handdator

Visa fullständig version : styrka=muskelmassa?


cyrX
2003-03-15, 01:00
Min kompis sade att ökad styrka var ett "bevis" på ökad muskelmassa, men jag sade att den ökade styrkan även kunde bero på bättre teknik i övningarna. Hur förhåller det sig egentligen? Är ökad styrka ett riktigt bevis på att man har ökat i muskelmassa? Är tveksam till detta.

/cyrX

Nils
2003-03-15, 10:06
Största problemet är att du inte kan mäta bara ökad styrka.
Så fort du gör det genom att göra en övning så kommer teknik med i bilden.
Nils

MaW
2003-03-15, 18:00
jag vill nog hålla med din kompis... ökande styrka = ökad muskelmassa..

Tekniken har ju egentligen inget med själva styrkan att göra.. även om du nu klarar av att få upp mer med bättre teknik.. så betyder ju inte det att muskeln är starkare?

Greenman
2003-03-15, 18:13
ökar du i styrka kommer du för eller senare öka i muskelmassa, men du behöver inte öka i muskelmassa bara för att styrkan ökar.

Tränar du bb, så kommer du öka mer i massa för varje mängd styrka du ökar än om du tränar ren styrketräning.

Langster
2003-03-15, 18:37
Nja, har med nervsystemet, teknik och en massa andra saker att göra.

Joachim B
2003-03-15, 19:00
Förenklat kan man sammanfatta styrka med yttre- och centrala faktorer.

Yttre faktorer:
Muskelstorlek
Muskelns fibersammansättning
Muskelfästen

Centrala faktorer:
intramuskulär koordination (antal fibrer som aktiveras i muskeln)
intermuskulär koordination (hur effektivt rörelsen utförs tekniskt och hur muskler samspelar)

Det centrala nervsystemet (CNS) är den viktigaste faktorn för muskulär styrka!

AciDBL00D
2003-03-15, 19:06
Originally posted by Greenman
ökar du i styrka kommer du för eller senare öka i muskelmassa, men du behöver inte öka i muskelmassa bara för att styrkan ökar.

Tränar du bb, så kommer du öka mer i massa för varje mängd styrka du ökar än om du tränar ren styrketräning.

Hur tränar en BB kille då?
JAG VILL HA MASSA!!!

Greenman
2003-03-15, 20:10
ja du, det finns många teorier om vad som är den effektivaste bb-träningen. Men traditionell bb-träning går ut på att bryta ner musklerna så mycket om möjligt vid varje träningstillfälle utan att bli övertränad.

AciDBL00D
2003-03-15, 20:26
Originally posted by Greenman
ja du, det finns många teorier om vad som är den effektivaste bb-träningen. Men traditionell bb-träning går ut på att bryta ner musklerna så mycket om möjligt vid varje träningstillfälle utan att bli övertränad.

Hmm, låter intressant. Var kan man läsa mer om det?