handdator

Visa fullständig version : Bänkpress i smith


Starfighter
2007-04-10, 12:26
Är det någon skillnad på att köra bänkpress i smith jämnfört med helt vanlig bänkpress?

Nitrometan
2007-04-10, 12:27
Ja.

Starfighter
2007-04-10, 12:33
Vad?

Sandberg
2007-04-10, 12:37
Du behöver inte jobba med balans och stabilitet när du kör i Smith-maskin.

Starfighter
2007-04-10, 12:39
Du behöver inte jobba med balans och stabilitet när du kör i Smith-maskin.

mm, men har det betydelse för muskeluppbyggnaden eller är det ungefär samma sak?

G-Spot
2007-04-10, 12:46
mm, men har det betydelse för muskeluppbyggnaden eller är det ungefär samma sak?


Det måste väl vara samma sak.

Sandberg
2007-04-10, 12:47
Att muskelutvecklingen i bröstet skulle vara sämre av Smith har jag svårt att tro. Men skillnaden är att när övningen görs i Smithen är det en ledad rörelse, alltså precis som alla andra maskiner. Man ska alltid försöka träna med fria vikter eftersom det bygger upp koordination, små stabiliserande muskler och det ger en mer "naturlig rörelse".

Starfighter
2007-04-10, 12:53
Att muskelutvecklingen i bröstet skulle vara sämre av Smith har jag svårt att tro. Men skillnaden är att när övningen görs i Smithen är det en ledad rörelse, alltså precis som alla andra maskiner. Man ska alltid försöka träna med fria vikter eftersom det bygger upp koordination, små stabiliserande muskler och det ger en mer "naturlig rörelse".

Ok, jag tycker om att köra med den "fria bänkpressen" men har en kompis vars vänster arm inte värkar tillåta det, då han krockat och vart förlamad i några månader i vänster arm och nu efter det inte har riktigt kommit tillbaka och är mycket svagare i vänster arm. Så då kan jag lika gärna köra med den om det inte är någon större skillnad!

Raggis
2007-04-10, 12:59
Ok, jag tycker om att köra med den "fria bänkpressen" men har en kompis vars vänster arm inte värkar tillåta det, då han krockat och vart förlamad i några månader i vänster arm och nu efter det inte har riktigt kommit tillbaka och är mycket svagare i vänster arm. Så då kan jag lika gärna köra med den om det inte är någon större skillnad!

Varför ska du bli lidande för din kompis olycka? Kör riktig bänk om du nu klarar av det.

Starfighter
2007-04-10, 13:06
Varför ska du bli lidande för din kompis olycka? Kör riktig bänk om du nu klarar av det.

Varför skulle jag lida av att köra lite smith? Jag kan tänka mig att göra det för han skull

rolf
2007-04-10, 13:25
Varför skulle jag lida av att köra lite smith? Jag kan tänka mig att göra det för han skull

Jag ser absolut inte logiken i att du ska byta övning "för hans skull"? :confused:

stellan
2007-04-10, 13:34
Varför skulle jag lida av att köra lite smith? Jag kan tänka mig att göra det för han skull

Du förstår väl att det fortfarande är dina muskler som påverkas, inte hans..

Starfighter
2007-04-10, 13:35
Men när det endå inte gör någon stor skillnad, så behöver vi inte göra båda upptagna. (både smithen och vanliga)

Oktay
2007-04-10, 13:36
mitt vänstra övre bröst har blivit större av att jag kört i smithen :s...tror jag

Rahf
2007-04-10, 16:33
Men när det endå inte gör någon stor skillnad, så behöver vi inte göra båda upptagna. (både smithen och vanliga)

Du skall träna för att du ska få bästa möjliga utveckling. Du går inte till gymmet bara för att du ska vara schysst mot din kompis eller? Kör vanlig bänk, det blir bäst så.

vesterberg
2007-04-10, 16:45
haha, snacka om att många här verkligen är resultatpilska, fan vad livat det blev.

jag tycker det verkar som en bra idé att du kör smith med din polare. träna är roligt, speciellt när man gör det med en eller några polare. att komma tillbaks från en skada är nog jobbigt, tro mig - jag vet efter ett par arm- och benbrott, det är lätt att tappa suget, att kunna träna med en polare som är nog schysst att kunna justera sitt schema lite är uppskattat. kör smith tills han börjar komma igång så går ni över till vanlig bänkpress sen. du fortsätter ju bygga även om du missar lite balans och kordination ett tag.

