handdator

Visa fullständig version : Timanställning...vad gäller?


Henkan
2007-04-10, 17:35
Jobbar inom ett känt företag här i Malmö.

Då jag fortf studerar och därmed kan arbeta olika mkt/vecka beroende på hur mkt jag har med skolan så skriver jag upp det jag jobbar för.

Har fast lön under vardagarna.....jobbar som säljare...och obtillägg efter 17,00 och på helger/röda dagar etc är det c.a det dubbla i lön.

För mig funkar allt klockrent.

Har dock en fråga som jag ska ta upp med en chef. En äldre pensionärsanställd.....som varit timanställd i c.a 5-6år och som även jobbar helger vid vissa tillfällen har enligt sin chef (vi har ej samma chefer, jobbar dock på samma avdelning) ej rätt till OB tillägg enligt hans chef. Han har dock aldrig riktigt fått förklarat detta. Så om han jobbar en lördag + söndag så har han ändå bara lika lite som på en vardag. Är detta korrekt? För enligt mig låter det helt fel. Jag kommer ta upp detta med hans chef om jag nu har rätt för mig för jag tåler inte att folk ska gå o jobba för mindre än de är värda.

Alla andra som arbetar på helger har OBtillägg oavsett vad dem sysslar med.

Så ett exempel är: Jag som säljare, har ob efter 17,00 + helger även fast jag ej jobbar heltid. En tjejkompis som jobbar i reception har samma förutsättningar - vi har samma chefer.

Han jag talar om har en annan chef dock så arbetar han med mig vid vissa tillfällen och har enligt sin chef ingen OB.

Vad gäller? För vi skriver våra timmar på likadan lappar.

Något stämmer inte. Vad är rätt eller fel? Vad säger lagen?

davhei
2007-04-10, 17:56
Han kanske har en lönenivå anpassad till att han kommer arbeta några helger regelbundet och har så att säga "inbakat" ob-tillägg?

Allan
2007-04-10, 18:05
http://www.lo.se/ung

Henkan
2007-04-10, 18:06
Han kanske har en lönenivå anpassad till att han kommer arbeta några helger regelbundet och har så att säga "inbakat" ob-tillägg?


Tyvärr är det inte så. Han har samma timlön under vardagarna som jag....och inte inbakat alls....Enda skillnaden är att hans chef sagt till han att han får inte mer på helgen. Så om han jobbar en torsdag så har han bara typ 85spänn..o lika lite på en lördag/söndag....Det kan ju inte stämma.

Anledningen till att jag tar upp det är att hans chef är väldigt skum. Vet att han smått fifflat privat också....

Så ös på med inlägg

shadowfire
2007-04-10, 18:10
Han kanske har en lönenivå anpassad till att han kommer arbeta några helger regelbundet och har så att säga "inbakat" ob-tillägg?

urk... ja den dagen man hade rätt till OB och övertidsersättning var många år sedan. Jag tillhör de som har fast lönepåslag och ingen timdebitering/OB/ötid/etc.

Beror iaf på kollektivavtal, bransch, anställingsform, undantag o mkt annat.
Är han verkligen timanställd?

Sedan förstår jag inte riktigt vad du har med hans lön o göra eller hans individuella situation, är det ett problem för honom så får han lösa det med sin chef och/eller närmaste fack-klubb.
Edit: jag såg din anledning nu, men anser fortfarande att det är hans privata sak att sköta.

Henkan
2007-04-10, 18:16
Jo absolut. Men jag bara är nyfiken då vi satt och diskuterade det.
yes han är timanställd!

urk... ja den dagen man hade rätt till OB och övertidsersättning var många år sedan. Jag tillhör de som har fast lönepåslag och ingen timdebitering/OB/ötid/etc.

Beror iaf på kollektivavtal, bransch, anställingsform, undantag o mkt annat.
Är han verkligen timanställd?

Sedan förstår jag inte riktigt vad du har med hans lön o göra eller hans individuella situation, är det ett problem för honom så får han lösa det med sin chef och/eller närmaste fack-klubb.
Edit: jag såg din anledning nu, men anser fortfarande att det är hans privata sak att sköta.

davhei
2007-04-10, 18:17
Som shadowfire sade så bör det stå i handels kollektivavtal vilka villkor som ska gälla för ob-tillägg.

Vidare finns ju diskrimineringslagstiftning som träder in t.ex. om en kvinna får sämre villkor än en man i likartad situation. Liknande lagstiftning finns gällande funktionshinder, sexuell läggning, etnisk tillhörighet och religion. Dock inte ålder än så länge vad jag vet. Om det nu är så att vederbörande är gammal vill säga...

davhei
2007-04-10, 18:21
Försökte hitta handels avtal på nätet, men det var lösenordsskyddat på handels hemsida...

Cilia
2007-04-10, 19:16
urk... ja den dagen man hade rätt till OB och övertidsersättning var många år sedan. Jag tillhör de som har fast lönepåslag och ingen timdebitering/OB/ötid/etc.
+1


han kan ha andra villkor i sitt avtal än vad du har också så det behöver inte vara fel. Man kan förhandla bort mycket som står i kollektivavtalen.

Allan
2007-04-10, 19:57
Man kan inte förhandla bort OB- tillägget. Det skall alltid beaktas vid schemaläggning, jourtjänstgöring etc, och ska, om det rör t ex schemalagd tjänstgöring, kunna läsas ut i tid, eftersom övertidsuttaget är reglerat i centrala avtal (över kollektivavtalsnivå).

The_RobRoy
2007-04-10, 19:57
Kolo har en förunderlig förmåga att skapa trådar som är aktuella för mig just nu.

Fick idag veta att jag blivit anställd på SEB, på deras huvudkontor i kungsträdgården *woohoo* :)

Dom ska ringa mig inom någon dag ifrån personavdelningen och ta detaljerna med lön, timmar jag ska jobba osv..

Men nu är det lyckorus :)

Obnoxious
2007-04-10, 20:17
ring facket, de är vell det enklaste. Dom vet ju vad som gäller och är till för att svara på frågor o hjälpa folk osv.
eller rättare sagt, säg åt honom att göra det.

veggotjejen
2007-04-10, 20:17
Som shadowfire sade så bör det stå i handels kollektivavtal vilka villkor som ska gälla för ob-tillägg.

Vidare finns ju diskrimineringslagstiftning som träder in t.ex. om en kvinna får sämre villkor än en man i likartad situation. Liknande lagstiftning finns gällande funktionshinder, sexuell läggning, etnisk tillhörighet och religion. Dock inte ålder än så länge vad jag vet. Om det nu är så att vederbörande är gammal vill säga...

Det finns ett diskrimineringsdirektiv avseende ålder som Sverige skulle ha implementerat för ett tag sedan, men valt att inte göra. Processen kommer tydligen inte att vara "i hamn" förrän nästa år. Det innebär dock inte automatiskt att Sverige är utan lagsiftning på området. I vissa fall kan EG-direktiv nämligen ha så kallad "direkt effekt" och kan då åberopas i svensk domstol.
Jag ska dock i ärlighetens namn säga att jag inte läst direktivet, varför jag inte vet om det omfattar situationen i tråden.

Allan
2007-04-10, 20:20
Nope, Sverige har valt att reglera den skrivningen i sektorsspecifika avtal istället. Det har hur som helst ingen bäring för OB-tillägget. Om den där snubben ringer sitt fackförbund kan han t o m ha pengar att hämta retroaktivt.

Supercharger
2007-04-10, 20:31
Kapar tråden lite...

Om man går på månadslön t.ex 16000kr/mån, kan ens chef då ge en 15000kr istället med motivationen att man inte jobbat tillräkligt med timmar som en normal månad innebär?

Angel
2007-04-10, 20:41
ville bara kapa ännu mer och säga att storhelgs ob is the shit, mina 30 timmar blev till 60 nu i helgen...

chidde
2007-04-11, 02:20
ett bra och generellt tips är att sköta sitt eget i såna här fall
skit i vad andra har och inte har, gör ditt jobb och håll käft

jag menar, man tjänar INGENTING på det
hur vill du att kollegan ska tacka dig sen? en klapp på axeln?
vad får du utav det? det är aldrig bra att ha nåt otalt med cheferna

om din kollega anser sig vara orättvis behandlad så kan han säkert reda ut det själv

Mantus
2007-04-11, 02:28
Det finns ett diskrimineringsdirektiv avseende ålder som Sverige skulle ha implementerat för ett tag sedan, men valt att inte göra. Processen kommer tydligen inte att vara "i hamn" förrän nästa år. Det innebär dock inte automatiskt att Sverige är utan lagsiftning på området. I vissa fall kan EG-direktiv nämligen ha så kallad "direkt effekt" och kan då åberopas i svensk domstol.
Jag ska dock i ärlighetens namn säga att jag inte läst direktivet, varför jag inte vet om det omfattar situationen i tråden.

Men den direkta effekten träder ju hur som helst inte in mellan privata aktörer om jag minns min EG-rätt rätt..