handdator

Visa fullständig version : Någon som känner till V-Power Energy Drink ("Red Bull" med dextros)?


Sheogorath
2007-04-09, 17:18
Hej,

Har en tid använt mig av Powerking/Hustler/Red Bull motsv. före och efter träning. Hittade nere i en liten livsmedelsbutik Shells energidryck V-Power som helt och håller är baserad på dextros. Den var inte jättedyr, 10 spänn, men fortfarande dyrare än Powerking och Hustler (3-5 kr). Någon som vet var man kan hitta V-Power eller motsv. på nätet (kommer i så fall att beställa flak såklart)? Kanske någon som känner till någon annan energidryck som är baserad på dextros eller maltodextrin? V-Power var ganska äcklig tyvärr, så jag mottar gärna tips om andra energidrycker med samma sockerbas. Med energidryck menar jag socker + koffein + taurin och inte Pripps Energy eller Proviva Active eller sånt jox.

Tack på förhand,

/Sheo

nutz
2007-04-09, 18:35
Debunking the Effects of Taurine in Red Bull Energy Drink (http://repositories.cdlib.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1096&context=uclabiolchem/nutritionbytes)

"..it seems more plausible that most of the effects observed when drinking Red Bull come principally from caffeine. Red bull contains about the same amount of caffein (80 mg) as a cup of coffee. However, because coffee takes time to cool, it is ingested over a longer period of time than it takes to consume Red Bull. Drinking Red Bull brings into the body a large dose of caffeine in a short amount of time, resulting in a sharp rise of plasma caffeine concentration."

Ska testa att blanda kaffe och maltodextrin nån gång.

Sheogorath
2007-04-09, 18:38
Debunking the Effects of Taurine in Red Bull Energy Drink (http://repositories.cdlib.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1096&context=uclabiolchem/nutritionbytes)

"..it seems more plausible that most of the effects observed when drinking Red Bull come principally from caffeine. Red bull contains about the same amount of caffein (80 mg) as a cup of coffee. However, because coffee takes time to cool, it is ingested over a longer period of time than it takes to consume Red Bull. Drinking Red Bull brings into the body a large dose of caffeine in a short amount of time, resulting in a sharp rise of plasma caffeine concentration."

Ska testa att blanda kaffe och maltodextrin nån gång.

Och på vilket sätt tycker du att det här svarar på frågorna i den här tråden? Just det. Det gjorde det inte.

nutz
2007-04-09, 18:41
Och på vilket sätt tycker du att det här svarar på frågorna i den här tråden? Just det. Det gjorde det inte.


Jag kom att tänka på det, men då kunde man inte editera inlägget.

Varför är det viktigt att dricka energidrickor alls?

Sheogorath
2007-04-09, 18:45
Jag kom att tänka på det, men då kunde man inte editera inlägget.

Varför är det viktigt att dricka energidrickor alls?

Det är inte viktigt alls. Men jag tycker att det är trevligt. Koffein och snabba kolhydrater i praktisk och ofta god förpackning. "Problemet" om man nu tycker att det är ett problem är att de flesta (alla utom V-Power så vitt jag vet, men detta är vad tråden ska handla om) är baserade på sackaros och inte dextros/maltodextrin. Men nu får tråden raskt återgå till vad den ska handla om. Det finns säkert flertalet mer allmänna trådar om energidrycker redan, för de som vill skriva.

Max
2007-04-10, 06:58
Gatorade har väl till största delen kolhydrater från maltodextrin tror jag. Isoton lösning också men inget koffein. Kolla på innehållsdeklarationen om den passar dig.

Rahf
2007-04-10, 14:48
Gatorade blir då Powerade i det här fallet eftersom Pepsi inte är alltför populärt i Sverige.

L-Sami
2007-04-10, 15:01
Coca Cola Zero + dextros kan kanske vara en bra blandning?

machine gun
2007-04-10, 15:49
Coca Cola Zero + dextros kan kanske vara en bra blandning?

Det låter sanslöst sött.

Sheogorath
2007-04-10, 18:01
Alltså, jag letar inte efter egna mixar. Hade jag velat ha det hade det ju bara varit att köra någon light-läsk med lite malto och någon koffeintabbe. Jag letar efter färdigblandad energidryck i burk. Sådana där 250 ml med karaktäristisk smak. En Red-Bull baserad på dextros eller maltodextrin helt enkelt. Jag har förresten dragit iväg ett mejl till Shell och damen på kundtjänsten lovade att återkomma med besked.