Salus
2007-04-10, 16:47
Jag är ingen smithfantast, men man kan träna explosivitet i smith på ett sätt som är omöjligt med fri stång. Det jag pratar om är att accelerera upp vikten snabbast möjligt i bottenläget, kanon för styrkan i pecsen :)

130kg finsk sisu
2007-04-10, 18:13
fortfarande alltför många som är betuttade av brösttänkandet!
Bänkpress är en basövning. Ingen bröstövning.

Det där var OT.

OT så säger jag att jag fördrar fri stång...

Starfighter
2007-04-10, 18:16
haha, snacka om att många här verkligen är resultatpilska, fan vad livat det blev.

jag tycker det verkar som en bra idé att du kör smith med din polare. träna är roligt, speciellt när man gör det med en eller några polare. att komma tillbaks från en skada är nog jobbigt, tro mig - jag vet efter ett par arm- och benbrott, det är lätt att tappa suget, att kunna träna med en polare som är nog schysst att kunna justera sitt schema lite är uppskattat. kör smith tills han börjar komma igång så går ni över till vanlig bänkpress sen. du fortsätter ju bygga även om du missar lite balans och kordination ett tag.

Precis så jag tänkte :thumbup: Jag tränar med honom tills han kommer tillbaka med vänster arm och kan fortsätta med vanlig bänk

Diggler
2007-04-10, 18:16
Personligen får jag ont i axlarna efter ett tag om jag bänkar i smithen, oavsett om det är flat eller incline. Vad det beror på, eller om det bara gäller mig kan jag inte svara på.

I smithen kan man även pressa mer med ena sidan utan att det märks, och bli snedtränad. Använd hantlar.

Arnoldski
2007-04-10, 18:26
Bänkpress är en basövning. Ingen bröstövning.


Vad är riktiga bröstövningar då??
:confused:

Emil_Larsson
2007-04-10, 18:31
Kör i smith om du vill, kör vanlig om du vill. What's the problem?

130kg finsk sisu
2007-04-10, 18:33
Visst tränar bänkpress bröst oxå. Om du gör övningen så att du lyfter mest med brösten. Men vad jag har sett så majoriteten gymtränande gör övningen på så sätt att de lyfter med hela överkroppen. T.ex Desto mer man bryggar ju mer kopplas brösten bort.
Men vill man träna bröst är hantelpressar(med rätta vinklar), flyes, pec-deck osv...

Lallle
2007-04-10, 18:40
det är töntigare att köra i smith

Starfighter
2007-04-10, 18:41
Visst tränar bänkpress bröst oxå. Om du gör övningen så att du lyfter mest med brösten. Men vad jag har sett så majoriteten gymtränande gör övningen på så sätt att de lyfter med hela överkroppen. T.ex Desto mer man bryggar ju mer kopplas brösten bort.
Men vill man träna bröst är hantelpressar(med rätta vinklar), flyes, pec-deck osv...

Jasså, nu lärde man sig något nytt! Så du säger alltså att om jag vill få bästa resultat ska jag köra mer hantelpressar, flyes och pec-decks?

Emil_Larsson
2007-04-10, 18:41
det är töntigare att köra i smith

:hbang:

Riktiga män kör original

Starfighter
2007-04-10, 18:42
:hbang:

Riktiga män kör original

Dom säger väl också att riktiga män väger 90+ (eller tresiffrigt säger vissa) så där ligger du väl bet endå :laugh:

Emil_Larsson
2007-04-10, 18:44
Dom säger väl också att riktiga män väger 90+ (eller tresiffrigt säger vissa) så där ligger du väl bet endå :laugh:

Riktiga män väger över 90kg, kanske inte blir mitt närmsta mål, men att bänka 90kg är något att sträva efter.

