handdator

Visa fullständig version : Hur låg lön får man ha?


champion
2007-04-09, 19:56
Det är så att jag undrar hur låg lön får man egentligen ha? Har en kompis som jobbar på ICA och han säger att han får 75kr/h. Borde det inte finnas avtal som gör att dom inte kan ge så låga löner till folket. Polaren som jobbar där är 22år. Är det sant att man kan tjäna så dåligt?
Nån som vet nån sida där man kan läsa om hur låga lönar man får dela ut inom olika yrken??

Cilia
2007-04-09, 19:58
Det finns inga minimilöner i lagen däremot så finns det i kollektivavtalen.
det är bara att titta i det för handels (antar jag)

champion
2007-04-09, 20:00
Jag är jätte dålig på sådana saker, kan du tipsa om en sida man kan kolla på om man ska kolla inom handel??
Vet inte själv vart ja ska kolla :(

Baan
2007-04-09, 20:00
Vad jag vet så är det som Cilia säger, dock låter ju 75 kr/timme väldigt lågt men säkert inte omöjligt. Lättast för din kompis är väl förmodligen söka nytt jobb.

Cilia
2007-04-09, 20:01
Jag är jätte dålig på sådana saker, kan du tipsa om en sida man kan kolla på om man ska kolla inom handel??
Vet inte själv vart ja ska kolla :(
prova att googla
du kommer aldrig att lära dig om du inte försöker.
om andra gör allt till dig kommer du sitta även som pensionär och klaga över din okunskap

Krille 87
2007-04-09, 20:02
Jag är jätte dålig på sådana saker, kan du tipsa om en sida man kan kolla på om man ska kolla inom handel??
Vet inte själv vart ja ska kolla :(

Jag som trodde det var typ 83 å nånting i minimilön? Är det en liten ICA elle?

shadowfire
2007-04-09, 20:04
Beror ju på anställningsform, ålder osv.
Är det timanställning och han bara är 22 så kan det absolut vara lönenivå enligt kollektivavtalet.

champion
2007-04-09, 20:05
Jag som trodde det var typ 83 å nånting i minimilön? Är det en liten ICA elle?

Nån ICA i uppsala. Nej det är en stor butik.

NiXPhoenix
2007-04-09, 20:14
Det är väl inte så jättedåligt ändå, 12 000 i månaden om han jobbat fulltid.
Säg att han tjänar mer i en annan mataffär på normala tider, kanske 15kr/h mer, visst det är mer men det blir ingen rekordlön i vilket fall som helst så...
Han kanske trivs i affären där han är nu. Bättre att vara kvar där än att byta till Konsum där han kanske kommer vantrivas. ;)

Sen är ju lönen högre på kvällar och helger.

Cilia
2007-04-09, 20:17
nu är ju inte handeln direkt känd för att ha några rekordlöner
eller det är dom fast inte åt det högre hållet.
skulle han få 15 kr mer i timmen någon annanstans och alla andra förhållanden oförändrade hade jag bytt på studs.

men att få 75 kr/h är bättre än 0 kronor vilket han får utan jobb

NisseEriksson
2007-04-09, 20:18
Det är väl inte så jättedåligt ändå, 12 000 i månaden om han jobbat fulltid.
Säg att han tjänar mer i en annan mataffär på normala tider, kanske 15kr/h mer, visst det är mer men det blir ingen rekordlön i vilket fall som helst så...
Han kanske trivs i affären där han är nu. Bättre att vara kvar där än att byta till Konsum där han kanske kommer vantrivas. ;)

Sen är ju lönen högre på kvällar och helger.

8400 är väl inte så fett? (Exklusive skatt)

Cilia
2007-04-09, 20:19
8400 är väl inte så fett? (Exklusive skatt)

man pratar alltid om lön innan skatt
annars har man ingen aning om hur man ska jämföra

shadowfire
2007-04-09, 20:21
men att få 75 kr/h är bättre än 0 kronor vilket han får utan jobb

+1 miljon

z_bumbi
2007-04-09, 20:41
8400 är väl inte så fett? (Exklusive skatt)

Nä men om han jobbar helg och kvällar så blir det inte så illa, där har handels faktiskt ett ganska bra avtal om jag kommer ihåg rätt.

Grisen
2007-04-09, 20:44
Nä men om han jobbar helg och kvällar så blir det inte så illa, där har handels faktiskt ett ganska bra avtal om jag kommer ihåg rätt.

Stämmer. 100 % efter kl. 12.00 lördag, söndag är det 100 % hela dan lång.

Helena B
2007-04-09, 21:34
Det är så att jag undrar hur låg lön får man egentligen ha? Har en kompis som jobbar på ICA och han säger att han får 75kr/h. Borde det inte finnas avtal som gör att dom inte kan ge så låga löner till folket. Polaren som jobbar där är 22år. Är det sant att man kan tjäna så dåligt?
Nån som vet nån sida där man kan läsa om hur låga lönar man får dela ut inom olika yrken??

75 kr/h låter lite lite. Jag är 24 år och tjänar 102 kr/h. Nu har jag iofs branschvana vilket din vän kanske inte har? Men alla ICA-butiker går efter kollektivavtal.

machine gun
2007-04-09, 21:35
Stämmer. 100 % efter kl. 12.00 lördag, söndag är det 100 % hela dan lång.

Dessutom +50 % efter kl.18, +70 % efter kl.21 och +100 % efter kl.23 vardagkvällar. Det är det som gör att man ibland ångrar att man inte fortsatte jobba i butik...

Helena B
2007-04-09, 21:49
Det är så att jag undrar hur låg lön får man egentligen ha? Har en kompis som jobbar på ICA och han säger att han får 75kr/h. Borde det inte finnas avtal som gör att dom inte kan ge så låga löner till folket. Polaren som jobbar där är 22år. Är det sant att man kan tjäna så dåligt?
Nån som vet nån sida där man kan läsa om hur låga lönar man får dela ut inom olika yrken??

Enligt Handels detaljhandelsavtal är minimilönen för någon som är över 18 år 87:44 kr.

champion
2007-04-09, 22:02
75 kr/h låter lite lite. Jag är 24 år och tjänar 102 kr/h. Nu har jag iofs branschvana vilket din vän kanske inte har? Men alla ICA-butiker går efter kollektivavtal.


Nej han har inte jobbat inom den branchen förut. Han jobbade som telesäljare innan detta. Tycker det är konstigt att dom kan ge en sådan fjuttig lön hur ska man kunna överleva om man bor ensam??
Så dom får inte ge en lön under 87kr??

stellan
2007-04-09, 22:03
Jag fick 11.50 i timmen för å stå å kränga däck 8 timmar om dagen, 90 spänn per dag alltså vilket gav mig ungefär 1.800 spänn efter skatt varje månad så för 75 spänn timmen skulle jag varit skitglad.

Helena B
2007-04-09, 22:19
Nej han har inte jobbat inom den branchen förut. Han jobbade som telesäljare innan detta. Tycker det är konstigt att dom kan ge en sådan fjuttig lön hur ska man kunna överleva om man bor ensam??
Så dom får inte ge en lön under 87kr??

Nope, inte enligt Handels detaljhandelsavtal. Om han nu inte kommer från Arbetsförmedlingen, då är det Arbetsförmedlingen som betalar ut hans lön och inte ICA.

LadyInsane
2007-04-09, 22:32
Själv ligger jag på 70, 70 kr /h på ett av mina jobb. Ca 1-2 kvällar i veckan. När jag började där som 15:åring fick jag 57 kr/h. Det är den absoluta minimumlönen för min ålder har jag för mig. 15% OB.

På mitt andra jobb får jag 93 kr/h. plus 15% OB. Verkligen mycket bättre på alla sätt.

Garnax
2007-04-10, 05:24
75kr/h på en 22 åring är lågt men är han utan utbildning utan erfarenhet så är det nog en möjlig ingångslön.

Men handels har helt sjuka OB tillägg så jobbar han lite kvällar och helger kan han lätt plocka ut en helt ok lön.

Sen borde han ticka upp till runt 90kr rätt snart.

