handdator

Visa fullständig version : Gymma - men hur?


iingenalls
2007-04-10, 15:39
Är lite less på att bara dra till gymmet då och då och köra lite hur som helst, nån maskin här och nån maskin där och kanske cykel nån timme.
Jag hade velat lägga upp träningen lite mer, bestämma hur många dagar i veckan jag ska lägga ner på träningen, organisera träningen mer och kanske sikta mot ett mål.

Men hur 17 ska jag göra?
Det enda jag vet är att jag vill bränna fett, bli allmänt starkare i kroppen av praktiska själ, och bygga lite mer muskler (dock inga stora "bodybuildermuskler" men det tror jag inte att jag får eftersom vi tjejer inte bygger muskler så gryyymt lätt). Och så vill jag få mer kondis.

Kan man kombinera kondis och styrka i samma pass eller ska man lägga det på två olika pass?

L-Sami
2007-04-10, 15:45
Men hur 17 ska jag göra?
Det enda jag vet är att jag vill bränna fett, bli allmänt starkare i kroppen av praktiska själ, och bygga lite mer muskler (dock inga stora "bodybuildermuskler" men det tror jag inte att jag får eftersom vi tjejer inte bygger muskler så gryyymt lätt). Och så vill jag få mer kondis.

Kan man kombinera kondis och styrka i samma pass eller ska man lägga det på två olika pass?

Du kan inte bränna fett och bygga muskler samtidigt, du måste helt enkelt välja vad du vill göra. Du kan däremot förbättra konditionen oavsett om du ska bränna fett eller bygga muskler. Om du är ute efter maximala styrkeökningar och muskelökningar så är nog inte kondtion och styrka det bästa i samma pass.

Nithian
2007-04-10, 15:48
Ja passa dig att träna för hårt! Annars blir du en äcklig ådrig bodybuilder inom en vecka!

iingenalls
2007-04-10, 15:50
Ah, rackarns också. Det visste jag ju egentligen men hade totalglömt det.
Nu blir det då svårt att välja...

Ur konditionssynpunkt, spelar det nån roll då om man lägger det samtidigt som styrketräningen?

champion
2007-04-10, 15:57
Jag kör styrketräning först sen kondition direkt efter. Funkar kanon för mig så kör så du med om du vill.
Träna inte för hårt lyssna på kroppen.

L-Sami
2007-04-10, 16:04
Ah, rackarns också. Det visste jag ju egentligen men hade totalglömt det.
Nu blir det då svårt att välja...

Ur konditionssynpunkt, spelar det nån roll då om man lägger det samtidigt som styrketräningen?

Beror på hur bra kondition du vill ha, styrketräning förbrukar energi och om du ska köra kondition direkt efter styrkan så har du inte lika mycket energi kvar till konditionsträningen och tvärtom om du kondition innan styrketräning.
Säger av egna erfarenheter att du kan få bra kondition, om du kör kondition efter styrketräning också. Förutom om du ska bli en maratonlöpare då är det en annan sak :)

z_bumbi
2007-04-10, 16:04
Ur konditionssynpunkt, spelar det nån roll då om man lägger det samtidigt som styrketräningen?

Inte så att du kommer att märka av det om du inte tävlar på hög nivå, för styrka och muskelbyggande gäller ungefär samma sak om du inte tävlar på hög nivå och/eller kör väldigt mycket kondition.

Ett generellt träningsupplägg för styrka/muskler

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454