Eller snarare en t-shirt:

Jag bänkar 100kg lätt

Starfighter
2007-04-10, 18:46
Riktiga män väger över 90kg, kanske inte blir mitt närmsta mål, men att bänka 90kg är något att sträva efter.

Eller snarare en t-shirt:

Jag bänkar 100kg lätt

respekt! :thumbup:

130kg finsk sisu
2007-04-10, 18:48
Jag vet inte vilka mål du har?

130kg finsk sisu
2007-04-10, 18:48
Det finns 2 Ålänningar som går runt med tröjan "riktiga män bänkar 300kg".
:hbang:

Starfighter
2007-04-10, 18:49
Jag vet inte vilka mål du har?

Att få volym på brösten.

130kg finsk sisu
2007-04-10, 18:55
JAg säger så här: Visst SKA du träna bänkpress för att den är basövning som aktiverar hela överkroppen. Men det finns andra övningar om du vill leka bröst

Ganymedes
2007-04-10, 19:15
Jag kör både bänkpress och smithpress. Kör i smith när jag är ensam och inte har någon som kan spotta mig, ifall jag vill prova lite tyngre vikter. Fast 100 kg i smith är inte samma som 100 kg i fribänk.

hobbitar
2007-04-10, 19:23
Det finns 2 Ålänningar som går runt med tröjan "riktiga män bänkar 300kg".
:hbang:

Jag har en T-shirt med texten:

"Riktiga män skryter inte med att dom bänkar över 300kg"

130kg finsk sisu
2007-04-10, 19:29
haha du är patetisk hobbitar. Lyfter man över 300kg är detta så unikt så att i detta fall unnar jag Ove&Kenta det.
Att jag själv inte skaffat nån sån tröja än beror på lathet...

Ryska_raketen
2007-04-10, 19:33
Jag har en T-shirt med texten:

"Riktiga män kör pushdowns i persiennerna"

ok

GymTT
2007-04-10, 19:35
Men när det endå inte gör någon stor skillnad, så behöver vi inte göra båda upptagna. (både smithen och vanliga)

Jag hade föredragit vanlig bänkpress för att bli stark i alla småmuskler, samt bygga en bra balans/koordination för att förebygga skador.

Gpajpen
2007-04-10, 19:38
RR lol

Allan
2007-04-10, 19:47
Dags att reda ut det här nu.
Först - vill man bygga bröst - pectoralis - är hantelpressar den mest effektiva övningen; både plan och lutande. Anledningen är att man kan gå djupare med hantlar och på så vis arbeta muskeln i hela dess längd.
Men...eftersom man fördelar trycket effektivare genom en stång kan man ladda på bra mycket mer vikt i bänkpress, och det är inte heller dåligt för pectoralis utveckling - ni vet överbelastning. Gör man 150 i bänk betyder det inte alls att man klarar av samma resp med 75 kgs hantlar, och anledningen till det är naturligtvis balansen (som man håller bättre med en stång).
Dessutom finns ju möjligheten att vrida handen till en mer bekväm position med hantlar, vilket man inte kan göra i bänkpressen - där låser man ut vilket ger en gynnsam hävarm.
Nå, bröstkorgen består ju inte enbart av pectoralis, men fortfarande är det hur djupt man kommer med armbågarna som avgör hur mycket pectoralis ska få jobba, och då måste man börja tänka på utförandet.
Vill man få en effektiv bröstövning av bänkpress ska man hålla smalt, och föra armbågarna rakt ut från kroppen. Nu blir det både vingligt och dessutom måste de flesta ta av nästan all vikt, och då tappar övningen i effektivitet igen.
Men å andra sidan är det naturliga utförandet att stången inte gör en rakt-upp-rakt-ner-rörelse, eftersom vi inte aktiverar pectoralis- frontdelta. triceps på det viset. Stången gör istället en lutande rörelse,som återigen är gynnsammare för pecsen. Om det är de man är ute efter.
Nå, smithen då?
Som ersättning för plan bänkpress är den ett nerköp. Man måste följa stången bana, och i enlighet med vad jag skrev ovan kommer man att minska aktiveringen av musklerna. Dessutom kommer man när det blir tungt att pressa stången mot gejdrarna, vilket är jättebra om man har glidfria lager (minns den där todden på Exhale som reppade på trehundra i böj, och när filmen ÄNtLIGEN dök upp var det kvartsböjjar i en supersmord Smith...) för då kommer man att få hjälp - man kommer nämligen att applicera kraften snett underifrån men man får ingen mekanisk effekt av det - man fuskar helt enkelt.
Emellanåt rekommenderar jag nybörjare att köra bänk i smithen - av den enkla anledningen att de ska komma igång istället för att valpa runt med tjugo kilo i flera veckor (för då lägger de av..).
Men däremot är smithen bra som lutande press, för att aktivera pectoralis minor (neh jag ORKAR inte lägga upp nån anatomibild), eftersom man då med fördel ska hålla smalt och sikta med stången mycket högt upp på bröstkorgen.
Men vill man ha en bättre övning just för bröst - kör hantelpressar. Pecdec och cablecross är jättebra övnngar - för Martin Kjellström...

GI-Joe
2007-04-11, 06:27
Det är väl som Allan säger, Hantel pressar är väldigt bra övning för bröst

Karl_alfred
2007-04-11, 10:06
för Martin Kjellström...

Hahaha skönast idag!

Vad anser du om svankandes vara eller icke vara?

Tigerkotten
2007-04-11, 11:38
Jag kör både bänkpress och smithpress. Kör i smith när jag är ensam och inte har någon som kan spotta mig, ifall jag vill prova lite tyngre vikter. Fast 100 kg i smith är inte samma som 100 kg i fribänk.

Vad menar du med 100kg i smith är inte samma som 100kg fribänk? Att man tar mera i smithen? Beror väl på smith till smith.

Jag gjorde en tråd om det där förut http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63222

"En studie undersökte 1RM för 32 erfarna lyftare i bänkpress och knäböj med fria vikter jämfört med bänkpress och knäböj i Smithmaskin. Studien visade att för bänkpress med fria vikter var 1RM ungefär 16 procent högre än för bänkpress i Smithmaskin. Forskarna gissar att det var Smithmaskinens fixerade rakt upp och rakt ner-rörelse som inte följer den rörelsebana som de flesta har när de kör bänkpress."

Nitrometan
2007-04-11, 12:12
Vad menar du med 100kg i smith är inte samma som 100kg fribänk? Att man tar mera i smithen? Beror väl på smith till smith.

Det är inte samma sak. Bara så. Två olika övningar.

Du behöver balansera vikten i vanlig bänk och kan hitta din bästa rörelsebana.

Tigerkotten
2007-04-11, 14:20
Det är inte samma sak. Bara så. Två olika övningar.

Du behöver balansera vikten i vanlig bänk och kan hitta din bästa rörelsebana.

Självklart är det 2 olika övningar. Men vad jag menade var bara att säg maxar 100kg i smith, så kan man också orka med 100kg eller mera i fritt (självklart kan det också vara mindre).

Raggis
2007-04-11, 14:39
Självklart är det 2 olika övningar. Men vad jag menade var bara att säg maxar 100kg i smith, så kan man också orka med 100kg eller mera i fritt (självklart kan det också vara mindre).

Hmm. Jag maxar ca 10-15 kg mer i smithen. Jag tror det skiljer sig ganska mycket faktiskt. Men, det är väl flera faktorer som spelar roll.

hobbitar
2007-04-11, 15:08
haha du är patetisk hobbitar

Tack :)

Jag tycker bara det låter ganska så fjantigt att gå runt med en sådan tröja(om dom nu inte har dom mest för skojjs skull/ironi).

Givetvis tycker jag det är extremt bra gjort av grabbarna att bänka över 300kilo och det ska dom ha mycket cred för också!

men det låter inte så ödmjukt att gå omkring och skryta över att man bänkar mycket.

Allan
2007-04-11, 18:44
Självklart är det 2 olika övningar. Men vad jag menade var bara att säg maxar 100kg i smith, så kan man också orka med 100kg eller mera i fritt (självklart kan det också vara mindre).

För de flesta är det så att man orkar mer i Smithmaskinen (och de skiljer sig inte åt speciellt mycket) än med fri stång. Gäller det lutande bänk är det en definitiv skillnad, eftersom man eliminerar balans. och koordinationsproblem.
Det är två olika övningar och man ska inte förvänta sig att hitta nån slags naturlig korrelation dem emellan...

Hobbitar, det är tveksamt om det finns några mer avslappnade snubbar än de där två... Aldrig hört talas om Ålands KK??

GI-Joe
2007-04-11, 18:53
För de flesta är det så att man orkar mer i Smithmaskinen (och de skiljer sig inte åt speciellt mycket) än med fri stång. Gäller det lutande bänk är det en definitiv skillnad, eftersom man eliminerar balans. och koordinationsproblem.
Det är två olika övningar och man ska inte förvänta sig att hitta nån slags naturlig korrelation dem emellan...

Hobbitar, det är tveksamt om det finns några mer avslappnade snubbar än de där två... Aldrig hört talas om Ålands KK??

Så blir det ett ja eller nej till skillnaden av muskeluppbyggnaden?

Allan
2007-04-11, 19:03
Lutande bänk - incline bench - har ungefär samma effekt vare sig man kör den med fri stång eller i Smithmaskin. Vanlig bänk är bättre både för massa och styrka än plan bänk i Smith.
Vill man bli duktig i vanlig bänk förlorar man snarast på att emellanåt leka planbänk i smithen. Man kan inte ta med sig resultat gjorda i smithmaskin till fri stång - de kommer stanna vid smithmaskinen.
Däremot är det nyttigt med hantelpressar både för vanlig plan bänk och nsed bänk i smithen.

Rcäker det så?

130kg finsk sisu
2007-04-11, 19:14
Givetvis är det med stor ironi de bär dessa tröjor.
Men i princip är ju det inte mindre kaxigare att bära en "riktiga män bänkar 300kg" än att vara en stor byggare i linne?
JAg menar man visar ju upp sej?

Jag är ingen expert på Sverige, men är inte ditt uttalande att det är "fjantigt" direkt taget ur det som man kallar jantelagen? Rätta mej gärna om jag har fel...

Allan du har väl både byggt och tävlat i bänkpress! Skiljer din bänkpressträning gällande utförandet mycket?

hobbitar
2007-04-11, 19:24
Givetvis är det med stor ironi de bär dessa tröjor.
Men i princip är ju det inte mindre kaxigare att bära en "riktiga män bänkar 300kg" än att vara en stor byggare i linne?
JAg menar man visar ju upp sej?

Jag är ingen expert på Sverige, men är inte ditt uttalande att det är "fjantigt" direkt taget ur det som man kallar jantelagen? Rätta mej gärna om jag har fel...

Allan du har väl både byggt och tävlat i bänkpress! Skiljer din bänkpressträning gällande utförandet mycket?

Finsk sisu jag menar inget illa om dessa killar men jag fick en bild i huvudet att dom gick omkring med sina t-shirts och såg extremt nöjda ut.
Jag kan faktiskt störa mig på byggare som går omkring i linnen med storlek XS på stan också. Visa upp kroppen kan dom göra på Scen/tävlingar.

Vore det inte ganska fjantigt av kampsportare att stå och göra flashiga sparkar mitt på stan?

