handdator

Visa fullständig version : Viktökning på rätt sätt


Agan
2007-04-10, 13:56
Hallå,

Jag har kommit igång med träning och för första gången i mitt liv lyckats öka vikt, tack vare mer och bättre kost samt gainers. Jag har varit på tok för smal i hela mitt liv och tänkte att det var dags att ändra på det.

Mitt problem är att jag tycker att vikten hamnar på "lite fel ställen". Jag förstår att man har olika anlag och genetik, men det är en smula förvirrande när det mesta av fettet hamnar på magen och inte mer på mina storkben.

Jag har börjat dra ned på kolhydraterna och öka proteinintaget för att inte lägga på mig för mycket fett. Men finns det några andra tips eller idéer? Jag har inget mot fett på kroppen, men inte samlat runt kistan. Har jag för brådis? Ska jag låta min viktuppgång gå saktare? (11kg på ca 3 månader / 3 pass styrka i veckan).

Vad är en "sund" viktökning enligt er?

Tack på förhand.

Endura
2007-04-10, 14:00
vad gör det för skillnad att du byter ut kolhydraterna mot protein om du ändå hamnar på samma energinivå?

låter som du gått upp lite väl snabbt och då måste det mesta vara fett. vart det lägger sig handlar däremot om genetik, kolla på dina föräldrar och släktingar.

hur mycket styrketränar du, hur mycket av det innefattar benen?

sakta ner din uppgång och koncentrera dig på att träna hela kroppen och att träna den rätt, samt ha en liten extra gnutta tålamod, låter som en vettigare blandning :thumbup:

Gpajpen
2007-04-10, 14:06
kolhydrat och protein ger lika mkt kcal per gram (~4.1kcal), så det blir ingen skillnad viktmässigt genom att dra bort 50g kolhydrater och ersätta med 50g protein.

en sund viktökning i mina ögon är väl ungefär i din takt, lite saktare kanske. +500-1000kcal/dag vilket blir +0,5kg-1kg/vecka.
nu ligger du nära +1000kcal i snitt/dag.

L-Sami
2007-04-10, 14:07
Vad är en "sund" viktökning enligt er?

Skulle säga 1kg i månaden, och du kommer ändå lägga på dig fett när du ligger på energiöverskott oavsett om du får största delen av energin från protein eller kolhydrater.

Cerberus
2007-04-10, 14:07
Sanningen är att du helt enkelt får acceptera fettökning om du vill öka signifikant i muskelmassa, ett stort överskott ger mer muskler än ett mindre överskott. Men ett mindre överskott ger mindre fett och mindre muskelökning också, du får helt enkelt försöka hitta balansen mellan vad du står ut med att leva(man måste ju trivas med sin kropp också, allt handlar inte om att bygga maximal muskelmassa på kortast tid möjligt).

Om du inte vill öka för fort i fettmassa runt magen så får du försöka minska överskottet helt enkelt.

Agan
2007-04-10, 14:09
vad gör det för skillnad att du byter ut kolhydraterna mot protein om du ändå hamnar på samma energinivå?

låter som du gått upp lite väl snabbt och då måste det mesta vara fett. vart det lägger sig handlar däremot om genetik, kolla på dina föräldrar och släktingar.

hur mycket styrketränar du, hur mycket av det innefattar benen?

sakta ner din uppgång och koncentrera dig på att träna hela kroppen och att träna den rätt, samt ha en liten extra gnutta tålamod, låter som en vettigare blandning :thumbup:

Tack för ditt svar,

Helt sant, energi som energi. Jag ligger fortfarande kvar i tron om att snabba kollisar är sämre än protein. Det jag menade var att kanske dra ned på gainers på vilodagar och dricka proteindrinkar istället.

Jo, det mesta jag gått upp är nog fett och vatten. Men det är något jag räknat med då jag vägde på tok för lite till att börja med.

Då jag inte har tidigare erfarenhet av styrketräning består mina pass av just helkroppspass för att bygga upp en bättre fysik over all.

Agan
2007-04-10, 14:13
Sanningen är att du helt enkelt får acceptera fettökning om du vill öka signifikant i muskelmassa, ett stort överskott ger mer muskler än ett mindre överskott. Men ett mindre överskott ger mindre fett och mindre muskelökning också, du får helt enkelt försöka hitta balansen mellan vad du står ut med att leva(man måste ju trivas med sin kropp också, allt handlar inte om att bygga maximal muskelmassa på kortast tid möjligt).

Om du inte vill öka för fort i fettmassa runt magen så får du försöka minska överskottet helt enkelt.

Japp, fettökning har jag inget problem med. Det har jag som sagt räknat med för att få en bättre anabol miljö (slänger jag mig med rätt termer efter 3 månaders surfande på detta forum?)

Får skylla på gener och träna benen hårdare med andra ord :)

Tack för alla svar.

Cerberus
2007-04-10, 14:16
Jag har för mig att mycket mättat fett kan bidra till bukfetman(som inte bara är ful utan riktigt farlig för hälsan) så väldigt mycket sånt kan ju va att undvika och äta nyttigare fetter som nötter, oljor i maten osv.

Endura
2007-04-10, 14:39
Har ett minne av att jag läst någonstans i forumet att det gäller att ha balans på uppgången för att få maximal effekt vad gäller ökningen av muskelmassa... Nåt om att om man blir för fet så bygger man inte massa på samma sätt längre...?

Eddie Vedder
2007-04-10, 14:43
Har ett minne av att jag läst någonstans i forumet att det gäller att ha balans på uppgången för att få maximal effekt vad gäller ökningen av muskelmassa... Nåt om att om man blir för fet så bygger man inte massa på samma sätt längre...?

Det stämmer, ju högre fettmassa man har desto mer effektiv blir kroppen på att lagra fett av överskottet. Alltså ju fetare man blir desto lättare blir man mer fet.:( Fortfarande stimuleras muskelanabolism av ett kcalöverskott självklart men i lägre grad i förhållande til fettökningen.

Så bulken bör hållas någorlunda kontrollerad om man inte vill öka för mycket i fettmassa.

Endura
2007-04-10, 14:47
Tack Eddie, du är en pärla :thumbup:

Eddie Vedder
2007-04-10, 14:50
Tack Eddie, du är en pärla :thumbup:

:em:

nutz
2007-04-10, 14:56
Jag har för mig att mycket mättat fett kan bidra till bukfetman(som inte bara är ful utan riktigt farlig för hälsan) så väldigt mycket sånt kan ju va att undvika och äta nyttigare fetter som nötter, oljor i maten osv.

Den bukfetma som är farlig ser du inte, den är viskeral och ligger tätt packad runt dina organ och muskler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bukfetma

Cerberus
2007-04-10, 17:08
bukfetman brukar väl synas i form av ölmage?

nutz
2007-04-10, 17:41
bukfetman brukar väl synas i form av ölmage?

Ja.

Mitt fel, förhastade mig.. :smash: