handdator

Visa fullständig version : Body Pump - åsikter?


Flykt
2007-04-10, 15:01
Jag går på ett sådant gym där de har pass så som Body Pump, Core, Aerobics osv.
Jag har själv fastnat för Body Pump passet där man kör igenom hela kroppen.
Men efter lite sökande och läsande här på sidan så verkar det som att tekniken brister väldigt mycket på dom passen...?

Jag är ingen bodybuilder, eller är ute efter extrem muskelmassa - passar då BP mig?
Jag resonerar som så att BP borde väl ge uthålliga muskler då man kör mååånga repetitioner. Det blandat med explosiva pass ute i det vanliga gymmet borde väl vara bra?

Skriv alla era erfarenheter av "Body Pump".
Vad ni tycker, och varför ni tycker så.

vesterberg
2007-04-10, 15:23
jag har inte kört det så ofta, men jag tycker det är grymt. blandar du det med lite vanlig gymtid så tycker jag att det ska vara hur bra som helst om du inte är ute efter världens största muskler.

det där med bristande teknik har väl mest med individen att göra, bara för att man kör efter en instruktör betyder det inte att man måste göra fel - det är bara att rätta till kroppen osv.

Sniggel
2007-04-10, 15:23
Definiera "bra".
Bra för vad?
Om du inte bryr dig om att bygga någon nämnvärd muskelmassa, vad är du ute efter?
Hålla i gång?
God hälsa?
Gå ner i vikt?

Flykt
2007-04-10, 15:40
Definiera "bra".
Bra för vad?
Om du inte bryr dig om att bygga någon nämnvärd muskelmassa, vad är du ute efter?
Hålla i gång?
God hälsa?
Gå ner i vikt?
Nämvärd muskelmassa vill jag givetvis bygga.
Men muskelmassan som jag vill bygga ska vara bra i vardagslivet.
Jag har alltså inte som mål att klara en rep. i bänkpress med skyhögvikt.

God hälsa vill väl alla ha... :)

z_bumbi
2007-04-10, 16:01
Nämvärd muskelmassa vill jag givetvis bygga.

Lägg då mer tid på gymet för pump bygger inget nämvärt och man lär in en teknik som gör att resten av träningen går sämre.

Ska du köra några pass så kör core om du är slö på att träna den delen på gymet och sen någon som ger kondition för allmänhälsan.

vesterberg
2007-04-10, 16:15
Lägg då mer tid på gymet för pump bygger inget nämvärt och man lär in en teknik som gör att resten av träningen går sämre.om man gör övningarna som man ska, alltså inte som intruktören visar (varför nu dom skulle visa fel), varför skulle resten av träningen gå sämre?

är man ute efter uthållighet och god hälsa är body pump ett bra alternativ. stark blir man också. självklart inte lika stark som "vanligt" styrketränande med massor med vikt, men starkare blir man.

kaer
2007-04-10, 16:19
Bodypump är väl allmänt utskällt här på forumet.

Själv hade jag aldrig börjat lyfta vikter ute bland dem stora killarna ute i gymmet om jag inte kört bp.
Även om man inte lär sig tekniken perfekt så lär man sig ändå en massa basövningar så man inte känner sig helt bortkommen.
Mina muskler växte absolut till sig lite av pumpen, säkert hade de växt mer av mer ordinär styrketräning men det blev ändå en klar och snygg skillnad jmfrt emd innan.

Nu har jag inte kört pump på ett par år, men nu när jag deffar tänkte jag försöka köra ngt pass i veckan.

Inte att förakta är att det oftast finns en del söta flickor att snegla på =)

Eddie Vedder
2007-04-10, 16:23
är man ute efter uthållighet och god hälsa är body pump ett bra alternativ. stark blir man också. självklart inte lika stark som "vanligt" styrketränande med massor med vikt, men starkare blir man.

Jo men då handlar det ju om ambitionsnivån helt enkelt. Känner man att bodypump är kul och alternativet hade varit att sitta framför datorn hela dagen så är det givetvis bra.

Men har man ambitionen att verkligen förbättra sin styrka är bodypump alldeles för aerob träning och vill man öka sin kondition är den för anaerob, det skulle iaf jag påstå.

