handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon roll varifrån kalorierna kommer?


Carolinew
2007-04-09, 18:59
Har precis haft en liten diskussion med en kompis ang. varifrån man får sina kalorier. Hon har gått hos dietist (fd anorektiker) och menar på att det spelar stor roll. Jag menade tvärtom eftersom man fått inpräntat i skallen här på kolo att det BARA handlar om KCAL IN/ KCAL UT och hör sen. Typ.

Det vi snackar om är alltså vikten (behålla den, gå ner i vikt eller vafan man nu är ute efter), inte vilka näringsämnen man får i sig osv. Men det ligger ju trots allt en del i vad hon säger, för om man äter 100g av en produkt som består av 80 % fett istället för en som består av 1 % fett borde man väl lägga på sig mer fett och gå upp i vikt, eller? Fett lagras väl direkt som fett medan kolisar och annat kan användas i förbränningen mkt lättare osv. Eller har jag fått allting om bakfoten?

Någon som kan reda ut detta?:confused:

krilleh
2007-04-09, 19:01
fett förbränns också om du ligger på energiunderskott. Så du har rätt :) Handlar inte om vart man får kalorierna om man bara bryr sig om vikten så länge man ligger på energiunderskott.

Trance
2007-04-09, 19:03
Har precis haft en liten diskussion med en kompis ang. varifrån man får sina kalorier. Hon har gått hos dietist (fd anorektiker) och menar på att det spelar stor roll. Jag menade tvärtom eftersom man fått inpräntat i skallen här på kolo att det BARA handlar om KCAL IN/ KCAL UT och hör sen. Typ.

Det vi snackar om är alltså vikten (behålla den, gå ner i vikt eller vafan man nu är ute efter), inte vilka näringsämnen man får i sig osv. Men det ligger ju trots allt en del i vad hon säger, för om man äter 100g av en produkt som består av 80 % fett istället för en som består av 1 % fett borde man väl lägga på sig mer fett och gå upp i vikt, eller? Fett lagras väl direkt som fett medan kolisar och annat kan användas i förbränningen mkt lättare osv. Eller har jag fått allting om bakfoten?

Någon som kan reda ut detta?:confused:

Kcal in/kcal ut förutsätter en hyfsat normal kost. Självklart kan man inte ligga på 100% kolhydrater t.ex. Det handlar även om enbart viktnedgång, inte prestation eller hälsa som nog är viktigast av allt enligt mig.

Sedan slutligen så 100 gram med 80% fett innehåller ju mer kcal än 100gram som är 80% kolhydrater.

skratt
2007-04-09, 19:04
Men om man äter 100 g av en produkt med 80 % fett lär ju den innehålla mer kcal än samma mängd fast av en vara med 1 % fett, så det är ju fortfarande mer kcal.

krilleh
2007-04-09, 19:05
Men om man äter 100 g av en produkt med 80 % fett lär ju den innehålla mer kcal än samma mängd fast av en vara med 1 % fett, så det är ju fortfarande mer kcal.

ja. därför ska man inte gå på en diet med kebabpizza ;) Det blir väldigt svårt att hamna på energiunderskott, och om du nu lyckas med det så kommer du gå hungrig en stor del av dagen. Din hälsa kommer ju inte vara den bästa heller.

Dnepr
2007-04-09, 19:08
Har precis haft en liten diskussion med en kompis ang. varifrån man får sina kalorier. Hon har gått hos dietist (fd anorektiker) och menar på att det spelar stor roll. Jag menade tvärtom eftersom man fått inpräntat i skallen här på kolo att det BARA handlar om KCAL IN/ KCAL UT och hör sen. Typ.

Det vi snackar om är alltså vikten (behålla den, gå ner i vikt eller vafan man nu är ute efter), inte vilka näringsämnen man får i sig osv. Men det ligger ju trots allt en del i vad hon säger, för om man äter 100g av en produkt som består av 80 % fett istället för en som består av 1 % fett borde man väl lägga på sig mer fett och gå upp i vikt, eller? Fett lagras väl direkt som fett medan kolisar och annat kan användas i förbränningen mkt lättare osv. Eller har jag fått allting om bakfoten?

Någon som kan reda ut detta?:confused:

Då är det bara kalorier det handlar om. Inte varifrån dom kommer. Ska väl inte behöva tillägga att den som äter varierad kost - är den som mår bäst. Men om den som äter icke-varierat men mindre kcal - så går den personen ner mest.

100 gr av olika födoämnen är ju nåt helt annat. 100 gr smör eller 100 gr ris - det fattar ju vem som helst att det är skillnad.

Carolinew
2007-04-09, 19:10
Sedan slutligen så 100 gram med 80% fett innehåller ju mer kcal än 100gram som är 80% kolhydrater.

Hm okej där skrev jag fel, 100 kcal med 80 respektive 1 % fett menar jag ju såklart... :smash:

Carolinew
2007-04-09, 19:13
Men så det är alltså så att en som äter 1000 kcal bestående av 80 % fett och en som äter 1000 kcal bestående av 1 % fett kommer gå ner lika mkt i vikt (förutsatt att de har precis samma kroppssammansättning då)?

Kommer den ena kanske lägga på sig mer muskler och den andra mer fett? Om mer av dennes kost består av protein t.ex.?

Trance
2007-04-09, 19:13
Hm okej där skrev jag fel, 100 kcal med 80 respektive 1 % fett menar jag ju såklart... :smash:

Jo, då påverkar det viktminskning på samma sätt generellt.

krilleh
2007-04-09, 19:15
Men så det är alltså så att en som äter 1000 kcal bestående av 80 % fett och en som äter 1000 kcal bestående av 1 % fett kommer gå ner lika mkt i vikt (förutsatt att de har precis samma kroppssammansättning då)?


Yep

Dnepr
2007-04-09, 19:18
Men så det är alltså så att en som äter 1000 kcal bestående av 80 % fett och en som äter 1000 kcal bestående av 1 % fett kommer gå ner lika mkt i vikt (förutsatt att de har precis samma kroppssammansättning då)?

Kommer den ena kanske lägga på sig mer muskler och den andra mer fett? Om mer av dennes kost består av protein t.ex.?

Den kosten som är mest varierad, som innehåller protein, (om den andra nu nästan bara var fett) så kommer den personen må bäst och bygga mer muskler. Påverka vikten handlar endast om kalorier.

z_bumbi
2007-04-09, 19:18
Kommer den ena kanske lägga på sig mer muskler och den andra mer fett? Om mer av dennes kost består av protein t.ex.?

Protein är skillnaden men så länge man äter tillräckligt med protein så är det energimängden i stort avgörande.

Ett tips är iofs att inte försöka ändra på din kompis uppfattning då dietisten troligtvis har en plan med det han/hon säger.

Max
2007-04-10, 06:54
Ett tips är iofs att inte försöka ändra på din kompis uppfattning då dietisten troligtvis har en plan med det han/hon säger.Precis, tänk på att det är en person som tidigare haft en ätstörning och dietisten kan ha sagt något som missuppfattats eller förvanskats med tiden.

bombenx
2007-04-10, 17:41
ja. därför ska man inte gå på en diet med kebabpizza ;) Det blir väldigt svårt att hamna på energiunderskott, och om du nu lyckas med det så kommer du gå hungrig en stor del av dagen. Din hälsa kommer ju inte vara den bästa heller.

Man kan ju alltid fördela pizzan någorlunda jämnt över dagen så slipper man gå och "storhungra" ;)

Zakath
2007-04-10, 17:55
(förutsatt att de har precis samma kroppssammansättning då)?


Glöm inte att de måste ha exakt samma gener också, man säger ju att gener har upp till ~50% inverkan på vår metabolism.