130kg finsk sisu
2007-04-11, 19:30
Visst skulle det se fjantigt ut.
Men jag säger det än en gång att känner man "killarna" vet man att kaxighet inte ingår i deras repertoar. Nåja nog pratat om OVe&Kenta som ofrivilligt kom med i diskussionen.

hobbitar
2007-04-11, 19:31
Visst skulle det se fjantigt ut.
Men jag säger det än en gång att känner man "killarna" vet man att kaxighet inte ingår i deras repertoar. Nåja nog pratat om OVe&Kenta som ofrivilligt kom med i diskussionen.

Ja jag ska väl egentligen inte uttala mig om folk jag inte har träffat men som sagt var fick jag en negativ bild i mitt huvud.

Klart slut!

Diggler
2007-04-11, 20:50
Pectoralis minor tränar man bäst genom att få astmatiska besvär.

FinnPower
2007-07-20, 23:22
Bara för att reda ut det där med t-skjortorna:
Medlemmarna i vår klubb lät trycka upp en sån vardera som presenter till mig och Ove efter ett mycket framgångsrikt SL-år, mest på skoj förstås.

Kräket
2008-03-31, 19:38
Hänvisad till denna tråd från en annan. Läste igenom den och hittade några saker jag gärna skulle vilja fortsätta diskutera.

Dags att reda ut det här nu.
Först - vill man bygga bröst - pectoralis - är hantelpressar den mest effektiva övningen; både plan och lutande. Anledningen är att man kan gå djupare med hantlar och på så vis arbeta muskeln i hela dess längd.
Men...eftersom man fördelar trycket effektivare genom en stång kan man ladda på bra mycket mer vikt i bänkpress, och det är inte heller dåligt för pectoralis utveckling - ni vet överbelastning. Gör man 150 i bänk betyder det inte alls att man klarar av samma resp med 75 kgs hantlar, och anledningen till det är naturligtvis balansen (som man håller bättre med en stång).
Dessutom finns ju möjligheten att vrida handen till en mer bekväm position med hantlar, vilket man inte kan göra i bänkpressen - där låser man ut vilket ger en gynnsam hävarm.
Nå, bröstkorgen består ju inte enbart av pectoralis, men fortfarande är det hur djupt man kommer med armbågarna som avgör hur mycket pectoralis ska få jobba, och då måste man börja tänka på utförandet.
Vill man få en effektiv bröstövning av bänkpress ska man hålla smalt, och föra armbågarna rakt ut från kroppen. Nu blir det både vingligt och dessutom måste de flesta ta av nästan all vikt, och då tappar övningen i effektivitet igen.
Men å andra sidan är det naturliga utförandet att stången inte gör en rakt-upp-rakt-ner-rörelse, eftersom vi inte aktiverar pectoralis- frontdelta. triceps på det viset. Stången gör istället en lutande rörelse,som återigen är gynnsammare för pecsen. Om det är de man är ute efter.
Nå, smithen då?
Som ersättning för plan bänkpress är den ett nerköp. Man måste följa stången bana, och i enlighet med vad jag skrev ovan kommer man att minska aktiveringen av musklerna. Dessutom kommer man när det blir tungt att pressa stången mot gejdrarna, vilket är jättebra om man har glidfria lager (minns den där todden på Exhale som reppade på trehundra i böj, och när filmen ÄNtLIGEN dök upp var det kvartsböjjar i en supersmord Smith...) för då kommer man att få hjälp - man kommer nämligen att applicera kraften snett underifrån men man får ingen mekanisk effekt av det - man fuskar helt enkelt.
Emellanåt rekommenderar jag nybörjare att köra bänk i smithen - av den enkla anledningen att de ska komma igång istället för att valpa runt med tjugo kilo i flera veckor (för då lägger de av..).
Men däremot är smithen bra som lutande press, för att aktivera pectoralis minor (neh jag ORKAR inte lägga upp nån anatomibild), eftersom man då med fördel ska hålla smalt och sikta med stången mycket högt upp på bröstkorgen.
Men vill man ha en bättre övning just för bröst - kör hantelpressar. Pecdec och cablecross är jättebra övnngar - för Martin Kjellström...