Det är alltså långt ifrån värdelöst men har man högre ambitioner och mer specifika mål med sin träning än "att hålla igång kroppen" borde det vara bättre att försöka bli stark genom styrketräning och öka sin kondition med konditionsträning.

z_bumbi
2007-04-10, 17:31
om man gör övningarna som man ska, alltså inte som intruktören visar (varför nu dom skulle visa fel), varför skulle resten av träningen gå sämre?

Om du har ett bra utförande på övningarna när du kör så kommer det inte att förstöra din övriga träning men du får vara beredd på att övertala instruktörerna att du ska få köra så eftersom det de lärt att lära ut inte är bra teknik i många av övningarna. Knäböj är ett utmärkt exempel men även det som de kallar frivändningar, militärpress, bröstpress etc är övningar som jag inte skulle vilja se att man tar med sig tekniken till gymet.

är man ute efter uthållighet och god hälsa är body pump ett bra alternativ. stark blir man också. självklart inte lika stark som "vanligt" styrketränande med massor med vikt, men starkare blir man.

Pump är en kompromiss och det enda som det ger bra effekt på är att man kan utföra många reps på låga vikter, både styrka och konditionsmässigt tjänar man på att träna 30 minuter på gymet plus 20-30 minuter konditionsträning lika ofta som man kör pumppass. Men om man tycker det är kul så får man en träningseffekt och det viktigaste är ju inte att varje träningsform är optimal utan att man tycker det är kul så man gör det regelbundet. Pump har även fått ganska många tjejer att hamna på gymet och det är ju positivt, att det sen är ett halvt helvete att få bort teknikfelen om man är instruktör är ju en annan fråga..

Semiramis
2007-04-10, 19:56
Jag har blandade känslor inför Body Pump, jag är en av dem som aldrig skulle vågat närma mig en skivstång utan pumpen och kul träning är det, å andra sidan är som sagt utförandet av en del av övningarna inte att rekommendera, det är lätt att skada sig, framför allt i axlarna, av någon anledning är det ofta oproportionerligt mycket framsida axlar och det kan var svårt att hitta rätt vikter. Överhuvudtaget är det ofta inte tillräcklig vägledning vad beträffar valet av vikter och ibland kan vikterna ta slut. Jag drog på mig en inflammation i axeln när enkiloshantlarna var slut :em: och jag var tvungen att använda tvåkiloshantlar istället. Det är ju inte främst någon muskelbyggande träning men alla är ju inte ute efter att bygga maximalt med muskler heller. Men är man totalt otränad så tittar det fram en del muskler i alla fall.

Jompan
2007-04-11, 07:15
Jag har kört en del bodypump. Tycker det är kul och har effekt. Men som sagt så är det ju oftast avhängande vilka mål man har med träningen.

För mig så tycker jag bodypump är bra i vissa övningar specifikt. Just på grund av att instruktören pushar en att göra mer än vad jag normalt skulle orka ute i gymmet. Exempelvis mage. Det blir lite som att ha en personlig tränare som skriker på en att man kan mer, man får en extra push att ta ut sig mer helt enkelt. Men detta är ju beroende från instruktör till instruktör också. Min är en amerikanska som typ leker bootcamp. Kan stå och skrika på en "THIS IS WHAT YOUR PAYING FOR!!!" Hon är grymt bra. Mest killar på hennes pass oavsett vad det är för pass, spinning som bodypump. Men det är alltid kul att vara ensam tjej på ett pass med massa killar också! *drool* *cupid*

Arne Persson
2007-04-11, 07:53
BP och liknande tjo och tjimavarter är knappast något som man kan kalla styrketräning, eftersom styrketräning kör man, mig veterligt, för att bli stark/starkare....

Här är autentiska siffror för en manlig BP utövare. Knappast styrketräning i mina ögon i alla fall.

Benböj: 30kg
Bröst: 17kg
Rygg: 17kg
Triceps: 12kg
Biceps: 10kg
Utfall: 22kg
Axlar: 4kg hantlar/10kg stång

Jompan
2007-04-11, 08:02
BP och liknande tjo och tjimavarter är knappast något som man kan kalla styrketräning, eftersom styrketräning kör man, mig veterligt, för att bli stark/starkare....

Här är autentiska siffror för en manlig BP utövare. Knappast styrketräning i mina ögon i alla fall.

