handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av Remeron och ökad aptit?


FP90
2007-04-10, 14:11
Hej, vet inte riktigt i vilket forum jag bör posta detta. Men prövar här.


Jag undrar som rubriken säger, om någon har erfarenheter av medicinen Remeron? Jag var ganska kraftigt underviktig för ett år sedan och bestämde mig för att gå upp i vikt och börja styrketräna. Det gick mycket bra och jag fick goda resultat, gick upp nästan 10KG på bara ett halvår, och sen 3-4KG till. Jag vet vikten av att äta mat och tvinga i sig hela tiden, och har lyckats bra med det under en tid. Sedan årsskiftet har det dock gått sämre, jag har till och med gått bakåt i reslutat, och tappat 2-3KG på alltså 4,5 månader - Trots fortsatt styrketräning.

Problemet är kosten, och att jag helt plötsligt har känt mig aptitlös.. Jag träffade läkare för ett tag sedan, och fick fylla i ett speciellt dokument med olika livsrelaterade frågor, och där kunde det kontsateras att jag av någon anledning är lätt deprimerad. Eftersom jag inte kan svara på varför jag är det, då jag inte har någon egentligen anledning att vara olycklig, så vill han medicinera mig (något jag egentligen inte riktigt gillar, aldrig gillat piller) Vilket jag också förklarade, men han menade på att en depression är just en depression när man är nere, utan att ha någon anledning till det, och/eller veta varför.

Han pratade om en medecin vid namn "Remeron" och vid efterforskning på nätet ser jag att denna medicin kan orsaka kraftig viktuppgång och ökad aptit.... I de flestas fall så ses ju detta som något negativt, men i mitt fall, så ser jag det såklart som något positivt, om man nu endast ska se det ur ett bulkperspektiv.

Så, jag undrar, är det någon här som har erfarenhet av Remeron och kan berätta lite hur det är?

/Fredrik

Cerberus
2007-04-10, 14:13
jag hade remeron 2005-2006 en kort period men jag bytte ganska omedelbart också, blev värsta sömnpiller för mig och varje dag blev ja slö o trött som en zombie.

Minns inte om min aptit sänktes men jag ville mest ligga o sova för det mesta..

Handcuff
2007-04-10, 14:20
Skrämmande många ungdomar som är deprimerade...väldigt ofta finns ett drogbruk med också. (påstår inte att du eller Cerberus gör det eller gjort så!).

F-n när jag var tonåring var knappt någon deppig...förrutom någon mobbad stackare :( Kände till 4-5st som drogade.

Idag: Halva klasser på gymnasiet som knaprar antidepressiva. Alla känner till oändligt många som drogar osv osv....hur ser det ut om 10år? :confused:

aliquis
2007-04-10, 14:22
Jag tog remeron för kort tid för att kunna säga något, men jag skulle väl snarare vilja säga att jag äter mindre på de tabletter jag har nu, eftersom tvångs och tankar kring vad man "borde" hålls nere lite och man därför kanske skiter i saker o ting lite mer.

Men visst om man är less och därför inte vill äta kanske man kan börja äta mer istället, är nog väldigt individuellt det där.

aliquis
2007-04-10, 14:23
Skrämmande många ungdomar som är deprimerade...väldigt ofta finns ett drogbruk med också. (påstår inte att du eller Cerberus gör det eller gjort så!).

F-n när jag var tonåring var knappt någon deppig...förrutom någon mobbad stackare :( Kände till 4-5st som drogade.

Idag: Halva klasser på gymnasiet som knaprar antidepressiva. Alla känner till oändligt många som drogar osv osv....hur ser det ut om 10år? :confused:Inte säkert att fallen har ökat bara det att de kanske är mer på att skriva ut ssri eftersom de väl inte ser några direkta problem med det.

Cerberus
2007-04-10, 17:06
jag har prövat droger men det är inget jag vill syssla med ofta(min barndomsvän dog av drog-livsstilen nyligen).

Jag e snart 22 så ja vet inte om ja räknas till tonåring längre :D men men, ssri gör en hel del om vardagen känns tung.

Sheogorath
2007-04-10, 18:06
Remeron (aktiv substans mirtazapin, R. är bara ett varumärke) har i terapeutiskt låga doser (under 30 mg eller något har jag för mig) en kraftigt hunger-ökande och sövande effekt. Man använder den ibland just till medicinska anorektiker för att det ger en dramatisk och snabb viktökning. +20 kg på några månader förekommer. Att den är sövande är också positivt ur en antidepressiv synvinkel om sömnproblem är en del av sjukdomsbilden.

Både den aptit-ökande och den sövande effekten avtar med tiden, och även om man ökar dosen. Då tycks den inte påverka hungern nämnvärt, och kan t.o.m. vara svagt uppiggande.