Om man ska gemföra handels med byggnads så ser man ju lite skillnad, vi har sämre OB, men en outbildad lärling som börjar jobba vid 22 år ålder ska ha runt 100kr/h och efter lärlingstiden (ca 2½ år) så blir det runt 150kr beroende på vart man bor i sverige.

haiduc
2007-04-10, 08:31
Då tjänar t.o.m. jag bättre inom vården, jag som trodde man inte kune få sämre lön än vi :)

Speedy
2007-04-10, 08:33
jag hade ett jobb på ett lager där jag tjänade 80:- skiljer ju inte så jättemycket och det var en arbetsplats som är känd för att i övrigt ha höga löner...det var dessutom väldigt slitsamt och sega tider men men..jag är nu en erfarenhet rikare :) men visst låter det lite lågt...

Empe
2007-04-10, 09:08
75kr/h på en 22 åring är lågt men är han utan utbildning utan erfarenhet så är det nog en möjlig ingångslön.

Men handels har helt sjuka OB tillägg så jobbar han lite kvällar och helger kan han lätt plocka ut en helt ok lön.

Sen borde han ticka upp till runt 90kr rätt snart.

Om man ska gemföra handels med byggnads så ser man ju lite skillnad, vi har sämre OB, men en outbildad lärling som börjar jobba vid 22 år ålder ska ha runt 100kr/h och efter lärlingstiden (ca 2½ år) så blir det runt 150kr beroende på vart man bor i sverige.

2 å ett halvt år lärlingstid? Då måste det vara helt outbildad och starta från scratch? Vi elektriker går ca 7-8 månader som lärling. Oftast kortare. Det är ju företaget som bestämmer när man är färdig, så att säga.

machine gun
2007-04-10, 09:15
Då tjänar t.o.m. jag bättre inom vården, jag som trodde man inte kune få sämre lön än vi :)

Kolla in restaurangavtalet så blir du nog ännu gladare. Det är en gång i tiden baserat på att alla som arbetar inom restaurangbranschen även får dricks. Jo tjena, det vet man ju att alla som jobbar på McDonalds får mängder av... *rolleyes*

Muskelbyggaren
2007-04-10, 09:39
Jag fick 11.50 i timmen för å stå å kränga däck 8 timmar om dagen, 90 spänn per dag alltså vilket gav mig ungefär 1.800 spänn efter skatt varje månad så för 75 spänn timmen skulle jag varit skitglad.
Varför åtar man sig ett sådant jobb? Stod du i skuld till din chef eller?

Speedy
2007-04-10, 09:44
Varför åtar man sig ett sådant jobb? Stod du i skuld till din chef eller?

kanske för att alternativet skulle vara att gå hemma utan någon peng alls...

Baan
2007-04-10, 10:15
kanske för att alternativet skulle vara att gå hemma utan någon peng alls...

för 11:50 kr/timme? *rolleyes* nånstanns får man ju fan dra gränsen, saksamma om man lever på någon annans bekostnad. självklart ska man ta sämre betalda jobb om det inte finns annat men då för fan 11:50?! NEJ. NEEEEEEEEJ.

z_bumbi
2007-04-10, 10:20
för 11:50 kr/timme? *rolleyes* nånstanns får man ju fan dra gränsen, saksamma om man lever på någon annans bekostnad. självklart ska man ta sämre betalda jobb om det inte finns annat men då för fan 11:50?! NEJ. NEEEEEEEEJ.

Det kallas ungdomspraktik (eller liknande) och är en chans att få pröva på olika yrken och t o m att få jobb, se det som betald utbildning.

Speedy
2007-04-10, 10:21
kan ju heltklart hålla med om att det är otäckt lågt...framförallt eftersom jobbet i fråga är ganska jobbigt skulle jag tro...

Trance
2007-04-10, 10:24
Då tjänar t.o.m. jag bättre inom vården, jag som trodde man inte kune få sämre lön än vi :)

Folk som jobbar inom vården måste vara de gnälligaste människorna som existerar. Byt jobb om det är så jäkla illa.