Benböj: 30kg
Bröst: 17kg
Rygg: 17kg
Triceps: 12kg
Biceps: 10kg
Utfall: 22kg
Axlar: 4kg hantlar/10kg stång

Så sant. De män som brukar köra bodypump i mina pass brukar dock även hänga väldigt mkt i gymmet, så jag tror nog det bara har BP som komplement alternativt tycker det är skoj med lite omväxling. Eller så är det instruktören som lockar, för jag har inte sett så många män annars på andra pass med andra instruktörer. :D

Fast lite starkare kan man nog bli ändå, beroende på vad ens grund är. När jag började med det så hade jag inte kört någon styrka alls, så då är det väl klart att det borde ha effekt, fast det dröjde visserligen inte länge förrän jag började köra i gymmet istället. Fast de gånger jag efter det hoppat in på ett BP pass så har jag nästan upplevt mig som svag, men det kan ju vara att man inte direkt tränar uthållighet i musklerna i gymmet, beroende på hur jag lagt upp det där. :)

Bonnie
2007-04-11, 08:04
Du kanske skall ange hur många repetitioner det är och under hur kort tid med?

Men helt klart fel typ av träning om man vill bli stark, men den informationen är de bodypumpinstruktörer jag stött på väldigt tydliga med.

BP och liknande tjo och tjimavarter är knappast något som man kan kalla styrketräning, eftersom styrketräning kör man, mig veterligt, för att bli stark/starkare....

Här är autentiska siffror för en manlig BP utövare. Knappast styrketräning i mina ögon i alla fall.

Benböj: 30kg
Bröst: 17kg
Rygg: 17kg
Triceps: 12kg
Biceps: 10kg
Utfall: 22kg
Axlar: 4kg hantlar/10kg stång

Guddi
2007-04-11, 14:47
Kan tilläggas att muskeluthållighet (ungefär >25reps) jämfört med ren styrka och kondition är den förmåga som man tappar snabbast. Effekten av att gå på BP är mer eller mindre försvunnen om du inte skulle träna på två veckor. Det är också samma fenomen som leder till att väldigt starka personer kan känna sig väldigt svaga på dessa passen. De har helt enkelt inte en upptränad muskeluthållighet. Förutom musklerna runt bålen är det väldigt sällan som man har nytta av denna muskeluthållighet och inte heller ger det några hälsofördelar (vs styrka och kondition) så jag ser ingen direkt orsaken till att träna det.

Att nybörjare märken en effekt på styrkan i sig beror antagligen nästan uteslutande på att deras nervsystem blir bättre tränat och att de på så sätt får en bättre teknik.

Men som redan några andra har nämnt här i tråden så ser jag mycket hellre att folk går på bodypump istället för att inte göra nått.

Edit: varning! nu blir inlägget lite bittert
Alla typerna av träning på de stora gymmen med en instruktör är enligt mig inget att hänga i julgranen (minus spinning, core, yoga). Förutom att de oftast blir en blandning av aerob, anaerob och styrke träning (utan att egentligen förbättra något nämnvärt) ser man väldigt ofta en dålig teknik hos de som tränar plus att de förlorar en, enligt mig, väldigt viktig del i form av kroppsuppfattning då merparten av de som tränar inte tänker ett dugg på vad de gör, vilka muskler de använder eller hur de belastar sin kropp utan istället bara gör det dom blir tillsagda samtidigt som de tittar på alla andra som tränar. Detta beror förstås också en hel del på instruktören...

Det jag är trött på är att folk inte inser att de inte har fått någon "komplett" träning när jag träffar dem efter ett "pass" och de ska berätta hur bra de tränat. När jag försöker säga att de varken har

bränt nämnvärt med kalorier
byggt muskler
fått bättre kondition
eller blivigt starkare

så brukar jag bara få en sur blick eller utskällning. :furious:

Arne Persson
2007-04-11, 15:04
Du kanske skall ange hur många repetitioner det är och under hur kort tid med?

Men helt klart fel typ av träning om man vill bli stark, men den informationen är de bodypumpinstruktörer jag stött på väldigt tydliga med.

Vill man bli sk uthållig så är tex rodd, kanot, boxning och brottning mkt effektivare.

Tung super-/tri-/giantsetträning samt viss typ av droppsetsträning är troligen det effektivaste om man vill bli sk uthållig (Läs mjöksyratålig och STARK).

