handdator

Visa fullständig version : herregud


Jacksatan
2007-04-09, 22:55
Kan det vara såhär jävla illa eller är det expressen som fabricerat hälften?

http://www.expressen.se/nyheter/utrikes/1.630862

Baan
2007-04-09, 22:56
cnn kanske är bättre..

http://www.cnn.com/2007/LAW/04/09/dna.exonerate.ap/

Ganymedes
2007-04-09, 22:56
Klart att det kan vara så. Det har hänt förr och kommer hända igen. Människan och dess lagar/domstolar är långt ifrån perfekta av naturliga skäl.

Larsen
2007-04-09, 23:02
Sånt är bara stört...

Obnoxious
2007-04-09, 23:20
förvånar mig inte en sekund.

Carolinew
2007-04-09, 23:40
Lite värre för de som blivit dömda till döden... lite svårt att ta tillbaka en sån dom *rolleyes*

David86
2007-04-09, 23:51
Lite värre för de som blivit dömda till döden... lite svårt att ta tillbaka en sån dom *rolleyes*
Svårt att ge tillbaka 10 år också..

Carolinew
2007-04-09, 23:54
Svårt att ge tillbaka 10 år också..

Hm han kan ju få vara med i det där programmet "10 years younger" eller vad det nu hette... ;)

Nä men visst är det jävligt tragiskt.

Dajollee
2007-04-10, 06:22
d e ju många som blir oskyldigt dömda specielt färgade.. såg nåt på tv för ett tag sen hehehehheheheheheehee

raQblad
2007-04-10, 08:46
Tänk er känslan av att komma ut tio år senare. Hämndlysten? Arg? Ledsen? Jag undrar hur tusan man tar det där alltså....

Empe
2007-04-10, 08:59
Tänk er känslan av att komma ut tio år senare. Hämndlysten? Arg? Ledsen? Jag undrar hur tusan man tar det där alltså....

stog ju på CNN att han inte var nå arg på staten.

corbendallas
2007-04-10, 09:05
d e ju många som blir oskyldigt dömda specielt färgade.. såg nåt på tv för ett tag sen hehehehheheheheheehee
Är det roligt?:smash:

skaparn
2007-04-10, 09:05
stog ju på CNN att han inte var nå arg på staten.

Något säger mig att han nog ändå har rätt till att känna viss bitterhet. Eller så är han kristen.

Giles, who left with courtroom with a smile, said he doesn't hold a grudge against the state. The judge complimented him on his positive attitude about his ordeal

Investigators ignored another man with a similar name: James Earl Giles. That Giles lived across the street from the victim and had previously been arrested with Brown on other charges, the attorneys said. He died in prison in 2000 while serving time for robbery and assault.

Stoltz
2007-04-10, 09:08
d e ju många som blir oskyldigt dömda specielt färgade.. såg nåt på tv för ett tag sen hehehehheheheheheehee

....?

Empe
2007-04-10, 09:09
Något säger mig att han nog ändå har rätt till att känna viss bitterhet. Eller så är han kristen.

Självklart, men han är säkert jävligt glad också att han blitt helt friad från alla anklagelser.

raQblad
2007-04-10, 09:24
Självklart, men han är säkert jävligt glad också att han blitt helt friad från alla anklagelser.But still. De tog tio ÅR av hans liv...

Jacksatan
2007-04-10, 09:38
Det här är ju utilitarismen dragen till sin spets. Låt grannskapet sova gott om nätterna med vetskapen om att polisen burat in våldtäktsmannen. Så klart till stor sorg för han som åker dit, men den kommer ändå inte väga upp alla andras lycka över att slippa vara rädda, när man sätter in allt i lyckokalkylen.

Nina L
2007-04-10, 09:42
Stackars människa. :(

Stoltz
2007-04-10, 09:44
Det här är ju utilitarismen dragen till sin spets. Låt grannskapet sova gott om nätterna med vetskapen om att polisen burat in våldtäktsmannen. Så klart till stor sorg för han som åker dit, men den kommer ändå inte väga upp alla andras lycka över att slippa vara rädda, när man sätter in allt i lyckokalkylen.

Så du menar att det värt att en människa får lida för att grannskapet ska få vila i falsk säkerhet?

coxie
2007-04-10, 09:57
Så du menar att det värt att en människa får lida för att grannskapet ska få vila i falsk säkerhet?

Host... Sarkasm.

Wennerberg
2007-04-10, 10:12
Det var någon kille som satt 25 år innan han friades nu i år. sjukt alltså.

Stoltz
2007-04-10, 10:20
Host... Sarkasm.

Glöm vad jag skrev, stressad och för mycket kaffe för att ens tänka på hur det var skrivet. Glöm mig ;)

NisseEriksson
2007-04-10, 10:20
Hur stora är oddsen att två grannar heter James Giles?

ramagoen
2007-04-10, 10:21
Hur stora är oddsen att två grannar heter James Giles?

den ena bodde väl granne med offret och den friade bodde 4 mil ifrån skiten?

NisseEriksson
2007-04-10, 10:26
den ena bodde väl granne med offret och den friade bodde 4 mil ifrån skiten?

Japp, så var det.
Underligt att polisen fällde honom bara pg.a "vittnesmål".
Men expressen berättar väl inte hela historien, jag får plugga på CNN:s version.

champion
2007-04-10, 10:42
Detta är inte ovanligt.
Dom visade förut på tv en snubbe som satt 30år i fängelset oskyldig och dog innanför murarna.
Finns svenska fall där oskyldiga har kommit innanför murarna.

Jacksatan
2007-04-10, 11:15
Så du menar att det värt att en människa får lida för att grannskapet ska få vila i falsk säkerhet?

Eh nej. Jag menar tvärtom. Man måste så klart lägga in ett rättviseperspektiv i det hela.

Kwon
2007-04-10, 11:19
Hade blivit grymt besviken på staten.

Finns många trevligare sätt att spendera 10 år på än i ett amerikanskt fängelse.

Starkt av honom att inte hysa agg mot staten, men det kanske bara är ett PR-trick.

I mitt fall så hade någon varit tvungen att betala för detta!

Someone's gotta pay for this agony!

stellan
2007-04-10, 11:23
Detta är inte ovanligt.
Dom visade förut på tv en snubbe som satt 30år i fängelset oskyldig och dog innanför murarna.
Finns svenska fall där oskyldiga har kommit innanför murarna.

Jasså :confused: ? Det kunde man inte tro att något sådant kunde hända här i Sverige :eek:..

Kwon
2007-04-10, 11:24
Jasså :confused: ? Det kunde man inte tro att något sådant kunde hända här i Sverige :eek:..

Joy Rahman tex

http://sv.wikipedia.org/wiki/Joy_Rahman
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=862676

Sir Anselm
2007-04-10, 12:03
Lite värre för de som blivit dömda till döden... lite svårt att ta tillbaka en sån dom *rolleyes*

Vilket ju också har hänt... Kan ni tänka er paniken när man spänns fast och ska avrättas för något man inte gjort? fy fan...

Finns en mycket intressant bok som heter Nära Döden av Lars Åke Augustsson, den rekommenderas till den intresserade...

Noodles
2007-04-10, 12:05
Och nu tänker jag osökt på tidigare ämnen om hårdare straff och brännmärkning av brottslingar. Undrar vad som är värst, att bli avrättad som oskyldigt dömd eller vara oskyldig och bli ihjälslagen av en lynchmobb. Vid närmare eftertanke verkar båda alternativen rätt otrevliga.

Metal_boy_
2007-04-10, 12:38
Är det troligt att dom får en summa pengar för att vara "glada" och inte snacka skit, om dom kommit ut ur ett straff efter att ha varit oskyldiga?

champion
2007-04-10, 14:00
Är det troligt att dom får en summa pengar för att vara "glada" och inte snacka skit, om dom kommit ut ur ett straff efter att ha varit oskyldiga?