Baan
2007-04-10, 10:26
Det kallas ungdomspraktik (eller liknande) och är en chans att få pröva på olika yrken och t o m att få jobb, se det som betald utbildning.

Jag kommenterade lönen inte hans anställningsform som jag inte vet något om. Å andra sidan kan man tycka att även praktik bör ge en vettigare lön än 11:50.

Scratch89
2007-04-10, 10:52
Jag kommenterade lönen inte hans anställningsform som jag inte vet något om. Å andra sidan kan man tycka att även praktik bör ge en vettigare lön än 11:50.

+1. T.o.m vi som är små osnutna tonåringar får minst 30 kr nånting i timman på kommunens ferie.

backflash
2007-04-10, 10:56
Jag kommenterade lönen inte hans anställningsform som jag inte vet något om. Å andra sidan kan man tycka att även praktik bör ge en vettigare lön än 11:50.

Sätt ordet kommunal framför ungdomspraktik så blir det lättare att förstå lönen :-/ ..

Nina L
2007-04-10, 11:05
Det är så att jag undrar hur låg lön får man egentligen ha? Har en kompis som jobbar på ICA och han säger att han får 75kr/h. Borde det inte finnas avtal som gör att dom inte kan ge så låga löner till folket. Polaren som jobbar där är 22år. Är det sant att man kan tjäna så dåligt?
Nån som vet nån sida där man kan läsa om hur låga lönar man får dela ut inom olika yrken??Jag tjänade 69.65 kr/h när jag började jobba inom hemtjänsten i Malmö. Då var jag i din polares ålder. Fast han är ju kille, så det är klart att han har 75 kr. *rolleyes* Jävla lyxlirare.

stellan
2007-04-10, 11:07
Det kallas ungdomspraktik (eller liknande) och är en chans att få pröva på olika yrken och t o m att få jobb, se det som betald utbildning.

KPU, Kommunala Programmet för Ungdomar som har gått ut skolan men inte har något jobb. Inte i mitt fall då jag hade privilegiet att få stå nere på Kommunservice av alla ställen där det bland annat fanns överflöd av mongoloider som bl.a sket på golven inne på toaletterna.. Betald utbildning vet jag inte om jag vill kalla det, det tar mellan 5-10 minuter så kan man maskinen. Valet stod mellan kommunservice eller att kliva upp klockan 04.30 varje morgon å cykla ut till en bondgård långt ut på landet *rolleyes* .

fat_joe
2007-04-10, 11:09
Jag tjänade 69.65 kr/h när jag började jobba inom hemtjänsten i Malmö. Då var jag i din polares ålder. Fast han är ju kille, så det är klart att han har 75 kr. *rolleyes* Jävla lyxlirare.


Fast då jobbar han ju inte i hemtjänsten heller :smash:

z_bumbi
2007-04-10, 11:09
Jag kommenterade lönen inte hans anställningsform som jag inte vet något om. Å andra sidan kan man tycka att även praktik bör ge en vettigare lön än 11:50.

Jag kan hålla med om att lönen är i lägsta laget och i många fall jobbar de häcken av sig för att få en chans att stanna kvar trots att det inte är meningen att de ska jobba fullt ut, det är inte heller så lockande för en del att få den typen av praktik om de har föräldrar som kan skjuta till motsvarande summa varje månad.

Jesper
2007-04-10, 11:10
Jag fick 11.50 i timmen för å stå å kränga däck 8 timmar om dagen, 90 spänn per dag alltså vilket gav mig ungefär 1.800 spänn efter skatt varje månad så för 75 spänn timmen skulle jag varit skitglad.


fängelsejobb?=)

edit: såg längre upp nu...

Angel
2007-04-10, 11:39
Nu vill ja inte whina om mina 87kr/h igen...men faasiken va underbetald ja är....ja har faktiskt lyckats rädda en o annan själ under min tid där...

Angel
2007-04-10, 11:40
Folk som jobbar inom vården måste vara de gnälligaste människorna som existerar. Byt jobb om det är så jäkla illa.

Vem ska då ta hand om dig när du vurpar med din bobbycar?