Timme
2007-05-25, 18:23
Kan tilläggas att muskeluthållighet (ungefär >25reps) jämfört med ren styrka och kondition är den förmåga som man tappar snabbast. Effekten av att gå på BP är mer eller mindre försvunnen om du inte skulle träna på två veckor. Det är också samma fenomen som leder till att väldigt starka personer kan känna sig väldigt svaga på dessa passen. De har helt enkelt inte en upptränad muskeluthållighet. Förutom musklerna runt bålen är det väldigt sällan som man har nytta av denna muskeluthållighet och inte heller ger det några hälsofördelar (vs styrka och kondition) så jag ser ingen direkt orsaken till att träna det.

Att nybörjare märken en effekt på styrkan i sig beror antagligen nästan uteslutande på att deras nervsystem blir bättre tränat och att de på så sätt får en bättre teknik.

Men som redan några andra har nämnt här i tråden så ser jag mycket hellre att folk går på bodypump istället för att inte göra nått.

Edit: varning! nu blir inlägget lite bittert
Alla typerna av träning på de stora gymmen med en instruktör är enligt mig inget att hänga i julgranen (minus spinning, core, yoga). Förutom att de oftast blir en blandning av aerob, anaerob och styrke träning (utan att egentligen förbättra något nämnvärt) ser man väldigt ofta en dålig teknik hos de som tränar plus att de förlorar en, enligt mig, väldigt viktig del i form av kroppsuppfattning då merparten av de som tränar inte tänker ett dugg på vad de gör, vilka muskler de använder eller hur de belastar sin kropp utan istället bara gör det dom blir tillsagda samtidigt som de tittar på alla andra som tränar. Detta beror förstås också en hel del på instruktören...

Det jag är trött på är att folk inte inser att de inte har fått någon "komplett" träning när jag träffar dem efter ett "pass" och de ska berätta hur bra de tränat. När jag försöker säga att de varken har

bränt nämnvärt med kalorier
byggt muskler
fått bättre kondition
eller blivigt starkare

så brukar jag bara få en sur blick eller utskällning. :furious:


Jag var bara tvungen att bumpa denna tråd. Jag håller med dig i vartenda ord.
Personligen så tror jag tyvärr att body pump startades för att det är otroligt billigt och lätt att tjäna pengar på. Ingen dyr utrustning som går sönder, endast små läta vikter.

Barbastark
2011-11-14, 15:50
Men man borde väll se en skillnad i muskelstorlek av Body Pump. Muskeln behöver väl bli större för att kunna bli uthålligare? Eller blir muskeln bara mer effektiv i hur den använder energi = högre uthållighet men inte ökad storlek?

King Grub
2011-11-14, 15:51
Muskeln behöver väl bli större för att kunna bli uthålligare?

Nej.

Barbastark
2011-11-14, 15:53
Nej.

Lol, förklara lite mer då tack

Gnusram
2011-11-14, 16:13
Men man borde väll se en skillnad i muskelstorlek av Body Pump. Muskeln behöver väl bli större för att kunna bli uthålligare? Eller blir muskeln bara mer effektiv i hur den använder energi = högre uthållighet men inte ökad storlek?

Om en muskel skulle behöva bli större för att bli mer uthållig var är då alla muskulösa marathonlöpare och andra konditionsidrottare?

Barbastark
2011-11-14, 16:21
Om en muskel skulle behöva bli större för att bli mer uthållig var är då alla muskulösa marathonlöpare och andra konditionsidrottare?

Tänker mer anaerob muskeluthållighet i form av kanske 25-50 reps intervallet.

Men fotbollsspelare brukar ju ha rätt bitiga vader även innan dem kommer upp i åldrarna och börjar köra styrketräning.

Stefan J
2011-11-14, 16:39
Jag går på ett sådant gym där de har pass så som Body Pump, Core, Aerobics osv.
Jag har själv fastnat för Body Pump passet där man kör igenom hela kroppen.
Men efter lite sökande och läsande här på sidan så verkar det som att tekniken brister väldigt mycket på dom passen...?

Jag är ingen bodybuilder, eller är ute efter extrem muskelmassa - passar då BP mig?
Jag resonerar som så att BP borde väl ge uthålliga muskler då man kör mååånga repetitioner. Det blandat med explosiva pass ute i det vanliga gymmet borde väl vara bra?

Skriv alla era erfarenheter av "Body Pump".
Vad ni tycker, och varför ni tycker så.

Bodypump är jättebra motion och är bra för de som har svårt att hitta motivation att träna ensamma (ge sig ut och springa själv, träna på gym). Men du tränar varken storlek eller styrka på det sättet de tränar utan det ligger nog närmare spinning isåfall. Ja, ett milt spinningpass för hela kroppen kanske man kan säga att bodypump är om man nu ska kolla på vilka attribut som behövs för att orka med ett helt pass.

Grazzafukkinrazzi
2011-11-14, 16:40
Bodypump är jättebra motion och är bra för de som har svårt att hitta motivation att träna ensamma (ge sig ut och springa själv, träna på gym). Men du tränar varken storlek eller styrka på det sättet de tränar utan det ligger nog närmare spinning isåfall, för det är ju också ett moderat motstånd under en lång tid, fast bara för benen då. Ja, ett spinningpass för hela kroppen kanske man kan säga att bodypump är :)

Hehe, 4 år senare ;)

edit: Dock ett hjälpsamt svar för andra i tråden kanske!

Stefan J
2011-11-14, 16:42
Haha, först tänkte jag vafan vill du? Vadå 4 år senare, kallar han mig trög eller? Sen asgarvade jag, hahahah! Jag lade inte märke till att första posten var 2007. Så genant!

King Grub
2011-11-14, 16:43
Bodypump är jättebra motion och är bra för de som har svårt att hitta motivation att träna ensamma (ge sig ut och springa själv, träna på gym). Men du tränar varken storlek eller styrka på det sättet de tränar utan det ligger nog närmare spinning isåfall. Ja, ett milt spinningpass för hela kroppen kanske man kan säga att bodypump är om man nu ska kolla på vilka attribut som behövs för att orka med ett helt pass.

Det verkar dock som om normal bodypumpträning inte ger tillräcklig stimulans för någon träningseffekt alls.

Fifteen men and 15 women completed a Body Pump workout in which VO2 and heart rate (HR) were measured continuously. The workout was performed at a mean VO2 of 14.8 ml·kg−1·min−1 (29.1% of VO2peak), HR of 123.6 b·min−1 (63.0% of HRmax), and caloric expenditure of 5.3 kcal·min−1. Tracks using primarily the lower body had higher (p < 0.01) O2, HR, kcal·min−1, and weight lifted than tracks using primarily the upper body. Men had higher (p < 0.05) VO2, HR, percentage HRmax, total kilocalories, and kcal·kg−1·min−1 during Body Pump than women, but there were no differences (p > 0.05) for VO2 in ml·kg FFM−1·min−1 and kcal·kg FFM−1·min−1. Responses were below that necessary to elicit an aerobic-training effect and were lower than responses previously reported with circuit weight training.

http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=014&page=144

Stefan J
2011-11-14, 16:47
Det verkar dock som om normal bodypumpträning inte ger tillräcklig stimulans för någon träningseffekt alls.



http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=014&page=144

Åfan, är det så illa? Så man svettas i en timme utan att varken bli starkare eller uthålligare och i princip bara förbränner kalorier i lite högre takt än i viloläge?

Springer
2011-11-14, 18:30
Om en muskel skulle behöva bli större för att bli mer uthållig var är då alla muskulösa marathonlöpare och andra konditionsidrottare?

Vi är på gymmet, men eftersom det bara är massa byggare där så SER vi inte så muskulösa ut i jämförelse... :cryout:

Sniggel
2011-11-14, 18:36
Lol, förklara lite mer då tack

Fler blodkärl kan bildas -> mer blodtillförsel och bortförsel.
Fler mitokondrier (cellens energifabrik).
Fler uthålliga fibrer och färre explosiva fibrer*, vilket är en fördel eftersom de explosiva fibrerna inte orkar jobba speciellt länge.
Dessutom tar de explosiva fibrerna stor plats så att få färre sådana till förmån för uthålliga fibrer är en klar fördel och därmed inget som gynnar muskeltillväxt utan snarare det motsatta.
Sen kan man väl lägga till att uthållighetsträning kan få effekten av att man lagrar in mer glykogen, vilket förstås kan påverka muskelstorleken positivt!

*Omvandlingen från explosiva till uthålliga fibrer är en förenklad förklaring, har för mig att det är lite mer komplext än så och någon kanske kommer in och förklarar bättre.