handdator

Visa fullständig version : Vart köper jag vetgroddolja??


Zäta
2007-04-09, 20:37
Har kollat på de stora och (välsorterade??) butikerna. Typ Maxi & citygross etc.

Men med föga framgång... När jag frågar spanar de på mig lite skeptiskt och avfärdar min fråga med något i stil med. "Vet inte, ska kolla med en kollega" och det visar sig att de inte har någon.

Oj vad mycket text för en enkel fråga... jaja, någon som vet vart jag kan finna detta? :confused:

Tack!

muffa
2007-04-09, 20:47
En vanlig hälsobutik

machine gun
2007-04-09, 22:16
Vad ska vetegroddolja vara bra för? Är det för innehållet eller smaken man äter det?

Sverker
2007-04-10, 06:21
Rik på tokoferoler och tokotrienoler. Inte bara alfa-tokoferol som är den E-vitamin som används som antioxidant i olika kosttillskott utan även 3 -4 st till.
Olika tokoferoler och tokotrienoler arbetar lite olika i kroppen och det kan vara possitivt att ta dem tillsammans.

Smak, mjaa, lite majsolja över det hela har jag för mig. Alltså rätt lite smak. Sedan är den alldeles för fleromättad för att användas i matlagning.

machine gun
2007-04-10, 08:52
Rik på tokoferoler och tokotrienoler. Inte bara alfa-tokoferol som är den E-vitamin som används som antioxidant i olika kosttillskott utan även 3 -4 st till.
Olika tokoferoler och tokotrienoler arbetar lite olika i kroppen och det kan vara possitivt att ta dem tillsammans.

Smak, mjaa, lite majsolja över det hela har jag för mig. Alltså rätt lite smak. Sedan är den alldeles för fleromättad för att användas i matlagning.

Ok, tack.

Tänkte just på oxidationsrisken. Vanliga vetegroddar som man köper i påsar för att använda i bakning och liknande oxiderar ju till och med i skåpen. Oljan borde väl innehålla en stor del omega-6?

Fed up
2007-04-10, 09:11
Jag köpte sån till min hund häromdagen, finns i de flesta djuraffärer. Dock tror jag inte det är supersmarrigt för hon verkar inte gilla det direkt, och hon äter allt och älskar linfröolja tex. som jag tycker smakar päck.

machine gun
2007-04-10, 09:20
Jag köpte sån till min hund häromdagen, finns i de flesta djuraffärer. Dock tror jag inte det är supersmarrigt för hon verkar inte gilla det direkt, och hon äter allt och älskar linfröolja tex. som jag tycker smakar päck.

Är det för pälsen man ger dem det? Vill minnas att vi brukade ge våra hundar äggula en gång i veckan eller nåt sånt av den anledningen.

Fed up
2007-04-10, 09:25
Är det för pälsen man ger dem det? Vill minnas att vi brukade ge våra hundar äggula en gång i veckan eller nåt sånt av den anledningen.

Ja, i vårt fall är det det. Hon har galet torr hud och tappar päls fläckvis så nu är det olja, äggula och massageborstar som gäller. Men hon fiser så äckligt av ägg....*spy*
Det står dock på förpackningen att vetegroddsolja är bra för massor saker, men kan kolla snart då vi ska äta frukost.