Trance
2007-04-10, 11:44
Vem ska då ta hand om dig när du vurpar med din bobbycar?

Folk som gillar sitt arbete och kan löneförhandla? Ni slår ju världsrekord i gnäll här, känns sådär roligt att bli behandlad av någon som är så missnöjd. Bli sjuksköterska då så får du rätt bra betalt.

Angel
2007-04-10, 11:47
Folk som gillar sitt arbete och kan löneförhandla? Ni slår ju världsrekord i gnäll här, känns sådär roligt att bli behandlad av någon som är så missnöjd. Bli sjuksköterska då så får du rätt bra betalt.

Det är för att jag gillar det så jäkla mycket som jag gör det, annars hade jag stått i någon industri för längesedan.

Sjuksköterska är på G..

Trance
2007-04-10, 11:51
Det är för att jag gillar det så jäkla mycket som jag gör det, annars hade jag stått i någon industri för längesedan.

Sjuksköterska är på G..

Mmm, alltid något då. Finns ju mängder av människor som har skittråkigt på jobbet, då är det ju mer värt att faktiskt tycka det är skoj när man är där. Bra att du satsar på att bli sjuksköterska, var noga med att kolla upp vad du är värd sen när du skall skaffa jobb så du inte får för låg lön. Gjorde misstaget själv på min arbetsplats.

Metal_boy_
2007-04-10, 12:45
Folk som gillar sitt arbete och kan löneförhandla? Ni slår ju världsrekord i gnäll här, känns sådär roligt att bli behandlad av någon som är så missnöjd. Bli sjuksköterska då så får du rätt bra betalt.

Håller med din första post också. Dessutom, skulle inte folk utbilda sig till jobb inom vården kanske dom skulle tänka till lite. Nä, folk utbildar sig och frågan är om dom har lektioner i att gnälla om lön på skolan också.

Gpajpen
2007-04-10, 12:47
för 11:50 kr/timme? *rolleyes* nånstanns får man ju fan dra gränsen, saksamma om man lever på någon annans bekostnad. självklart ska man ta sämre betalda jobb om det inte finns annat men då för fan 11:50?! NEJ. NEEEEEEEEJ.

han kanske tyckte det var bättre med 1800/månaden istället för 0,0/månad ?
pappa betalar INTE ibland

Metal_boy_
2007-04-10, 12:51
han kanske tyckte det var bättre med 1800/månaden istället för 0,0/månad ?
pappa betalar INTE ibland

Nej men socialen gör. Och med de där ansiktstaggarna kommer han få ut bra med bidrag. Dom förstår varför han inte kan gå till en arbetsintervju och se seriös ut.

:D

Gpajpen
2007-04-10, 12:54
Nej men socialen gör. Och med de där ansiktstaggarna kommer han få ut bra med bidrag. Dom förstår varför han inte kan gå till en arbetsintervju och se seriös ut.

:D

haha you got me there ! :laugh:

hultman
2007-04-10, 13:55
Jag har ingen vidare lön jag heller. Är timanställd i landstinget som nattvak, och tjänar 82 spänn i timmen utan ob, och med ob så blir det en hundring i timmen. Dock en helt okej lön för min ringa insats, och jag arbetar hellre på detta jobb än som flyttgubbe, där jag slet sönder kroppen totalt för 116 kronor i timmen plus lunch betald.

Baan
2007-04-10, 14:22
han kanske tyckte det var bättre med 1800/månaden istället för 0,0/månad ?
pappa betalar INTE ibland

Bra att du värdesätter din tid och energi till så lite, det gör inte jag. Jag hade inte velat paja min rygg för en tia i timmen. Känns det hårt att leva på bidrag så tänk på att det är temporärt och att du får chansen att betala tillbaks det genom skatt, det är lite det som är tanken.

Mr Zero
2007-04-10, 14:24
2 å ett halvt år lärlingstid? Då måste det vara helt outbildad och starta från scratch? Vi elektriker går ca 7-8 månader som lärling. Oftast kortare. Det är ju företaget som bestämmer när man är färdig, så att säga.

Lärlingstiden är 6800 timmar för byggnadsarbetare som kommer från gymnasiet. Då räknas den tiden från det att man börjar skolan.

Speedy
2007-04-10, 14:30
man kan väl ändå säga att det är respektabelt att kämpa istället för att lägga sig på soffan och leva på bidrag som alldelles för många redan gör..sen var det ju helt klart ruggigt dåligt betalt, och det låter inte det minsta lockande..

därför respekt!

z_bumbi
2007-04-10, 15:44
Nej men socialen gör.

Det är inte så lätt att få soc om du inte hoppar på en åtgärd av någon form, om du är missbrukare etc så kan du säkert klara dig undan men då har man den stämpeln resten av livet.

Metal_boy_
2007-04-10, 16:55
Det är inte så lätt att få soc om du inte hoppar på en åtgärd av någon form, om du är missbrukare etc så kan du säkert klara dig undan men då har man den stämpeln resten av livet.

Vad är det för stämpel menar du? Jag har gått på soc i mitt tidigare liv.

Edit: tror jag läste fel.

coxie
2007-04-10, 17:07
Det är inte så lätt att få soc om du inte hoppar på en åtgärd av någon form, om du är missbrukare etc så kan du säkert klara dig undan men då har man den stämpeln resten av livet.

Förstår inte riktigt vad det är för stämpel du talar om, har visserligen liten erfarenhet av soc, men trodde att det var ett tillfälligt skyddsnät för de som krashat sina liv.

Menar du att det finns kvar i register, typ syns om de kör en kreditupplysning på dig. Eller en social stämpel i form av "akta dig för honom, han går på soc och är inte värd något" via rykten/"vänner"?

Metal_boy_
2007-04-10, 17:13
Förstår inte riktigt vad det är för stämpel du talar om, har visserligen liten erfarenhet av soc, men trodde att det var ett tillfälligt skyddsnät för de som krashat sina liv.

Menar du att det finns kvar i register, typ syns om de kör en kreditupplysning på dig. Eller en social stämpel i form av "akta dig för honom, han går på soc och är inte värd något" via rykten/"vänner"?

Knappast. Sånt är sekretessbelagt

- Men vart har du fått tag på det här, det här är ju sekretessbelagt material från soc?

- DET.. har du inte med att göra! Men låt mig säga såhär: Jag har en hel del..kontakter.


:laugh:

z_bumbi
2007-04-10, 17:16
Förstår inte riktigt vad det är för stämpel du talar om, har visserligen liten erfarenhet av soc, men trodde att det var ett tillfälligt skyddsnät för de som krashat sina liv.

Menar du att det finns kvar i register, typ syns om de kör en kreditupplysning på dig. Eller en social stämpel i form av "akta dig för honom, han går på soc och är inte värd något" via rykten/"vänner"?

Soc har register över sina bidragstagare och det är vad jag vet inget som kommer ut eftersom det är sekretesbelagt men om det händer något mer i framtiden så att man måste ha soc är det ju onödigt att ha en missbrukstämpel där.
Om man nu inte råkar ha varit missbrukare för då är det ju ganska naturligt att den finns där.

Garnax
2007-04-10, 18:18
2 å ett halvt år lärlingstid? Då måste det vara helt outbildad och starta från scratch? Vi elektriker går ca 7-8 månader som lärling. Oftast kortare. Det är ju företaget som bestämmer när man är färdig, så att säga.

Du ska jobba 6000h och klara ett teori provför att få ett yrkesbevis, om du är äldre än 20 när du börjar som lärling får du 2500h "gratis" om du gått byggnads på gymnasiet så får du också en del timmar "gratis".

Man jobbar normalt ca 1500h per år med semester och annan ledighet som infaller så det tar lite tid att beta av.

Murare har väldigt många områden dom bör behärska utöver just att mura
som iofs inte är en liten bit då det tar lång att lära sig.

Men jag är asglad idag, fick en 15% löneökning :)

haiduc
2007-04-11, 10:42
Folk som jobbar inom vården måste vara de gnälligaste människorna som existerar. Byt jobb om det är så jäkla illa.

Nöjer mig med en smily :smash: