyckte bara att det var intressant att det inte stod någonstans i informationen du fick att du behövde gått tre år innan du kunde söka mastersutbildningen.
Fortsätt att läsa mycket om utbildningar det är roligt, lärorikt och absolut nödvändigt för att hitta det som passar dig bäst. Statskunskap sägs vara ett rätt så lugnt ämne att plugga med förhållandevis slappa krav(iaf här i Uppsala) om man jämför med t.ex. juridik. Huruvida du kommer in på UD sedan beror givetvis på hur mycket du pluggar och som det låter på dig så har du en rätt bra grund att stå på, så fortsätter du i samma takt så är det verkligen ingen omöjlighet.

Tack så mycket! Ber om ursäkt för tidigare, skämdes lite över hurpass okunnig jag var...:em:

LadyInsane
2007-04-11, 21:53
Jag har en kandidatexamen i statsvetenskap. Jag hade också planer på att söka till UDs diplomatprogram men insåg att det brast på mina språk - knacklig spanska och tyska (högstadienivå) räcker inte riktigt.

Du bör veta att i stort sett ALLA som pluggar statsvetenskap också gärna vill till antingen UD eller regeringens aspirantprogram. Du har en heeeeel del konkurrens.

Således, om du vill optimera dina chanser för diplomatprogrammet bör du:

1. Ha MINST ett extra språk som du talar flytande.
2. Gärna ha två examen (jag skämtar inte, ekonomi eller juridik kanske).
3. Ha erfarenhet utanför universitetsvärlden gärna - jobb, voluntärarbete osv

Jag menar inte att krossa dina drömmar - folk kommer ju onkekligen in på programmet men du måste jobba stenhårt.

Good luck.

ps. arbetsmarknaden för rena statsvetare är inte särskilt bra nej.
4.

Just språk är ett stort intresse för mig. var övertygad om att jag skulle bli tolk när jag var yngre men det intresserar mig inte alltför mycket nu. Talar i varje fall italienska och franska(som behöver lite träning, men ska studera i Leon så det bör lösa sig), bortsett från svenska och engelska, samt grundskolespanska.

Angående examen lär det bli någonting brett som juridik eller ekonomi.

Utlandserfarenhet kommer bara vara trevligt att skaffa sig. Närmaste resan är 6 mån jobb i Rom nästa höst. Sedan får man se vad det blir för länder därpå. Men har som mål att plugga i Leon, som sagt, och att flytta tillbaka til New York.

Jobbat stenhårt har jag alltid gjort, och jag tänker inte sluta nu. Tack!:)

LadyInsane
2007-04-11, 21:57
Du får gå den traditionella vägen. Inte alls omöjligt. Läs det ämne som intresserar dig, engagera dig politiskt, gå på möten och lär känna folket, de är inte annorlunda än personerna här, vissa puckon, vissa trevliga etc. Nästla dig in. Själv har jag jobbat på FN, är sakkunnig och har inte skrivit UDs prov. Det krävs bildning utöver det ordinära och jag vet någon som klarat det och gått vidare till fantastiska arbeten, varför skulle inte du fixa det? Rock on, girl!

Politiskt aktiv är jag redan. Ingenting jag skriver särskilt mycket om här på Kollo, men det är väldigt viktigt för mig.

Eftersom jag gärna vill tro att man kan lyckas genom den traditionella vägen, utan genvägar, tror jag att jag kan klara det. Självklart är det svårt att uppnå alla sina mål och drömmar, men att sträva efter de man har kan man skapa nya som kanske inte är lika ouppnåliga.

Hey man! Tack för peppen!:D

Angel
2007-04-11, 21:59
Vad fan för en diplomat undrar en simpel sköterska?

Pudzianovski
2007-04-11, 22:04
Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognaprocessen (för att se hur examen ser ut numer)

LadyInsane
2007-04-11, 22:16
Vad fan för en diplomat undrar en simpel sköterska?

Drömmen är att bli utvald som FN-ambassadör. :) Eller WTO-ambassadör. Dessa poster är självklart rätt omöjliga men man kan ju drömma. Annars finner jag det spännande, att som diplomat för Sveriges regering kan man skickas till vilket hörn som helst i världen för att jobba på Sveriges ambassad i den valda nationen.

LadyInsane
2007-04-11, 22:17
Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognaprocessen (för att se hur examen ser ut numer)

Tack:)