Handlar inte om dom ska hålla käfft eller ej. Dom har inget avtal att dom inte får säga hur illa behandlade dom har blivit. Pengar får dom för deras skada/lidande.




Skadestånd kallas den ersättning som utgår till någon som drabbats av skada.

Skadeståndstyperna kan indelas i inom- och utomobligatoriskt skadestånd. Den förra typen av skadestånd utgår som följd av avtalsbrott medan den senare syftar på ersättning när det inte råder ett relevant avtalsförhållande mellan skadevållare och skadelidande.

Baan
2007-04-10, 14:11
Och nu tänker jag osökt på tidigare ämnen om hårdare straff och brännmärkning av brottslingar. Undrar vad som är värst, att bli avrättad som oskyldigt dömd eller vara oskyldig och bli ihjälslagen av en lynchmobb. Vid närmare eftertanke verkar båda alternativen rätt otrevliga.

och från CNN-artikeln "Giles has had to register as a sex offender since his release. He is married and lives in Lufkin with his wife, working for an accounting business, Potkin said.". även om den åker bort nu så undrar hur många osm hört att han är en sex offender som inte kommer att bry sig om den nya domen eller t.om. missa det nya beslutet. tough shit för honom..

det här är ocskå lite roid rage på.. "The victim recently acknowledged some doubt as to whether James Curtis Giles was among the rapists. One witness also recently identified the other man, James Earl Giles, in a photo lineup, Smith said.".

edit: dvs att vittnet inte är särskilt övertygat fastän allt tyder på att fel man har pekats ut.

hobbitar
2007-04-10, 14:15
Jag tror han var jäkligt arg de första 2 åren men sedan blev fängelset hans liv. efter 10 år ville i ett fängelse kanske man egentligen inte vill ut i det fria igen?

hultman
2007-04-10, 14:16
Handlar inte om dom ska hålla käfft eller ej. Dom har inget avtal att dom inte får säga hur illa behandlade dom har blivit. Pengar får dom för deras skada/lidande.




Skadestånd kallas den ersättning som utgår till någon som drabbats av skada.

Skadeståndstyperna kan indelas i inom- och utomobligatoriskt skadestånd. Den förra typen av skadestånd utgår som följd av avtalsbrott medan den senare syftar på ersättning när det inte råder ett relevant avtalsförhållande mellan skadevållare och skadelidande.

Varför skulle de inte kunna få deg för att hålla minen på en godtagbar nivå? Är det toppenreklam för USA och deras redan ifrågasatta rättssystem (exempelvis Guantanamo) att en felaktigt dömd man spottar galla över systemet och berättar hur hemsk hans vistelse i fängelset varit, och då som oskyldigt dömd?

Jag tror att få felaktigt dömda fångar inte känner en viss tveksamhet till allt vad rättsystem heter, och de delar nog gärna med sig av åsikterna. Det skulle åtminstone jag ha gjort, förutsatt att jag inte fick en hel del deg för att knipa.

hultman
2007-04-10, 14:17
Jag tror han var jäkligt arg de första 2 åren men sedan blev fängelset hans liv. efter 10 år ville i ett fängelse kanske man egentligen inte vill ut i det fria igen?

Institutionalized á la Shawshank redemption?

Baan
2007-04-10, 14:19
Jag tror han var jäkligt arg de första 2 åren men sedan blev fängelset hans liv. efter 10 år ville i ett fängelse kanske man egentligen inte vill ut i det fria igen?

Att fångar kan vara lite rädda för att komma ut är en sak, d.v.s. att dom vant sig vid fängelselivet, men att dom skulle trivas där låter som kvalificerat skitsnack. Det får man nog vara bra blåst för.

Beyond Strength
2007-04-10, 14:20
Han lär få ett saftigt skadestånd.

hobbitar
2007-04-10, 14:21
Att fångar kan vara lite rädda för att komma ut är en sak, d.v.s. att dom vant sig vid fängelselivet, men att dom skulle trivas där låter som kvalificerat skitsnack. Det får man nog vara bra blåst för.

Ja jag vet faktiskt inte eftersom jag aldig suttit i fängelse, men personer som har suttit i fängelse kanske känner en viss trygghet där.

Pellefant
2007-04-10, 14:29
Joy Rahman tex

http://sv.wikipedia.org/wiki/Joy_Rahman
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=862676

Bo Larsson är ett annat fall.

"...tre tidigare reportage har Uppdrag gransknings reporter Hannes Råstam avslöjat rättsrötan i det incestmål som kallats "Fallet Ulf". Ulf heter i själva verket Bo Larsson och hann avtjäna tre år och två månader av det åttaåriga fängelsestraff han dömdes till. Nu träder Bo Larsson själv fram och kräver att de ansvariga för rättsövergreppet ställs till svars"

Vill minnas från ett uppföljande Uppdrag Granskning("vad hände sen"), att han fick ett antal miljoner i skadestånd av staten och köpte två vägrestauranger nära varandra. (på varsin sida av vägen)

http://sydsvenskan.se/sverige/article87544.ece

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26542&a=386163&lid=puff_620450&lpos=extra_3

champion
2007-04-10, 14:33
Varför skulle de inte kunna få deg för att hålla minen på en godtagbar nivå? Är det toppenreklam för USA och deras redan ifrågasatta rättssystem (exempelvis Guantanamo) att en felaktigt dömd man spottar galla över systemet och berättar hur hemsk hans vistelse i fängelset varit, och då som oskyldigt dömd?

Jag tror att få felaktigt dömda fångar inte känner en viss tveksamhet till allt vad rättsystem heter, och de delar nog gärna med sig av åsikterna. Det skulle åtminstone jag ha gjort, förutsatt att jag inte fick en hel del deg för att knipa.


Det är inte ja som skrev lagboken så enligt lagen får dom pengar för deras lidande för deras XX år/månader/veckor/dagar.
Visst kan USA betala för att han/dom ska tiga som muren. Tror inte USA bryr sig så mycket om dena människa när det finns värre saker.
Varför knipa igen för att du får pengar?

champion
2007-04-10, 14:38
Jag tror han var jäkligt arg de första 2 åren men sedan blev fängelset hans liv. efter 10 år ville i ett fängelse kanske man egentligen inte vill ut i det fria igen?



Såklart alla vill ut i det fria. Tänk själv om du ser samma sak varje år och blir inlåst samma jäkla tid och blir väckt varje morgon samma tid som ett litet barn. Och kan inte ringa vem du vill.
Ett fängelse är inte en dans på rosor.

Sir Anselm
2007-04-10, 15:10
Såklart alla vill ut i det fria. Tänk själv om du ser samma sak varje år och blir inlåst samma jäkla tid och blir väckt varje morgon samma tid som ett litet barn. Och kan inte ringa vem du vill.
Ett fängelse är inte en dans på rosor.

Fast det är väl ett faktum att många som kommer ut efter långvariga fängelsestraff oftast har svårt för livet i det fria?

davhei
2007-04-10, 15:13
Ja människor anpassar sig snabbt till olika förhållanden. Kan tänka mig att det är som någon sa, efter ett tag blir det en trygghet i det inrutade livet. Att helt plötsligt tvingas ta ansvar för hela sitt liv kan säkert kännas otäckt för vissa.

champion
2007-04-10, 15:44
Fast det är väl ett faktum att många som kommer ut efter långvariga fängelsestraff oftast har svårt för livet i det fria?


Det berorpå vad han/hon kommer ut till. Vissa har inte vänner, bostad eller jobb när dom kommer ut. Det är otroligt jobbigt då att man måste börja "leva" nu.
Har man bara har "polare" innan för murarna så vill man tillbaka på ett sätt.

von huff
2007-04-10, 18:05
Men han lär leva gott en lång tid på de pengar han kommer att få