handdator

Visa fullständig version : Timanställning...vad gäller?


Henkan
2007-04-10, 17:35
Jobbar inom ett känt företag här i Malmö.

Då jag fortf studerar och därmed kan arbeta olika mkt/vecka beroende på hur mkt jag har med skolan så skriver jag upp det jag jobbar för.

Har fast lön under vardagarna.....jobbar som säljare...och obtillägg efter 17,00 och på helger/röda dagar etc är det c.a det dubbla i lön.

För mig funkar allt klockrent.

Har dock en fråga som jag ska ta upp med en chef. En äldre pensionärsanställd.....som varit timanställd i c.a 5-6år och som även jobbar helger vid vissa tillfällen har enligt sin chef (vi har ej samma chefer, jobbar dock på samma avdelning) ej rätt till OB tillägg enligt hans chef. Han har dock aldrig riktigt fått förklarat detta. Så om han jobbar en lördag + söndag så har han ändå bara lika lite som på en vardag. Är detta korrekt? För enligt mig låter det helt fel. Jag kommer ta upp detta med hans chef om jag nu har rätt för mig för jag tåler inte att folk ska gå o jobba för mindre än de är värda.

Alla andra som arbetar på helger har OBtillägg oavsett vad dem sysslar med.

Så ett exempel är: Jag som säljare, har ob efter 17,00 + helger även fast jag ej jobbar heltid. En tjejkompis som jobbar i reception har samma förutsättningar - vi har samma chefer.

Han jag talar om har en annan chef dock så arbetar han med mig vid vissa tillfällen och har enligt sin chef ingen OB.

Vad gäller? För vi skriver våra timmar på likadan lappar.

Något stämmer inte. Vad är rätt eller fel? Vad säger lagen?

davhei
2007-04-10, 17:56
Han kanske har en lönenivå anpassad till att han kommer arbeta några helger regelbundet och har så att säga "inbakat" ob-tillägg?

Allan
2007-04-10, 18:05
http://www.lo.se/ung

Henkan
2007-04-10, 18:06
Han kanske har en lönenivå anpassad till att han kommer arbeta några helger regelbundet och har så att säga "inbakat" ob-tillägg?