Det fetmarkerade undrar jag över, d.v.s. grepp-vidden vid stången. Jag har för mig att man i tidigare diskussioner sagt att ju bredare grepp man har, desto mer kopplas bröst in och bottenstyrka tränas?

Ju smalare grepp, desto mer tycker jag personligen triceps kopplas in. Smalbänk t.ex. är väl främst en tricepsövning.

Någon som har lust att klargöra detta lite för mig? :confused:

najen
2008-03-31, 19:40
I smith tar jag 80 och i bänk 70, trodde först inte det var nån skillnad och hade gått runt och berättat att jag tog 80 i bänk, sen när jag började träna med min kompis fick jag stå där med skägget i bänkpressen :P

Allan
2008-03-31, 19:53
Hänvisad till denna tråd från en annan. Läste igenom den och hittade några saker jag gärna skulle vilja fortsätta diskutera.



Det fetmarkerade undrar jag över, d.v.s. grepp-vidden vid stången. Jag har för mig att man i tidigare diskussioner sagt att ju bredare grepp man har, desto mer kopplas bröst in och bottenstyrka tränas?

Ju smalare grepp, desto mer tycker jag personligen triceps kopplas in. Smalbänk t.ex. är väl främst en tricepsövning.

Någon som har lust att klargöra detta lite för mig? :confused:

Hur brett håller du om du tränar hantelpressar? Förmodligen bredare än vid smalbänk, inte sant? Där nånstans har du en bra bredd. Funderea på följande - dips är en extremt bra bröstövning, och man håller en smal fattning där. Vad skulle hända om du prövade köra dips mycket brett? Var skulle det kännas tror du? I bröstet eller i axlarna?

Wao
2008-03-31, 19:56
Hänvisad till denna tråd från en annan. Läste igenom den och hittade några saker jag gärna skulle vilja fortsätta diskutera.



Det fetmarkerade undrar jag över, d.v.s. grepp-vidden vid stången. Jag har för mig att man i tidigare diskussioner sagt att ju bredare grepp man har, desto mer kopplas bröst in och bottenstyrka tränas?

Ju smalare grepp, desto mer tycker jag personligen triceps kopplas in. Smalbänk t.ex. är väl främst en tricepsövning.

Någon som har lust att klargöra detta lite för mig? :confused:

Precis som du, så tycker jag också att triceps kopplas in mer utav att hålla ett smalt grepp. *jorgen*

Kräket
2008-03-31, 20:03
Hur brett håller du om du tränar hantelpressar? Förmodligen bredare än vid smalbänk, inte sant? Där nånstans har du en bra bredd. Funderea på följande - dips är en extremt bra bröstövning, och man håller en smal fattning där. Vad skulle hända om du prövade köra dips mycket brett? Var skulle det kännas tror du? I bröstet eller i axlarna?

Oj, nu är jag inne i en bänk-period (brukar försöka variera och det är snart dags att byta, därav mitt intresse för tråden) så jag har inte kört hantelpressar på ett tag.

I bänk kör jag med pekfingrarna vid de "omarkerade" ringarna på stången. Såvitt jag förstått är det greppet det bredast tillåtna vid SL-tävlingar. Dips kör jag också, fast då primärt som en triceps-övning (dock på mitt bröst & triceps-pass, som en bra "övergångsövning").

Intressant iallafall. Ska som sagt försöka gå över till hantelpress nu, och ska bli spännande att se/känna om det blir någon skillnad i bröstmuskulaturen.

Cilia
2008-03-31, 20:07
Funderea på följande - dips är en extremt bra bröstövning, och man håller en smal fattning där. Vad skulle hända om du prövade köra dips mycket brett? Var skulle det kännas tror du? I bröstet eller i axlarna?
aahaa, nu förstår jag Fairings dipsställing och varför Ironbobbies har så bra axlar.

Allan
2008-03-31, 20:14
Precis som du, så tycker jag också att triceps kopplas in mer utav att hålla ett smalt grepp. *jorgen*

Klart att det gör. Men tycker du att triceps kopplas in ännu mer i hantelpressar, där du rimligen håller ett smalare grepp än när du håller "smalt" i bänk? Precis som jag skrivit tidigare - det handlar ju om att hitta en balans mellan belastning och utförande

Allan
2008-03-31, 20:15
aahaa, nu förstår jag Fairings dipsställing och varför Ironbobbies har så bra axlar.

Eller varför vi normalbyggda får ont i axlarna av den?

Wao
2008-03-31, 20:17
Klart att det gör. Men tycker du att triceps kopplas in ännu mer i hantelpressar, där du rimligen håller ett smalare grepp än när du håller "smalt" i bänk? Precis som jag skrivit tidigare - det handlar ju om att hitta en balans mellan belastning och utförande

Så sant, så sant. Ska titta vidare på detta på onsdag då jag har mitt bröstpass och hålla lika brett/smalt i bänk som i hantelpress :hbang:

Allan
2008-03-31, 20:21
...och ska bli spännande att se/känna om det blir någon skillnad i bröstmuskulaturen.

Dips är en extremt underskattad bröstövning, men just den och hantelpressar kan vara nyckeln till ett bra bröstparti

selmir
2008-03-31, 20:25
Den viktiga frågan är väl hur mycket man tjänar att köra plan hantelpress mot plan bänkpress. Om man tex kör 10 pres på 100kg på bänken, eller om man hantelpressar 40 kg ?? Som Allan sa oftar tar man mer i bänk än i hantelpress (sammanlagd vikt). Tror inte det finns något optimalt, utan man ska känna efter och variera mycket, köra cykler. Många som haltelpressar brukar slänga på massa vikt och sedan inte gå tillräckligt djupt ner och då är det ju lika bra att köra plan bänk.

Lillgrabben
2008-03-31, 20:26
Dips är en extremt underskattad bröstövning, men just den och hantelpressar kan vara nyckeln till ett bra bröstparti
*flex*
Just dips är en gammal klassisk basövning för överkroppen, som många mer eller mindre glömt bort numer.

Kan man bara träna dips utan att få ont / riva sönder axlarna är den riktigt kalasbra!

tompa39
2008-04-03, 19:55
Hur är det att köra nedåtlutande bänkpress i smithen då? Tar inte det bra på nedre delen av bröstmuskeln, eller kan man ta och skippa den övningen?

Allan
2008-04-03, 20:02
Hur är det att köra nedåtlutande bänkpress i smithen då? Tar inte det bra på nedre delen av bröstmuskeln, eller kan man ta och skippa den övningen?

Jag har tidigare angett den övningen som en av de absolut mest värdelösa utom för specialister på bänk. Man kan inte träna undersidan av bröstmuskeln specifikt - mer om decline bench här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=36751)

tompa39
2008-04-03, 20:06
Jag har tidigare angett den övningen som en av de absolut mest värdelösa utom för specialister på bänk. Man kan inte träna undersidan av bröstmuskeln specifikt - mer om decline bench här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=36751)

Okej, ska kika på tråden :thumbup:

Jonny_88
2008-04-03, 22:03
Klart att det gör. Men tycker du att triceps kopplas in ännu mer i hantelpressar, där du rimligen håller ett smalare grepp än när du håller "smalt" i bänk? Precis som jag skrivit tidigare - det handlar ju om att hitta en balans mellan belastning och utförande
Går ju inte riktigt att jämföra så. Då om du pressar mer än nödvändigt med triceps i hantelpress kommer hantlarna bara att pressas utåt. Och det blir mindre gynnsam hävstång för bröstet.
Och i bänkpress kommer ju den kraften att förflytta stången uppåt (samtidigt som det måste motverkas för att inte armbågarna ska förflytta sig neråt) då händerna inte kan röra sig ifrån varandra.
Däremot kan man ju också i hantelpress (sker naturligt) hålla underarmarna lite inåtvinklade och hålla emot med triceps för att få en gynnsammare hävstång för bröstet.


Om jag skulle vilja köra lite mer nedre bröst (inte bara dock) skulle jag kört pullovers. Har ingen erfarenhet av dips...