handdator

Visa fullständig version : Deff-cykel längder?


TerrorShark
2007-04-11, 00:11
Vet inte otroligt mycket om deff. (Har dock läst deffguiden om någon undrar, mer än en gång) Har inte brytt mig så mycket direkt. Nu är det dock dags. Tränar styrkelyft, tävlar i nuläget inte så kan kosta på mig deff.

Min fråga är; är det smartare att racer-deffa med ökad risk för muskelförlust för att sedan gå in i bulk igen så snart som möjligt eller är det bättre att dra ut på det hela? Skälet att jag frågar är att jag blir knäpp av styrkeförlusterna som redan verkar komma över mig, främst i bänken. Längtar så fruktat efter att börja äta som en häst igen och känna vikterna flyga...:cryout:

Hade inte tänkt kapa alltför mycket vikt, kan inte säga exakt nån siffra eftersom jag inte vet hur mycket fettet jag samlat på mig väger, dock tror jag att jag skulle vara nöjd om jag kapar 6-8kilo, får kolla i spegeln när det hänt (goin' by looks). Vill helt enkelt börja att medvetet bulka/deffa i det långa loppet för att gå upp i muskelvikt (behövs för framsteg känns det som nu). Borde jag alltså gå på kortare och intensivare cykler (typ en månad tokdeff, 2månader lagom bulk osv) eller nåt mer långdraget? Tips och förslag? Vet att det naturligtvis skiljer sig från person till person, men all info jag kan få är intressant. Tänk på att jag är STYRKELYFTARE som vill lägga på sig några klumpar muskler...

CoolHandLuke
2007-04-11, 02:07
Finns många åsikter och tecken som tyder på att cyklernas tid bör anpassas till andelen överskottsfett man har. Eller på vilken nivå fettprocenten ska ligga på i medelvärde över en längre tid. Läste en rekomendation för atleter med redan ganska låg fettprocent och hög träningsprocent, där man låg på deff i 4-6 veckor i taget och hade sedan en hel veckas normal/överätning.

Svårt att säga så mycket utan mycket erfarenhet innom din sport, dock. Det är ju många faktorer som spelar in. Hur ofta man tävlar. Vilken effekt vikten har i träning. Hur du förbereder optimering av vikt och styrka vid tävlingstillfälle för en viss viktklass. Om jag var du skulle jag nog kolla källor som har mer dirrekt erfarenhet inom styrkelyft.

TerrorShark
2007-04-11, 09:37
Okej...jag kanske borde ha förtydligat det hela betydligt mer. Kan ju börja med att tillägga att jag inte tänker tävla igen på antagligen 2år, i alla fall inte med en sån inställning att jag tänker förändra mina planerade deff/bulk cykler. Jag behöver verkligen förändra min kroppsbyggnad till mer muskler igen innan jag börjar lägga all fokus på tävling igen, känner som sagt att något måste hända och tänkte därför vända mig mycket mot kosten och alltså medvetet bulk/deffa. Detta är något jag tidigare aldrig brytt mig om, men på senare tid har jag börjat fatta hur viktigt det nog är...:smash: