handdator

Visa fullständig version : Skräp under bulk från byggarperspektiv?


Kico
2007-04-10, 17:42
Jag har personligen inga som helst problem med att äta 5000kcal grönsaker, nötter, frukt och kött under en dag men jag känner folk som har det. Jag vet att man inte riktigt kan få samma anti-oxidativa effekt från tillskott som från riktiga frukter och grönt men ur "muskelbyggarperspektiv": Skulle man kunna äta micronutritionellt skräp under bulk så länge som man får i sig tillräckliga mängder EAA/kolh/fett kring träning och resten av dagen förutsatt att man stoppar i sig vitaminer och mineraler från tillskott?

Är det en stor skillnad på en sådan bulk från en mer hälsosammare om man tänker rent muskelbygge och inte hälsa?

King Grub
2007-04-10, 18:05
Är du säker på att du täckt behovet av näringsämnen (och det bör inte vara speciellt svårt med ett högt energiintag) spelar det mindre roll hur du fördelar resten. Vid strävan efter viktuppgång bör basen vara nyttig, men det finns mer plats för "skräp" än vid en kalorirestriktiv diet. Överdrivet intag av socker, dålig fettsyresammansättning, osv, kan dock påverka hälsan negativt även här, vilket i längden naturligtvis också kan påverka träningen negativt.

Kico
2007-04-10, 18:43
Jag antar king grub att min fråga egentligen är: Hurpass bra kan kroppen tillgodose vitaminer och mineraler från ett multivit.-tillskott utöver den antioxidativa effekten (eller snarare frånvaron av den)?

King Grub
2007-04-10, 19:13
Det är inga problem alls.

Eddie Vedder
2007-04-10, 19:21
Det är inga problem alls.

I många fall är väl nästan faran den motsatta? Alltså att dom syntetiska mikronutrienterna från tillskott tas upp så effektivt att det då finns risk för överdosering, vilket inte är lika riskabelt av näringsämnena från mat som inte absoreberas lika effektivt.

Nu krävs det ju fortfarande ganska överdrivna doser även av tillskott för att uppnå nån riktigt toxisk risk men den är väl fortfarande betydligt större vid supplementering än vid "vanligt ätande"?

King Grub
2007-04-10, 19:23
Ja, varför man inte bör supplementera med mer än en normal multivitamin/mineraltablett per dag och inte med individuella vitaminer eller mineraler, om man inte vet precis vad man pysslar med eller har ett konstaterat extra behov.

Rahf
2007-04-10, 19:26
Alltså behöver man verkligen inte sitta med en fiskedragslåda full med vitaminer som Mr Olympia-deltagare gör. Tänkte att det kanske kan vara värt att nämna. :D

Kico
2007-04-10, 22:48
Det är inga problem alls.

Okej, tack. Då kan jag tala om för min kompis att han relativt lugnt kan äta skräp, supplementera och kämpa sig upp till ett överskott som annars är omöjligt för honom känns det som.

CoolHandLuke
2007-04-10, 23:51
Hey Mr. 40k .. har du några undersökande artiklar om mikronutrientkosttillskott som har det lilla extra? Har problem med att hitta någon vettig själv.

King Grub
2007-04-11, 04:37
Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

z_bumbi
2007-04-11, 07:48
Okej, tack. Då kan jag tala om för min kompis att han relativt lugnt kan äta skräp, supplementera och kämpa sig upp till ett överskott som annars är omöjligt för honom känns det som.

Varför ska han äta tillskott? Om han äter vettigt som bas så får han ju i sig det han behöver utan tillskott och det klarar de flesta ev med lite hjälp om de äter 2000 kcal/dag. Äter man mer så är det ännu lättare.

Den diet du räknade upp visar på en rad brister för en högenergiförbrukare så börja med att äta mer kolhydrater i form av pasta, ris etc, välj sen lite fetare livsmedel, majonäs, fet mjölk, fetare köttfärs osv så ramlar det in ännu fler kalorier. När man har gjort det så kan man börja fundera på att stoppa i sig det som anses mindre nyttigt.

CoolHandLuke
2007-04-12, 02:29
Jag förstår tyvärr inte vad du menar.
Vetenskapliga artiklar där man undersöker effekter av kosttillskott. Här är ett exempel:
http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/abstract/15/5/1030