handdator

Visa fullständig version : Kommentarer till mitt gyms kostrekommendationer?


jenny
2007-04-10, 16:39
När jag började träna med min senaste personliga tränare så fick jag ett papper med råd om hur man kommer i form. Det står gymmets logga på pappret så jag antar att det är gymmets råd, inte hans egna. Dessa var råden:

Styrketräna (minst två gånger i veckan)
Ju mer muskler desto högre förbränning dygnet runt.

Drick mycket vatten (2-3L/dag)
Västskebalansen är viktig för både musklerna och förbränningen då vattnet sköter transport av näring till och slaggprodukterna från musklerna.

Ät minst fem måltider/dag (jämt fördelade, tids- och mängdmässigt)
Motverkar sötsug, minimerar fettlagring, hindrar muskelnedbrytning.

Ät protein till varje måltid (minst 20g)
Hindrar muskelnebrytning, möjliggör muskeluppbyggnad, upprätthåller förbränningen.

Ät direkt på morgonen
Avbryter nattens svält, grunden för näringsintag.

Ät i samband med träning (1-2h innan och 5-30 min efter träningen ex. Gainomax)
Laddar kroppen med energi för effektiv träning. Stoppar nedbrytningen av musklerna, rivstartar återhämtningen.

Ät lagom mängd kolhydrater
För mycket kolhydrater stopper/sänker förbränningen och överblivet kan lagras som fett.

Minimera allt fett utom det från fisk och kallpressade vegetabiliska oljor
Allt dåligt samt överflödigt fett lagras på kroppen.

Tillämpa GI
Håller blodsocker och insulin nivån nere, ger ökad förbränning, bättre muskeluppbyggnad och uthållighet. Utgör grunden i en bra kost.

Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

jag skulle vilja ha kommentarer på dessa råd. En del av dessa råd stämmer inte med vad jag får höra här. Är några dem bara meningslösa eller är det något råd som t.o.m. är kontraproduktivt?

Mass-Tech
2007-04-10, 16:44
Minimera allt fett utom det från fisk och kallpressade vegetabiliska oljor
Allt dåligt samt överflödigt fett lagras på kroppen.

Den stämmer inte

För mycket kolhydrater stopper/sänker förbränningen
Tror inte den stämmer heller.

NisseEriksson
2007-04-10, 16:47
När jag började träna med min senaste personliga tränare så fick jag ett papper med råd om hur man kommer i form. Det står gymmets logga på pappret så jag antar att det är gymmets råd, inte hans egna. Dessa var råden:

Styrketräna (minst två gånger i veckan)
Ju mer muskler desto högre förbränning dygnet runt.

Drick mycket vatten (2-3L/dag)
Västskebalansen är viktig för både musklerna och förbränningen då vattnet sköter transport av näring till och slaggprodukterna från musklerna.

Ät minst fem måltider/dag (jämt fördelade, tids- och mängdmässigt)
Motverkar sötsug, minimerar fettlagring, hindrar muskelnedbrytning.

Ät protein till varje måltid (minst 20g)
Hindrar muskelnebrytning, möjliggör muskeluppbyggnad, upprätthåller förbränningen.

Ät direkt på morgonen
Avbryter nattens svält, grunden för näringsintag.

Ät i samband med träning (1-2h innan och 5-30 min efter träningen ex. Gainomax)
Laddar kroppen med energi för effektiv träning. Stoppar nedbrytningen av musklerna, rivstartar återhämtningen.

Ät lagom mängd kolhydrater
För mycket kolhydrater stopper/sänker förbränningen och överblivet kan lagras som fett.

Minimera allt fett utom det från fisk och kallpressade vegetabiliska oljor
Allt dåligt samt överflödigt fett lagras på kroppen.

Tillämpa GI
Håller blodsocker och insulin nivån nere, ger ökad förbränning, bättre muskeluppbyggnad och uthållighet. Utgör grunden i en bra kost.

Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

jag skulle vilja ha kommentarer på dessa råd. En del av dessa råd stämmer inte med vad jag får höra här. Är några dem bara meningslösa eller är det något råd som t.o.m. är kontraproduktivt?

Minimera allt fett utom det från fisk och kallpressade vegetabiliska oljor
Allt dåligt samt överflödigt fett lagras på kroppen.

Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

Ät minst fem måltider/dag (jämt fördelade, tids- och mängdmässigt)
Minimerar fettlagring.

Är de första felaktiga jag kommer på.

Vatteninformationen är lite svårtydlig iom att man inte vet hur de menar, om man ska dricka 2-3 L vatten eller räkna med det som ingår i maten osv.

Extas
2007-04-10, 16:49
Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

den stämmer va ja vet inte!

jenny
2007-04-10, 16:51
Minimera allt fett utom det från fisk och kallpressade vegetabiliska oljor
Allt dåligt samt överflödigt fett lagras på kroppen.

Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

Ät minst fem måltider/dag (jämt fördelade, tids- och mängdmässigt)
Minimerar fettlagring.

Är de första felaktiga jag kommer på.

Vatteninformationen är lite svårtydlig iom att man inte vet hur de menar, om man ska dricka 2-3 L vatten eller räkna med det som ingår i maten osv.

Angående fettpåståendet, är det fetterna som det är fel på eller att att det lagras på kroppen? Jag trodde iallafall att det var de typer av fett som man skulle äta.

jenny
2007-04-10, 16:52
Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.

den stämmer va ja vet inte!

Att inte äta innan sänggående eller att det lagras som fett?

L-Sami
2007-04-10, 16:52
Ät minst fem måltider/dag (jämt fördelade, tids- och mängdmässigt)
minimerar fettlagring, hindrar muskelnedbrytning.
Det första stämmer inte, och muskelnedbrytning pågår alltid när man inte har aminosyror i kroppen. Man kan äta 3 måltider eller färre per dag, bara det täcker dygnsbehovet av protein,

För mycket kolhydrater stopper/sänker förbränningen och överblivet kan lagras som fett.
Det första är inte sant samt det andra stämmer inte vid energiunderskott eller energibalans.


Undvik fett och större mängder kolhydrater nära sänggående.
Större risk att maten lagras som fett.
Bullcrap, så länge man ligger på energiunderskott eller energibalans. Vid överskott är fettinlagringen större än fettförbränningen.

Larsen
2007-04-10, 17:06
Att inte äta innan sänggående eller att det lagras som fett?

Att det är skitsamma när du käkar, du kan ha ditt största mål innan du går och lägger. Grubben gör det iallafall*cupid*

Sverker
2007-04-10, 17:21
Ja, varför inte. Ger man texten till någon som inte alls är insatt i träning och kost kan det ju vara något att börja med. Se målet, och acceptera att medlet inte är 100%.


Det där med fett och kolhydrat på kvällen och kolhydraternas fettbildning kan vi ju ta med en nypa salt men resten duger till att väcka någons nyfikenhet.
Råden är generella och vill att man ska äta lite nyttigare. Kanske, kanske kommer läsaren till Kolozzeum eller börjar läsa någon bra bok om näringslära.

bulldozer
2007-04-10, 17:22
Angående fettpåståendet, är det fetterna som det är fel på eller att att det lagras på kroppen? Jag trodde iallafall att det var de typer av fett som man skulle äta.

Det jag hört är att man ska undvika transfetter främst (även kallade härdat vegetabiliskt fett). Sen handlar det mest om vilken propotion mättat o omättat fett man äter. Man ska ju sträva efter en högre andel omättat fett än vad många äter idag, kommer dock inte ihåg siffrorna i huvudet.
Vill man sen snöa in sig ännu mer så kan man börja titta på balansen mellan omega 6 och omega 3 i sin kost.

Äta o äta, det är ju sån hype kring fett i tidningarna, det de blåser upp i stora rubriker är ju lika med sant , eller?
En rubrik som "Mättat fett dödar" är mer effektfull än "För mycket mättat fett är skadligt i längden", fundera på det ni.

Handcuff
2007-04-10, 17:30
Ja, varför inte. Ger man texten till någon som inte alls är insatt i träning och kost kan det ju vara något att börja med. Se målet, och acceptera att medlet inte är 100%.


Det där med fett och kolhydrat på kvällen och kolhydraternas fettbildning kan vi ju ta med en nypa salt men resten duger till att väcka någons nyfikenhet.
Råden är generella och vill att man ska äta lite nyttigare. Kanske, kanske kommer läsaren till Kolozzeum eller börjar läsa någon bra bok om näringslära.

Håller med Sverker där. Vet att många saker i rådet från gymet är aningen felaktiga men inte helt vansinniga :thumbup:

Det var liknande saker som jag lärde mig för snart 10år sedan då jag fick upp ögonen för kost och träning.

Hermes
2007-04-10, 17:31
Det jag hört är att man ska undvika transfetter främst (även kallade delvis härdat vegetabiliskt fett).

FYP

NisseEriksson
2007-04-10, 17:32
Angående fettpåståendet, är det fetterna som det är fel på eller att att det lagras på kroppen? Jag trodde iallafall att det var de typer av fett som man skulle äta.

Fetterna de nämner är inget fel på, men påståendet att mättat fett (som de förmodligen menar) skulle lagras direkt på kroppen är inte sant.
Mättat fett-hysterin har fortfarande inte lugnat sig på vissa ställen.

bulldozer
2007-04-10, 17:38
FYP

Sant, det farliga med det skrivna ordet *tss*.. Ibland har man för brått *whistle*

jenny
2007-04-10, 17:59
Ja, varför inte. Ger man texten till någon som inte alls är insatt i träning och kost kan det ju vara något att börja med. Se målet, och acceptera att medlet inte är 100%.


Det där med fett och kolhydrat på kvällen och kolhydraternas fettbildning kan vi ju ta med en nypa salt men resten duger till att väcka någons nyfikenhet.
Råden är generella och vill att man ska äta lite nyttigare. Kanske, kanske kommer läsaren till Kolozzeum eller börjar läsa någon bra bok om näringslära.

Det låter ju bra.

William
2007-04-10, 18:36
Det jag hört är att man ska undvika transfetter främst (även kallade delvis härdat vegetabiliskt fett).

FYP

På innehållsdeklarationer får delvis härdat vegetabiliskt fett även deklareras som härdat vegetabiliskt fett.

Eddie Vedder
2007-04-10, 18:45
På innehållsdeklarationer får delvis härdat vegetabiliskt fett även deklareras som härdat vegetabiliskt fett.

Dessutom kan man skriva hydrogenerat istället för härdat om man känner för det.
Och som om inte det vore nog tror jag även att det kan stå delvis härdat lr hydrogenerat när man blandar fullhärdat(vilket anses ofarligt) och icke härdat fett. Att exempelvis blanda rapsolja med fullhärdat margarin gjort på nån olja, detta är ju två fettkällor som anses fria från transfettsyror men ändå får det samma beteckning som den typen av fett som anses skadlig eftersom livsmedledets totala fettinnehåll delvis består av härdat fett, även om inte det härdade fettet är delvis härdat.:Virro

Det jag nyss skrev sades på SVT:s Vetenskapsmagasinet för nån vecka sen och om det är sanning lr skitsnack låter jag vara osagt. Hursomhelst är det inte lätt med märkning för personer som inte är insatta inom kostens värld.:(

Cilia
2007-04-10, 19:32
Jag tycke Sverker är inne på rätt spår.

Äter man sådär så äter man antagligen mer hälsosamt än dom flesta och får bra vanor. Det är inte så illa det.

Depzon
2007-04-10, 19:51
Lät som ovanligt bra råd

jenny
2007-04-10, 20:11
De råd jag främst har funderat på är rådet om att man bränner mer fett när man har muskler. Den effekten kan väl inte vara speciellt stor? Det andra är att de rekommenderar GI. Det finns ju en lång tråd om varför GI inte är speciellt bra.

Scratch89
2007-04-10, 20:56
De råd jag främst har funderat på är rådet om att man bränner mer fett när man har muskler. Den effekten kan väl inte vara speciellt stor? Det andra är att de rekommenderar GI. Det finns ju en lång tråd om varför GI inte är speciellt bra.

Själva grejen är, som det redan blivit skrivet i tråden, att tipsen ges troligen till alla, också till de totala nybörjarna. Därför spelar det ingen roll om det är en GIdiet eller om det är lite moderna myter; mat med lågt GI är för det mesta bra käk (men då inte för att det är lågt GI), transfetter är aldrig the shizzle osv.
Man behöver inte alltid förstå metodiken bakom, sålänge man faktiskt följer något som fungerar både resultatmässigt och till vardags.

nutz
2007-04-10, 21:02
Det finns ju en lång tråd om varför GI inte är speciellt bra.

Nja.

GI är irrelevant, inte dåligt.

L-Sami
2007-04-10, 21:28
De råd jag främst har funderat på är rådet om att man bränner mer fett när man har muskler.

1kg muskler förbränner 13kcal i vila.

Bananen20
2007-04-10, 22:27
1kg muskler förbränner 13kcal i vila.

Över hur lång tid?

Sniggel
2007-04-10, 22:38
Över hur lång tid?

1 dygn

z_bumbi
2007-04-11, 07:36
De råd jag främst har funderat på är rådet om att man bränner mer fett när man har muskler. Den effekten kan väl inte vara speciellt stor?

I vila är den inte så stor men när man sätter fart på kroppen av någon anledning så blir det större skillnad, man kan utveckla en större kraft vilket bränner mer energi och man väger mer så det blir även lite tyngre att röra sig.

FreCKo
2007-04-11, 18:00
FYP

FYP? :confused: